ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-26  (läst 2460 gånger)

1999-10-23, 18:39
läst 2460 gånger

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
När levde generalinnan Maria Bonde och var ?
 
Min utgångpunkt är att stamparemäster Påvel Tengberg, bosatte sig i Marum strax utanför Skara, efter att ha kallats dit av generalinnan och med stöd av resolution utfärdad av landshövdingen Gustav Snoop 29/10 1708. Jag önskar veta mer om generalinnan för att få ledtrådar avseende Påvels härkomst.

1999-10-25, 15:51
Svar #1

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
Hej John !
 
Generalinnan Maria Bonde bör vara identisk med Maria Christina Bonde (20 juni 1670-20 maj 1736). Hon avled på Främmestad, Skaraborgs län och var änka efter generalmajor Lars Hierta (28 oktober 1648-14 februari 1711).
Paret är begravda i Vedums kyrka, Skaraborgs län.
Källa: Elgenstiernas Ättartavlor

1999-10-25, 16:23
Svar #2

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Hjärtligt tack, Pehr! Jag har faktiskt tittat i Elgenstierna, men den var nog lite för svår för mig så din hjälp var mycket välkommen.

1999-11-09, 22:09
Svar #3

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Jag har funderat och undrar vilka orter generalinnan kan ha haft beröring med, dvs var hon kan ha lärt känna PT. Uppgiften kommer sig av en rättssak där färgare i Lidköping klagat över PT:s näringsintrång, trots att han arbetat i Marum. Som försvar anförde PT att han blivit kallad av generalinnnan att ombesörja hennes byk. Men det geografiska stödet för det yrkandet är inte självklart.
 
Främmesta ligger i Wiste Härad, ca 4 mil VSV från Marum (SkåningsHärad) dit PT kallats. Wedum ligger något söder om en rät linje mellan dessa orter, ca 2 mil från Främmesta och ca 3 mil från Marum. Lidköping -som klagat på näringsintrånget- ligger knappt 2 mil NNV om Marum.
 
Kan någon ange misstänkta orter varifrån PT kan härstamma och plausibla teorier till stöd därför ?

1999-11-09, 22:23
Svar #4

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
En tanke efter att ovanstående skickats var att Tengene församling också ligger i Wiste Härad. Är det så här kanske: Påfvel Erson 'kallas' till Marum (alldeles SO om Skara) för tjänst som färgare/stampare/pressare, och tar där namnet 'Tengberg' efter sin härkomst ? Plausibelt? Men varför sker detta genom grevinnans försorg, hon som bor i Främmesta ?? Kan man ens spekulera meningsfullt om dylikt ?

1999-11-12, 19:57
Svar #5

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
'Generalinnan Bonde' hade 1726 en 'befallningsman' i Marum, nämligen Nils Winberg. Vad avses ? Hade hon egendom där som förvaltades av denne Winberg, eller avses något offentligt ämbete ?

1999-11-12, 21:58
Svar #6

Laila Windelius

Jag söker uppgifter om modern till Johan Roslander
som var soldat i Bygdeå och född på Forsmarks Bruk i Roslagen. Moderns namn är Margareta
Bonde. Några ytterligare uppgifter har jag inte
om henne och vore tacksam för att få tips om henne.

2000-02-15, 18:55
Svar #7

Utloggad Kerstin Lundberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Laila  
Jag söker också uppgifter om Johan Roslander vad jag fått fram är att mamman hette Margareta Bonde och pappan Per Jonsson Krus.Om du fått fram något ytterligare så hör av dig.
Mvh Kerstin.

2000-02-15, 20:38
Svar #8

Utloggad Anita Hjorth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2013-05-25, 16:07
    • Visa profil
Laila och Kerstin!
När föddes Johan?
Mvh Anita

2000-02-15, 23:10
Svar #9

Utloggad Kerstin Lundberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Anita
Johan Roslander föddes 1685 i Roslagen på Forsmarksbrunn i döds boken står att han var hemmason i 15 år och seda gick i skomakarlära i 3 år därefter soldat No 49 vid Bygdeå infanteri i Västerbotten . Han gifte sig 1719 i Nysätra V- botten med Anna Larsdotter Sik. Dom fick 5 barn
Mvh Kerstin

2003-04-15, 20:07
Svar #10

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Inlägg från 13-15/4 -03 rörande en 'Bondesdotter' från Madesjö är flyttade till Småland: Socknar: Madesjö.

2003-12-08, 14:18
Svar #11

Inga Pettersson

Det förefaller finnas en hel del personer med familjenamnet Bonde utan att tillhöra den adliga ätten Bonde.  Jag har läst någonstans att det också skulle vara ett soldatnamn.  Är det någon som är insatt i ämnet?

2003-12-14, 15:59
Svar #12

Tord Tordsson

Jag har en Bonde av Säckestad långt tillbaka i släkten. Vet någon om Bonde av Säckestad hör ihop med den adliga släkten Bonde?

2003-12-14, 22:13
Svar #13

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Var ligger Säckestad och vilken tid rör det sig om?
Mvh! Håkan

2003-12-14, 23:46
Svar #14

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Tord!
 
Svar: ja! Alla svenska adliga, friherrliga och grevliga ätter är släkt med varandra, och tillhör urspungligen samma småländska ätt.

2003-12-15, 09:31
Svar #15

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Komplettering till föreg. inlägg:
 
Det måste ju förstås som Alla svenska adliga, friherrliga och grevliga ätter med namnet Bonde är släkt med varandra...., annars blir ju upplysningen såväl missvisande som meningslös. Även om påståendet i och för sig har visst fog för sig....

2003-12-15, 09:58
Svar #16

Lovisa Forsberg

Frågan om hur det icke adliga familjenamnet Bonde har tillkommit är fortfarande intressant att veta.

2003-12-15, 15:39
Svar #17

Tord Tordsson

Jag dristar mig till att be om ytterliggare hjälp med tydning.(gid 274.13.73300, vänstra sidan, ung mitt på)
I juli 1672 får Abraham Asp en son. Om jag förstår rätt så nöddöps han först men döps i kyrkan senare.
Min (bristfälliga) tolkning är:  
Den 2? juli föddes Comministri Huma..? Dom.? Abrahamis Asps lille son och för? .........  Joh ?  ..... Oloff Persson och? 2 Nils? Johanson? döpt. Männ? Sen/den? 24 Augusti blef  fullkommerliga???.......


 
vidare följer dopvittnen.
Framgår det något namn på sonen?
Tacksam för assistans.

2003-12-15, 18:28
Svar #18

Utloggad Sven Kruuse

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2012-07-23, 14:21
    • Visa profil
    • www.oxie.nu/gen/index.htm
Säckestad ligger norr om Moholm och söder om Töreboda i östra delaen av västra Götaland.

2003-12-15, 20:22
Svar #19

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Säckestad i Trästena sn, Vadsbo härad, var under medeltiden en gård tillhörig biskopsstolen i Skara. Den har inte tillhört någon medlem av släkten Bonde. Carl Gustaf Styffe meddelar härom: Hvad som plägar uppgifvas i Bondeättens stamtaflor, att gården tillhört dess medlemmar, är blott grundadt därpå, att släkten i slutet af 16:e seklet ägde den (Skandinavien under unionstiden, 3. uppl. [1911], s. 178 med not 3).

2004-04-06, 20:44
Svar #20

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Hej!
Carl-Fredrik du skriver att ätterna Bonde tillhör urspungligen samma småländska ätt.
 
Uppfattningen att ätten Bonde skulle härstammar från Småland går dock inte konkret att bevisas. Det som däremot är säkert är att en medlem av denna ätt ägde på 1300-talet gården Bordsjö i norra delen av Småland.
 
Riddare och riksråd Tord Bonde nämns första gången året 1310. Han är urfader för den äldre grenen av frälsesläkten. Till hans gren hörde bland annat Karl Knutsson (Bonde). Denna ättegren utdog på svärdssidan redan i slutet av medeltiden. Väpnare Erengisle Petersson (Bonde) nämns för allra första gången 1319. Han är urfader för den så kallade yngre grenen av ätten. Från honom härstammar alla senare medlemmar. Denna gren fortlever ännu i friherrlig och grevlig värdighet.
 
Medlemmar ur både den äldre och den yngre grenen av ätten Bonde ägde under 1300-talets tidigare hälft jord i Östergötland. Således är det också möjligt att söka ursprunget i Östergötland. Det kan inte slutgiltigt fastställas varifrån ätten härstammar. Däremot kan det konstateras att ursprunget antingen låg i Småland eller Östergötland.
 
Professorn i historia Dick Harrison är av samma åsikt som jag i sin bok Karl Knutsson - en biografi. I Sveriges ridderskap och Adels kalender 2004 står på sidan 87 under friherrliga ätten Bonde Frälsesläkt från Småland och/eller Östergötland.

2004-05-16, 22:25
Svar #21

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Hej!
Jag härstammar i rakt nedstigande led från tre barn till riddaren och riksrådet Jöns Bonde. Han nämns i Gustaf Elgenstiernas år 1925 i Stockholm utgivna verk Den introducerad svenska adelns ättartavlor I på sid 515 i Tab 20.
 
De barn jag kan bevisa att jag är ättling till är ståthållaren Tord Bonde (död 1628), hertig Carls furstliga råd och marskalk Filip Bonde (1552-1588) och Ingel Bonde som gifte sig med häradshövdingen Axel Johansson (Natt och Dag).
 
Nu är det dessutom så, att om uppgifterna i Elgenstierna stämmer så skulle jag dessutom härstamma från dottern Anna Bonde som gifte sig med Olof Nilsson (Hinsebergs-släkten). Dessa fick i sin tur dottern Märta Olofsdotter (Hinsebergs-släkten) vars son skulle vara assessorn i Åbo hovrätt Johan Löfling. Släkterna Bonde, Hinsebergs-släkten och Löfling nämns alla i Elgenstiernas olika band beroende på vilken släkt man är ute efter.
 
Problemet är dock det, att Anna Bonde nämns i Elgenstierna och Raneke under ätten Bonde. Under Hinsebergs-släkten nämns hon i Elgenstierna men inte i Raneke. Raneke har heller inga barn för Olof Nilsson (Hinsebergs-släkten). Elgenstierna har angivit bland annat barnet Märta Olofsdotter (Hinsebergs-släkten). Dessutom nämns Anna Bonde som moder åt Märta Olofsdotter (Hinsebergs-släkten) under ätten Löfling. Allting borde stämma men alla är inte med i Raneke. Min hypotes är att de inte är med i Raneke eftersom tidsmässigt har man förflyttat sig bort från medeltiden in i vad som av historiker brukar kallas tidigmodern tid.
 
Min fråga är därför: stämmer linjen ihop med senaste kritiska och professionella genealogiska forskning?
 
Jöns Bonde
 
Anna Bonde
 
Märta Olofsdotter (Hinsebergs-släkten)
 
Johan Löfling
 
Jag hoppas någon som vet kan svara på denna kluriga fråga?
 
M.V.H.
Ralf

2004-05-16, 23:44
Svar #22

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Ralf!
 
Jan Raneke är heraldiker, inte genealog. Han använder i sina böcker genealogin som en hjälpvetenskap, men de handlar inte primärt om genealogi. Även om han ofta träffar rätt, och numera har stor erfarenhet på området, är han inte historiker, och använder inte samma källkritiska metod som fackhistorikerna. Som heraldiska uppslagsböcker är hans böcker fantastiska, men de är inte avsedda att användas som rent genalogiska uppslagböcker, som Elgenstierna och ÄSF.

2004-05-17, 13:14
Svar #23

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Carl-Fredrik!
 
Tack för informationen! Så med andra ord stämmer linjen?
 
Jag tar fortfarande emot andra synpunkter av forskare. Så alla som vet något kan skriva.
 
M.V.H.
Ralf

2004-05-25, 21:02
Svar #24

Bengt Färnlöf

Hej  
Har en utredning från Norge ang.  Sigurd Bonde är han en ättling tll Svenska  Bondeadeln Död 1482 han var antagligen gift med Unna Vebjörnsdotter.
Denne Sigurd Bonde  det er sus av gammel Norsk saga over navnet  
Citat: SIGURD BONDE på GULSVIK i Flå er såvidt vi vet nevnt i et diplom av 7 febr 1482.
Min fråga är det samma ätt.
Om så är fallet så utvandrade en delar av dessa till Jämtland ( Fjällsjö)????
 
 
Bengt

2004-07-20, 22:52
Svar #25

Ann-Cathrin Gustafsson (Tina)

En Torer Av Ätten Bonde har dykt upp i min forskning. Han hade en son som hette Öjar Toresson, detta är 1200-tal. Efter förgreningar från min anmoder Märta Roman, dotter till Jöns Arvidsson Roman och Sigrid Silfverax, har jag alltså hamnat hos denne man.
Jag vet att Torer var riddare och att han var adlig, men skulle vilja veta lite om han har anknytning till den riktiga Bondesläkten, och lite vem han var.
 
Vänligen Ann-Cathrin

2004-07-26, 17:16
Svar #26

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Ann-Cathrin! Webbplatsen Corpusnobiliorum listar en riddar Tore Bonde som make till domina Ingeborg (död 1287/1301), dotter av Karl Ingeborgsson [lejonbalk]. Varifrån denna uppgift ursprungligen är hämtad vet jag ej, det kanske någon skulle kunna upplysa oss om.
 
Den Öjar Toresson du talar om - har han någon bevisad koppling till Bonde-ättens stamfar Peter Öjarsson?
 
En hypotes att arbeta utifrån skulle alltså vara följande:
 
Tore Bonde g m Ingeborg Karlsdotter [lejonbalk]. Tores (och Ingeborgs?) son Öjar Toresson blir far till Peter Öjarsson, i sin tur far till Tord och Erengisle Petersöner.
 
Någon som vet vad Elgenstierna, ÄSF och andra källor säger om den hypotesen?
 
MvH
 
Tomas Karlsson

2004-07-26, 17:58
Svar #27

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Enligt Elgenstierna härstammar ätten Bonde från en Peter, endast känd till namnet, med sönerna Tord Bonde och Erengisl Petersson. Är det numera känt att Peters far hette Öjar (som anges på Corpus Nobiliorum)?
 
Enligt ÄSF I:2 s. 164 var Ingeborg Karlsdotter (lejonbalk) troligen (A F Liljeholm) gift med  riddaren Tore Bonde, och de skall ha en son Johan Toresson.
 
Vad är Ann-Cathrins källa till Öjar Toresson (Bonde)?

2004-07-26, 20:03
Svar #28

Kalle Thorsberg

Hej Anders och alla andra,
 
Om man tittar litet mera i ÄSF på rättelser och tillägg sidan 328 får man följande i sammanhanget beaktansvärda upplysning Ingeborg Karlsdotters (Lejonbalk) äktenskap med Tore Bonde har betvivlats av B Beckman i PHT 1968-69, s 50-53...
 
Tore Bonde är känd i två diplom DS 889 daterat till 1285-6 och ett odaterat (RAp odat nr 4), skrivet omkring 1290.
 
Vad gäller Öjar Toresson är han såvitt jag vet ej belagd som son till Tore Bonde och som tillhörande ätten Bonde.
 
K

2004-07-26, 20:40
Svar #29

Kalle Thorsberg

En snabbkoll i Larsson - Det medeltida värend och i SBL - Bonde visar att Öjar Toresson ej nämns. En sökning i Svenskt diplomatariums huvudkartotek över medeltidsbreven ger heller ingen träff.
Det troligaste är väl att Öjar är en fiktion för att åstadkomma en far till Peter Öjarsson, som t ex Larsson gärna vill se som stamfadern Peter Bonde.
Men, gärna belägg för denne Öjar !

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna