ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cedercrantz  (läst 4359 gånger)

2002-01-06, 03:06
läst 4359 gånger

Eivor Canova (Pilady)

Hej
Undrar om jag kan få hjälp med en gåta?
Har en uppgift från Malmborgs bok om släkten Schough/Wichman där det står följande; Johan Wilhelm Cedercrantz, Vice landshövding i Hallands län, f. 1739 och död 1805. Gift med Benedicta Christina Schough 1788-12-22 i Halmstad. Han var den siste av sin ätt, men fick sin styvson Erik Bernhard Agrell, f. 1785 och död 1850, adopterad på sitt adliga namn och nummer. Slut på citatet.
Vet att det fanns en adlig släkt Cedercrantz med nr. 921 från Södermanland som lär ha hetat Malm?n innan och som blev adlad år 1678 och introducerad år 1680.
Men nu är den stora frågan om Johan Wilhelm hör till denna släkt eller om det är ytterligare ett fel i boken?
Tacksam för all information
Mvh
Eivor

2002-01-06, 08:41
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Johan Wilhelm Cedercrantz var son till Johan Daniel Cedercrantz, som i sin tur var son till den adlade Johan Malm?n, allt enligt Elgenstierna I, s 1773. Den agrellska grenen av ätten Cedercrantz ser ut att fortleva.

2002-01-07, 14:56
Svar #2

Eivor Canova (Pilady)

Hej Elisabeth
och tack för ditt svar.
Detta kan bli en intressant historia.
Har läst en del om gårdarna Rögle, Spannarp och Vegeholm som alla tre köptes av Johan Cedercrantz år 1684 och stannade innom släkten hela 1700-talet. Där står också att släkten dog ut 1805, men att år 1816 köptes Rögle av en fosterdotter till dom sista Cedercrantz-arna (men vem av dom? ) Gunilla Lindros på Vegeholm, änka efter Magnus Flinck.
Boken Elgenstierna, går det att läsa ut mer om släkten där?  
Mvh  
Eivor

2002-01-07, 17:58
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ja, det står mycket mera detaljerat där, än vad man kan skriva av, så ta rätt på något bibliotek där du kan titta i den.

2002-01-07, 18:30
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Eivor, hur menar du att detta är en gåta och kan bli en intressant historia? Jag blir lite nyfiken när du skriver så.
 
Elisabeth har helt rätt att du hittar mycket mer om Cedercrantz i Elgenstierna. Däremot står det inget om fosterbarn i familjen, så jag kan nämna lite om askungesagan Gunilla Lindros.  
 
På Vegeholm satt tre stenrika ogifta systrar, döttrar till Isak Cedercrantz (1689-1754). Dessa tog sig an en flicka, född 1770 28/8 i grannsocknen Välinge vid namn Gunnela, oäkta dotter till en betjänt Edström, som var utomlands med sin herre baron Leijonhufvud, och ett kvinnfolk i Utvälinge vid namn Elisabet Jeppsdotter.
 
27 år senare heter flickan Gunilla Lindros, och är mademoiselle på Vegeholm, när hon gifter sig med häradshövdingen Magnus Flinck. De bor på Vegeholm. 1814 dör såväl Flinck som den sista av de ogifta systrarna Cedercrantz, Vilhelmina Ulrika, och jag antar att oäkta födda Gunilla nu ärver dessa och därmed kan hon köpa Rögle två år senare. Det gäller att ha tur ibland!

2002-01-07, 19:52
Svar #5

Eivor Canova (Pilady)

Elisabeth, det blir en tur till Borås bibliotek, har kontrollerat med LIBRIS och den skall finnas där.
Anders, gåtan är väl kanske inte en riktig gåta, men har blivit lite intresserad av vad som hände Erik Bernhard Agrell som ju blev adopterad av Johan W Cedercrantz. Vad fick han för uppväxt? och hur blev hans liv? Var lite skeptisk till vad som stog i Malmborgs bok om släkten Schough (som jag igentligen håller på med)/Wichman, men Elisabeth hade ju vänligheten att bekräft att det var sant. Så jag tror jag skall ta mig en liten avstickare in i denna släkt och få en historia om Erik Bernhard Cedercrantz och eventuell fru osv.
Tack till Er båda
Varma hälsningar  
Eivor

2002-01-13, 13:25
Svar #6

Eivor Canova (Pilady)

Hej
Nu har jag varit på biblioteket i Borås och tagit fotokopia på släkten Cedercrantz. Där fanns ju en hel del att läsa om den adopterade släkten Agrell också. Men nu har jag en undran? Fosterdottern, Gunilla Lindros, varför står hon inte med. Är det stor skillnad på att vara adopterad och fosterbarn? Får erkänna att jag inte riktigt vet skillnaden. Varför fick inte den Agrellska grenen ärva något av dom stora gårdarna? Eller är det som du skrev Anders, att vissa skall ha tur.
Lite funderingar från en som inte är så inne på detta med arv och adel
Mvh  
Eivor

2002-01-13, 14:16
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det är viss skillnad på att vara fosterbarn och adopterad. Speciellt i det här fallet med en adlig ätt där Agrell-grenen adopterades och blev adlig på samma nummer som Cedercrantz.
 
Vad gäller Gunilla Lindros förklaras hennes utelämnande av Elgenstierna även av att hon var fosterbarn till en kvinna född Cedercrantz. Elgenstierna tar endast upp manliga efterkommande inom respektive ätt, inte barn till döttrar.
 
Varför Agrellska grenen inte ärvde de stora gårdarna har jag ingen bra förklaring på i hastigheten.

2002-01-13, 19:52
Svar #8

Eivor Canova (Pilady)

Hej Anders
Ja jag säger då det, att inte få stå med i en sådan bra bok som Elgenstierna för att man har fel kön. Men nog om det. Svärdsgren, hur skall man förklara det. Tittade i min lilla uppslagsbok (dom andra ligger nedpackade) och där stog tyvärr inte ordet med. Anders, kan du ge en kort förklaring så är jag tacksam.
Sen var det detta med arvet. Får försöka hitta bouppteckningarna efter Johan Wilhelm C och min Benedicta Schough. Fast med min vanliga ( o )- tur så hittar jag väl inte dom heller.
Mvh  
Eivor

2002-01-13, 22:18
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Svärdsidan är manslinjen, de manliga medlemmarna av släkten. Motsvaras av spinnsidan för kvinnliga släktled och kvinnliga medlemmar.

2002-01-14, 21:26
Svar #10

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jag måste nog reda ut begreppen en aning. En viss begreppsförvirring tycks föreligga. Varken adoptivbarn eller fosterbarn finns redovisade i Elgenstiernas Ättartavlor. Och detta gäller  oavsett om de är adoptiv- eller fosterbarn till manliga eller kvinnliga ättemedlemmar. De finns inte i någondera fallet med i ättartavlorna.  
 
Dessutom måste man skilja mellan:
A) att man adopterar en privatperson, d.v.s. man upptar ett barn som sitt eget, vilket bl.a. medför full arvsrätt, och
B) att en ätt/ättegren blir adlad och adopterad på en tidigare adlad ätts nummer å Riddarhuset (Detta var egentligen en teknisk manöver för att kunna nyadla utan att behöva öka antalet adliga ätter), vilket inte har med adoption i vår moderna mening att göra (se:1), och inte heller medförde arvsrätt.

2002-01-14, 22:13
Svar #11

Eivor Canova (Pilady)

Hej Carl-Fredrik
vad menar du med detta?
Min första fråga gällde Erik Bernhard Agrell, adopterad av Johan Wilhelm Cedercrantz.
Mig vetligen så tog jag fotokopia ur Elgenstierna´s bok och nog kattsingen står den Agrellska grenen med där alltid.
Förlåt om jag tar i, men så är fallet. Eller har jag misstolkat dig helt och hållet??  
Vänligen
Eivor

2002-01-15, 09:21
Svar #12

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Eivor!
Adoption, där en person upptas och rättsligt blir fullt likställd med eget barn genom domstolsbeslut, infördes i Sverige så sent som 1917 (Lagen om adoption 14 juni 1917). Innan dess var inte enskild adoption möjlig i Sverige. Erik Bernhard Agrell var således inte adoptivbarn till landshövdingen Johan Vilhelm Cedercrantz, utan endast styvson utan arvsrätt efter denne (till följd av sin mors andra giftermål med Cedercrantz). Om Agrell ärvde sin styvfar, måste det ha skett genom testamentsförordnande.  
 
Däremot förekom före 1917 det slag av adoption som Carl-Fredrik Hanzon beskriver ovan under B, d v s där Kungl Maj:t beslutat om upptagande av och introduktion av en person och hans agnatiska ättlingar under en adlig ätts namn, nummer och vapen på Riddarhuset. Detta, som alltså inte har med den civilrättsliga adoptionen av en enskild person att göra, medförde inte någon adoptionsverkan och arvsrätt i övrigt. Det var alltså endast styvfaderns adelskapet som överfördes till Agrell genom Kungl Majt:s särskilda beslut. Därmed kom han givetvis att upptas i adelns ättartavlor, och följaktligen återfinns också den Agrellska släktgrenen av ätten Cedercrantz i Elgenstiernas tryckta edition av riddarhusstamtavlorna.

2002-01-15, 11:45
Svar #13

Eivor Canova (Pilady)

Hej Torsten
Detta var en förklaring som heter duga.
Nu är jag nöjd. Återstår att se om jag kan hitta en bouppteckning efter J.W.Cedercrantz och se om han efterlämnade ev. en liten gård till Erik Bernhard.
Ha det gott
Eivor

2002-01-15, 20:37
Svar #14

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Men var det inte ungefär detta jag skrev? (Eller i alla fall avsåg att skriva). Det jag menade var precis det som Torsten skrev. Men med lite andra (och färre) ord, kanske. Men huvudsaken är att alla nu är nöjda.

2002-01-16, 11:53
Svar #15

Eivor Canova (Pilady)

Hej Carl-Fredrik
Jo, det kanske var lite tunt. För mig som inte har dom kunskaperna som du och Torsten besitter. Men genom er båda har jag lärt mig en hel del, just när det gäller adoptioner och när lagen trädde i kraft. Cedercrant - Agrell är igentligen en liten avstickare från den släkten som jag håller på med, Schough.  
Ett fel fick du och det var detta med att Agrell-grenen inte skulle stå med i Elgenstierna. Fast det kanske var ett undantag från regeln, alltså att dom står med.
Men även du skall ha ett stort tack för visat intresse att hjälpa mig på traven framåt.
Ha det gott
Eivor

2002-01-16, 19:52
Svar #16

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Eivor!
 
Alltså.... Jag vill inte verka tjatig, men jag påstod aldrig att Agrell-grenen inte stod (eller skulle stå med) i Elgenstierna. Inte när det är fråga om en adlad och adopterad gren. Hade E.B. Agrell däremot varit adoptivbarn, adopterad efter 1917 (vilket ju är en kronologisk omöjlighet), fosterbarn eller egen son född utom äktenskapet, till Cedercrantz, hade han inte stått med.

2002-02-17, 12:45
Svar #17

Utloggad Olle Gyllenhaal

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2013-08-12, 19:57
    • Visa profil
Vart gick arvet efter den mycket rika fröken Cedercrantz ? & Vem var Gunilla Lindros (1770-1839) ?
 
På Södra Lindved i Skåne finns en målning av familjen Magnus Flinck med hans hustru i 2:a giftet 1797, Gunilla Lindros, samt Wilhelmina Ulrika Cedercrantz samt ett myller av barn. Enligt en 60 p uppsats av Margareta Biörck 1984 var hon dotter till en bror till WUC och en piga på Wegeholm. Flinck förvaltande egendomarna men dog 1814 (Om honom se SBL, Jörgen Weibull). Enligt Tor August Odencrants (1782-1829) dagboksanteckningar (KB) “fanns inga närmre arvingar än syskonbarn, å fädernet Ehrenborgar och å mödernet Fleetwoodar. Fru Flinck, Lagman Flincks Enka, naturlig brorsdotter och fosterdotter af Fröken W.U.C. och av henne avantagerad med testamente af lösören, arrende år etc”. Fastigheterna blev värderade till 139 000 Rdr Bco. Skulder 40 tusen samt 7 tusen till fattighus. Sammanlagt 132 hemman ! Ehrenborgarna fick välja först och tog Wegeholm, PW Brummer Spannarp mm samt slutligen Svanaholm i Ås till Fleetwoodarna. TAO skriver att Fru Flinck fick 66 666 Rdr. Jag gissar att Brummer är ombud för henne men han är också befryndad med släkten Ehrenborg. Senare såldes som nämnts Rögle till Fru F, för 11 tunnor guld i sept 1815. De 5 arrendeåren bör ha varit rätt givande emedan det gjordes försök att lösa ut dem för betydande belopp. TAO kommer in i bilden som ingift och ombedd att företräda syskonen Fleetwood. Således finns det 2 bud på vem som var far till Gunilla Lindros: 1) betjänten Edström samt 2) broder Cedercrantz (1741-1774). Anders Berg tycks ha sett kyrkböckerna. Mina källor är rätt sekundära men med rimligt sakinnehåll. Bouppteckningen efter WUC bör finnas i Göta Hovrätts arkiv i Jönköping. Om det även finns skifteshandlingar är ovisst. Har man grepp om vilka gårdar Erik Bernhard hade så kanske man kan lägga pussel ändå. Fördelningen av arvet kan synas rimlig. Dvs att en betydande del återgår till de familjer som förde in dem till Cedercrantzarna. Svanaholm tillhörde redan George Fleetwood på 1600-talet. Ett par av döttrarna Flinck gifter sig adligt. Man kan lätt hitta dem via E* register. Lite lång utläggning det här, men alltid tillför det lite färg på bara fakta, hoppas Olle Gyllenhaal.

2002-02-17, 14:28
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Olle, stort tack för ditt inlägg. De flesta frågorna får sina svar och jag håller med om att sakinnehållet är rimligt. Gunilla Lindros sägs uttryckligen vara naturlig brorsdotter till Wilhelmina Ulrika. Jag har som sagt sett dopnotisen, men inte förövrigt forskat i saken. Hur lägersmålet behandlades vid tinget kunde ju vara intressant att se, men troligen bekräftar det bara att en betjänt tydligen fick ta på sig faderskapet.
 
Så här lyder notisen i Välinge dopbok 1770:
D. 31 Aug: hemmadöptes till Nils Tufwas i Utwälinge, Gunnela Edström* oäkta; som föddes d. 28 ejusdem af modren qwinfolket Elisabeth Jäppasdotter, som tient och blifwit lägrad på Wegeholm; efter föregifvande af Baron Leijonhufvuds betjent wid namn Edström, hwilcken tillika med sin herre skall wara rest utomlands. Gest: Olu Swän Pålssons på Ryslätt. Testes Upsyningsmannen Christen Olsson och Måns Olsson i Utwälinge och Anna Jöns Arfwidsons i Swedberg.
* sedan kallad Gunnela Lindros.
 
Noteringen om Gunnela Lindros är skriven i marginalen av en senare hand.
 
Fadern är alltså ceremonimästaren Isak Johan Cedercrantz, som dog redan 1774 på Vegeholm. Här är hans dödnotis i Strövelstorps kyrkbok:
 
Freddagen d: 2 Decembr Begrofs i Ströfvelstorps kyrkja Hög Wälborne herr Seremoniemästaren Salig herr Isac Johan Cedercrantz på Wegeholm. dödde Söndagen d: 6 November kl: 11 om aftonen, uti sin ålders 34 år.
 
 
Vågar man en gissning att den sjuke Isak Johan inför sin förtidiga död tänkte på sin lilla dotter Gunilla och bad sin syster Wilhelmina Ulrika att ta hand om henne?

2002-02-17, 23:37
Svar #19

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Man kan ju fråga sig om det överhuvudtaget fanns någon betjänt Edström, eller om det bara var ett namn man (just då, eftersom det förelåg ett behov) bara tog ur luften. I annat fall, varför behöll inte Gunilla namnet Edström, utan befanns senare heta Lindros?  
 
Kan f.ö. namnet Lindros ha konstruerats med namnet Cedercrantz som förebild? [Ceder (ädelt träslag) + krans /Lind (något enklare träslag) + ros] Paralleller finns. Eftersom namnet Fleetwood också nämnes i sammanhanget kan ju som jämförelse nämnas att en oäkta son till en Fleetwood (boende i Tjust i Norra Småland i slutet av 1700-talet eller början av 1800-talet) fick namnet Ringkvist [källa: Ada Rydström: Boken om Tjust].

2002-02-26, 13:16
Svar #20

Eivor Canova (Pilady)

Hej
Ett problem har dykt upp.
Enl.CD-skivan över Bouppteckningar, Halmstad, så skall där finnas;  W. Cedercrantz, församling Vapnö sn, ortnamn Stjernarp,  bouppt. datum 1793-02-14. Kön; man Titel:landshövding. Allt detta har Anneli Hagman tagit fram för mig.
Men nu undrar jag, efter att ha läst igenom Elgenstierna igen, vem är denna W.  
Johan Wilhelm, som var landshövding i Halmstad avled 1805-12-02, Eldsberga.
OK, att jag skall beställa fotokopia på denna bouppteckning, men jag bara undrar om någon vet någon mer mansperson som inte står med i Elgenstierna?s bok.
Mvh
Eivor

2002-02-26, 16:31
Svar #21

Utloggad Johnny Riert

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2015-06-24, 04:34
    • Visa profil
Jag har funnit en tavla målad av Carl J. Cederkrantz. Möjligen sjökapten. Oljemålning av åmgaren Florence sign. 1895. Är han känd?
mvh Johnny Riert

2002-02-26, 17:25
Svar #22

Eivor Canova (Pilady)

Hej Johnny
Vet du något mer om denna tavlan? och var har du funnit den.
Läste igenom det jag har kopierat ur Elgenstierna och kunde inte finna någon Carl J. Cederkrantz där.
Skulle vara kul att får höra vad du har
Mvh
Eivor

2002-02-26, 19:45
Svar #23

Utloggad Johnny Riert

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2015-06-24, 04:34
    • Visa profil
Denna tavla såldes på Stockhols Auktionsverk för ett tiotal år sedan. Jag var inte köparen utan har bara samlat uppgifter om fartygskonstnärer.
Tyvär vet jag inget mera om denna målare och tavla.
mvh Johnny

2002-02-26, 21:48
Svar #24

Utloggad Lars-Ola Stare

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:53
    • Visa profil
Hej Eivor
Enligt boken Landshövdingeberättelser från Hallands län 1705-1818 var Johan Vilhelm Cedercrantz (1739.03.01 - 1805.12.03) vice landshövding. Han var son till Johan Daniel C. (1699.12.29 - 1765.12.27) denne var också vice landshövding i Halland, och begravd i familjegrav i Strängnäs domkyrka.  
 
Mvh, Lars-Ola, Knäred

2002-02-26, 21:53
Svar #25

Utloggad Lars-Ola Stare

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:53
    • Visa profil
Ursäkta mitt inlägg, man bör nog läsa hela diskussionen innan man skriver. Det var redan klarlagt hur de var släkt.

2002-02-26, 23:10
Svar #26

Utloggad Anneli Hagman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 13:29
    • Visa profil
    • akha.se
Hej Eivor!
 
Jag har studerat uppgifterna från registret en gång till och ser att det inte uttryckligen står att det är just W Cedercrantz som avlider 1793. Det kan ju vara så att han är nämnd i denna bou utan att vara den som är död. Hade han någon nära anhörig som dog i den här vevan kanske?
 
/Anneli

2002-02-27, 13:15
Svar #27

Eivor Canova (Pilady)

Hej Anneli
Den ända närmsta släkting som avlider år 1793 är farbrodern Isak?s dotter Charlotta Maria, f 1735 och avlider alltså år 1793-10-27 på Vegeholm och det är ju en bit i från Stjernarp-Vapnö SN.
Men har precis nu beställt ovanstående bouppteckning från Lund?s landsarkiv, så det skall bli spännande och läsa vad den kan innehålla.
Snöiga hälsningar
Eivor

2003-08-27, 11:25
Svar #28

sven magnus schough

Hejsan jag heter sven magnus schough och mina föräldrar heter monica och sven-gunnar schough.
min farmor och farfar heter sven georg schough och gunvor schough. jag ville bara undra om ni vet något om schoughs släkten. min email är svenne_s@hotmail.com

2003-08-28, 11:32
Svar #29

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Även om namnet Schoug förekommer här ovan så bör en generell schougfråga ställas under Släkter: Övriga släkter S: Schoug istället..

2007-12-11, 18:33
Svar #30

Utloggad Mari-Louise Grudin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 16:47
    • Visa profil
Hej
Har en fråga om en soldat i Mora Kompani/Dalarnas reg/. Han heter Olof Johansson, uppges vara född 1701 i Karlskrona. Lejs som soldat 1721-01-16 för rote nr 89 Måhlare och avskedas efter att ha rymt 1743-08-18.
Vid tinget i Mora ,dombok 1726 § 9 (A1:22) anklagas han för fylleri bl a. Han uppger då att han heter Cederkrants, hans far är Constapel till sjöös.. och farfaderns bror var landshövding på Gotland. Kan det ligga någon sanning i det soldaten berättar eller ville han bara skryta...?
MVH Mari-Louise

2007-12-11, 19:30
Svar #31

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej, spännande fråga!
 
Vad gäller den påstådda farfarsbrodern så stämmer det att Johan Malmén adlad Cedercrantz (1646-1699) var vice guvernör och sedan lagman över Gotland. Det var han som adlades med namnet, så redan av det kan man sluta sig till att Olof Johansson tummar lite på sanningen. Hans farfar kan inte ha hetat Cedercrantz, eftersom det bara var Johan Malmén som adlades med det namnet.
 
Någon som forskar på släkten Malmenius kanske kan svara på om det finns någon passande bror till Johan och son till rektorn i Strängnäs mm Nicolaus Laurentii Malmenius, som skulle kunna vara soldaten Olofs farfar. Otänkbart är det väl inte alls.
 
Jag har använt Elgenstierna, Svenska adelns ättartavlor, för dessa rader.

2010-01-12, 09:11
Svar #32

Utloggad Bengt Dahlbeck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1545
  • Senast inloggad: 2020-10-14, 09:19
    • Visa profil
Hej
Jag har ungefär samma fråga som ställdes 11 dec 2007 Ander Berg
satt och googlade på namnet Nicolaus Laurentia Malmeus och kom till  Gröna stubbens vapenrulla  där står följande
 
Malmenius Nicolaus Laurentia ca 1614-50.
Lektor vid Strängnäs gymnasium och kyrkoherdei Aspö 1649
Sigillbild: Ett ormomslingrat Latinskt kors med kryckkors armar uppskjutande ur ett monogram bildat av hans initialer
Två av hans söner adlades Söderhielm respektive Cedercrantz men nya vapen, Samma sigillbild (utan monogram)
användes också av hans halvbror på mödernet Anders Andrea Malmius 1617-97 prost och kyrkoherde i Floda
S,Söderhielms Ätten: Söderhielm, del 1 Falun 1961 sid 25,41
Hittade även Johan Cedercrantz (före adlandet Malmenius) född 1646 i Strängnäs
Vore av intresse att få detta bekräfta och kanske även få uppgifter om den andra sonen ( Söderhielm ).
Adlades även Anders Andrea eller finns det någon historik om honom?
 Det blev mycket på en gång  tacksam för svar och tips.
Vintriga Hälsningar från Sollentuna
Bengt Dahlbeck

2015-12-25, 19:47
Svar #33

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Livgardet
ÖfwersteLieutenanten Baron Carl Magnus Posses Compagnie
/.../
Musqueterare 7 Roten
N:o 39
Lars CederCrantz insatt i Rullan d: 1 Decembr 1702 af dee nya recre?ter som ankommo med Capit:n Ture Hårdh ifrån Swerje, i stället för Johan Jönsson Tunander som avancerade till U: R: M: till N:o 60 d: 15 Julij 1702. hwilken sedermera avancerade till R:M: till till N:o 43 d: 16 octobr 1703. vacant.
 
Nu påstående Mönstring d: 18 Martij 1704
 
Källa: Generalmönsterrullor - Svea livgarde 1114 (1704-1709) Bild 240 / sid 20 (AID: v437252.b240.s20, NAD: SE/KrA/0023)
 
***
 
R: M: 43
...Rymbt d: 22 Aug: 1703 i lägret för Torn strax i stället avancerad Trumsl:n Daniel Wåghals hwilken avancerad till Puqueslagare under det Norrska[!] skånska Regemente d: 16 octobr 1703, strax i stället avancerad ifrån N:o 39 Lars CederCrantz avancerad till Corporal under Norrska[!] skånska Regemente till häst, d: 26 Novembr 1703...
 
Källa: Generalmönsterrullor - Svea livgarde 1114 (1704-1709) Bild 290 / sid 25 (AID: v437252.b290.s25, NAD: SE/KrA/0023)
 
***
 
EÄ, TAB. 2
Johan Malmén, adlad Cedercrantz (översiktstab 1, son av Nicolaus Laurentii Malmenius, Sudermannus, se tab i), till Vegeholm i Strövelstorps socken Kristianstads län och Rögle i Välinge socken Malmöhus län. Född 1646-07-23, i Strängnäs. /.../
Barn:
/.../
1. Lars Niklas, född 1683. Löjtnant vid greve Ture Bielkes dragoner. Död i Polen 1706.

2016-09-12, 12:59
Svar #34

Utloggad Anna-Lisa Engman Zetraeus

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 12:52
    • Visa profil
Hej!

Andreas Malmenius, 1617-1697, kyrkoherde i Floda (D), adlades aldrig. Däremot adlades  sonen till halvbrodern Nicolaus Malmenius, Johan, och kallade sig Cedercrantz. Det Cedercrantzska gravkoret finns att beskåda i Strängnäs domkyrka. Där finns även Nicolaus Malmenius gravhäll.

En bror till Andreas Malmenius maka Elisabeth Schiller(us), Samuel, adlades Schillerfelt.

Andreas är en anfader till mig och jag håller på att utforska hans familj med förgreningar.

Vänliga hälsningar
Anna-Lisa


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna