ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dachsberg  (läst 2663 gånger)

2002-02-09, 12:55
läst 2663 gånger

Utloggad Anders Stallgårdh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 258
  • Senast inloggad: 2011-02-09, 11:08
    • Visa profil
Regina von Kanten, David Dachbergs(Dach) första hustru omkr. 1638

Regina var mor till Anna Dorothea f 1638. Reginas make var David Dach f i Preussen, överste o ståthållare på Vadstena slott 1638. Död i Byarum, Småland 18.4 1667. I sv. tjänst under Gustav II Adolf 1617. Adlad 1638, tog sig namnet Dachberg. Om någon har uppgifter om Regina von Kanten vore jag oerhört tacksam. Dottern Anna Dorothea gifte sig med Erik Pedersson Lood f ca 1620 på Hjälmsänga, Rydaholm, Jönköpings län.  Mvh Anders Stallgårdh, Borås.
 
Inlägget ursprungligen postat under Landskap » Okänt landskap/Spårlöst försvunna / mvh Moderator Släkter, i samråd med Moderator Okänt landskap

2002-02-09, 15:28
Svar #1

Carina Sunesson

Hej Anders! Du har kanske redan själv sö
kt i Disbyts databas. Där finns 1 träff på Regina, som ska ha dött år 1656 i Byarum.Ytterligare 3 barn finns uppräknade:
 
David Dachsberg
d 1651 Vadstena, Östergötlands län;  
 
Elsa Beata Dachsberg
d 1676 Jönköping, Jönköpings län;  
gift med Gustav Queckfeldt
f 1628 Nyköping, Södermanlands län; 1685-d 1712 Nässjö, Jönköpings län;  
dotter:
Engel Maria Queckfeldt
1703 Nässjö, Jönköpings län; d 1739 Norra Solberga, Jönköpings län;  
 
Kristina Dachsberg
d 1729 Norra Solberga, Jönköpings län;  
G. med Johan Jönsson. 1 dotter:
Maria Johansdotter f. 1674 d. 1741.
 
Kanske inte riktigt vad du sökte, men jag tänkte att det kunde vara bra info ändå.

2002-02-09, 21:08
Svar #2

Nina M.Nordby

I følge familysearch ble Regina født ca. 1620 i Jönköping av herr og fru von Kanten (Disse giftet seg ca. 1619 i Sverige).Regina giftet seg ca. 1839 med Dachberg.
 
Det ble født en Mr. von Kanten i Sverige ca 1595.
Regina døde i 1656.
 
Inventerade gravstenar i Jönköpings län:
Byarum, Dachberg, David, Öfverste leutnant, Mölna o Mjöhult, 1667, Regina, von Kanten, 16., 2

2002-02-10, 11:00
Svar #3

Utloggad Anders Stallgårdh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 258
  • Senast inloggad: 2011-02-09, 11:08
    • Visa profil
Tack! Tack! Carina och Nina! Det var värdefulla uppgifter från Er båda. David Dachbergs o Regina von Kantens dotter Anna Dorotea var som sagt gift med Erik Pedersson Lood. Deras dotter Vendela f 1673 var i sin tur gift med Hans Zakrias Ekwurtzel f ca 1667 i Lubeck, till Sverige 1688. En bror till min farfars mor är ingift i den stora Ekwurtzelsläkten 1868,därför har Regina von Kanten dykt upp när jag efterforskat. Alltså stort tack, mvh Anders

2011-11-04, 08:36
Svar #4

Utloggad Simon Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-19, 11:02
    • Visa profil
Stämmer det verkligen? Jag har för mig att jag i Elgenstierna läste att Anna Doroteas mor var Maria Ulfsax. Vem är rätt mor?
 
Mvh
Simon

2011-11-07, 22:42
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Bägge uppgifterna finns faktiskt i Elgenstierna. Under Dachsberg står att Anna Dorotea var född i första äktenskapet med Regina von Kanten, men under Lood (i Småland) står att hon var dotter till andra hustrun Maria Ulfsax...

2011-11-07, 22:46
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
I supplementbandet under Lood rättas det till att Regina är modern.

2014-01-16, 05:22
Svar #7

Utloggad Simon Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-19, 11:02
    • Visa profil
Detta är väl en trolig broder till David Dach, adlad Dachsberg?
http://de.m.wikipedia.org/wiki/Simon_Dach
Enligt denna sida hette fadern också Simon Dach och modern Anna Leppler
http://records.ancestry.com/Simon_Dach_records.ashx?pid=108277235
Enligt både Anrep och Elgenstierna skulle han vara född av ärliga föräldrar i Preussen.
 
Mvh
Simon

2019-05-05, 23:53
Svar #8

Utloggad Carl-Göran Backgård

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 20:04
    • Visa profil
 I Östbo häradsrätts renoverade dombok 1753 ST nr 6 avlades vittnesmål av Carl Jönsson i Tokarp, 86 år, vilkens far Jöns Jonsson hade varit dräng hos överste David Dachsberg. Vid den tiden (1753) fanns gravstenen som nu på kyrkans yttervägg och inne i kyrkan fanns hans huvudbanér, värja och fanor. Vittnet berättade också att han hört av sin far att Dachsbergs första fru, som han hade med sig från Tyskland, hade begravts på kyrkogården. Över hennes grav hade ett litet hus byggts.
Enligt Dachsbergs egen uppgift hade hans hustru dött 1634, medan han själv befann sig i kriget i Tyskland. 1648 hade han börjat bygga ett hus över Mölnas gravställe på Byarums kyrkogård. Han hade på Byarums ägor intill skogen låtit hugga nio stolpar som körts fram till kyrkomuren. De hade dock blivit våldsamt sönderslagna av drängar och knektar, beväpnade med bössor, spjut och yxor och anförda av Per Gudmundssons son Anders Persson och gårdsfogdar på Gärahov och Nydala. Detta har Dachsberg själv berät­tat i en skrift som han daterat 1662 22/8 och ingav till Tiohärads lagmansrätt. Med denne Per Gudmundsson hade Dachsberg sedan länge legat i fejd angående gränsen mellan Mölna och Gärahov.
Dachsberg hade på egen bekostnad låtit bygga en grav i koret i Byarums kyrka för sig själv och sin andra fru, Regina von Kanten. Den kallades Dachsbergska graven eller Mölnagraven. Deras gravsten finns nu som sagt på kyrkans utsida. Datum för hans och fruns död har lämnats tomma, vilket kanske tyder på att hans andra fru, liksom han själv, fortfarande levde när han ordnade med denna gravsten.
 
Han dog 1677 och blev själv begravd där med stor process.
 
I Elgenstierna uppges att Dachsberg var gift först med Regina von Kanten och sedan med Maria Ulfsax. Tyvärr finns det inga källor till detta noterade. Uppenbarligen hade han en hustru, okänd till namnet, före Regina von Kanten. Beträffande hans giften skrev släktforskaren Axel Mollstadius i ett brev 1953-01-16 till Lennart Zielfelt i Genealogiska Föreningen så här:
 
"Ifråga om David Dachsberg har jag icke fått minsta belägg för att han 2. gången varit gift med en Ulfsax. Däremot kan jag bevisa, att Regina von Kanten enligt hans egna uppgifter var hans andra hustru, med all sannolikhet också den sista." (GF:s släktarkiv)
Varför finns uppgiften om giftet med Maria Ulfsax i Elgenstierna?

2019-05-06, 21:20
Svar #9

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
Det finns en gravsten i Vadstena klosterkyrka över en Dachsberg, som har en hustru Ulfsax. Just nu kommer jag inte ihåg förnamnen. Stenen ligger th långt fram i kyrkan. Intill finns också en sten över en yngre person Dachsberg. Stenarna pryds av vackra porträtt över personerna.
Häls LarsOlof

2021-01-23, 22:26
Svar #10

Utloggad Carl-Göran Backgård

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 20:04
    • Visa profil
Jag anser att det är en missuppfattning. Det som finns i Vadstena klosterkyrka i detta ämne är dels två stenar över sonen David Dachsberg (1641-51), dels en sten över Claude De Laval. Den ena (lilla) stenen över Dachsberg berättar att fadern (död 1667) hade låtit göra den större stenen över sin son. Claude De Laval var ju gift med Maria Ulfsax och på hans sten finns vapen för hans egen ätt och hustruns. Texten säger dock inget annat än att bara han själv är begravd där.

2021-04-01, 10:40
Svar #11

Utloggad Gunilla Hjelmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-01-14, 18:20
    • Visa profil
På Dachsbergs gravsten vid Byarums kyrka avbildas David Dachsberg och Regina von Kanten, och vid sidan om dem två vapen. Det till vänster om honom torde vara hans vapensköld. Men det till höger om henne?? På Riddarhuset känner man inte till det. Troligen är det utländskt. Eller kan det vara en egen konstruktion? Det verkar föreställa en kvinna med pilbåge (armborst?). Är det någon som sett detta i annat sammanhang eller vet något mera?
Hälsningar Guhje

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna