ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bonde  (läst 6243 gånger)

2005-10-17, 17:21
läst 6243 gånger

Carl-Gustaf Spens

Jag söker uppgift om hur arvet efter riksskattmästaren Gustaf Bonde (d. 1667) fördelades. Min anfader Jakob Spens gifte sig 1680 med Beata Bonde, Gustafs dotter. Han blev så småningom mycket förmögen, men jag vet inte exakt hur. Huvudspåret är att det var genom giftermålet med Beata.

2006-03-22, 07:00
Svar #1

Utloggad Lis Rosenberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2009-02-16, 17:09
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om någon vet något om Per Johan Hofring. Han ska ha varit född Bonde någon gång i början eller mitten av 1800-talet. Anledningen till namnbytet ska ha varit att han gifte sig med en ofrälse, vilket inte gick an på den tiden. Vid giftemålet fick han avsäga sig sin grevetitel samt byta efternamn. Han utbildade sig till civilingenjör och startade bl.a. elverket i Berlin i slutet av 1800-talet.

2007-02-10, 00:40
Svar #2

Utloggad Petra Hultman Granlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Har en fråga till dem som forskar på Bonde släkten. En av mina anor har vid sin födelse/dop dessa faddrar: Baron högvälborne Herr Carl Göran Bonde, Herr David Gotthard Hildebrand, Ericsberg, Fru Sophia Schönström och Demoiselle Neller från Stockholm. Det jag är lite nyfiken på är om någon möjligtvis har någon information om mina anor, dels dottern Maria Christina som föddes i Orhem, Huddinge den 30 Juli 1792 samt hennes far Eric Ersson som är skriven som Rättare.Kan han möjligtvis ha arbetat på Ericsberg? Eller har någon något förslag på anknytning? Att de endast skulle ha dykt upp är föga troligt.  
Gid 2733.26.113100
/Petra

2007-04-22, 23:06
Svar #3

Åsa Hofring

Svar till Lis Rosenberg 22/3.
 
Jag har alla uppgifter om Per Johan Hoffring (så stavade han sitt efternamn). Han har i sina memoarer skrivit att han är oäkta son till friherre Bonde på Ericsberg samt till okänd dam (bortklippt namn). Enligt egen utsago ändrades efternamnet från Larsson till Hoffring. Han har alltså aldrig haft namnet Bonde.

2007-07-26, 01:38
Svar #4

Utloggad Lis Rosenberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2009-02-16, 17:09
    • Visa profil
26/7.
 
Tack till Åsa Hofring!
 
Hjärtligt tack för ditt svar. Per Johan Hofring var min mormors far. Min mormor hette Ida Hofring, gift Dahlström. Jag är dotter till Idas yngsta dotter Ingegärd. Vore ytterst tacksam om det fanns möjlighet att ta del av dina uppgifter. Kanske du även har uppgifter ännu längre bakåt, till (Kråk-) Anna Andersdotter, gift Qvarnström, från Dalarna? Det vore mycket intressant att få uppgifter om hennes bakgrund. Min kusin har tagit vara på vår morfars gamla glasnegativ där det förekommer släktingar bakåt i tiden som kan vara av intresse för dig, bla Agnes Hofring och Idas mor Katarina Charlotta Hofring, f Qvarnström. Min mamma har många minnen av sina släktingar, Katarina Charlotta levde t ex sina sista år i mammas föräldrahem i Härnösand. Min kusin har även gjort en DVD med dokumenterat material som självklart kan vidarebefordras till dig. Självfallet ersätts du för kostnader för eventuella kopior och porto om du har möjlighet att sända material. Det vore av stort värde för många, inte minst min mor Ingegärd.
 
Vänliga hälsningar/Lis Rosenberg

2007-08-22, 16:17
Svar #5

Sylvia Dahlström

Hej!
Vilken utav friherrarna Bonde skulle det ha varit som var far till Per? Jag har en ana som är oäkta dotter till en friherre Bonde på Ericsberg, hon är född 1865 hennes syster är född 1869 och de sägs vara helsyskon. Jag har dock inte kommit på vem av dem ännu som är deras far. Och har han ett oäkta barn så kan han ju vara den som är min anas far också eller har någon någon annan infallsvinkel?
Häls Sylvia

2008-01-20, 09:56
Svar #6

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Väpnaren Göran Bonde, ihjälslagen i Stora Tuna, Dalarna 1598-09-10 var enl. Elgenstierna gift två gånger.
1 med Dorotea Arvidsdotter
2 med Ingeborg Arentsdotter
Vet någon, eller har en teori om, vilken av dessa som var mor till dottern Margareta som gifte sig med löjtnant Göran Trulsson Kåse.
 
Mvh Åke

2008-01-20, 10:17
Svar #7

Utloggad Sylvia Clarke Dahlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2008-09-22, 17:22
    • Visa profil
Hej Åke!
Enligt det jag kan hitta i mina papper om släkten är att Dorotea Arvidsdotter är mor till Margareta. Den källan jag har angiven är familysearch.

2008-01-20, 13:27
Svar #8

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
I Riddarhusets ättartavlor (cd) som utgår ifrån bl.a. Elgenstierna nämns inte vilken av hans 2 hustrur som är modern till Margareta eller något av hans andra barn. I artikeln om Kåse nr 139 står endast att Margareta som hustru till Göran Kåse är dotter till Göran Tordsson Bonde utan att nämna något om hennes mor, vilket bör tolkas som att man inte vet mer än så. Framgår det var FamilySearch har fått sin uppgift ifrån?
 
(Meddelandet ändrat av lp72 den 20 januari, 2008)

2008-01-20, 13:44
Svar #9

Utloggad Sylvia Clarke Dahlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2008-09-22, 17:22
    • Visa profil
Hej!
Enligt familyserch har de fått uppgifterna från en microfilm. Det står däremot inte vart microfilmen kommer från. Ska kolla vidare om jag hittar några fler belägg för att det är Dorotea som är hennes mor. Jag har ett personligt intresse också av att veta det då jag har släktskap med Göran Bonde.

2008-01-20, 14:55
Svar #10

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Tack Sylvia och Leif.
Tänkte inte på Family Search där jag vanligen söker emiganter.
De betraktas väl som en ganska osäker källa men jag tycker det ser lovande ut om ätterna Bonde och Kåse.
Microfilmerna AFN tror jag är Family Search interna nummer för hur de lagrat uppgifterna. AFN= Ancestral File Number?
Om detta läser man...not been verified against any official record.
Man får tro vad man vill, endast det egna samvetet sätter gränser, men jag tycker det ser ganska tillförlitligt ut.
 
Mvh Åke

2008-01-20, 15:35
Svar #11

Utloggad Sylvia Clarke Dahlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2008-09-22, 17:22
    • Visa profil
Hej igen!
Jag tycker också det verkar tillförlitligt, det står till och med namn på han som lagt in det. Jag har sökt runt på nätet en del och där har jag på en del sidor sett Dorotea angiven som mor till Margareta. Jag har inte letat färdigt riktigt än, jag tänkte försöka få reda på vigseldatumen då kan man ju via dem avgöra vem som är modern, ifall han inte vänsterprasslat förstås. Hör av mig om jag hittar något som verkar relevant.

2008-01-20, 17:04
Svar #12

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Så länge det inte finns något tillförlitligt källmaterial som antyder vem modern är så tycker jag inte att man kan sätta henne som dotter till just den ena av Görans fruar. En okontrollerad uppgift från en mikrofilm säger ingenting tyvärr.

2008-01-20, 19:15
Svar #13

Utloggad Sylvia Clarke Dahlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2008-09-22, 17:22
    • Visa profil
Ja, visserligen säger den inget men samtidigt måste väl microfilmen ha sitt upphov i någon källa?

2008-01-21, 05:28
Svar #14

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Lis Rosenberg: Detta var inte den normala gången...att en manlig greve måste avsäga sig sin grevetitel och sitt efternamn för att han gifte sig med en ofrälse kvinna. För män gick det nämligen för sig men inte för kvinnor! Om en kvinnlig grevinna gifte sig med en ofrälse man så förlorade hon sin adliga titel. NU kanske det låg andra omständigheter bakom det fall du tar uppp ovan, vad vet jag?
 
Vänligen
 
Ulf Sawert

2008-01-21, 05:50
Svar #15

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Intressant att se hur en historia kunde förvanskas en aning av efterkommande generationer... Åsa Hofring har ju alltså svarat 22 april och nämner att det verkliga förhållandet var att Per Johan var oäkta son till en friherre, och alltså inte greve. Han har därmed aldrig varit någon friherre själv, eftersom titlarna och adelskapen bara ärvs på den manliga linjen och av inom äktenskap födda barn. Förr var det säkert också så att inte ens redan födda barn blev adliga (friherrliga, grevliga) om föräldrarna sedan gifte sig.
 
I nutid kan däremot adelsmän, friherrar och grevar legitimera utomäktenskapliga barn i efterhand när de väl gifter sig med modern, jag fick se ett exempel på det i nyaste adelskalendern att en avlägsen släkting till mig född på 40-talet, just friherre, som jag alltid bara hade noterat som *ogift* och inte tänkt mer på det då inga familjeuppgifter fanns, har gift sig efter millennieskiftet med dittillsvarande sambon och flera både barn och barnbarn nu därmed retroaktivt blivit medlemmar av den friherrliga ätten. Lite kul grej!

2008-01-21, 09:39
Svar #16

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad det gäller Familysearch består den av olika personers inskickade släktforskningsresultat, ofta personer som inte behärskar svenska. I detta fall verkar det tyvärr troligt att någon har läst att Göran hade två fruar och sedan bestämt sig för att den ena är moder till Margareta, oklart varför.
 
Som vanligt blir alltså svaret att man bör ta reda på vilka grunder en uppgift har.

2008-05-25, 22:40
Svar #17

Anna Lindfors

Jag har en fråga om Tord Karlsson Bonde, gift med Iliana Åkesdotter Tott. Enligt vad jag oftast hittat så hade de en dotter, Birgitta.
 
Men i Anteckningar om svenska qvinnor, av P G Berg, från 1864, så skrivs det att Iliana Thott hade två döttrar, Ingrid och Brita?  
 
I en av mina källor så står det att hon är de är föräldrar till en av mina anfäder, Sigrid Tordsdotter Bonde. Jag har inte kunnat verifiera detta. Är det någon som kan hjälpa mig och reda ut vad som är sant?

2010-01-14, 21:55
Svar #18

Utloggad Gunnar Bech

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2010-01-19, 21:11
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar vilken Bonde som ägde Hörningsholm under 1840 talet?
 
Mvh Gunnar

2010-01-14, 22:24
Svar #19

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Hej Gunnar!
 
Se denna sida för Hörningsholms ägarländ.
 
http://runeberg.org/svefidei/0120.html
 
Helene

2010-01-15, 20:09
Svar #20

Utloggad Gunnar Bech

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2010-01-19, 21:11
    • Visa profil
Hej!
 
Tack för hjälpen!
 
/Mvh Gunnar

2010-06-07, 15:01
Svar #21

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Vad finns det egentligen för belägg kring teorierna att ätten Bonde hängde ihop med Erikska kungahuset?
 
Jag minns att Karl Knutsson beskrivs i någon bok av Ohlmarks, Alla dessa kungar som brorsons sonsons sonsons....... till Erik den helige, precis med ett led mer än det finns med i Elgenstierna, så att den äldste kände stamfadern Peter skulle ha varit brorson till Erik den helige.
 
Ätten Bonde anges ju vara småländsk eller östgötsk, Erikska ätten beskrivs som västgötsk. Eller uppländsk.
 
Och Dick Harrison har inte angett något som helst sådant här släktskap i sin bok om Karl Knutsson, vad jag sett hittills.
 
Däremot beskriver Jan von Konow Karl Knutsson som den femte kungen av ätten Bonde, efter de fyra erikska kungarna, i boken Sveriges Adels Historia från 2005.
 
Ser nu på Wikipedias sida om kung Erik Knutsson:
 
I Karlskrönikan står det att Erik läspe och halte ska ha haft en syster, Märta Bonde, vilket borde innebära att denna också i så fall skulle varit Erik Knutssons dotter. Detta anses av bland andra historikern Dick Harrison vara politisk propaganda för Märtas släkting Karl Knutsson (Bonde), som på så vis skulle blivit släkt med den Erikska ätten, och anses alltså vara falskt.
 
Är detta det enda halmstrå som en gång Ohlmarks och på senare tid Jan von Konow har gripit?
 
Jag hittar mycket få hänvisningar i övrigt när jag googlar. Någon sida som nämner att Erik den heliges far ibland har angetts heta Jedvard Knutsson Bonde. Där nämns även en biskop Bengt den gode, som ska ha tillhört ätten Bonde, och anses ha varit nära släkt med den erikska ätten.
 
Kan de historiskt bevandrade som skrivit här förr bidra med ännu mer vederlägganden?

2010-06-07, 17:49
Svar #22

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Jag har för mig att Karl Knutsson Bonde anses vara upphovsman till de uppgifterna i Erikskrönikan och den förbindelsedikt som finns till Karlskrönikan, men där handlar den gemensamma släktlinjen från en (påhittad?) Nils av Tofta som var just gift med kung Erik läspe och haltes (lika påhittade?) syster Märta. Men en annan uppgift (Conny Blom i sin avhandling Förbindelsedikten och de medeltida rimkrönikorna (Lund, 1972)) menar att de uppgifterna var egentligen kungens morfars påfund, Karl Ulfsson (Sparre av Tofta) som egentligen ville ha den kopplingen i rakt nedstigande led på sin fädernelinje.
 
Hur släkten Bonde skulle komma till Erik den helige verkar svårt då den idag äldste kända anfadern (Peter) levde i början av 1300-talet, dvs iaf 150 år efter Erik den helige dog...

2010-06-08, 11:09
Svar #23

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Ang de gamla uppgifterna du nämner Anders, så har Anrep fortfarande med det. Där delar sig släkten med Erik den heliges bror Joar (Jedvardsson) som säga ha tre söner Ulf, Knut och Bengt (biskopen du nämner). Förmodligen ganska svårverifierat och hos Elgenstierna (och redan 1925 i SBL) är det alltså utraderat en hel del...

2010-06-08, 14:18
Svar #24

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Ytterligare ett inlägg om det här med Thord Bonde... Det nämns även 1750 av Olof von Dalin i hans Svea rikes historia. Se sid 36-37 i länken till Google Books med förklaringar och hänvisningar bakåt till uppgifter från Peringsköld. Där ska vi nog se upphovet till denna släktlinje..?

2010-06-09, 09:54
Svar #25

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Fortsättningsvis så hittade jag ytterligare ledtrådar i Google books ang Bondeättens äldsta led. Det är i en inskannad version av Sven Lagerbrings Swea rikes Historia, del 2 (1773), där han i Företalet § 11 återger att Per Månsson Utter i ett brev till Carl Bonde redan 1615 skriver att han inte hittat något äldre belägg i de skriftliga källorna som man med breff och segel betyga kan, än den Thord (Thore) Bonde som fanns på 1320-talet, se denna länk. Även om han också nämner äldre personer med namnet Bonde i sammanhanget (om de hade samma urspprung som släkten Thott) så verkar de inte kunna tillföras släktträdet.
 
(Meddelandet ändrat av lp72 2010-06-09 09:58)

2010-08-04, 21:07
Svar #26

Utloggad Leif Thegle

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 399
  • Senast inloggad: 2018-12-19, 10:51
    • Visa profil
En fråga om en sentida medlem av ätten:
Elsa Sofia *1879-12-03 Gimmersta, gift 1904 med Carl Gustaf Wrangel von Brehmer. När och var dog hon?
Hälsningar Leif Thegle

2010-08-04, 21:42
Svar #27

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ur Riddarhus-cd:n:
Friherrliga ätten Wrangel von Brehmer [nr 268]
 
Carl Gustaf, född 1871-08-17 på Bramstorp under Häckeberga.
Mogenhetsexamen 1889-06-03. Student i Lund s. å. Jur. filosofie examen 1890-
04-16 och examen till rättegångsverken 1893-01-31. Extra ordinarie notarie i
skånska hovrätten s. å. 17/2. Förvaltare på Häckeberga 1897. Arrenderade
Kullaröd under nämnda egendom. Död 1920-03-14 i Genua och jordfäst s. å.
18/5 i Genarps kyrka (db). Gift 1904-03-23 med stiftsjungfrun friherrinnan Elsa
Sofia Bonde, född 1879-12-03 på Gimmersta i Julita socken, Södermanlands
län, dotter av överstekammarjunkaren friherre Carl Carlsson Bonde, nr 20, och
friherrinnan Ulrika Sofia Beck-Friis, nr 278, död 1946-01-22 på Gimmersta,
Julita förs., Södermanlands län (db nr 1).

2010-08-05, 11:19
Svar #28

Utloggad Leif Thegle

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 399
  • Senast inloggad: 2018-12-19, 10:51
    • Visa profil
Tack Elisabeth!
Jag trodde nog att hon fans i det svarta hålet mellan 1939-1947. Jag håller på och skriver om Gimmersta under Bonde-eran (på väg att ta slut - Gimmersta är till salu) för Julita HBF och får nu tack vare dig ytterligare bra material.
Hälsningar
Leif

2010-08-07, 18:11
Svar #29

Utloggad Leif Thegle

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 399
  • Senast inloggad: 2018-12-19, 10:51
    • Visa profil
En vädjan till alla med kunskap om den delen av ätten Bonde eller deras anställda, som har kopplingar till Gimmersta i Julita: Hör av er med historier som kan platsa i en historik över godset under de senaste 200 åren. Allt tas emot med tacksamhet.
Hälsningar
Leif Thegle Julita Hembygdsförening

2012-02-28, 22:24
Svar #30

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
I EÄ hittar jag endast en Rörik Bonde, nämnd sista gången 1364, g. före 1349 m. Märta Gisledotter som levde änka 1382.
 
Vem var då den herr Rörik Bonde, måg till Lasse Laurensson (fågel på en sparre), som förekommer i en urkund daterad 1352?[SDHK 6314]. I en datumkommentar finner man att urkunden är feldaterad, och bör vara tillkommen 1396-1440, möjligen 1412. Sigillanter var Lars Ulfsson i Sundby, Gustav Olofsson vidh Traetom, Hemming Larsson samt utfärdaren (Lasse Laurensson).  
 
Det framgår inte varför dateringen ifrågasatts, men det förefaller som om man utgått ifrån att Lars Ulfsson i Sundby var densamme som häradshövdingen i Västerrekarne 1396-1440, Lars Ulfsson (Blå).
 
Om man utgår från att dateringen var korrekt, så skulle det ev. i stället röra sig om Lars Ulfsson (Stengavel), riksråd och lagman i Södermanland. Han anges som död före 1360 (Serafimerordens historia), varför det inte är helt osannolikt att han levde 1352... Om med Sundby avses Stora Sundby vid Mariefred, så ägde Lars Ulfsson (stengavel) gods även i Selebo härad, även om det sannolikt inte var hans sätesgård.
 
Lasse Laurenssons son, Hemming är eventuellt densamme som underhäradshövdingen i Västerrekarne 1400.
 
Problemet är att om den ursprungliga dateringen, 1352, är korrekt, så skulle Rörik ha en hustru för mycket, Märta Gisledotter eller Birgitta Larsdotter... Om, å andra sidan, den reviderade tidsangivelsen är korrekt, så fanns det två riddare Rörik Bonde samtidigt, men endast en återfinns  i registren...
 
Någon Bonde-vetare som kan bena ut detta?
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2012-02-28 22:53)

2012-03-03, 09:42
Svar #31

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Får korrigera min problembeskrivning något. Det skulle naturligtvis stå, att om den reviderade tidsangivelsen är korrekt,så fanns det - om urkunden inte är förfalskad - en herr Rörik Bonde d.y. som tillhörde en senare generation.

2012-03-03, 12:04
Svar #32

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Lite konstigt, det finns både en riddare Lars Ulfsson (från 1330-talet)  och en Hemming Larsson  (nämnd 1360-talet), men ingen Rörik d.y. senare (efter 1396) i källmaterialet, ändå uppges det vara feldaterat..? I ÄSF nämns åtminstone 4 olika Sundby, så kanske är det något sånt fel istället..?

2013-03-10, 18:57
Svar #33

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
Hejsan,
I Äldre svenska frälsesläkter, del 2, häfte 1, sid. 36 (Gylta, Tab. 4) anges att Peder Bengtsson Gylta i första giftet var gift med Ingeborg, dotter till Per Bonde och Ingegärd Toresdotter Byting. Min fråga är hur (eller om?) denne Per Bonde kommer in på Bonde-släkten, det hittar jag inget om på Riddarhusets CD eller tidigare nämnda frälsesläkter.
Någon som vet?
Mvh,  Lars

2013-03-11, 12:20
Svar #34

Utloggad Tomas Axelzon

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2017-04-27, 15:46
    • Visa profil
Hej Lars,
Väpnaren Peder Bonde tillhörde inte Bonde-ätten, han var son till Lars Siggesson (Sparre av Rossvik, se Elgenstiernas Ättartavlor) och dennes första hustru, Märta Mårtensdotter (Svan, se ÄSF II:1).
Mvh, Tomas

2013-03-11, 16:52
Svar #35

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
Hej Thomas,
Se där! Jag har honom ju faktiskt redan i databasen, men jag hade inte sammanhanget klart för mig och hade inte inkluderat tillnamnet Bonde.
Jag tackar så mycket för hjälpen!
Mvh,  Lars

2014-10-19, 18:57
Svar #36

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
En gammal notis -
 
Nyupptäckt grafkammare. Vid den brand, som i juli 1896 öfvergick Locketorps kyrka i Skara stift, kom i dagen en under kyrkans golf belägen, dittills obekant grafkammare. Domkapitlet i Skara anhöll hos k. m:t om föreskrift, hvad af nämnda minnesmärke borde bibehållas eller genom afteckning och beskrifning bevaras åt efterverlden. Sedan vitterhets-, historie- och antiqvitetsakademien upplyst, att grafven tillhört systrarna Karin och Anna Bonde, af hvilka den senare aflidit år 1712, har k. m:t den 23 okt. 1896 föreskrifvit, att omförmälldta graf skall bevaras under golfvet i den nya kyrkan och att, derest detta på grund af förhållandena på platsen ej låter sig verkställa, vederbörande ega att till k. m:t inkomma med ny ansökning i ärendet.
 
Hämtat ur Ny Ecklesiastik-tidning nr 45, 7 nov. 1896.
 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

2015-10-12, 09:51
Svar #37

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 269
  • Senast inloggad: 2023-08-07, 08:51
    • Visa profil
Hej,
 
Föräldrarna till Bertil Pedersson (Lilliehöök af Gällared och Kolbäck) har jag en uppgift om att det är Peder Magnusson (Lilliehöök af Gällared och Kolbäck) och Bengta Pedersdotter (Bonde) om detta stämmer vem var hon? Har motstridiga uppgifter på vilken Peder (Bonde) som är hennes far.
 
MVH
Anders Karlsson

2016-08-20, 12:23
Svar #38

Utloggad Gunilla Ramstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-10-07, 11:44
    • Visa profil
Hej,
 
Föräldrarna till Bertil Pedersson (Lilliehöök af Gällared och Kolbäck) har jag en uppgift om att det är Peder Magnusson (Lilliehöök af Gällared och Kolbäck) och Bengta Pedersdotter (Bonde) om detta stämmer vem var hon? Har motstridiga uppgifter på vilken Peder (Bonde) som är hennes far.
 
MVH
Anders Karlsson

Jag sitter med samma frågeställning
Vem var Bengta Pedersdotter Bonde?
Bengta Pedersdotter Bonde uppges födas ca 1394 och gift med Peder Lilliehöök.
Fader uppges vara Peder Thordsson död 1390 och Ramborg Magnusdotter i Svenska adelns ättartafvlor.  http://runeberg.org/anrep/1/0269.html
På nätet publiserat dotter till Peter Erengislesson Bonde och Ramborg Magnusdotter, men även han dör 1391.  På sidan https://www.adelsvapen.com/genealogi/Bonde_nr_11  saknas dottern Bengta

Någon som vet något ?

/Gunilla

2018-06-05, 17:40
Svar #39

Utloggad Gunilla Ramstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-10-07, 11:44
    • Visa profil
Ingen som har en hint? Det som publiceras i antavlorna på nätet anger att :
Bägge de möjliga fäderna är döda och troligen även begravna under
k
onceptionstiden!  :D Den ena anges även vara 80 bast.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna