ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 5.11.1999  (läst 2305 gånger)

1999-09-05, 13:10
läst 2305 gånger

Annsofi Sterner

Kerstin Månsdotter f. 1715 i Höglunda. Dotter t Måns Olofsson, befallningsman i bl a Amnehärad. Kerstins mormor hette Christina Bånge f. 1632 d. 1737 och mormorsmor hette Catharina Wulfsdotter f. 1613 d.1703 i Amnehärad. En av släkterna Bånge från Amnehärad från den tiden ska vara den gren som tog namnet Bratt. Finns det någon som i sin forskning kan se någon koppling mellan ätten Bratt af Höglunda och Kerstin f.1715 i Höglunda?

1999-10-19, 15:11
Svar #1

anders brattström

2 bröder kom till Brattfors i början av (1702)
och den ena tog sig namnet Brattström och jag antar att den andra tog sig namnet Bratt?!
Jag forskar på Brattström.

1999-10-23, 21:15
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej,
Vad jag har hört är att BRATT är värmlandsdialekt för brant, exempelvis ett brant berg, eller som i namnet Brattfors - som då skulle betyda brant fors - vanligt i olika äldre källor är angivelsen från Brattforsen, alltså från den branta forsen - då avseende platsen Brattfors. Brukspatronen Bratt vid Brattfors bruk hette så redan på 1600-talet, och även Brattström finns belagt redan på 1660-talet, då en Olof Brattström gifter sig med Anna Chenon i Filipstad. Denne Olof har med största sannolikhet samband med den Halvard Brattström som anges född ca 1701 i Brattfors. Det fanns också en tullnär vid detta sekelskifte som hette Simon Brattström i samma trakter. Han har antagits vara Halvards bror.  
Därför tror jag inte att Brattforsuppslaget kan vara lösningen vad gäller Bratt af Höglunda.
Men vi letar vidare, eller hur !
Med vänlig hälsning, Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

1999-10-24, 15:09
Svar #3

Bengt Svensson

Hej Sven-Ove
Var har du hittat uppgiften om Anna Chenon och Olof Brattström? Det fanns en Per Hallvardsson Brattström Gift 1698 med Anna Fredriksdotter Asp
Mvh
Bengt

1999-10-25, 00:53
Svar #4

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej,
Verkligen intressant med uppgiften om Per Hallvardson och Anna Fredriksdotter. Halvard Brattströms förste kände son, enligt Ättartal, är blivande Brukspatronen på Storbron Peter Brattström. Han skall vara född 1727. Detta tyder onekligen på att Halvard bör vara son till Per Hallvardsson.
Uppgiften om Olof Brattström har jag fått från en släkting, Roland Hedling, som också är släktforskare. Jag skall försöka finna ut primärkällan. Om jag inte missminner mig, var det Annas tredje gifte. Vi kanske skall ta och skapa en egen rubrik också ?
Jag återkommer !
MVH, Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

1999-10-28, 09:00
Svar #5

Nystrand Birgitta

För den som är intresserad av Bratt af Höglunda, har jag släktträdet från 1590 samt uppgiften om adlingen 1456 28 december, av kung Carl Knutsson.
Min farfarsfar gifte in sig i släkten 1852.
Mitt namn är Birgitta Nystrand och tel o550/17636.
 
Hör gärna av Er.

1999-10-28, 09:02
Svar #6

Nystrand Birgitta

Karin Månsdotter tillhör inte släkten Bratt af Höglund

1999-10-28, 18:06
Svar #7

Annsofi Sterner

Snälla Birgitta!
Vad har du att tillföra släkttavlan som inte Riddarhuset har dokumenterat? Det är nämligen så, att allt nyfunnet material som avser tidigare okända medlemmar, tillhörande introducerad adel, måste godkännas av Riddarhusets styrelse för att  bli erkända som ättmedlemmar. För ett sånt beslut kan jag föreställa mig att riddarhuset avkräver en mycket tillförlitlig och väldokumenterad källa för att erkänna ett släktskap som tidigare varit okänt.  
 
I övrigt kan jag berätta att släkten Bratt från Brattfors redan i början av 1700-talet hos Riddarhuset ansökte om att bli erkända som medlemmar i ätten Bratt af Höglunda, men fick avslag, på goda grunder!
 
För mig saknar uppgifter om deras släktförhållanden helt värde om inte Riddarhuset erkänt dom!
 
Rättelse: Kerstin Månsdtr f.1715 (se mitt inlägg daterat 5 september) var född i Amnehärad (efter kontroll i föd bok). Däremot var hon skriven på Höglunda i unga år. På den tiden var Höglunda endast namnet på en herrgård och ingen ort som nu. Så fort jag får fram uppgifterna om Kerstin Månsdtr, som jag i övr har inhämtat från Bertil Kjeldorffs sockenbok om Delebäck, kommer jag att skriva in dom här.

1999-10-29, 15:45
Svar #8

Annsofi Sterner

Hej Birgitta!
Nu måste jag slå mig själv på fingrarna. Jag har tittat i släkttavlan för Bratt af Höglunda och ser att Maria Lovisa Bratt af Höglunda dtr t Abraham Gabriel, gifte sig med civiling Gustav Emil Nystrand. Inga årtal är nämnda. Jag har tagit kontakt med Språk- och folkminnesinstitutet i Uppsala för att ta reda på om den nuvarande orten Höglunda i Lyrestad även fanns på 1500-talet. I boken om Delebäck: By och bygd i förvandling framgår av ett domboksutdrag ur Wadsbo härad från 1500-talet att det fanns en person vid namn Olof Pärsson från Höglunda. På den tiden var t ex Amnehärad ingen by med omnejd som nu, utan bestod i början av 1500-talet av en enda gård och familj och som i slutet av 1500-talet hade endast två gårdar och familjer. Då var det inte frågan om byar omkring. Därför kanske jag förhastat mig om Höglunda och tog för givet att det var gården i Nor som avsågs.  
 
När det gäller min utsago om släkten Bratt fr Brattfors, så är det ju faktiskt så att många kopplar samman släkterna även i sina släktträd och hittills har jag bara stött på dig som verkligen haft släktband till Bratt af Höglunda. En ursäkt från mig till dig.  
 
I övrigt vill jag inte just nu ta del av ditt material, eftersom jag utgår bara från min egen släkt och vad jag hittar där. Det är så lätt annars att komma 'fel'.

1999-10-30, 13:35
Svar #9

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Jag har läst lite om släkten Bratt, och i boken Bratt från Brattfors, en släktkrönika av Christian Bratt står det på sidan 143:
 Från Karlstad är det främst två utflykter man bör göra. Den ena går knappt två mil västerut till HÖGLUNDA norr om Nors kyrka. Höglunda var från 1400-talet till början av 1700-talet- i ca 250 år- stamgods för ätten Bratt af Höglunda. Dagens Höglunda är en annorlunda herrgård i gult tegel byggd på 1840-talet. I NORS KYRKA finns på sydväggen ett ståtligt begravningsvapen med ättens tre stjärnor över Torben Bratt till Höglunda (d 1694)- se sid 20
Detta kan väl endast tolkas som att Bratt af Höglunda är en värmlandssläkt och inte har sitt ursprung någon annanstans. Det finns även en bok skriven av Helmer Bratt, den skall inte vara helt tillförlitlig, men som jag förstått det hela finns det väl inga tvivel i att det är Höglunda i Nors socken (S) som är det som gäller.
MVH/Marianne Fröding

1999-10-30, 16:15
Svar #10

Annsofi Sterner

En köpehandling från den 10 juni 1557, visar att  Jon Bengtson, bosatt i Varnum i Kristinehamn, säljer sin del av sitt hemman till Hämming och  Lars Bengston i Delebäck. Troligen Jons bröder.  Det här är det först påträffade bydokumentet i Delebäcks historia. Köpehandlingen bevittnades av  ett tiotal nämndemän, bla:
 
Pär Karlsson i Biörke och Oluff Pärsson i Höglundh. Det är dessa två män som jag undrar kan vara besläktade med Bratt af Höglunda.  
 
Det var heller inte ovanligt att man bodde i Värmland och hade ägor i Västergötland och vice versa. Det förekom på den här tiden en mycket livlig handel mellan länen, främst pga gruvorna och kolmilorna i Bergslagen, där man hade ägarintressen från bägge län.

1999-10-30, 17:58
Svar #11

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Fråga till Ann-Sofie Sterner.
Hej,
Argumentet för att inte godkännas som medlem av en adlig ätt du anför kan jag förstå. Men menar du att släktskap inte existerar om ett barn fötts som oäkta med en fader tillhörande en adlig släkt?
Eller har jag missförstått dig ?
MVH
Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

1999-10-30, 18:34
Svar #12

Mikael Wikman

Riddarhuset för inte in utomäktenskapliga barn i Adelskalendern. Magnus Ugglas barn står t ex inte där. Inte heller Sven-Bertil Taubes dotter Sascha Zacharias, även om jag vill minnas, att han var gift med Ann Zacharias när Sascha föddes.

1999-10-30, 18:38
Svar #13

Annsofi Sterner

Swen-Owe!
Nu förstår jag inte vilken av mina diskussionsbrev du frågar om? Vill du referera till datum på brevet du avser nu?

1999-10-30, 23:41
Svar #14

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Annsofi,
Jag avser 1999-10-29, 15.45, riktad till Birgitta.
Men med tanke på att du inte förstår vilket diskussionsbrev som avses, förmodar jag att ett missförstånd föreligger från min sida av vad du avser.
Med vänlig hälsning,
Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

1999-10-30, 23:47
Svar #15

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Till Annsofie,
Rättelse: Jag avser ditt diskussionsbrev 1999-10-28, 18.06. Ber om ursäkt.
MVH
Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

1999-10-31, 01:32
Svar #16

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:16
    • Visa profil
Hej Annsofi. Du får gärna göra förtydliganden, angående socknar, härader (el. dylikt) och landskap för de hemman (el. dylikt) du beskriver. Mvh Marcus.

1999-10-31, 14:41
Svar #17

Annsofi Sterner

Sven-Owe!
Vad jag avsåg med att släkten Bratt fr Brattfors inte fick erkännande var grundat på Riddarhusets och Riksdagens beslut bl a år 1762, om att beviskraven saknat fog till släktskap. Vad jag kan utläsa ur häftet om Bratt af Höglunda, som är skrivet av Joh Otto Åkerstein  den 28 oktober 1765 är följande:
'Utdrag ur protokollet hållit i Riddarhusets Deputation den 19 maji 1762: Herr Cornetten Carl Gustaf Bratt ej tydligt kunna bevisa enl de krav som Riddarhusordningen Begärt'. M a o har materialet  varit för svagt som underlag för att räcka till ett erkännande av släktskap med Bratt af Höglunda och har alltså inget att göra med oäkta barn att göra. Antagligen har Riddarhuset ett arkiv varifrån man kan köpa kopior på den utredning jag nämnt ovan och där framgår alla oklarheter mer dokumenterat än vad jag här framställt i korthet.

1999-10-31, 14:46
Svar #18

Annsofi Sterner

Marcus!
Jag har skrivit till språk- och folkminnesinstitutet i Uppsala för att närmare ta reda på hur förhållandena om aktuella orter såg ut på 1500-talet. Alla orter som finns idag, fanns inte då och det är ganska naturligt, eftersom vi är betydligt fler invånare i Sverige idag.

1999-11-01, 08:32
Svar #19

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Till Annsofi
Hej,
Vad jag menade var detta som du skrev,
För mig saknar uppgifter om deras släktförhållanden helt värde om inte Riddarhuset erkänt dom! .
Jag förstår att en eller flera
personer inte får räknas som medlemmar till en viss släkt, om de inte uppfyller de regler som gäller vid riddarhuset. Men släktskap kan ju fortfarande råda, trots det. Nu har jag inte sett några hållbara bevis för att Bratt från Brattfors skulle presenterat varken det ena eller det andra, jag tror att de försökt helt enkelt för att kunna uppnå vissa skattemässiga fördelar, samt kunna äga exempelvis säterier, som ibland förekommer inom bergshanteringen. Men jag undrade om du alltid diskvalificerar med ditt ovan citerade uttalande som grund ?
No hard feelings, I hope ?
Mvh
Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

1999-11-01, 12:07
Svar #20

Birgitta Nystrand

Annsofi Sterner
 
Hej, min farfarsfar hette ej Gustav Emil, utan Gudmund Ernst, varav Gudmund hade kommit från hans far och Ernst gick vidare till hans son. Giftermålet var 1852 och Maria Lovisa Bratt af Höglunda dog 1859, min farfarsfar dog 1884. På släktträdet anges Nors socken i Värmland, samt att den som adlades härstammade från Värmland eller Norge.
Mvh
Birgitta Nystrand

1999-11-01, 12:13
Svar #21

Annsofi Sterner

Sven-Owe!
Om bevisat släktskap finns, erkänner och godtar Riddarhuset det, men inte Elgenstierna! Så är det.
Det är vad Riddarhuset här erkänner som gäller och inte vad Elgenstierna erkänner vid sin utgåva av släktskapsförhållanden! Det gäller även min uppfattning, den är rätt för mig. Jag struntar fullkomligt i Elgenstierna, men respekterar traditionen!

1999-11-01, 15:05
Svar #22

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Annsofie,
Jag respekterar också traditionen, så även din uppfattning. Förstår också vad du menar angående Elgenstierna. Det är inte det jag undrar över.
Skicka gärna ett E-Post meddelande till mig, sven.brattstrom@telia.com, så skall jag skriva till dig och förklara mig. Jag känner att min diskussion förs under fel rubrik. Den gäller inte Bratt af Höglunda.
Med vänlig hälsning,
Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

1999-11-01, 15:33
Svar #23

Annsofi Sterner

Sven-Owe!
Eftersom diskussionerna ska vara offentliga,  föreslår jag att den i så fall fortsätter under rubriken adelsteminologi. Du börjar.

1999-11-01, 18:21
Svar #24

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Annsofie!
Vad är det du vill ha hjälp med?
Vad är det för samband du är på jakt efter. Jag förstår inte.Jag har Christina Bratt af Brattfors i min antavla så detta är av intresse även för mig, så kan jag så vill jag hjälpa till, men förutsättningarna måste vara klara och konkreta
MVH/Marianne

1999-11-01, 21:38
Svar #25

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:16
    • Visa profil
Annsofi!
 
Jag är fullt medveten om att det bor fler nu i Sverige än för århundraden sedan, samt förstår även jag att vissa orter inte har sitt ursprung i 1500-talet. Om du vet var Biörke, Höglundh, samt Delebäck ligger, dvs i vilken/vilket socken, härad, landskap, får du mer än gärna skriva det i något inlägg, vet du inte var platserna hör hemma, så skriv gärna även det. Platserna jag avser är de du menar förekommer i köpebrevet, daterat 1557. Även mer information om brevet får du gärna ge, då angående den sekundära (eller kanhända även av lägre ordning) källan, under förutsättning att du själv inte har läst originalet. Mvh Marcus.

1999-11-01, 22:50
Svar #26

Mikael Wikman

Vilka uppgifter Riddarhuset för in i riddarhusstamtavlorna är jag inte säker på, men i adelskalendern införes enligt ett beslut från adelsmötet, endast äktenskapliga barn samt adoptivbarn, dock ej adoptivbarnens barn.  
 
Så vitt jag har förstått saken, tog heller ej Elgenstierna med utomäktenskapliga barn i sina ättartavlor (som gavs ut mellan 1925-36 i nio band; den serien är alltså avslutad och herr Gustaf Elgenstierna själv är sedan länge död, varför man ej gärna kan tala om honom i presens på det sätt som ovan göres). Att säga, att »man struntar fullkomligt i Elgenstierna, men respekterar traditionen» blir litet konstigt, eftersom Elgenstierna, som själv var adelsman, höll sig till adelns redovisningsprinciper.
 
Uttalandet »Om bevisat släktskap finns, erkänner och godtar Riddarhuset det, men inte Elgenstierna! Så är det.» verkar litet väl tvärsäkert och anklagar dessutom Elgenstierna för att ha åstadkommit okritiska ättartavlor. Även om forskningsfronten på vissa områden har gått framåt, utgör Elgenstierna som helhet ett utmärkt standardverk över den svenska introducerade adeln och jag tror knappast att släktforskarförbundet skulle ha givit ut en facsimileutgåva om verket ansåges vara okritiskt och oseriöst.

1999-11-04, 16:11
Svar #27

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
En liten rättelse till Mikael Wikmans inlägg av den 30 oktober (i all välmening):
 
I adelskalendern, årgång 1999, upptas två barn till artisten Magnus Uggla: Agnes och Ruben, bägge födda i artistens äktenskap med Louise Klüger. Däremot nämns inte artistens äldsta dotter, som är utomäktenskaplig. Jag har för mig att hon heter Susanne, men det kan jag inte svära på. Sven-Bertil Taubes dotter Sascha Zacharias borde rimligen nämnas i adelskalendern om föräldrarna varit gifta med varandra, även enligt riddarhusets egna principer, och det borde snarast rättas till av riddarhusdirektionen.  
 
Riddarhuset kanske borde göra som i Storbritannien, där de i senaste upplagan av adelskalendern (utgiven av anrika Burke´s) fört in även utomäktenskapliga barn och deras ättlingar. Detta enligt vad jag läst i dagspressen, jag förmodar att enbart agnatiska ättlingar förts in. Enligt Dagens Nyheter ökade andelen personer i kalendern med c:a 20%
 
För övrigt, Mikael Wikman, så är vi båda släkt med Gustaf Elgenstierna och Magnus Uggla. De härstammar (i Elgenstiernas fall härstammade) båda från Knut Ribbing, som kan ledas tillbaka till Karl den store... Men det får man ju inte nämna i Anbytarforum för då blir det ett j-a liv (ursäkta uttrycket).
 
MVH
Johan Sjöberg

1999-11-05, 23:10
Svar #28

Sture Bjelkåker

Jag härstammar liksom Birgitta Nystrand från Bratt af Höglunda, i mitt fall via en dotter till Sven Bratt af Höglunda (1715-1778).
Kan någon säga vem som slöt ätten på svärdsidan och när? Har hört att det skulle vara för ett par decennier sedan, dvs ca 1975?

1999-11-05, 23:31
Svar #29

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
De två sista manliga medlemmarna av ätten nr 49 Bratt af Höglunda var Torbjörn B, f 1890 9/5, ingenjör, bosatt på Irland, och hans broder Per B, f 1895 2/5, diplomingenjör i Buenos Aires. Detta enligt Adelskalendern 1953, sen har jag en lucka i samlingarna til 1989, och då är ätten borta, alltså utdöd.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna