ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bröms  (läst 4250 gånger)

1999-02-02, 20:49
läst 4250 gånger

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Jag söker uppgifter (kompletterande de i Svenska adelns ättartavlor) om häradshövding Nils Nilsson Bröms, gift med Margareta Rosenstråle. Nils avled 1611.

2001-12-31, 10:23
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Den adliga ätten Bröms, som introducerades på riddarhuset 1627, utdog redan på 1600-talet, enligt G Elgenstierna, Den introducerade svenska adelns ättartavlor, bd 1 (1925) s 652-654, och tillägg i bd 9 (1936) s 262-263.  
 
Namnet Bröms är inget unikt släktnamn för adelsätten Bröms, utan är ganska vanligt förekommande som släktnamn/tillnamn bland personer i de flesta samhällsskikt under 1600- och 1700-talet. Det förekommer t.ex. som soldatnamn och bland smeder. De senaste tre inläggen i denna diskussion (30 okt 2001 och 30 dec 2001) hör inte hemma under denna rubrik, utan snarare under rubriken Smedsläkter.

2002-01-06, 15:48
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

De frågor och svar som legat här och gäller smedsläkten Bröms har nu flyttats till Smedsläkter>Broms/Bröms istället..

2003-10-05, 18:50
Svar #3

Helena Franzén

Hej!
 
Jag söker uppgifter om förfäder till Magnus Bröms, f.1652 i Norrköping d.1711. Han var gift med Catharina Ehrenklou och de hade sonen Peter von Bröms.
 
Någon som har uppgifter om Magnus förfäder?
 
Mvh
Helena

2004-10-14, 21:42
Svar #4

Utloggad Jonas Hjelm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 102
  • Senast inloggad: 2011-12-15, 10:57
    • Visa profil
Berit Sjsgen har skrivit en artikel om slSkten Brsms pO  
adelsvapen.com. DSr det bland annat framgOr att Arvid  
Nilsson Brsms var barnlss.

2005-01-07, 02:09
Svar #5

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Helena  
här kommer ett svar efter 2 år ,hoppas du tittar in på bröms, föräldrarna till Magnus Bröms är  
Henrik Bröms och Anna lerback ,Bröms från Norrköping är Rådsmän,Borgmästare i Norrköping kort sagt en gammal borgar släkt adlen Bröms nr 161 och en fråga om Peter von Bröms skall det inte vara Peter von Brömssen nr 932.
C.Ehrenklou föräldrar var Erik Nenzel Ehrenklou
och Christina Preuss båda adlade,Erik kommer från den gamla Knape släkten.
mer info maila gärna till mej Hernelind@yahoo.se

2006-05-04, 16:00
Svar #6

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej,
 
Ian Hamilton hade i sin artikel i Släkt och Hävd en bra genomgång av de döttrar till Lars Bröms och Margareta Drake (av Västbo) som blev arvsberättigade. Det uppges dock att fyra (fem?) döttrar förbrutit sina gods och gift sig utom ståndet.  
 
För min del är dottern Ingrid som gifte sig med kyrkoherde Olof Svensson av intresse, men jag är också intresserad av hennes övriga sytrar som gift sig med kyrkoherdar, och en, med en knekt.
 
Vh
 
B-A Stenqvist

2006-05-14, 01:52
Svar #7

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej,
 
Vad finns det egentligen för belägg att Lars Bröms och Margareta Drakes dotter Ingrid var gift med Sven Olofsson i Dalstorp? Finns det något?
 
Vh
 
Bas

2007-07-13, 16:35
Svar #8

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Nu kommer en riktig Bröms fråga ??
 
Nils Bröms var Väpnare till Hedensö i Näshulta socken ,Södermanland, Häradsvhövding i åkerbo härad död 1511,sålde jord i högssby socken till johan kyle  1485  10 jan, I sitt andra gifte . 1504   med Ingeborg Ragvaldsdotter, 1511 var hon barnlös och med samtycka av sin man (Nils Bröms ) skänker hon sin del av Bosgården till st.sigfrids prebende som hennes broder (kusin) instiftat välborne Ture Jönsson Dotter till Ragvald Nilsson (yngre Vällinga ätten) och Ranghild Eriksdotter (Skanke)  
Källa: AFS bok 1sid 5 tab.8 ,Robert Robelin, s 385-387, har en olikuppgift kallar Nils för (Henriksson) Bröms
 
och Hans Brask Släktbok sid 54.55 har skrivit Nils Jönsson Bröms Far Jöns Mor Karin Jönsdotter Bröms så Nils Begåvas med Bröms som namn efter Morden. Obs. Morfar Jöns Bröms släkt med Hans Bröms.Jöns Bröms gift kristina Trulsdotter.
Sigfrd och Anna Bröms aär sysskon till Nils Bröms  
 
i en Uppslags bok kallas Jöns Bröms far för Nicilis Thomassson
 
 
Elgenstierna under Bröms nr. 161  från den introducerade svenska adelns ättartavlor av Elgenstierna , bd 1 (1925) s. 653  tabell 3.  
Står Nils Bröms Gift med Ingeborg Ragtvaldsdotter (fargalt) 0ch Catharina Svendotter, Anna Bröms står som dotter.
 
mitt i all förvirring harjag fått veta Nils Bröms föräldrar är Trolingen Niciolis Thomasson och Karin Jöns dåtter bröms
barn Nils och Sigfrid ,Anna Bröms.  
säå ÄFS samt Brask är rätt ,robbelin är rätt för utom henriksson som jag inte funnit nåfgon stans.
EÄ har två fel Anna dotter till Nils Bröms istället för Bror andra felet är Nils B far och mor.  
 
mvh Marc  
ps. problem när inte EÄ rättas och vad fick Robelin Henriksson från han hänvisar till EÄ vilket är fel där står bara Nils Bröms.

2007-07-13, 18:01
Svar #9

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Marc, prova att lägga det här under medeltid ( fast det är på gränsen ) så svarar säkert Kaj på dina frågor.
 
Tror du lättare får svar där.
 
Mvh / Benny

2007-10-08, 13:25
Svar #10

Gun Karlsson

Hej, har kommit i brydderi gällande Lars Bröms har hittat två fruar,dels i Elgenstierna :gift med Anna Bengtsd:r, samt gift med Margareta Olofsd:r Drake i en anna uppgift HJÄLP MVH Gub.

2008-11-30, 20:35
Svar #11

Åsa Alderlöf

har också en avlägsen släkting med namnet karin nilsdotter bröms, hennes far hette nils nilsson bröms och margareta rosenstråle , nils nilssons bröms far hette nils joensson bröms, nils nilssons bröms farfar hette johan ruska vad jag har fått reda på , mm. en man vid namn leif thegle sände karin nilsdotters bröms anfäder , men hade svårt för att tolka den, är det någon här som vet vilka som var hennes förfäder så att säga?
 
åsa

2009-07-11, 23:39
Svar #12

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 22:24
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Vem var ANNA MARIA BRÖMS?  
 
Enligt H Börjeson, Biografiska anteckningar om örlogsflottans officerare 1700 - 1799, sidan 161, skall Anna Maria Bröms varit hustru till amiralitetsläkaren Johan Rothman ( ca 1630 - 1695) och moder till örlogskaptenen Johan Gabriel Rothman. Börjesons källa har jag inte funnit.
 
Släkten Bröms fanns ju i Kalmartrakten och det är känt att Johan Rothman även efter sin utnämning levde i Kalmar några år. Man kan ju bara misstänka att detta berodde på hustruns anknytning till denna ort.
 
Johan, den förste medicine doktorn i Sverige, var bror till advokaten Jonas Svensson Rothman vid Svea Hovrätt och Johan blev en kort tid förmyndare för dennes barn vid Jonas  bortgång 1677-09-12, Kontakterna med adeln var omfattande och det är därför troligt att Johan fann sin hustru i denna krets. Men  vem kan hon ha varit?  
 
Med vänlig hälsning
Lars-Åke Stenemo

2010-10-17, 20:56
Svar #13

Åsa Alderlöf

vem var catharina bröms, som det står i adel &ridders att sven månsson eketrä var gift med?
 
varför står det ingen annan stans?  
 
helknäppt. åsa

2010-11-22, 19:04
Svar #14

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Åsa:
 
Hon bör tillhöra den på svärdssidan utdöda adliga släkten Bröms, som inte har något med smedsläkten/erna Broms/Bröms att göra.

2011-05-02, 10:57
Svar #15

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Vem vet något om Pergamentsbrev 6, Göteborgs LA?.  
Anges som källa i DISBYT under Ingrid Larsdotter Bröms med make kh i Dalstorp Sven Olofsson med hänvisning till Bergdahls (?) hemsida.  Jag blir galen av allt som svävar omkring i rymden utan ordentlig källa.
 
Upplysningar i pergamentsbrevet  skulle kunna lösa en gåta i  sl Bröms historia.
Hövitsman Lars Jonsson Bröms (död ca 1565) hade 10 döttrar, Fem av dem  gifta till frälsejord finns utredda  av Ian Hamiltons uppsats om kh Peder Skarp( Släkt och hävd 2002/2 s 127-128).. En dotter Elseby dog ogift o arvet gick till systrar. Tre döttrar sägs ha gift sig med prästmän .  
Citat från DISGEN:  ”1584 den 2 november säljer Sven Torkilsson, predikant i Simmerstorp, Jöns Olofsson, capellan  vid Dalstorp och Sven Olofsson i Torp, Dalstorp sina hustrurs arvegods till hustrurnas systrar.”
Att notera är att Lars Jonsson Bröms som hövitsman i Västergötland tilldelades Dalstorps gäll i Västergötland, en del av hans stora godsinnehav. Andra indicier jag skulle kunna delge pekar på att dessa 3 präster var gifta med Lars Börms´döttrar.  
Berit Sjögren

2011-05-02, 11:15
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
DISBYT innehåller väl inga källor alls? Var ser du dessa uppgifter?

2011-05-02, 12:33
Svar #17

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Anders! Jo, på den DISBYTsida jag halkade in på stod faktiskt pergamentesbrevet omnämnt. Rättelse: Den ogifta dottern till Lars Bröms var Gudine, inte Elseby. Berit

2011-05-02, 13:14
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Okej, det har nog blivit lite begreppsförvirring här. Du har halkat in på en sida skapad med programmet DISGEN. DISBYT är en lösenordsskyddad databas som man inte halkar in på så enkelt.
 
Det här verkar vara den sida som innehåller uppgiften om pergamentsbrevet:
http://www.textomat.se/slakten/html/morfar/0001/209.htm

2011-05-02, 13:26
Svar #19

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Bergdahls släkt verkar syfta på en hemsida Robertssons och Bergdahls släkter där Göran Robertsson lagt ut en avskrift och en liten tumnagelsbild av pergamentsbrevet.
 
http://goranrobertsson.is-an-artist.com/roots/files/ny/pa1c61fe1.html
 
Göran kan säkert berätta mer om brevet och tillhandahålla bilden i mer läsbart skick. Hans mailadress står på sidan.

2011-05-02, 14:26
Svar #20

Utloggad Berit Sjögren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2021-12-09, 13:17
    • Visa profil
Tack Anders! Jag har nu kunnat läsa hela brevet eftersom jag genast blev uppringd av en som har det avfotat o jag nu fått det i min mailbox. Men jag kan inte lägga ut det på Anbytarforum- hoppas någon annan gör det. Det var till hustrurnas systrar edla o welbyrdiga fru Elseber Brÿmsdåtter och Jungfru!Kerstin Brÿmsdåtter som prästerna sålde sina hustrurs andel i avlidna systern jungfru Gudine Brÿmsdåtters arv. Mvh Berit

2011-05-02, 18:36
Svar #21

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej Berit,
 
skönt att kopian kom fram Jag ska försöka lägga kopian här eller återge skriften. Själva kontentan av brevet för oss forskare är ju att det bevisar att dessa tre personer är gifta med var sin Brömsdotter. Vidare kan Sven Olofsson vara vara präst men han tituleras inte det så man kan inte säkerställa med hjälp av brevet att det är så. Sonen tycks i alla fall blivit det. Eftersom Sven Torkelsson tituleras predikant och Jöns Olofsson capellan borde det kanske stått en titel till Sven. När man nämner Sven Olofsson i torp i Dalstorp skulle man gärna vilja ha ett herr framför Hur som helst kanske man kan komma längre om man kan hitta upplysningar om Torp i Dalstorp och vilka som ägde den (om det nu inte var Bröms själv).
 
Mvh
 
BAS

2011-06-13, 10:19
Svar #22

Utloggad Elin Stenquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2017-06-06, 22:25
    • Visa profil
Jag har fått den här bilden via MyHeritage.com som ska föreställa Margareta Bröms (Drake af Västbo). Är det någon som känner igen den? Det skulle vara intressant att se hela bilden, inte bara denna beskurna del.

2014-11-20, 15:05
Svar #23

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
I Förteckning över De la Gardieska arkivet, pergamentsbrev, av Per Stobaeus 2010, LUB, finns antecknat följande (som kan sökas på nätet ).
Sid.140, nr.463 - År 1564 Lidhem. Christiern Johanssons till Värnäs i Värna morgongåvobrev till sin hustru Carin Larsdotter (Ulfsparre, Hjortösläkten) till Lidhem (tidigare gift med Nils Bröms). Bevittnas av Christiern Gudmunsson (Ulf av Horsnäs) till Skravestad och Nils Hansson (Björnram) till Hässelby.
 
Denna uppgift innebär att Nils (Jonsson) Bröms, tab.4 i Elgenstierna, inte kan leva efter 1564 och därmed bör alla uppgifter om honom efter detta år strykas.
 
Frågan är då vem den Nils Bröms är som tillskrivs vara skeppshövitsman 1566, 1567, i slottsloven på Nyköping 1568, amiral över lilla flottan 1569, hövitsman vid flottan 1570 och som levde 1575 mars, då han fick konung Johans befallning att dirigera kopparverk i Dalhem sn. och vid Åtvidaberg.
Birte Boström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna