ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-04-11  (läst 2834 gånger)

2000-11-14, 11:44
läst 2834 gånger

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Hej alla De Mar?-ättlingar!
Jag härstammar från Johanna Christina De Mar? (1662-1742), som bodde på Lund i Drothems sn, Östergötland. Kruxet är bara att jag inte vet vad hennes man hette, bara att han var löjtnant!
Johanna Christina var syster till Christina De Mar?, g m löjtnant Ingel Augustin i Bohuslän, som tycks ha en del nu levande ättlingar, bl a i Norge.
Hälsn nils

2000-11-15, 08:44
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Nils Hård af Segerstad,
I några anteckningar nedan förmodar jag att vi har att göra med kammartjänaren Jaques Le Bel De Marez, (vilken enling Almquist, Frälsegodsen levde ännu 1700).
I Drothem C:1 nämns 1657 18/11 vid ordinarie prosteting Jacob de mare på Kolstad skall giva konungstionde eller visa sitt frihetsbrev vid tinget. Jag förmodar att denne Jacob även avses i en anteckning 1659 19/2 där det anges: Tälla stolerum skall höra Demare till, efter det behändigt är att inbygga och Sven i Tälla skall låta sig nöja med Loddby stolerum, det han för Sal. Överstelöjtnantens skull åtnjuta måtte(?). I en odaterad bänklängd på pag 4 omtalas samma bänktilldelning, men ännu är väl inte Andreas Watz död, då han där innehar tredje bänken, direkt efter Matz Wlf till Grimstad. På rad 5 står: Tälla stolerum skall härefter höra Demare till, att inbyggas. (min moderniserade stavning i parenteserna)
Känner Du till om denne de Mare´ kom i besittning av Tälla, hade förbindelser med familjen Watz eller om övertagandet av Tälla-bänken bara är en tillfällighet?
Vänligen,
Olle Elm

2000-11-15, 10:16
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Nils, är nyfiken på vad Din ana - son eller dotter - till Johanna Christina De Mar? hette? Vore också intressant att få ta del av vad Du känner till/belagt om löjtnanten NN och när hans hustru nämns i/på Lund. Bara ifall jag rent slumpmässigt stöter på något intressant när jag dammsuger källor ang Watzar.
Vänligen,
Olle Elm

2000-11-15, 10:19
Svar #3

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Även jag har ett par frågor om dessa De Maré som det skrivs om i den här diskussionen.
 
Vem är denna Christina som ett antal personer tydligen härstammar ifrån (dvs vem är hon gift med etc). Är hon identisk med Johanna Christina som Nils Hård af Segerstad nämner ovan?
 
Har du (Nils Hård af Segerstad) möjligen några mer uppgifter om Christina att bidra med? Jag har I Vifolka härads domböcker bl a träffat på en Johanna De Maré som kallas Löjtnantska i Norrköping, som är dotter till Jaques Le Bel De Maré (borde vara identisk med den Johanna Christina som du nämner ovan - hette hon verkligen Johanna Christina?). En annan till namnet för mig okänd löjtnantska var bosatt på just det av Olle nämnda Kolstad.
 
Jag är själv lite intresserad av dessa personer, men anar att det finns en hel del uppgifter som redan är kända, men inte medtagna i Leijonhufvuds släktredogörelse.
Henrik Mosén

2000-11-16, 10:19
Svar #4

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Olle Elm:
Jag har tyvärr inget om Tälla eller Andreas Watz. Men kammartjänare Jacob LeBel De Mar? tycks ha bott i Drothem 1651-1701. Han avled där, på Grimstad, 1701 17/3, om jag tolkat dödboken rätt.
Johanna De M:s dtr hette troligen Sara, g 1:o m Bengt Börjesson, d 1720, 2:o m Anders Brandberg - båda var frälsebetjänter i Drothem.
Henrik Mos?n:
Christinda De Mar?, begr 1690 12/10 i Svarteborg (dtr t Jacob D o C Scheibe), g m Ingel Persson Augustin, löjtnant(Källa: GF:s medlemsblad april 1943, s 8, se också Lewenhaupt). I ShF nr 4/1996, s 34 frågar Astri Augustin Nåmdal i Norge om Christina - hon bör väl vara ättling. Liksom Erland Långström (GF:s medlemsblad), Laila Falk och Kristin Persson. Christina är syster till löjtnantskan Johanna De Mar? (1662-1742), som 1729-1742 bor på Lund i Drothem sn. Men när hon 1725 (Hammarkind hd VT ?? 30 o 37 och ST ? 13) går till tinget och bråkar om frälseutjorden Lund kallas hon Christina De Mari! Men på ett ställe i sistnämnda prorokoll heter hon Johanna Christina! Den tidigare döda systern hade kanske också ett andra förnamn.
Jag är mycket intresserad av uppgiften i Vifolka hd dombok om när och i vilket sammanhang Johanna nämns som löjtnantska i Norrköping.

2000-11-19, 17:22
Svar #5

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej igen!
 
Intressanta uppgifter du hade där Nils. Tyvärr har jag inte tillgång till GF:s medlemsblad från 40-talet, så jag kan inte titta mer där. Jag förstod förresten inte hänvisningen till Lewenhaupt (Karl XII:s officerare? - jag hittar ingen Augustin där).
 
Här kommer en kort översikt över några uppgifter jag har om de Mar?rna:
Jakob (Jacques) Le Bel de Mar? (skrivs t ex Jacob Le Bell Demare). Gift med Catharina Scheibe, dotter till Vendel Hansson Scheibe och Christina Henriksdotter.
 
Barn:
-
 
- Jacob de Mar?, adlad Ridderborg (1655-1709), ryttmästare vid Upplands tremännings kavalleriregemente. [se vidare Elgenstierna, K K:son Leijonhufvud = L].
- Carl de Mar? (d 1709), löjtnant vid Södermanlands regemente, k livdrabant [L].
- Johan de Mar? (1659-, levde 1731), löjtnant vid Bohusläns dragoner [L]. Gift med en Catharina Balser
- Gustaf de Mar? (d 1713), livdrabant [L, Kugelberg s 80].
- Christina de Mar? (d 1690, bg 12/10 i Svarteborg), gift med en löjtnant Ingel Persson Augustin [enl Nils Hård af Segerstad enl ovan].
- Johanna (Christina) de Mar? (1662-1742), bosatt på Lund i Drothems sn 1729-42. [enl Nils Hård af Segerstad enl ovan]. Löjtnantska i Söderköping enl Vifolka hds dombok 1718vt8, s 1328-30 (Löjtnantskan Johanna Demare i Söderköping och dess syster fru löjtnantskan Anna Demare i Kåhlsta hava den 28 januari sistl. instämt bonden Hemming Eriksson i Solltorp om dess köpeskilling av 150 dr smt återtagande för den av deras sal morkär fru Catharina Scheibe och dess andra 3.ne döttrar jungfrurna maria, Apollonia och Elsa Demare, till Hemming försålt skatterätten på frälsehemmanet Farsbo i Harg sn, . stämningen var dock inte korrekt gjord pga Hemming bosatt i Valkebo hd mm.). Namnet på maken känner jag inte till (har inte tittat efter heller, vilket jag nog ska göra så småningom).
- Anna de Mar?, löjtnantska i Kolstad (atagligen i Drothem sn, kanske i Styrstad?). Namnet på maken okänt.
- Elsa de Mar?, död före sin syster Maria (dvs före 1755 - bou).
- Maria de Mar?, död 1752 [enl L], begravd i Ulrika kyrkas vapenhus. Levde möjligen i Lumparp, V Harg sn.
- Apollonia de Mar?, död omkring 1756 i Lumparp, V Harg sn [bou], begravd i Ulrika kyrkas vapenhus [L], levde på Hyppinge, Ö Tollstad sn -1718vt-.
 
 
Kommentarer:
 
- Jag har som du ser i hastigheten skrivit att Johanna var löjtnantska i Norrköping, men det var i Söderköping som hon var det enl Vifolka häradsrätts protokoll.
 
- Som du ser har Leijonhufvud blandat ihop de tre sistnämnda barnen till Jakob och Catharina, och satt upp dem som döttrar till Johan de Mar?. Johan kan dock ha ett antal barn av intresse: Vifolka härads tingsprotokoll har nämligen vissa intressanta uppgifter 1755vt10, och 1757st5. Vid dessa ting diskuteras nämligen skatterättigheten på frälsehemmanet Kalkegryt, V Harg sn, och Farsbo i samma socken. Ett antal de Mar?er nämns som förefaller vara syskon, och åtminstone en vara syster till en sergeant Johan de Mar? som bör vara identisk med sonen Johan de Mar? (1717-1790) till Johan de Mar? (1659-). Nämligen Anna Greta de Mar? gift med snickarmästaren Anders Åvall (okänt var han bor, har inte heller letat efter honom). Ytterligare syskon är sannolikt: Christina de Mar? gift med trumslagaren Peter Hurtig, Catharina de Mar? gift med torparen Nils Plit och bonden Jacob de Mar? (okänd bosättning för dem alla).
 
- Att Maria, Apollonia och Elsa är döttrar till Jacob och Catharina framgår även av skriftlig disposition given av Jacob och Catharina (där dock Jacob kallas “Hebet” Demare och Catharina “Scheib”) daterat 17/6 1699. Denna disposition visas nämligen upp vid Vifolka häradsting 1731st32.
 
Frågor:
 
1. Har du några fler uppgifter om Johanna (Christina) de Mar?. Exempelvis datum och ort för födsel och död. Var kommer de uppgifterna ifrån? Jag antar att hon dör i Drothems sn.
 
2. Har du fler uppgifter om Sara och dennas barn?
 
3. Har du eller någon annan några uppgifter att tillägga till de ovan. Några id?er om de av mig antagna barnen till Johan de Mar? junior. hör de till giftet med Catharina Balser?
 
4. Har någon mer uppgifter om Johan de Mar? gift med Catharina Balser (födelse-, död- eller vigseldata?). Känner någon kanske till ett ytterligare gifte?
 
5. Har någon ytterligare uppgifter att tillägga om denne Ingel Persson Augustin? Jag är t ex mycket intresserad av barn till honom och denna Christina de Mar?.
Henrik Mosén

2000-11-19, 20:07
Svar #6

Björn Spångberg

Henrik!
Enligt FamilySearch på Internet är nämnde Ingel Persson Augustin född omkring 1660 i Önnestads socken, Kristianstads län.  Birth abt 1660 of Onnestad, Kristianstad, Sweden.
Mvh
Björn

2000-11-20, 08:46
Svar #7

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Björn!
 
Det kan säkert stämma, men frågan är vad för anledning man egentligen har att tro på FamilySearch. Fast man kan ju få id?er om var man ska leta eftar att ha tittat där.
 
Ingels hustru Christina återfinns också i FamilySearch - i två upplagor. Båda gångerna anges hon vara född 1662, en gång i Sverige, och den andra gången i Västersäter, Svarteborg sn (vilket ju uppenbarligen är fel).
 
Av denna information kan man ju ana att Christina och Ingel var bosatta i något som kallas Västersäter i Svarteborgs sn.
Henrik Mosén

2000-11-20, 10:09
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ströfynd från Drothem C:1 när jag ändå höll på med den. Om allt redan är noterat - ingen skada skedd.
 
Två flickor födda:
1670 10/4 döps Scharlotta Demare i Kolstadh
1680 30/6 döps Catharina Helena Demare i Kålstadh
 
Dopvittnen:
1695 7/10 Apollonia Demare dv vid tvillingdop i Nystorp hos Jöns  
1696 13/12 Maria Demare dv hos Per i Överkvarn(?)
1697 17/6 Maria Demare dv hos Jon i Hagsäter
 
1725 11/1 Fru Elsa Demarie på Lilla Kolstad bar barn - Sven Gisslessons barn i Nykvarn.  
1725 24/1 Fru Anna Demare på Grimstad dv hos befallningsmannen Anders Brandberg i Lund, namn Erik (Fältväbeln Sylvius på L Tälla o Hr fältväbeln Somme(??) på Grimstad också dv vid samma dop.)  
1725 dv, Hr Sylvi Kiäresta(?) på Kolstad, Elsa Demari i Kol... (ej enbart Kolstad ) hos (titel?) Sven Jönsson på Hospitalet.
1725 27/7 Fru Anna Demare bar barn hos ryttaren Inge Kielman ..
1725 20/9 fru Elsa Demare på Kålsta bar barn hos Jöns fögel ..
 
Andra intressanta anteckningar:
1694 25/3 döps? Samuel Steinwers? på Kåhlsta  - ett Steinvericks(?) barn död 1694 20/4 stor gåva 3,24 (normal 0,16..)
1697 28/1 död/begr Andreas Jernberg i Kåhlstadh - gåva 24 daler (vilket är mycket!)
1730  nämns sergeanten Erik Sylvi på st? Kolsta (i ingressen på sockenstämma).  (Jmfr ovan under L Tälla).
 
Till sist: 1663 1/11 i inventarium: 1 altarduk given av Hr? de marj
1692-1693 anteckning om mässingsfunt - förärat av Kongl Cammartiänaren Demare. 1695 invenatrium - funten - Jacob.L b Demarij (möjligen av senare hand). Denna funt ersätter väl den funt med all behöör som Andreas Watz före 1646 förärat till kyrkan. Tydligen bortstals den i samband med en renovering av kyrkan - det omtalas att murmästaren sitter i häkte för detta. Antecknade inte året.
Vänligen,
Olle Elm

2000-11-21, 12:02
Svar #9

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Hej där!
Nej, löjtnant A finns inte med i Lewenhaupt men kanske i den tryckta regementshistoriken. I GF:s mbl 1943 nämns att han dog 1722 i Naverstad fs i Bohuslän.  
Tack Olle för dina ströfynd i Drothem. Den där Jernberg (Fernberg?) har jag också noterat. Han var länsman, men jag tror inte han var ingift i DeMar?. Catharina Helena f 1680 bör vara = den C H, som finns i Tab 3 på adl ätten Ridderborg.
Till Henrik vill jag säga att jag också märkt att Leijonhufvud placerat några av Tab 1:s döttrar under Tab 2. Anna Margareta (Annika) De Mar? (g Åhvall) var syster, inte brorsdotter, till Johanna. I Hammarkinds hd domb 1731 ST ? 10 talas om major Jacob Ridderborgs fastrar, änkefruar Johanna och Annick. Johanna De Mar? f 166(2), d 1742 29/9 i Drothem, änkefru, lades på kyrkogården. Men systern Annika begrovs avsides i kyrkan, när hon avlidit i Drothem 1738 3/1, 70 år gammal. När det gäller Sara och hennes barn föreligger en del oklarheter, så jag kan ännu inte lämna några uppgifter om dem.

2000-11-21, 13:49
Svar #10

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej Nils!
 
Är du säker på att Anna Greta (gift med snickarmästaren Åvall) är identisk med den änkefru Annick som omnämns i Hammarkinds hds dombok 1731st10? Är denna dam först gift med en löjtnant (omnämns som löjtnantska i Kolstad 1718 enl mina uppgifter ovan) och sedan med snickarmästaren? Det är kanske möjligt även om snickarmästaren nämns som svåger till sergeant Johan de Mar? så sent som 1755 (Vifolka hd vt ? 10). I så fall har hon varit död ett antal år, eftersom du ju uppger att hon dog 1738, begravd i Drothems kyrka. Jag ska titta lite mer på det i domböckerna.
 
Vilka barn har du alltså konstaterat hör till Jacob och Catharina?
 
Den Charlotta som döps 1670 10/4 (enl Olle Elms intressanta uppgifter ovan) bör kanske vara ytterligare en dotter, medan Catharina Helena väl är dotter till Jacob de Mar? (adlad Ridderborg), som i Elgenstierna anges vara född 1681 vad jag minns.
 
Anders Brandberg nämns för övrigt som arvtagande efter en av de ogifta systrarna de Mar? Apollonia?) på 1750-talet. Jag har dock inte uppgiften framför mig just nu, och minns inte riktigt vems bouppteckning han nämns i.
Henrik Mosén

2000-11-23, 22:26
Svar #11

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:13
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Några noteringar ur bohuslänska kyrkoböcker:
 
Svarteborg 1690, död: D. 12 Octobr. blef begrafwet Lieutnanten Ingel Augustins hustru Christina de Mare fra Westersetter. Leffdt Christeligt och well her i pastoratet. Gammal 28. År och 11. Dagar.
 
Svarteborg 1698, vigda: D. 23 Novemb. copulerades Föhrarn und:r Wälb. Capt. Godhtliebs Compagnie Johan de Maré och Jungfru Anna Hedwig Baltzer.
 
Mo 1732, vigda: N:o 4, Dom:a 3:tia post Trinitatis [3:e söndagen efter Trefaldighet = 25/6] Copulerades förafskiedade Constabelen Manhaftig Nils Ryrberg från Krogstad Pastorat med Erlig och Gudfruktig Catharina Johansdotter Demarie från Qvisseröd. [Konstapeln Nils Ryrberg = ovannämnde Nils Plit?]
 
Naverstad 1732, vigda: N:o 15, Dom:a Advent ... [i mina anteckningar står här en siffra som inte kan stämma eftersom den är högre än 4 - fler söndagar finns mig veterligt inte i advent!] Copulerades Trommeslagaren af H:r Major Hertz Compagnie Manhaftig Peter Knutson Hurtig med Jungfru Christina Johansd:r från Qvisseröd. [Hon kallas alltså bara Johansdotter, men jämför förgående Catharina Johansdotter Demarie från samma gård.]  
 
Mo 1734, död: N:o 4, Samma dag [föregående begravning, N:o 3, var på Midfastosöndagen (den 24/3 detta år), men ovanför samma dag är inklämt med liten text B. d. 31 Marti] begrafdes en gammal förafskiedat Lieutenant Sal. Johan Demarie som tient sig up ifrån giemen under de grönna Dragouner. Wart siuk d. 4 Marti och afsomnade d. 22 Marti. Gammal 80 åhr. Men han blef begrafwen uti Naf:rstad Kyrcka för hans anhöriges skull som ther äro begrafne.
 
Brastad 1743, vigda: 2., D. 30 Jannuari Copulerades Dragonen Jacob Demerie med Pigan Catrina Andersdoter från Ryxön Prydat med Crona.
 
Brastad 1748, vigda: 4., D. 2 Marti Copulerades Snedkare Anders Åwall med f. Anna Greta Demerie Prydat med ... [Resten är svårläst, men där står mer än krona.]
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-11-24, 09:29
Svar #12

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Hej alla De Mar?-ättlingar!
Prisbelönta M Olssons bouppteckningsregister för Östergötland på GF är ibland litet slarvigt gjort. Jag gick in och tittade på Vifolka hd F:1, bouppt 1756 efter jungfru Apollonia De Mar?. Där uppges att fastigheten Kalkegryt i Ulrika sn genom börd tillhörde snickaren mäster Åhvall och dess h:u Anna Greta De Mar? uti Bohus län. Förmodligen var A G brorsdtr till den avlidna.
Charlotta De Mar? (f 1670 i Drothem) levde ännu 1741,då hon och systern Johanna hämtade ut brodern Carls (stupad vid Poltava 1709) resterande lönefordran. Källa: likvidationer till Stora nordiska kriget, nummerserien nr 3740, KrA.

2000-11-24, 10:05
Svar #13

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Tack för uppgifterna Jörgen! Det var intressanta uppgifter. Jätteintressant att se att Nils Åvall (Åwall) gifte sig i Brastad med Anna Greta. Kanske kan jag hitta något mer i domböckerna så småningom. Jag ska titta efter en Nils Ryrberg.
 
Jag glömde dock att ange att hänvisningarna till domböckerna 1755 och 1757 är hänvisningar till AIIa-serien (dvs uppbudsprotokollen) i Vifolka häradsrätts arkiv.
Henrik Mosén

2000-11-28, 14:43
Svar #14

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Vet någon vem av (de åtta?)systrarna De Mar?, som var gift Schenning? I bouppteckning 1755 (Vifolka härad)efter jungfru Maria De Mar? talas om en stor kista, som tillhörde dess systerson, sergeanten Johan Schenning. Har inte hittat honom i Östgöta infanteriregementes rullor.

2000-11-30, 21:53
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:13
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Fler noteringar ur bohuslänska kyrkoböcker:
 
Svarteborg 1759, död: Majus D. 20 Jacob Demerins hustru ifrån Ysteby mark Katrina Andersdot:r, dödt d. 8 af håld och styng 39 åhr g.
 
Lyse 1760, vigda: 6., D. 14 Septemb. Copulerades änckomannen och torparen Jacob Demarie med änckan Kjersti Hansdoter i Koddenehagen.
 
Lyse 1760, död: 21., D. 9 Nov. begrofs Torparen Jacob Demmarie från Koddenehagen, 51. åhr, död d. 30 Octob. af magesiuka.
 
Bro 1761, död: 3., D. 24 Marti begrofs Snickaren Mäster Awallz hustru Anna Greta Demarie, 44. år, död d. 12. af hetsig siukdom.
 
Lyse 1772, död: 11., D. 15 Marti begrofs hustru Christina Demerin från Humlekiärr, som dödde d. 1 Eiusdem af ålderdomskrämpor, 64 åhr gammal.
 
Bro 1776, död: 4., Den 16. Junii Begrofs Mäster Anders Åhvall ifrån Kjäringjel, som dödde d. 2. ejusdem af Rödtfeber, 68. åhr gammal.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-11-30, 22:20
Svar #16

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:13
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ytterligare två bohuslänska kyrkoboksnoteringar:
 
Hede 1763, död: Martius D. 13 begrafdes afskedade Constapeln Nils Plit från P. under Gunnarsröd, som blef död d. 4 dennes af Febersiukan, 84 år g. [Det finns ett Plitteröd under Gunnarsröd.]
 
Hede 1783, död: Maji Den 4 dennes begrafdes Enkan Cathrina de Marin från Bånneröd, som dödde d. 21. nästledne April af ålderdoms swaghet 87 år gammal.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-03-11, 11:26
Svar #17

Utloggad Laila Falk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-10-11, 15:38
    • Visa profil
    • www.bullaren-emigranterna.se
Jag är mycket intresserad av att veta vilka föräldrarna var till Christina Henriksdotter, gift med Vendel Hansson Scheibe.
 
Christina var mormor till Christina de Mar?.

2001-03-13, 09:21
Svar #18

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Hej Laila,
Jag har tyvärr inget om Henriksdotters föräldrar. Vet du när och var barnen till Ingel Augustin-Christina De Mar? var födda. Jag är främst intresserad av faddrarna.
De hade åtminstone tre barn: Fältväbeln Peter A, g m Anna Stina Pool, vilka 1722 bodde i Tingvalla, Naverstad sn, Margareta Catharina A, ereborna och mycket dygdesamma jungfru, som 1707 gifte sig i Naverstad m fältväbeln Jonas Hansson samt Catharina, g m fältväbeln Carl Graan, som också nämns i Naverstad fs kyrkoböcker.

2001-03-13, 17:06
Svar #19

Utloggad Laila Falk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-10-11, 15:38
    • Visa profil
    • www.bullaren-emigranterna.se
Hej Nils
 
Har konfererat med min goda vän Rosa som vet allt om familjen Augustin och hon hade ingen aning om var Petter, Margareta och Catharina var födda. De bodde ju i Svarteborgs sn innan de kom till Naverstad och hon trodde möjligen att barnen var födda i Svarteborg. Har lagt ut en fråga på den socknen för att se om det blir något napp.  
 
I Naverstad sn i norra Bohuslän vimlar det av anförvanter till Ingel Augustin. Fortfarande är det många som bär namnet Augustin och ännu fler som har tappat det på vägen. Enligt uppgifter skall ju Ingel Augustin vara född i Kristianstads län, Önnestads sn. har du försökt där?
 
Apropå faddrar så finns det många väldigt intressanta namn i samband med familjen Augustin. Är du intresserad så skickar jag över några. Det kanske finns några som är av intresse.

2001-03-21, 23:13
Svar #20

Daniel de Mar

Finns det någon som har kunskap huruvida Jacques le bel de Maré tillhörde den gamla ätten de Marest (1017) från Cambray i norra Frankrike?  
 
Indicier som pekar på att så är fallet är att han var hugenot, vilket de Marest-ätten blev tvungna att fly Frankrike för. Även att förnamnen i de Marest-ätten (som även de normalt gick i arv) i stort sett alltid var Jacques, Jean och Baldwin. Om man översätter dessa namn till svenska blir det Jacob, Johan och Baltsar, som var mycket vanliga namn i de Maré-släkten.
 
Mycket i namnet, både för- och efternamn, geografiskt ursprung, samt religiös tillhörighet pekar på att så är fallet, men jag har inga fler samband än så. Samband och bevis som är svåra att hitta eftersom ätten bröts upp i oroliga tidevarv.

2001-03-22, 10:06
Svar #21

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Hej Laila,  
Jag kanske inte har tid att fördjupa mig i familjen Augustin utan är bara intresserad av vilka som var faddrar till barnen till Ingel Augustin och Christina De Mar?. Själv härstammar jag från Christinas syster Johanna Christina De Mar?, vars man ännu är okänd till namnet.

2001-03-27, 11:17
Svar #22

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Familjen De Mar? har en hemsida med en släkttavla, snapsvisor, m m. De har inte heller kunnat härleda kammartjänare Jacques Le Bel De Mar? till de urgamla franska släkterna. Jacques kom visst med pfalzgreven - sedermera svensk kung - till Sverige från Tyskland.

2001-04-04, 14:30
Svar #23

Gunilla Scheibe

Hej Nils Hård af Segerstad!
Kan det vara så att Christina och Johanna de Mar? är tvillingsystrar eftersom båda verkar vara födda (sept.-okt.) 1662 enligt dödböckerna. Kan de möjligen vara födda i Stockholm, där fadern Jacques de Mar? den främste av den nye kungens (Karl XI) två kammarherrar 1662?
Jag har också dessa andrahandsuppgifter, som du kanske vill kontrollera?
Johanna är född 1662. Hon gifter sig med korpralen under överstelöjtnanten Weinholtz dragoner, Petter Wijhnbom. Äktenskapet tycks ha havererat ganska omgående för 1684 rymmer Petter till Köpenhamn. Om anledningen är hustrun eller hans korpralstjänst hos överstelöjtnant Weinholtz dragoner eller möjligen något annat, är svårt att veta.
Beträffande Johanna berättar domboken i Hammarkinds härad den 31 oktober 1691 att hon har fått ett barn trots att hon lever ensam, och som ryktet gått, skulle ha mördat det, då barnafadern varit en gift man benämnd Nils Ingemundsson, som under flykten sedan han slagit ihjäl en man, henne har besovit.
Johanna frikänns för mordbeskyllningen men för att hon låtit sig belägras av en gift man, erkännes hon, i anseende att hennes sedan sju år förrymde man (som sägs vara död) långa bortovaro, att anses som ogift, att böta 40 daler silvermynt efter straffordningens lägringspunkt.
Hon gifter troligen om sig med kyrkvärden Måns Eriksson på Lund i Drothem? På Lund bor Johanna från 1729 till 1742, då hon avlider som 80-årig änka.

2001-04-05, 09:57
Svar #24

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Tack Gunilla för dina mycket intressanta uppgifter! Jag visste inte ens att släkten Scheibe fortfarande finns kvar.
Christina och Johanna kan nog ha varit tvillingsystrar, som du skriver. Jag tror jag har tittat i domboken 1684 utan att finna någon anteckning om någon förrymd korpral Wijnbohm. Däremot har jag träffat på den där Peter Winbom i en skånsk dombok på 1680-talet - jag har inte dessa anteckningar tillgängliga just nu. Då bar han sig så illa åt att han fick löpa gatlopp!
Jag har häromdagen beställt Hammarkinds dombok från just 1691 och där bör väl dina uppgifter vara med.
I domböcker och andra kälor kallas Johanna De Mar? (1662-1742) för löjtnantska. Man kan ju undra vem denne löjtnant var? Kanske lånade hon (tvilling?)systerns titel?
Att hon var g m en kyrkvärd var mer än jag visste, det kanske man närmare kan kolla upp.
Ett annat mysterium är hennes syster Anna, som bodde på Lund med Johanna på äldre da?r. Kanske var hon g m den fältväbel Somme på Kålstad, som förekommer som dopvittne i Drothems födelseböcker.
MVH Nils H.

2001-04-07, 07:36
Svar #25

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Henrik Mos?n och andra intresserade,
19 nov 2000 gör Du ovan en sammanställning av vad Du vet om Jakob (Jacques) Le Bel de Mar?s barn. 20 nov 2000 levererar jag ströfynd. Bland dessa nämner jag otydligt Elsa De Mar?. När jag nu kollar dv-uppgiften från 18/4 ser jag vad där står och kan komplettera Din lista:
Under kvinnofaddrar står: Hr Sylvij Kiäresta på Kolstad Elsa Demari. (Därefter kommer titeln på Kokerskan och Bryggerskan i Hospitalet, alltså ingen platsangivelse som hänger ihop med Elsa). Hr Sylvij Kiäresta; Betyder detta förlovad eller gift? 20/9 samma år anges Fru Elsa Demare på Kålsta, när hon ånyo bär barn vid dop.
Det här borde väl handla om den fältväbel Sylvius som finns nämnd dv även på andra ställen. Är släkten känd förutom de EÄ anger? Har en kapten Sylvius i Adelövs sn under 1700-talet också.
Vänligen,
Olle Elm

2001-04-07, 10:48
Svar #26

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Nils Hård af Segerstad,
Du nämner ovan en fältväbel Somme på Kålstad. Jag nämner en fälväbel Somme bland ströfynd den  20 nov 2000 ovan. Där anges ej Kålstad utan vad jag finner är 24/2, 1725, fälväbeln Somme på Grimstad dv hos befallningsman Anders Brandberg. Fru Anna Demare på Grimstad bar barnet. Förmodligen är det samme Somme som nämns dv s å den 26/9, fälväbeln Hr Somme; Anges då möjligen i Söderköping. Om den titel som föregår orden Hr fältväbeln, tillhör Somme eller den föregående, är jag osäker på. (Källa Drothem C:1 sid 295 - 299). Kanske har Du funnit honom på Kålstad i andra källor. Har själv endast Drothem C:1 tillgänglig och där finns ju endast dessa sidor med normalt kyrkoboksmaterial för 1700-talet.
Har dock funnit en intressant uppgift i Almgren, Kungl. Första livregt historia, del 6, sid 33:
(år 1714) Somme, Jakob. Förut tjänat vid gen.löjtnant Mörners reg., förare vid Östgöta inf.reg. 5/6 1714, fältväbel 28/8 1716, avsked 24/4 1721.
Skulle kanske kunna vara densamme.
Vänligen,
Olle Elm

2001-04-09, 09:30
Svar #27

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Olle Elm,
Råkade blanda ihop Kålstad och Grimstad. Somme fanns på det senare stället.
Fältväbel Erik Sylvius var g m Elsa De Mar?. De dog båda i Drothem.

2001-04-09, 17:00
Svar #28

Gunilla Scheibe

Hej!
Om Elsa de Mar? har jag dessa uppgifter. Elsa är född 1674. Hennes äkta make är sergeanten Erik Sylvius. Han blir tillfångatagen vid Tönningen den 16 maj 1713, men återkommer. Erik avlider den 5 augusti 1749 i Drothem. När Elsa blivit änka flyttar hon till brodern Jakobs dotter, Ingeborg Brita Ridderborg och hennes make kyrkoherden Olof Granqvist i Drothems prästgård. Där avlider Elsa de Mar?, 77 år gammal, den 3 mars 1751. Stämmer mina andrahandsuppgifter?

2001-04-11, 09:04
Svar #29

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Hej Gunilla,  
Dina uppgifter om sergeant Sylvius och hans maka stämmer. Sergeant Erik S på Stora Kohlstad var 62 år, frun dog på Kolstad. Hon var ogift ännu på våren 1718 men var gift våren 1722. Drothems vigselbok har en del luckor.
Tvillingsystrarna De Mar? - om de nu var det - finns inte födda i Storkyrkan el Hovförs i Sthlm omkr 1662.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna