ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Buddenbrock, von  (läst 2307 gånger)

2005-04-19, 11:40
läst 2307 gånger

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag har blivit intresserad att veta naagot mer om Margareta von Buddenbrock (jag har ocksaa sett det stavas Buddenbock?) som var gift med Johan Klingspor (mina förfäder). Var kommer denna ätt i ifraan fraan början saa att säga?  
Finns det naagon som känner till heennes förfäder och eventuella syskon med efterföljare etc. Eftersom jag inte vet om hennes ätt var s.k. intoducerad adel eller ej, gaar jag utfraan att det flyttas av anbytarvärden, om saa inte skulle vara fallet.
 
Jag har precis en ryslig, men välskriven, skröna av Björn Holm paa nattduksbordet (ja, man faar köpa vad som finns paa svenska för nattlig nöjesläsning i den spanska pappers och bokhandeln...) den handlar om om dödsskjutningen av Karl XII 10 dagar i Frederikshald, här förekommer en major von Buddenbrock! Var detta en historisk person runt krigarkungen, eller en som författaren laanat in, naagon som vet?
 
Med Vänliga Hälsningar: Steve Palmquist

2005-04-19, 15:39
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

Hej Steve,
 
Här får Du en länk, där Du kan läsa om Buddenbock.
Han fanns nog på riktigt  
Svenskt biografiskt handlexikon /  
 
Du kan kopiera länken och klistra in den och sedan söka på B-Buddenbock.
 
Hälsn. från en underbar vårdag i Sverige.
 
Eivor

2005-04-19, 16:04
Svar #2

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Eivor:  
 
Tack för upplysningen om Svenskt biografiskt lexikon. Finns det paa nätet eller ska jag vänta till jag besöker Sverige...? smiley.
 
Maanga hälsning fraan en underbar sommardag i Benalm?dena, med 25 grader torr värme (man svettas inte en gaang! härligt).
 
Steve
 
P.S.  
 
Vilket är korrekt, Buddenbock eller Buddenbrock? jag har läst baada stavningarna! Man maaste ju känna förfädernas rätta namn eller hur...smiley

2005-04-19, 16:30
Svar #3

Eivor Andersson (Ema)

http://runeberg.org/
 
Det är underNordisk Familjebok, projekt Runeberg.
 
Det rätta namnet är Buddenbrock med  r.
Han var gift med Magdalena Eliasabeth Rahm.
 
En paus i lövkrattningen, pust, - Eivor

2005-04-19, 16:40
Svar #4

Erik P. O. Berggren

På tal om Magdalena Elisabeth Rahm von Hagedorn:
 
Finns hennes förfäder klarlagda på något sätt?
 
Enligt hemsidan http://members.chello.se/jan.hellstrom/gene/p0be00bae.html  
 
hette hennes fader Arnulf Rahm von Hagedorn och var holländsk överste. Det senare har jag för mig att jag läst i Elgenstierna men det första (förnamnet)?
 
Mvh
Erik P. O. Berggren

2005-04-19, 18:50
Svar #5

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Steve
 
Google på webben, Buddenbrock, första posten, Henrik Magnus von Buddenbrock var med Karl XII i Turkiet och blev så småningom halshuggen vid Norrtull i Stockholm 1743.
 
Mvh Åke

2005-04-19, 20:30
Svar #6

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack för de upplysningarna Eivor och Ake. Jag slaar upp dem.  
Vet naagon hur denna Margaretha Buddenbrock, som var gift med Johan Klingspor, var i familj med Henrik Magnus Buddenbrock och inte minst vem hon var dotter till (hon maaste varit äldre eller kanske möjligen jämnaarig med denne Henrik Magnus?
 
Steve

2005-04-20, 16:11
Svar #7

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Saa ser det ut att jag har hittat Margareta von Buddenbrock paa en sida skapad av Mattias Loman och som det uppges; efter Elgenstiernas ättartavlor (källa)
 
Margareta von Buddenbrock
Far:   Johan Kaspersson von Buddenbrock  
Mor:   Margareta Elisabet von Rosen  
   
Död:   omkring 1630 1)  
 
Familj med Johan von Klingspor (1578 - 1636)  
Vigsel:   före 1605 1)  
Barn:  Staffan Klingspor (1611 - 1676)  
 
 
M.V.H. Steve
 
P.S. Jag söker modern dessutom under von Rosen

2005-04-20, 21:09
Svar #8

Erik P. O. Berggren

Det skulle vara intressant och se om någon vet om denne Johan Kaspersson är en son till Henrik Magnus' farfader ryttmästaren lantrådet Casper Dionysos (död efter 1663),  
eller om han är identisk med dennes fader löjtnanten lantrådet Johan von Buddenbrock (död 1637), son av Casper von Buddenbrock och? Anna von Gutzleff.
Finns det någon bättre invgd som kan ge svar?
 
/Erik P. O. Berggren

2006-11-22, 10:12
Svar #9

Utloggad Rolf Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2008-01-11, 14:16
    • Visa profil
Hej !
Finns det någon som känner till släktskapet mellan Margareta von Buddenbrock död omkr 1630 samt Henrik Magnus von Buddenbrock ?

2012-06-03, 22:54
Svar #10

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Henrik Magnus von Buddenbrock (1685-1743).
 
Överste och chef för Västerbottens regemente 1717-1729, generalmajor 1730, friherre 1731, överbefälhavare i hattarnas ryska krig 1741-1742, blev 1743 syndabock för hattarnas krigsfiasko och halshöggs i Stockholm samma år. Foto SPA.
 
Bild och bildtext: Övre Norrlands Historia, Del III Tiden 1638-1772 (Umeå, 1974), s. 114.
 

2019-11-02, 15:33
Svar #11

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2203
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 14:15
    • Visa profil

Ett sent svar men som kanske kan vara till hjälp för framtida släktforskare. Ovan nämnde Margareta von Buddenbrock bör vara dotter till nedan nämnda Johan von Buddenbrock ( son till Casper von Buddenbrock ), gift med Anna von Rosen. Ovan i ett inlägg så nämns Johan von Buddenbrocks hustru heta Margareta Elisabeth von Rosen. Om hon heter Margareta Elisabeth von Rosen eller Anna von Rosen låter jag vara osagt, men i Saaga: Genealogische Nachrichten, under släkten Buddenbrock anges hon heta Anna von Rosen



De tidigaste i släkten/ätten von Buddenbrock härstammar från Brock i Västfalen på 1300-talet. Deras tidigare namn var Buddenhagen men de ändrade det till von Buddenbrock




Den första kände medlemmen i släkten von Buddenbrock är Cordt von Buddenbrock
Ovan nämnde Cordt von Buddenbrocks son är Gotthard von Buddenbrock, gift med en NN von Hasfher? i Sommerphalen


Gotthards son i sin tur hette Johan von Buddenbrock, gift med Adelheid von Nötken

Johans son hette Herman von Buddenbrock, gift med Barbara von Koskull
Hermans son hette Otto von Buddenbrock, levde 1562


Ottos son hette Casper von Buddenbrock, levde 1599 på Rugen och Sudden, gift med Gertruda Gutzleff, en änka från Schulenphalen


Caspers son hette Johan von Buddenbrock, gift med Anna von Rosen

Johans son hette Gotthard von Buddenbrock, gift 1. med Sybilla von Schenerk?, gift 2. med Elisabeth Sophia von Rappe
Gotthards son hette Johan von Buddenbrock, levde 1638, gift 1637 med Gertruda von Krudener, deras barn, se nedan


1. Casper Dionysus von Buddenbrock, levde 1651, gift med Margareta Gertrude von Kleebeck. Deras son är Henrik Gotthard von Buddenbrock, f. 1648, d. 1727, gift med Charlotte Cronman

2. Gotthard George von Buddenbrock, gift med Agneta Elisabeth von Birach

3. Fredrik Johan von Buddenbrock


Källa: Saaga: Genealogische Nachrichten, släkten von Buddenbrock


 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna