ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cremer  (läst 4122 gånger)

1999-05-10, 21:54
läst 4122 gånger

Utloggad Laila Falk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-10-11, 15:38
    • Visa profil
    • www.bullaren-emigranterna.se
Jag undrar om någon känner till en familj som heter Kremer? Jöns Kremer från Westphalen, artillerilöjtnant, och hustrun
Sophia Jespersdtr kom till Sverige, vet ej när.  
Sonen Eric Jönsson Cremer blev major i svensk tjänst 1610, tygmästare 1613 och fälttygmästare 1621. Eric gifte sig 1621
med Anna Bergenfeldt, dtr till kungliga räntmästaren Peder Pederson, adlad Bergenfeldt, adliga ätten 298. Innehade Norala
kungsgård. Mor till Anna Bergenfeldt vara Catharina Dundie. Eric Jönsson Cremer fanns ombord på Wasa vid dess förlisning
med undkom med livet i behåll.  
Eric Jönssons två söner, Johan och Peter, adlades i Sverige 1662 och introducerades på Riddarhuset 1664.  
Detta blev långt men min fråga är alltså, varifrån var Jöns Kremer och hans hustru och när var de födda?

1999-05-28, 23:32
Svar #1

Lars Craemer

Det finns en släktforskare Gunther Kramer i USA, som samlar olika varianter av Cremer. Du kan prova där: http//:www.sentex.net/~kramer/genealogy/.  
 
Jag har haft viss framgång i min forskning på bl. a. Cramer från Lennep i Nordrhein-Westfalen och Halle i Sachsen av DAGV-CD:n. Dessa har anskaffats till Hinzebiblioteket genom G-gruppens försorg. Mer om detta på G-gruppens hemsida: hhtp//:home.swipnet.se/larscra/ggrupp/index.htm

1999-11-18, 15:21
Svar #2

Katy Hedman

Hej Laila! Håller på med en släktbok om Jöns Cremers ättlingar och har ställt mig samma fråga som du. Har samlat material under 20 år och har mycket intressanta nyheter. Varför frågar du efter Jöns och Sofia? Hör gärna av dig, med vänl. hälsn. Katy Hedman, Tullinge

1999-12-14, 13:04
Svar #3

Utloggad Laila Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2011-05-10, 16:11
    • Visa profil
hej Laila jag heter också Laila jag undrar om man kan forska om sina förfäder jag har adressen hitt.  
 
 
hälsningar Laila Karlsson

1999-12-14, 13:06
Svar #4

Utloggad Laila Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2011-05-10, 16:11
    • Visa profil
Hej Laila jag undrar om  ni vet något om mina förfäder jag är bara nyfiken bara vilka de var om de var några rika personer eller fattiga

2000-07-15, 00:18
Svar #5

Utloggad Monica Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2011-06-19, 10:56
    • Visa profil
Hej Jag har en flicka som heter Margaretha Christina Kramer/Krahmer/Cramer/ född 1780 i Örebro. Dotter till Christian Kramher. Christians far heter Johan och han är född i Danzig 1724 av borliga föräldrar. Blev gästgivare i Örebro även handsmakare. Christian blir ingift i prästsläktet Saxholm o Bergh. Margaretha blir ingift med Elfströmska släktet. Kan det var en länk i era släkten? Jag vet att Christian hadde syskon i Örebro en var ingift med tullmästaren Fernström.

2002-02-08, 16:44
Svar #6

Utloggad Richard Winnberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2017-11-04, 19:21
    • Visa profil
    • winnberg.no-ip.info
Jöns Kremer
 
 Utdrag ur Elgenstiernas Adelskalender  
Jönsson Kremer skall varit av adlig börd:  Kom till sverige och blev artillerilöjtnant
 
Ätten, som har gemensamt ursprung med adliga och friherrliga ätter von Kraemer, fortlever numera endat i Finland, varest den dock icke blivit immatrikulerad, och Ryssland samt Nordamerika, dit de sista manliga medlemmar av den i Sverige kvarstannande grenen överflyttade isenare hälften av förra år hundrandet. Den finska grenen stavar namnet Kraemer...
 
Undrar om det finn några böcker eller info på nätet om släkten ??

2002-02-10, 17:29
Svar #7

Lena Hanson

Hej
Jöns Cremer (Kremer) är min fm mf ff ff ff ff far.. Jag har inte hans födelsedatum, men nedanstående har jag i papper jag har hittat hos min farmor.
 
Skall ha varit av adlig börd. Kom till Sverige i början av 1500-talet och blev löjtnant vid  
artilleriet. Ätten, som är av samma härkomst som adliga ätten Cremer, härstammar från Unna i Westphalen, där Evert Kremer år 1413 var domare. Jöns Kremer kom därifrån på 1500-talet. Skall ha varit gift med en dotter till borgmästaren i L?beck Nicolas Bröms, som hjälpte Gustaf Eriksson Vasa, sedan han flytt ur fångenskapen hos Ban?r på Kallö gård (Jutland), åter över till Sverige. Detta var i början på 1500-talet, Enligt Anrep var han dock gift med Sophia Jespersdotter (andra giftet?).

2002-03-14, 21:11
Svar #8

Katy Hedman

Hej, Lena Hansson! Ditt inlägg är verkligen oerhört intressant! Jag härstammar också från släkten Kraemer(Cremer, Kremer m.fl stavn.)och har sedan 1980 sysslat med släkten och har kartlagt den ganska så väl i Balticum och Sverige-Finland. Uppgiften om härstamningen från Westphalen har jag också men orten Unna är ny för mig. Det tidigaste fyndet jag gjort i Sverige av Jöns Cremer och hans till namnet okända hustru är från 1539. Enl. mina forskningar var han gift 3 ggr.
Har du möjligen uppgift om namnen i den släktkedja du nämner i ditt inlägg? i så fall skulle jag kunna lokalisera din gren bland alla mina Cremrar.
Vill hemskt gärna dela med mig av min forskning om du är intresserad. Hör av dig!

2002-04-04, 01:14
Svar #9

geir monge

Hei, er det noe som kan hjelpe meg? 
Min tippoldefar var svensk og het Magnus Karlsen Von Cremer til Blåbærshult og var født 1840. Hans sønn var født i 1864 og het også Magnus.
Noen som vet noe om han og hvor i sverige han
levde? 
 
mvh. Geir (Norge)

2002-04-04, 22:56
Svar #10

Utloggad Thomas Christianson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 114
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 14:21
    • Visa profil
Hej
Blåbärshult finns i Hede socken, Sörbygdens Härad i Bohuslän. Nånstans har jag data på Cremer från Hede, Skall leta mera
mvh Thomas

2003-04-05, 17:33
Svar #11

Utloggad Eva-Britt Leijon

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2021-02-03, 11:51
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som känner Anna Kramers borgmästardotter från Hasewinkel i Tyskland. Gift med Johan Muerman rådman i samma stad. Fick en son Conrad (Cord) Muerman som sedemera blev sidenhandlar i Stockholm f 1586 d 1645?
 
mvh Eva-Britt

2005-01-15, 21:08
Svar #12

Bengt Andersson

Hej Katy Hedman!
Du skriver i Ditt inlägg att Du har forskat i släkten Craemer och kartlagt den ganska väl.
Har Du i Din forskning några upplysningar om Margareta Elisabet d 1727. hon var gift med livdrabanten Jonas Hellberg.
Hade Margareta och Jonas några barn? Ev. ett vid namn Margareta född 1705 och gift med Provincialskäffer Sven Klefwerström, Lida Norunga
Tacksam för ett svar då vi inte kan finna Margaretas förfäder.

2005-03-19, 21:23
Svar #13

Katy Hedman Brännland

Svar till Bengt Andersson.
Jag har givit ut en släktbok om familjen Kraemer och i den finns även Margareta Elisabet von Kraemer, f. 1699, d. 1727 och begraven den 3 november i Eriksbergs kka i Västergötland.  
Hon var dotter till Niclas von Kraemer d.y., Ösel, och Elisabet Gertrud von Lode. Niclas von Kraemer d.y. blev introducerad på riddarhuset på Ösel under nr 46.
Enl. mina uppgifter dog Margareta barnlös och hennes man Jonas Hellberg, f.1682 och d. 1746, gifte om sig med Anna Maria Silverswärd, f. 1705 och d. 1779.
Margareta Elisabet von Kraemer kan ju tidsmässigt helt omöjligt vara mor till din Margareta.  
Tyvärr är min släktbok Till minne av Maria Kristina Kraemer. En krönika över 500 år med släkten slutsåld, men den finns på bibliotek om du vill läsa mer om släkten.
Hör gärna av dig om du har fler frågor.
Katy

2005-03-20, 16:18
Svar #14

Bengt Andersson

Tack Katy!
 
Jag hade ingen aning om när Elisabeth von Kreamer var född.Jag grep tag i ett halmstrå för att försöka hitta Margareta Hellbergs föräldrar där Alingsåstrakten samt hennes första barn Jonas var några ledtrådar.
Ang Jonas Hellberg kan ifågasättas om han verkligen dog 1746 .1762 dog en gammal dragon och livdrabant i Grästorpstrakten namn Jonas Hellberg. Mycket otroligt att det fanns två med samma namn som var livdrabanter.
Men det har inte någon betydelse längre då vår Margareta inte var av denna släkt.
Får försöka få någon annan ledtråd.
Hälsningar och tack Bengt

2005-06-11, 01:22
Svar #15

Lars Cramer Lindberg

Hej
någon som känner till något om Arnold von Cramer,
skall vara ifrån Hoyersworth i norra Tyskland, då Danmark och levt där under 1630-talet, disputerat och varit doktor i Magdeburg?
 
Hur får man kontakt med tyska släktforskare?

2005-06-11, 14:30
Svar #16

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Det finns tre Cramersläkter med tyskt adelsskap varav två är friherrliga och presenteras i nr 31
av Genealogisches Handbuch des Adels (FB III 1963)
De tredje släkten finns i nr 32 av GHA (AB VI 1964)
 
Föreningen G-gruppen Genealogi över Östersjön
har denna webbadress: www.G-gruppen.net
Föreningen har en diskussionslista med bl a ett 20-tal kvalificerade tyska släktforskare och lika många danska på listan. Dessutom estniska, polska,
finska, norska och svenska.  
Där kan man ställa frågor och få dem belysta.
 
Välkommen
hälsning Gustaf

2006-11-04, 04:44
Svar #17

Utloggad Glenn Gustafson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2014-07-25, 03:36
    • Visa profil
I am helping a lady whose farfar farfar is identified in family histories as: Colonel von Kramer, an officer in Kaiser's Prussian Guard, who was based in Stockholm. He had three sons with his wife who we think may be Anna Greta Hamr?n born 29 July 1795 (GID:2051.12.16800). The three sons came to America and lived adventurous lives. One was Carl Ludwig Hamr?n(10 May 1823, Stockholm). Are there any records available on Genline that may tell us something about Colonel von Kramer?
Thanks,
Glenn Gustafson
California, USA

2007-09-26, 18:30
Svar #18

jesper

Hej jag undrar om någon vet nåt om Johanna Charlotta Cremers föräldrar? Hon var född 1779 i Blåbergshult/Hede och gifte sig sen med Jakob von Köhler
 
MVH Jesper

2010-04-02, 17:36
Svar #19

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil

2016-12-17, 23:47
Svar #20

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"...hafwa till att see af Bifogadh Suplique huru såsom een Fyrwerkare wed nampn Ludovig Hindrich Kreij som sin post i Malmö hafwa skulle Effter Saligh Knåuer; Män som han will sökia heller sin Fortun på annat ställe och Twifwels uthan, under sin Morbroder Hr Öfwersten Cremer derföre sökier sitt afskied, /.../"
Stokh. den 1 Martij 1688
/.../
Johan Siöbladh"


Källa: Krigskollegium Krigskollegii kansli, Krigskollegii brevböcker, SE/KrA/0001/E c/51 (1688), bildid: A0065965_00370 ff


https://www.adelsvapen.com/genealogi/Cremer_nr_713

2017-03-28, 13:09
Svar #21

Utloggad Tony Kronqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2023-06-25, 19:20
    • Visa profil
Jag önskar få kontakt med Lena Hanson, som skrivit här (för många år sedan) om sin förfar Jöns Cremer. Han är också min förfar och din farmors lapp och bakgrund intresserar mej.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna