ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cronman  (läst 1173 gånger)

2006-03-21, 18:24
läst 1173 gånger

Christoffer Hornborg

Johan Cronman (1662-1737) var Malmöhus län första landshövding (1727-1737). Har någon uppgifter om hans barn?

2006-03-22, 13:59
Svar #1

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Christoffer,
 
Johan Cronman dog ogift och barnlös 1737-07-26 i Malmö.

2006-03-23, 14:48
Svar #2

Christoffer Hornborg

Men vem var Jöran Duncklers hustru Margareta Johansdotter Cronman dotter till då? Hon uppges av Elgenstierna tillhöra samma ätt Cronman och landshövdingen är den ende som skulle kunna passa in. Margareta föds också i Lund. Tillfällighet? Kanske Margareta var en oäkta dotter?

2009-09-27, 14:21
Svar #3

Utloggad Lennart Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2018-01-08, 19:22
    • Visa profil
Joachim Cronman (1638-2703). Min amerikanske vän skriver så här och jag hörsammar hans önskemål:
 
Can you post at your forum that I am looking for any additional
information on Joachim Cronman (1638-1703)  that isn't already in the article in Wikipedia. I am not looking for geanealogy information, but more details on his life to add to the biography. I am interested in sources other than those that I have used already from Google Books:
http://en.wikipedia.org/wiki/Joachim_Cronman
 
Bästa hälsningar! Lennart Haglund, Varberg

2011-07-24, 09:02
Svar #4

Utloggad Lennart Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2018-01-08, 19:22
    • Visa profil
Min amerikanske vän (se ovan) återkommer med en fråga. Min översättning kan innehålla tvetydigheter, så jag återger även hans original:
 
Kan du fråga om någon har en kopia av Svenska adelns Ättar-taflor utgiven av Gustaf Elgenstierna på 1920-talet. Jag söker en kopia av sidorna med släktforskningen för Hans Detterman Cronman (1590-c1645).
 
Se hans biografi på:
http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=63880338
 
Det verkar som om den ursprungliga versionen av denna släktforskning av Gabriel Anreps, som publicerades år 1858, hade ett fel som korrigerades av Elgenstierna - och jag söker en kopia, så att jag kan hindra upprepandet av det ursprungliga felet på Internet.
 
Den ursprungliga versionen blandar ihop två personer med samma namn i två olika generationer.  
 
Original:
 
Can you ask if anyone has a copy of Svenska adelns ättar-taflor edited by Gustaf Elgenstierna in the 1920s. I am trying to get a scan of the pages with the genealogy of Hans Detterman Cronman (1590-c1645) .
 
It appears that the original version of this genealogy by Gabriel
Anrep that was published in 1858 had an error in it that was corrected
by Elgenstierna and I would like a copy for my records so that I can
stop the repeating of the original error on the Internet.
 
The original version confused two people in two generations with the same name.
 
Med vänlig hälsning - Lennart Haglund, Varberg

2018-02-28, 20:37
Svar #5

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2716
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
”1702 d: 21 Maij
15. Lilljestedt, Dorpts HofRätts Skrifwelse af d: 17 passato underdånigst berättandes huruledes Jacob Fridrich Cronman bordt effter Kongl: May:ts Rescript för des begångne brott förwijsas uthi Landsflychtigheet uthur Kongl: May:ts Rijke; Men som för dee i medlertijd infaldne Krigstijdor HofRätten sig om samma execution förfrågat och Kongl: May:t däruppå i nåde resolverat det skulle Cronman till Krigets slut i arrest hållas och sedan förwijsas Rijket, är han i medlertijd uthur arresten afwijken och rymd till Ryssland, där han skall erhållit ett sådant Leigdebref, att honom effterlåtes anföra des nyia skiähl och sin saakl inför Wederbörande dommare till ändskap bringa, och om saken så uthföllo, att han i Kongl: May:ts Rijke eij kunde förblifwa, lembnas honom fritt inom 6 weckurs tijd att begifwa sig till sin förre säkerheet igen: Hwar uppå HofRätten saken å nyio uptagit och befunnit att Cronman eij något till des förswar kunnat anföra, som icke tilförenne wid des doms författande blifwit anbracht och wederbörligen i acht tagit med mehra.
Gr: Gyllenstolpe frågan är förnämligast, att som HofRätten för betänckeligit funnit sin dom nu wid desse Krigstijder att publicera och därigenom gifwa Cronman tilfälle uppå det erhåldne Leigdebref åter att begifwa sig till Kongl: May:ts fiender neml:Ryssen; ty hemställes huru här med förhållas skall wid så beskaffade tijder.
/.../
… som hans fader Öfwersten Cronman...”

 
Källa: Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen  Prot:1702:1 (1702-1702) Bild 2050 / sid 399 ff (AID: v655132.b2050.s399, NAD: SE/RA/1311)

 
https://www.adelsvapen.com/genealogi/Cronman_nr_748

2019-09-30, 15:53
Svar #6

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2215
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 16:57
    • Visa profil

Hej!


I inlägg från 2006 här ovan nämns om Generallöjtnanten Johan Cronman har några arvingar. Det stämmer troligtvis att Johan Cronman, död 26 juli 1737, inte har några barn. I hans testamente i Göta Hovrätt, Adelns bouppteckningar, EXIBA:1 1736-1737, bild 352 / sid 20, nämns inga andra vara närvarande än Henrik Aminoff som undertecknat testamentet, samt hans bror Major Välboren Herr Esaias Aminoff och deras kusin Kapten Välboren Herr Christoff von Rohr

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna