ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bååt eller Lennart Nilssons släkt  (läst 1436 gånger)

2002-03-18, 06:02
läst 1436 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I Genealogisk Tidskrift, band IV, behandlar Jean Silfving i en artikel Krigarsläkterna Bagge och Bååt till Aneby och Ed desamma. Enligt artikeln skulle den av EÄ angivne Nils Lindormsson Bååt till Ed, Sunds sn, vara son till Lindorm Persson d.ä. (Ulfsax) till Osaby, död 1565 vid Axtorna.  
Förmodar att uppgiften därefter behandlats på annat håll. Hur ställer sig senare forskning till uppgiften?
Vänligen,
Olle Elm

2002-03-19, 12:05
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Olle!
 
I två uppsatser i Personhistorisk tidskrift (PHT) 1962 och 1965 har den kunnige Hans Gillingstam visat att frälsemannen Nils Lindormsson till Aneby var son till frälselandbon Lindorm Andersson (belagd 1538-1558) i Rottne, och vars mor var Elin Svensdotter, systerdotter till Lindorm Matsson (Läma), i hennes andra gifte med en Anders Olsson.
 
I en uppsats i PHT 1974 har Stig Östenson skrivit om Nils Lindormsson (Bååt, Lennart Nilssons ätt) till Aneby och ätten Båt av Billa ännu en gång. I denna sistnämnda hävdar Östenson att Elin Svensdotter inte tidigare varit gift med frälsemannen Mats Håkansson [Båt av Billa] utan med dennes son Håkan Matsson [Båt av Billa] i ett för honom ej belagt andra gifte. Östenson är mycket kunnig och jag har all respekt för hans hypotes om sistnämnda släktskap, som anförs i uppsatsen. Personligen anser jag att den dock inte håller utan enbart bygger på antaganden som inte låter sig påvisas i källorna. Jag vill ta fasta på den släkttavla i Genealogica 41 som anger att Nils Lindormssons far var Lindorm Matsson och bror till Håkan Matsson mfl. Gillingstam har påvisat felaktigheten i släkttavlan och att Lindorm rätteligen hette Lindorm Andersson och var son till Anders Olsson ohh Elin Svensdotter som nämnts. Gillingstam var tidigare inne på att Håkan Matsson (m fl) var halvbroder till Lindorm Andersson och att de hade gemensam mor i Elin Svensdotter. Detta resonemang har Gillingstam släppt och följer Östensons hypotes i PHT 1974 när han skriver om ätten Båt av Billa i Äldre svenska frälsesläkter I:3, s 218-222, och personerna i tabell 4.  
 
Vidare har jag i ett inlägg här på anbytarforum framfört hypotesen att Lindorm Andersson i Rottne ändå var bror till Håkan Matsson i Billa i och med att Elin Svensdotter kan ha varit styvmor till Håkan Matsson och att hon i ett senare gifte hade Lindorm. Håkan och Lindorm har då växt upp som syskon, trots att de inte hade gemensamma blodsband. Att uppgiften i Genealogica 41 sedan anger dem som bröder ligger helt i överensstämmelse med vad en muntlig tradition kan ha haft att förtälja för Peder Månsson Utter som uppgjorde  släkttavlan (Gen. 41, fol. 191v).  Nils Lindormsson har troligen växt upp i samma miljö som Håkan Matssons barn och använt båtvapnet med deras goda samtycke. Lindorm Andersson har möjligen varit släktens huvudman efter att Håkan Matsson avlidit på 1530-talet och möjligen varit fosterfar åt dessa. Källorna tiger så det är dock enbart spekulationer. En dotter till Håkan Matsson var Elin Håkansdotter (g 1)m Olof Hvit, 2)m kh Peder Nilsson i Hovmantorp) och hennes dotter Anna Olofsdotter (född trol. ca 1540-50)(gift med fogden Anders Svensson, adlad Stråle af Ekna) lät i sin tur döpa en son till Lindorm (Andersson) Stråle. Namnet Lindorms uppdykande bland ättlingar till Håkan Matsson har föranlett teorin att denne var släkt med Lindorm Matsson (Läma). Namnuppkallningen av en son till Anna Olofsdotter kan dock ha skett av ren vördnad för hennes morfars bror Lindorm Andersson som hon säkerligen träffat åtminstone som barn. Likaså kanske denne var fosterfar åt Elin som nämnts och då torde namnet Lindorms förklaring vara mer påtaglig.  
Gårdshistorik för Elin Håkansdotters gods tyder även på att hennes mor var Ingrid Nilsdotter [Halvhjortsätten]och inte Elin Svensdotter som det dock anges utan någon reservation  i ÄSF I:3, s 220. Elins gårdar låg bla i Agunnaryd o Stenbrohult - Halvhjortsättens godsområde.
 
Uppsatserna återfinns förresten i: PHT 1962, s 44-51 och i PHT 1965, s 11-12; PHT 1974,s 40-43.
 
forskarhälsningar
Niclas R.

2002-03-19, 13:02
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Niclas!
Skall med stort intresse ta del av dessa artiklar, och hoppas att Silfvings arbete också diskuteras i dem. Detta för att kunna studera var denne har missat i sina antaganden, och för egen del lära mig ytterligare vad gäller källkritik.
Vänligen,
Olle Elm

2002-03-19, 15:32
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Då det redan finns en rubrik för 'Bååt' här under Adeln så bör inläggen här flyttas.. Du Olle nämner själv att frågan kanske borde ställts under Medeltiden: Båt av Billa, så det är kanske enklast att det flyttas dit istället.. (Jag justerar då den hänvisning du gjort hit)

2002-03-19, 16:49
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Nja, Peter. I så fall tycker jag den skall ligga under den diskussion som nu kallas Bååt, men med angivande av Bååt eller Lennart Nilssons släkt som är den beteckning EÄ har.  
De av Niclas lämnade litteraturhänvisningarna gör att nästa person som läser Silfving och vill veta mer, får en bra ingång om just denna släkt. Har just läst artiklarna på UB och tackar än en gång.
Vänligen,
Olle Elm

2002-03-19, 18:02
Svar #5

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Peter, jag tycker inte du ska flytta denna diskussion eftersom den behandlar en släkt som är introducerad på riddarhuset och i litteraturen särskiljs som en egen ätt. Den finns med i Svenska adelns ättartavlor av G. Elgenstierna under det namn Olle anget som rubrik. Medlemmar ska ha skrivit sig Bååt.
Ätten Båt av Billa är en släkt som däremot erhållit sitt namn av forskare i modern tid efter sitt vapen (båten) och gården Billa i Hemmesjö socken, Konga härad (G-län) där medlemmar bodde under 1500-talets första hälft. Den kom aldrig att introduceras på riddarhuset och dess siste manlige medlem var hovjunkaren Christer Olsson till Bjärnhult, Göteryd sn som avled 1590/1591. Dennes syster Estrid Olsdotter skrev sig stundom Bååth (den ende kände av denna släkt som använde detta namn) och var dess siste medlem (död 1647/1648). [källa: ÄSF i:3, S 221]. Det finns ett samband dem emellan som anförts ovan, men har troligen på fädernet helt olika ursprung och bör behandlas som två ätter.

2002-03-19, 18:51
Svar #6

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Fel av mig.. (jag har ingen bra dag idag; skall nog hålla mig härifrån en stund)
-Det var för att Olle skrev att han kanske borde ställt frågan under Medeltiden:Bååt av Billa samt att jag såg att samma personer och grenar omnämns under såväl 'Bååt', 'Bååt av Billa' och i denna diskussion som jag tyckte det verkade överflödigt med ännu en rubrik på samma tema.. Men visst kan skilda ätter ha separata rubriker under denna avdelning; jag tänkte tyvärr för mycket på hur det fungerar under Övriga släkter, där ju varje släktnamn bara skall förekomma en gång även om det finns flera olika släkter med samma namn..
-Vi får väl säga att detta är ett privilegium för adeln..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna