ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brehmer, von  (läst 1435 gånger)

2003-10-08, 23:22
läst 1435 gånger

Utloggad Maude Westin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 17:45
    • Visa profil
Johan von Brehmer föddes 24/7 1677, okänt var. Han blev svensk friherre 1731 och introducerades på Riddarhuset samma år. Död 30/6 1754, begravd i Verums kyrka men ej inskriven i dödboken.
Finns det någon med tillgång till Elgenstierna som skulle vilja hjälpa mig att se om där står något mer om denne svårfunne man?  
Maude Westin

2003-10-09, 21:08
Svar #1

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Maude !
 
Jag har skickat ut en fråga här om någon kan hjälpa mig att få ordning på min C-pen, för då skall du få info om mannen ifråga. Det stod en del och jag tänkte att istället för att skriva för hand så scannar jag istället. Men redan nu kan du få något.
Han är född i Stockholm, är inte introducerad på riddarhuset,men info om han står under adliga nr 1837. Han dog ogift.
Fader är Johan v B född 1650 i Stockholm död 1707-12-00.Gift med Elisabet Olofsdotter ( Söderholm )död 1697,dotter av handelsmannen Olof Håkansson och Elisabet R?cker.
FF är Hans Brehmer från Bremen född 1588. död 1692-01-14.Han blev gammal.Fru är Christina Ekman, dotter till Petrus Jonae Drysander (kyrkoherde) och Christina Rungia.
 
Några barn står det inget om efter din Johan.
Återkommer när pennan vill läsa in.
 
vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2003-10-10, 15:38
Svar #2

Utloggad Maude Westin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 17:45
    • Visa profil
Hej Patrick!
Tack för att du gör dig besväret! Jag väntar med spänning på resten av dina uppgifter.
Hälsningar Maude

2003-10-12, 20:02
Svar #3

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Maud
 
Tyvärr har jag problem med att läsa in, men det beror nu inte på pennan utan på att mitt material ligger på Cd. Tydligen klarar inte pennan att läsa genom glas och det går inte heller att skriva ut. Jag prövade då att makera inlägget och förminska mitt material och tänkte då skriva av för hand men då försvann materialet. Tanken var att ha båda rutor uppe så att jag slapp memorera, klicka, skriva, memorera o,s,v. Så jag undrar om någon annan har material på din fråga?  
Annars får jag ta mig tid vid något tillfälle.
 
Är det en anfader till dig som du fått fram? För i materialet har han ju inga barn.
 
vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2003-10-12, 22:35
Svar #4

Utloggad Maude Westin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 17:45
    • Visa profil
Hej Patrick!
 
Johan von Brehmer hör inte alls till släkten, jag stötte på honom när jag hembygdforskade på Malsta socken där han bodde åren 1731-1751. Hittade en hel bunt med brev av hans hand i församlingsarkivet och blev helt bergtagen av hans person. Han startade en byskola med en pedagogisk instruktion som dagens skolfolk skulle ha stor nytta av att läsa, byggde en läktare i sockenkyrkan där han satt, till prästens stora förtret, med alla drängar, torpare och fattiga från Degarö, där han bodde, befriade, under dramatiska former, en tysk prinsessa ur fängelset i Nurnberg där hon suttit i 18 år för otrohet och gömmer sen henne under falskt namn i sitt hem, osv. osv. En lite annorlunda friherre som man möter som människa i breven. Men jag vet så lite om hans yttre person.  
 
Han bodde större delen av sitt liv i Tyskland, troligen i Brandenburg. Har du någon möjlighet att se vad som hände honom under dessa år, vad han arbetade med och varför han blev adlad?
Jag förstår att jag begär mycket av dig när nu tekniken krånglar men det skulle vara så roligt att få veta...
Hälsningar Maude

2003-10-13, 19:07
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Intressanta uppgifter om brevfynd i församlingsarkivet!  
 
Detta finns i EÄ ang denne Johan von Brehmer:
 
Johan, friherre von Brehmer (ej introducerad), till Skeinge i Verums socken, Kristianstads län. Född 1677-04-27 i Stockholm. Student i Uppsala (Um.) 1690-03-01, extra ordinarie tjänsteman i kungliga kansliet 1696. Kopist i kungliga kansliet 1698. Hovråd hos markgreven Georg Fredrik Carl av Brandenburg- Culmbach 1708. Kejserlig romersk adelsman 1713. Guvernör för sedermera regerande markgreven av Brandenburg-Anspach Carl Fredrik Wilhelm 1718. Markgrevlig anspachiskt geheimeråd 1721. Landskapsdirektor 1722. Kejserlig romersk friherre 1724. Lantdrost över Wassertrudingen och Roshlingen i anspachska landet 1726. Riddare av Brandenburg-Baijruthska orden Röda Örn 1726. Avsked ur sin utländska tjänst 1731. Svensk friherre 1731-07-05 men ej såsom sådan introducerad. Riddare av danska orden de la parfaite union. Landshövdings titel 1733-04-07, död ogift 1754-06-30 på Skeinge, och utgick med honom adliga ätten von Brehmer på svärdssidan. Han gjorde Skeinge (sedermera utbytt emot Hyby) till fideikommiss för sin systerdotters son, Johan Vilhelm Wrangel av Sage och Waschel, friherre Wrangel von Brehmer, nr 268, och hans manliga avkomlingar, med förbehåll att de jämte sitt eget namn och sköldemärke även skulle bära det von Brehmerska.
Vänligen,
Olle Elm
PS. Elgenstiernas ättartavlor finns på välsorterade bibliotek. Uppgifterna om hela denna ätt upptar två halva sidor. DS
Vänligen,
Olle Elm

2003-10-13, 20:58
Svar #6

Utloggad Maude Westin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 17:45
    • Visa profil
Tack snälla Olle!
Mitt lilla stadsbibliotek är inte välsorterat, och har dessutom virus i datasystemet för, jag vet inte vilken gång i ordningen. Då är det tur att det finns hjälpsamma människor på Rötter Nu har jag lite mera fakta att gå vidare på i sökandet efter Johans livshistoria.
Vänliga hälsningar
Maude

2012-09-13, 17:46
Svar #7

Utloggad Per Anderö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 23:37
    • Visa profil
Hej!  
Johan von Brehmer var en handlingarnas man. Jag skriver en bok om herrgårdar runt Kalmar och har då stött på honom som räddare av den fängslade
prinsessan Dorotea av Holstein Beck, Fredrik den stores syster. Han lät först föra henne till gården Ingelstorp eftersom hans syster ska ha bott
där. Enl. mina uppgifter ska hon ha varit änka efter en överste Wrangel von Brehmer. Men enl. Elgenstierna ska den förste som bar namnet Wrangel von Brehmer ha varit Johan von Brehmers systers dotterson Johan Wilhelm Wrangel von Brehmer, som var överstelöjtnant. Han var gift med Elisabeth Tersmeden.
Verkar det rörigt? Men kan möjligen denna Elisabeth ha bott på Ingelstorp i Dörby socken?
Är det någon som kan hjälpa mig att reda ut detta?
Vänliga hälsningar
Per Anderö

2024-03-17, 13:25
Svar #8

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1297
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:44
    • Visa profil
Hej,

Den 2/4 1667 döptes Johan von Bremens barn Nils i Riddarholmen församling i Stockholm (CI:1, ArkivDigitals sida 79). Faddrar var: Antony Brun, Hindrich A. Sparin, Scipio Meissen, Hindrik Anderssons hustru Anna, hustru Maria Stenbergh och hustru Johanna Utenhof.

Länk till notisen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055334_00074#?c=&m=&s=&cv=73&xywh=767%2C2165%2C2816%2C1328

Johan von Bremen tycks mig inte "passa in" i vare sig släkten Von Brehmer (nr 1837) eller i släkten Brehmer (nr 1165), men jag hoppas någon har information om denne Johan von Bremen ändå (utan att starta ett nytt diskussionsämne om namnet von Bremen). Jag är mest nyfiken på vad Johan von Bremens hustru hette. Faddern Antony Brun var troligen gift med faddern Johanna Utenhof och faddern Maria Stenbergh hade samma släktnamn som Antonys mamma. Därför tycks det mig troligt att Johan von Bremens hustru (eller han själv?) var nära släkting till familjen (de) Bruyn/Steenberg/Uttenhof.

(Antonys morbror, Didric Steenberg, hade en dotter vid namn Maria Stenberg, men eftersom hon ska ha varit född ca 1657 bör hon inte ha varit faddern hustru Maria Stenbergh vid ovan nämnda dop den 2/4 1667. Släktskapet mellan Antony och Johanna är taget ur Svenska ättartal 11:e årgången (Svensk Slägtkalender volym 11).)

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson

PS: Då Johan von Brehmens barn Christina döptes, den 7/4 1663 i Riddarholmen fs (CI:1, AD:s sida 76) var ovan nämnda Antony Bruns mamma, registrerad som Antony Bruns (den äldre) hustru Chatarina. En annan fadder, vid samma dop, var jungfru Margareta von Brehmen.

Länk:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055334_00070#?c=&m=&s=&cv=69&xywh=3301%2C2726%2C2908%2C1372

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna