ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 14 mars, 2010  (läst 5924 gånger)

2001-01-21, 21:50
läst 5924 gånger

Lennart Persson (Lelle)

Via Sv.Adelns Ättartavlor, Herdaminnen och en del annan litteratur försöker jag få klarhet om Kyrkoherden i Undersåker 1532-1566, Magnus (Måns alt.Mogens) Karlsson Blix?s anor och ättlingar.  
Har någon säkra uppgifter om de närmaste äldre generationerna, samt även hans ättlingar i ett par generationer?  
Den litteratur jag hitintills läst har inte riktigt samstämmiga uppgifter.  
Mvh Lennart

2001-01-22, 19:08
Svar #1

Per Kinneryd

Hej Lennart
Under Hälsingland,efterlysningar och Ingrid Hansdotter från Norrala hittar du en del litteratur.
Sollieds artikel är särskilt användbar.
Jag vill också minnas att Jämtland-Härjedalens historia d.I (Ahnlund) innehåller en del.
 
Mvh
Per Kinneryd

2001-03-22, 21:15
Svar #2

Georg Sandgren

Hej,
Jag söker föräldrar och eventuella syskon till Maria Blix, (f 1645) g m Olof Stiernman (student i Uppsala 1658, justiteborgmästare i Nyen, d 1689). Olof var son till mag. Olaus Nicolai Stiernman f 1598 i Uppsala, d 1676. Gift 1632 med Anna Honthera, dotter av kronofogden Peter Hontherus.
Olaus Nicolai Stiernmans far var ärkebiskop Nikolaus Olai Bothniensis (1550-1600) g m Elisabeth Grubb i hennes första gifte som var dotter av prosten och kyrkoherden i Luleå mag. Andreas Petri Grubb och Christina Samuelsdotter.  
(Källa. Svenska Adelns Ättartavlor VII, s640).  
 
Mvh  
Georg Sandgren

2003-01-06, 06:08
Svar #3

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Alexander Lindquist
 
[Svar på fråga under rubriken: Medeltiden: Prästsläkten Blix]
Sedan Henning Sollied, Bertil Hasselberg och Oddvar Gr?nlie från 1930-talet och några decennier framåt presenterade sin forskning beträffande släkten (eller kanske riktigare släkterna) Blix, har det, så vitt jag vet, inte tillkommit ytterligare källmaterial som skulle kunna tillföra något nytt om dess medeltida ursprung.
Både Sollied och Hasselberg spekulerade inför olösta problem. Det är en självklarhet inom forskningen. Tyvärr har sentida läsare tagit dessa hypoteser för sanning och utan vidare plockat bort alla frågetecken.  
Alltså, oavsett vad som sägs i böcker och på nät-sajter: Vem Karl Laurensson i Klocksåsen (sist nämnd 1538) var gift med är okänt.
Någon Måns Olofsson Blix [kyrkoherde i Rödön] har aldrig existerat.
 
Jag vill råda intresserade att själva ta del av berörda källor och litteratur. Det mesta är tolkat och utgivet av trycket. Det man vinner med det är att man relativt snabbt kan bedöma vad som är seriöst och vad som är strunt inom forskningen.

2003-07-10, 23:22
Svar #4

Marianne Dahlén

Hejsan
En liten fråga, med anledning av motstridiga uppgifter:
Enligt vissa uppgifter skall Mogens/Måns Olofsson (1502-1570) Blix far hetat Olof Jensson och varit präst i Rödön och enligt andra hette han Olof Laurensson och var bonde i Kluxåsen, Näs socken.
Är det någon som kan hjälpa mig med detta?
(Olof Jenssons var skall då ha varit Jens Ketilsson och Olof Laurenssons far Laurens Sveinsson).
Tacksam för hjälp att reda ut.
mvh
Marianne

2003-07-10, 23:53
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det finns en diskussion under Landskap: Jämtland: Allmänt: Släkten Blix & Blixencron som verkar röra samma släkt; förmodligen gör jag väl klokast i att flytta över det hit kanske så att allt gällande 'Blix' kommer på ett ställe..

2003-08-02, 20:36
Svar #6

Viola Andersson

Hej Marianne
Kristina Hansson i Åre har skrivit om sin släktgård i Kluxåsen (i dag Åsan 2:5)i Näs i krönikan Näsbygden år 2000. Jag återger lite av det hon skrivit.  
Drottning Margaretas förtroendeman Magnus Blix, kom till Jämtland på 1300-talet. En ättling till honom, Karl i Kluxaas (Kloxåsen) var under slutet av 1400- och början av 1500-talet boende i Kloxåsen, Näs, där han ägde jord. Han hade 5 barn, Magnus, Olof, Lars, Karl och Jon.....
Gården kallas för Roberts i dag och ligger mitt emot skolan i Åsan.

2004-10-13, 22:16
Svar #7

Hilde Sjø Grande

Jeg søker informasjon om en slekt Blix fra Hammerdal. Jeg har en formor Karen Eriksdatter Blix født 14 november 1620 i Hammerdal som ble gift med en fogd Jesper Hansen i Norge. Hennes forældre oppgis å være Erik Eriksson Blix og Elisabeth Pedersdotter. Eriks forældre igjen oppgis å være Erik Mogensson Blix og Birgitta Lauritsdotter Arctander. Har noen nærmere informasjon om disse menneskene?  
Har også lagt inn dette spørsmål under landskap.

2004-10-13, 22:32
Svar #8

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hilde!
Jag rekommenderar Dig att gå in på Björn Espells hemsida, där finns en hel del om släkten Blix ifrån Hammerdal. Espells hemsida hittar du säkert i en sökgenerator. Jag forskar själv en del i Blix-släkten och utgår ifrån Måns Karlsson Blix i Undersåker.
Mvh Martin B

2004-10-14, 16:38
Svar #9

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil

2004-10-14, 22:56
Svar #10

Utloggad Peter Kjällström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2009-03-09, 10:19
    • Visa profil
Hej Hilde,
Jag har en andrahandsuppgift som säger att Birgittas far var Lauritz Nielsen Arctander f. 1527 i Trondheim och d. 1596-11-09 i Gjermstad, Stjördal, Norge. Han var gift med Magdalena Sigvardsdotter f.1536 i Verdal, Norge och d. 1595-11-19.

2005-01-20, 13:11
Svar #11

Alexander Lindquist

Släkten Blix och Skanke
 
vad stämmer har kollat runt lite på olika websidor
att Gullov Månsdotter är dotter och syster till Peder Månsson Blix vars far är Måns Karlsson Blix
 
i nästa information jag fått så är Gullov Månsdotter d t Måns Joensson och Elisabet Åkeräng
 
el så kan hon vara dotter till Måns Jussesson
 
Peder Månsson Blix måste antagligen vara syster till Gullov?
 
För Måns Karlsson Blix och Ingrid i Norrala dom uppgifterna tycker jag inte stämmer överens med födelseårtalen på barnen.  
 
Vad är det som stämmer egentligen
vilken ana skall jag mata in under  
Peder Månsson Blix, jag utesluter Måns Karlsson Blix.
 
Jag tror mer på att han är son till
Måns Olofsson Blix s.t. Olof Jönsson Blix
Mogens Joensson och h. Elisabeth Åkeräng.
 
Kan någon hjälpa mig skriv ett email till mig.

2005-01-20, 17:52
Svar #12

Bengt Färnlöf

Hej
Jag tycker att svar som ev. kommer skall delges oss alla. jag har samma anor och är nyfiken vad som kommer fram.
bengt

2005-01-20, 23:49
Svar #13

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

'Jämtländska' Blix börjar finnas på lite för många håll.. Dels har vi det under Övriga släkter A-B: Blix, dels under Landskap: Jämtland: Allmänt: Blix - släkten
 
Det är tidigare påtalat här att inte sprida frågor med Blix(t)ens hastighet..  
 
-Jag skall göra slag i att slå ihop några rubriker om dessa nu tror jag.

2005-01-21, 08:35
Svar #14

Alexander Lindquist

vad stämmer har kollat runt lite på olika websidor  
att Gullov Månsdotter är dotter och syster till Peder Månsson Blix vars far är Måns Karlsson Blix  
 
i nästa information jag fått så är Gullov Månsdotter d t Måns Joensson och Elisabet Åkeräng  
 
el så kan hon vara dotter till Måns Jussesson  
 
Peder Månsson Blix måste antagligen vara syster till Gullov?  
 
För Måns Karlsson Blix och Ingrid i Norrala dom uppgifterna tycker jag inte stämmer överens med födelseårtalen på barnen.  
 
Vad är det som stämmer egentligen  
vilken ana skall jag mata in under  
Peder Månsson Blix, jag utesluter Måns Karlsson Blix.  
 
Jag tror mer på att han är son till  
Måns Olofsson Blix s.t. Olof Jönsson Blix  
Mogens Joensson och h. Elisabeth Åkeräng.  
 
Kan någon hjälpa mig skriv ett email till mig.

2005-01-21, 08:46
Svar #15

Alexander Lindquist

hejsan om nu Måns Karlsson Blix är fader till Peder Månsson Blix, då var peders farfar Karl Laurensson gift med nn mogensdotter så vitt jag vet så hade mogens jonsson och elisabet eriksdotter skanke/åkeräng en dotter som går under titeln nn mogensdotter kan hon möjligtvis vara gift med Karl Laurensson? Såg att Karl Laurensson hade en fru som också hette Greta Hansdotter varifrån härstammar den uppgiften? Varför sprider forskare olika informationer för? olika årtal, olika föräldrar. Jag förstår mig inte på det.

2005-01-21, 10:09
Svar #16

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Alexander!
Enligt Karl Göran Eriksson så har det aldrig existerat någon Måns Olofsson Blix vilket gör det hela ännu mer förbryllande. Men ändå håller jag med dig tills vidare. I nuläget vet jag inte hur man ska komma vidare. Möjligtvis att Karl-Göran Eriksson kunde utveckla det hela lite mera. Om jag inte missminner mig har han också skrivit att Måns Karlsson i Undersåker och hans anfader Karl Laurensen ej heller existerat. Jag håller också med Peter Karlsson att det är bra om Blix-släkten behandlas på samma ställe.
Mvh Martin B

2005-01-21, 12:01
Svar #17

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Är det någon som angett en källa till de olika uppgifterna? Om man har motstridiga uppgifter brukar en bra id? vara att kolla upp detta... Uppgifter utan källa bör placeras i karantän och inte spridas eller ens användas som annat än ledtrådar i källjakt.

2005-01-22, 00:06
Svar #18

Alexander Lindquist

kan gamla uppslagsböcker före 1920 vara något att titta i ?

2005-01-22, 03:06
Svar #19

Utloggad Thomas Loo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2020-12-20, 01:58
    • Visa profil
Skanke - Att blint insupa Roger de Robelins verk Skanke ätten (1995) i detta fallet är inte
helt sunt. Vad gäller 1500-talet och tidiga 1600-talet finns enligt min mening i denna litet för
mycket av artistisk frihet/antagande och mindre av hard facts, referenser och elaboration av
resonemang. de Robelins digra sammanfattning är emellertid ett utmärkt arbetsverktyg som
absolut kan användas, men med ett kritiskt öga och parallellt med andra källor.
 
Blix - Vad gäller Mogens/Måns Karlsson (Blix), kyrkoherde i Undersåker 1532-1566 och
huruvida han var son till Karl Laurensson i Klocksåsen (Näs s:n), är såvitt jag kan se ett
antagande av L. Bygd?n (vilken adopterats av senare forskare, jfr. här en av B:s sagesmän
Hans J. Tun?us och hans Pr?ste-Krönika (1750-tal) för en alternativ och inte helt ointressant
utsaga) och återstår att anföra bevisning för. Det är emellertid mycket troligt att så är
fallet, för vissa tycks det räcka. Karl Laurensson el. hans anfäder kan i källorna inte
kopplas till namnet Blix. Det har således antagits (initialt av Sollied, se nedan) att
namnet gått via Laurenssons hustru, vars namn, patronymica och härkomst är okänt.
 
 
För att namedroppa några litteraturreferenser i ämnet skulle jag vilja nämna några av intresse:
 
? Om Hamarbispen Karl Jenssons ?tt av N. O. Kolsrud, [Dansk] Personalhistorisk Tidsskrift 5:5 (r?kke 5, bind 5) s.61-86, Köpenhamn 1908.
? Skanke-spor på Bremnes og ?ttetråder i en messehagl samt
? Litt om en norsk-dansk arvetrette fra unionstiden av Sigurd Meidell, Norsk Slekthistorisk Tidskrift VIII s.1-18,233ff, Oslo 1942.
? De gamle ?ttene fra Månstad i Nes i Jemtland av Per Reidar Bj?rnerud Christiansen, Norsk Slekthistorisk Tidskrift XXXVIII s.255-325, Oslo 2002.
 
? Blix'erne av Jemtland av Henning Sollied, Norsk Slekthistorisk Tidskrift III s.61-103, Oslo 1932.
? Faxnälden-slekten, en Blix-slekt av Evald Rygh, Norsk Slekthistorisk Tidskrift XVIII s.143-147, Oslo 1962.
? Bjerme-ätten i Jämtland - Ett beriktigande av Bertil Hasselberg, Norsk Slekthistorisk Tidskrift XIX s.208ff, Oslo 1963.
 
Herdaminnet.
I båda dessa släkter återfinns anmärkningsvärt många ättlingar i rollen av själasörjare.
Således torde följande arbeteten därav också vara av intresse:
 
? Härnösands Stifts Herdaminne 4 bd. av Leonard Bygd?n, Uppsala 1923-1926
(finns tillgänglig i sin helhet i  digital utgåva genom Jörgen Blästas fina initiativ).
? Supplement till L. Bygd?ns Härnösands stifts herdaminne av Bertil Hasselberg, Forum Theologicum XXI, s.188ff. Örnsköldsvik 1964. (finns även som särtryck)
 
Både Herdaminnet och dess supplementverk finns i en samlad faksimil resp. nyutgåva (2004)
(inkl. Ångermanlands-supplement av C. Szabad) till ett mindre överkomligt pris utgivet genom
Sveriges Släktforskarförbunds försorg.
 
 
Sammanfattningsvis, de excellenta arbetena Kolsrud 1908 och Sollied 1932, sin ålder till trots,
är den litteratur som rekommenderas att begagnas framförall annan i ämnet.
Angående källor finns fö. numera  Diplomatarium Norvegicum tillgängligt på nätet,
vilket innhåller basen av nämnda forskares källmaterial.
 
- till Peter anbytarvärd (korsade ben under stol J) är fri att placera detta inlägg under den
tråd du finner lämplig. BTW: formateringssyntax enligt forumguiden: `ch{punkt} stämmer ej, skall vara `ch{dot}.

2005-01-22, 06:48
Svar #20

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Till Thomas Loos utmärkta inlägg finns inte mycket att tillägga. Ett par uppsatser till dock:
Bjerme-ätten i Jämtland av Bertil Hasselberg (Norsk Slektshistorisk Tidskrift VII s. 249-260) och Til prestesoga for Jamtland og Herdalen av Oddvar Gr?nli (Norsk Slektshistorisk Tidskrift X s. 199-211). Det var Gr?nlis bidrag som föranledde Hasselberg till sitt Beriktigande (se ovan).

2005-01-22, 07:03
Svar #21

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej!  jag har lite om Mogens Karlsson Blix ,Kyrkoherde i Undersåker  under åren 1532-1566. f.1502 Näs församling (Z) död 1570 i Undersåker församling (Z).
 
Två Bröder nämns Jens Karlsson f.1503 Näs församling(Z) Olof Karlsson f. 1505 Näs församling (Z)
Källa:Härnösands Herdaminne  
 
far: Karl Larenson f.omkr 1470 Kluxås,Odal församling,död 1538 Undersåker församling  (Z)
Källa: Karl Larenson en förmögen Odalman som omnäns i handlingarna från åren 1513-1538.
 
Det är intressant vad Viola tar upp: Drottning Margaretas förtroendeman Magnus Blix, kom till Jämtland på 1300-talet. En ättling till honom, Karl i Kluxaas (Kloxåsen) var under slutet av 1400- och början av 1500-talet boende i Kloxåsen, Näs, där han ägde jord. Han hade 5 barn, Magnus, Olof, Lars, Karl och Jon.....  
Gården kallas för Roberts i dag och ligger mitt emot skolan i Åsan.  
 
Det bekräftar mina Källor om Näs och om hans bröder fast vi har två oberoende uppgiftslämnare . Jag hoppas det kunde vara till någon hjälp Mvh Marc

2005-01-22, 07:09
Svar #22

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej! jag har lite om Mogens Karlsson Blix ,Kyrkoherde i Undersåker under åren 1532-1566. f.1502 Näs församling (Z) död 1570 i Undersåker församling (Z).  
 
Två Bröder nämns Jens Karlsson f.1503 Näs församling(Z) Olof Karlsson f. 1505 Näs församling (Z)  
Källa:Härnösands Herdaminne  
 
far: Karl Larenson f.omkr 1470 Kluxås,Odal församling,död 1538 Undersåker församling (Z)  
Källa: Karl Larenson en förmögen Odalman som omnäns i handlingarna från åren 1513-1538.  
 
Det är intressant vad Viola tar upp: Drottning Margaretas förtroendeman Magnus Blix, kom till Jämtland på 1300-talet. En ättling till honom, Karl i Kluxaas (Kloxåsen) var under slutet av 1400- och början av 1500-talet boende i Kloxåsen, Näs, där han ägde jord. Han hade 5 barn, Magnus, Olof, Lars, Karl och Jon.....  
Gården kallas för Roberts i dag och ligger mitt emot skolan i Åsan.  
 
Det bekräftar mina Källor om Näs och om hans bröder fast vi har två oberoende uppgiftslämnare . Jag hoppas det kunde vara till någon hjälp Mvh Marc

2005-01-22, 07:33
Svar #23

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej! Jag tänkte ta med Mogens familj inte mer av hänsyn till Värden så det inte blir långa anlinjer.  
Mogens Karlsson Blix  föddes år 1502 i Näs församling (Z). Han dog år 1570 i Undersåker församling  (Z). Kyrkoherde i Undersåker  under åren 1532-1566.Mogens gifte sig med Inga Hansdotter  år 1538 i Undersåker församling  (Z).Inga föddes år 1505 i Norrala församling (X). Hon dog i Undersåker församling  (Z).  
 
De fick följande barn:
 
Laurentius Magni Blix  (föddes år 1539 i Undersåker församling  (Z). Han dog år 1616 i  Undersåker församling  (Z). Kyrkoherde i Undersåker under åren 1566 -1611.Laurentius gifte sig med Kirstin Eriksdotter  dotter till Erik Anderson. Kirstin föddes omkring 1540 i Oviken församling (Z). Hon dog år 1621 i Svensta,Undersåker församling (Z).  
Hon hade sitt änkesäte i Svensta under åren 1616-1621.
 
Bengt Magni Blix  föddes år 1540 i Undersåker församling  (Z).  
 
Peder Mogensson Blix  föddes den 14 maj 1542 i Undersåker församling  (Z). Han dog den 14 augusti 1632.  
 
Olof Mogensson Blix  föddes år 1544 i Undersåker församling  (Z). Han dog år 1593 i Sollefteå Församling (y). Laxfogde i Ångermanland,bosatt i Sollefteå.
 
Simon Mogensson Blix  föddes år 1546. i Undersåker församling  (Z).  
 
 
Erik Mogensson Blix  föddes år 1548. i Undersåker församling  (Z).  
 
 
 Carl Mogensson Blix  föddes år 1550 i Undersåker församling  (Z).  
 
mvh Marc

2005-01-22, 08:09
Svar #24

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej! Jag tänkte ta med Mogens familj inte mer av hänsyn till Värden så det inte blir långa anlinjer.  
Mogens Karlsson Blix föddes år 1502 i Näs församling (Z). Han dog år 1570 i Undersåker församling (Z). Kyrkoherde i Undersåker under åren 1532-1566.Mogens gifte sig med Inga Hansdotter år 1538 i Undersåker församling (Z).Inga föddes år 1505 i Norrala församling (X). Hon dog i Undersåker församling (Z).  
 
De fick följande barn:  
 
Laurentius Magni Blix (föddes år 1539 i Undersåker församling (Z). Han dog år 1616 i Undersåker församling (Z). Kyrkoherde i Undersåker under åren 1566 -1611.Laurentius gifte sig med Kirstin Eriksdotter dotter till Erik Anderson. Kirstin föddes omkring 1540 i Oviken församling (Z). Hon dog år 1621 i Svensta,Undersåker församling (Z).  
Hon hade sitt änkesäte i Svensta under åren 1616-1621.  
 
Bengt Magni Blix föddes år 1540 i Undersåker församling (Z).  
 
Peder Mogensson Blix föddes den 14 maj 1542 i Undersåker församling (Z). Han dog den 14 augusti 1632.  
 
Olof Mogensson Blix föddes år 1544 i Undersåker församling (Z). Han dog år 1593 i Sollefteå Församling (y). Laxfogde i Ångermanland,bosatt i Sollefteå.  
 
Simon Mogensson Blix föddes år 1546. i Undersåker församling (Z).  
 
Erik Mogensson Blix föddes år 1548. i Undersåker församling (Z).  
 
Carl Mogensson Blix föddes år 1550 i Undersåker församling (Z).  
 
mvh Marc

2005-01-22, 16:27
Svar #25

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Se också Magnus Bäckmarks intressanta arbete En blixtrande historia, som har ett heraldiskt fokus, i Släktforskarnas årsbok 2003, s. 99-118.

2005-01-22, 17:44
Svar #26

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Bäckmarks presentation är i huvudsak bra, men han är tyvärr inte helt uppdaterad i litteraturen. Bl.a. Hasselbergs komplement (1964) till Bygd?ns herdaminne är förbisett. B:s påstående att kyrkoherde Erik Mogensson i Oviken var son till Mogens Karlsson i Undersåker är alltså oriktigt (Släktforskarnas årsbok 2003 ss. 101 och 114).

2005-02-08, 15:01
Svar #27

Alexander Lindquist

Gullov Mogensdotter måste sannolikt vara syster med Peder Mogensson Blix då skulle deras far eventuellt heta
Mogens Olofsson s.t Olof Jensen Blix
Mogens Jonsson h. Elisabet Åkeräng  
Mogens Jusseson  
 
vad tror du?
 
Varifrån härstammar uppgiften från Ingrid i Norrala en del skriver att Karl Laurenssons hustru är n.n mogensdotter blix el mogensdatter blix

2005-02-08, 15:11
Svar #28

Alexander Lindquist

Under Björn Espell så har han en måns olofsson f. 1500 och måns jonsson vars dotter gullov mogensdotter han har i sin ana. men på andra forskningar så står gullov dotter till måns karlsson blix. Då börjar man fundera vad som är rätt. Jag gör såhär jag Utesluter Måns Karlsson Blix. Någon forskare måste ju ha dom rätta uppgifterna, jag tror inte karl laurensson var en blix då skulle han ha hetat blix i efternamn. Och att han var gift med Ingrid från Norrala henne ska jag också utesluta. Peder Mogensson Blix f. 1542 måste ha varit bror till Gullov mogensdotter isåfall så är det Måns Jonsson o.h.h Elisabet Åkeräng som är föräldrar. Fast jag matar inte in någonting förren någon kommer med korrekta uppgifter

2005-02-08, 15:14
Svar #29

Alexander Lindquist

Till Karl-Göran Eriksson
Under Björn Espell så har han en måns olofsson f. 1500 och måns jonsson vars dotter gullov mogensdotter han har i sin ana. men på andra forskningar så står gullov dotter till måns karlsson blix. Då börjar man fundera vad som är rätt. Jag gör såhär jag Utesluter Måns Karlsson Blix. Någon forskare måste ju ha dom rätta uppgifterna, jag tror inte karl laurensson var en blix då skulle han ha hetat blix i efternamn. Och att han var gift med Ingrid från Norrala henne ska jag också utesluta. Peder Mogensson Blix f. 1542 måste ha varit bror till Gullov mogensdotter isåfall så är det Måns Jonsson o.h.h Elisabet Åkeräng som är föräldrar. Fast jag matar inte in någonting förren någon kommer med korrekta uppgifter

2005-02-08, 20:26
Svar #30

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Ett par år före sin död erkände kyrkoherde Bertil Hasselberg (1897-1965) sitt misstag beträffande Erik Mogensson Blix. Efter att i över 30 år ha hävdat att denne var son till Mogens Karlsson (Blix) i Undersåker fick han nu alltså tillstå att han hade fel om Eriks ursprung. I Norsk Slektshistorisk Tidskrift (1963) lägger han dock fram en teori som också finns i hans supplement till Herdaminnet. Vad skriver han då ? Jo, att Eriks och brodern Lauritz' härkomst är tills vidare osäker. Vissa skäl tala för, att de voro söner till kyrkoherden Mons Olsson i Rödön. (Forum Theologicum XXI s. 158 - Örnsköldsvik 1964). Den första meningen är dock här central. Att vissa hellre tar fasta på den senare och gör den till ett faktum, är oförmåga att tolka text och/eller rent önsketänkande.
 
Gullov Mogensdotters ursprung är okänt. Det finns inget om hennes härkomst i vare sig herdaminne eller supplement. De Robelin spekulerar om henne men har tunt på fötterna. D.v.s. inget konkret resonemang utan endast löst framkastade fantasier (Skanke ätten s. 38).

2005-02-13, 12:54
Svar #31

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Olof Joensson Kyrkoherde i Rödön 1532-1539 Källa:HSH del 3 sid 208
hade sonen  
Mogens Olofsson Blix omkr 1535 i Rödön (Z) Kyrkoherde i Rödön.
Stamfader för en av Blix Släkterna i Jämtland.
Källa Roger de Robelin sid 431 om Bjärme-Ätten.
så finns det en snarlik Mogens vi tagit upp nämligen Mogens Karlsson Blix föddes år 1502 i Näs församling (Z).  
hoppas det hjäpte något i er forskning . Mvh Marc

2005-02-13, 13:44
Svar #32

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Karl Göran Eriksson du talar om Gullov Mogensdotter att hennes ursprung är okänt och att det endast är löst framkastade fantasier.  Skanke ätten sid. 38 ,här kommer det som står där men jag märker inga fantasier utan en uppräkning på det man vet och vad som är troligt eller vad man är osäker på Jens Pedersson d.ä. citat gifter sig efter 1566 (RA,KA,Norrländska handlingar Jämtland 1566:6)med Gullov Mogensdotter i hennes första gifte (andra giftet med Lauritz Mogensen[Blix],död 1621 21/6, kyrkoherdei Rödön 1585?-1611/1621,HSH del 3 sid s 209 f och Sup HSH sid 186 f) död i pesten 1629 7/12,Snnolikt dotter av Kaplan Mogens Jussesson i oviken.Avd II i Jens Jussessons-ätt tab.1 eller måhända Mogens Joensson i Faxnelden och Elisabeth Eriksdotter(Hennes farmor var Ingrid Jensdotter [skancke]se nedan tabell 284)Gullov och hennes mans grav stenar,liggande öster om gamla kyrkans vapenhus i Rödön,på träffades övervuna med jord av Prosten Henning Tideman enligt en kyrkoboks anteckningen inskriften var följande...... jag tar inte upp den men den kan läsas i boken Skanke ätten sid 38.
med vänlig hälsning Marc

2005-02-13, 14:08
Svar #33

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Jag ber om ursäkt för stavfelen det skall vara övervuxna och sannolikt (är dyslektiker),så till Karl Erik Jag håller med om att frågan vem som är Gullovs föräldrar är osäker Roger de Robelin ger två förslag på troligaste föräldrar,men i övrigt råder inget tvivel om att hon levat och som det stod på gravsten dog 7 dec 1629 begravdes med sin man Herr Lauritz Morgensson pastor i rödön död 21 jun 1621.

2005-02-18, 04:44
Svar #34

Alexander Lindquist

hej om ni tittar in på Björn Espells släktforskningssida så har han matat in på Gullov Mogensdotter, föräldrar Måns Jonsson och Elisabet Eriksdotter Åkeräng. Stämmer hans antavla?

2005-02-18, 11:04
Svar #35

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Det som står i propra böcker och snygga hemsidor kan verka övertygande, men behöver inte ha större värde än det som står på en lös lapp. Det som avgör är om det finns korrekta källhänvisningar, indicier eller ett resonemang som försöker styrka det som hävdas. Saknas detta kan man generellt avfärda det som påstås.
De Robelin skriver om Gullov Mogensdotter: .. sannolikt dotter av .. eller måhenda .. (Skanke ätten s. 38). Sådana påståenden är fullständigt värdelösa såvida de inte motiveras/styrks på något sätt. Vilket alltså inte görs.

2005-02-18, 14:26
Svar #36

Utloggad Stig Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 457
  • Senast inloggad: 2017-05-10, 16:30
    • Visa profil
Att Bygde?n så självklart pekar ut Måns Karlsson i Undersåker som son till Karl Larsson i Klocksåsen, kan inte heller jag förstå. I DN källorna i Herdaminnet nämns Måns endast som faste, inget kopplar honom till Klocksåsen. Karl Göran har rätt, Robelin håller bara på med gissningar!.
 
Stig

2005-02-19, 00:13
Svar #37

Alexander Lindquist

Finns det inte på något vis någon som har en korrekt uppgift om min ana Peder Månsson Blix, Jag tror inte att någon Måns Karlsson Blix existerat ens jag tror inte på robelin heller. Man ska inte mata in från en bok man ska gå efter egna uppgifter. Att Blix är så svårforskat  
Men Måns Olofsson son till Olof Jensen Blix el Måns Jonsson kan han ha blandat ihop dessa el ?
 
Kan gamla uppslagsböcker före år 1920 ge någon information om släkten Blix? Är det svårt att gå bakåt i kyrkböcker till släkten Blix ? Finns då dessa ? Tycker folk spekulerar för mycket. jag såg att björn espell har bara utgått från skankeätten boken av robelin.

2005-02-19, 08:38
Svar #38

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej!
 
Om nu Robelin och Bygd?n m fl har fel kan man ställa sig frågan. Existerar Kluxåsen över huvudtaget? Om Kluxåsen existerar vart leder då den släkten eller dog den ut helt? Det är högst märkligt att ingen annan hittat tillbaka dit om det existerat. Om Kluxåsen ej existerat tycker jag att vi utplånar alla kopplingar med omedelbar verkan.
Mvh Martin B
 
Mvh Martin B

2005-02-19, 10:21
Svar #39

Utloggad Stig Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 457
  • Senast inloggad: 2017-05-10, 16:30
    • Visa profil
herr Måns Karlsson i Undersåker, har inte Blix som tillnamn, möjligtvis hans son eller sonson. Klox/Klux eller som det heter idag Klocksåsen är en by i Näs s:n, nämns första gången 1428, då Karl Larssons morfarsfar köpte gården.

2005-02-20, 07:18
Svar #40

Utloggad Thomas Loo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2020-12-20, 01:58
    • Visa profil
Det Blixtrade inte skriftligt i Jämtland före slutet på 1600-talet. Släkttnamnet framträdde något tidigare i Norge. Hänvisar härmed till mitt precis gjorda inlägg 20 febr. 2005  i Anbytarforum: Landskap: Jämtland: Socknar: Undersåker.

2005-03-26, 18:55
Svar #41

Alexander Lindquist

Hejsan igen  
Det fanns en person som adlades år 1689 Måns Joensson Blix vad tror ni om denne?
 
Var det han som var gift med Elisabet Åkeräng av skankeätten

2005-03-28, 12:11
Svar #42

Alexander Lindquist

Ärligt talat jag tror inte någon Mogens Karlsson Blix existerat jag kommer bestrida allas uppgifter om honom, jag håller med Karl-Göran om det.  
 
Att Mogens Karlsson Blix skulle ha varit son till Karl Laurensson och Greta Hansdotter utesluter jag också, att karl laurensson skulle ha varit gift med en N.N. Mogensdotter Blix. Dom som skrivit om det har nog blandat in i någon felakting beskrivning. Mogens Karlsson Blix kanske har omvandlats från en annan person som hette Mogens. Och då har forskare som fastnat på traven ersatt Mogens Karlsson Blix som fader till min ana Peder Månsson Blix som skulle ha varit syster till Gullov Mogensdotter. Men så vitt jag vet så lär det ha funnits en Mogens Jussesson och Mogens Joensson. Ingrid i Norrala den tanten tror jag inte heller på. Vem säger att hon någonsin funnits? Hon är ju född bara med ett årtal inget födelsedatum och månad. Dödsåret är detsamma inget datum el månad. En del skriver död ca född ca så om inte folk vet när dom är född så tycker jag då att man kan utesluta personen tillsvidare och ej mata in denne tills någon kommer med en korrekt uppgift. Det väl bättre å ha ett släktträd som stämmer än att ha matat in fel uppgifter som ej stämmer.

2005-03-28, 13:16
Svar #43

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Här föreligger ett misstag. Den person, var existens jag bestridit ovan, är Måns Olofsson Blix. I Rödön fanns visserligen en kyrkoherde Måns Olsson, men att han var en Blix kan inte beläggas.
 
Att Mogens Karlsson, kyrkoherde i Undersåker, existerat, finns ingen anledning att betvivla.

2005-03-28, 14:56
Svar #44

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Alexander,
 
jag tycker du ska gå in under Jämtland och Undersåker. Karl Göran och Thomas Loo har där gjort en utomordenligt fin beskrivning om Mogens Karlssons existens. Ta till dig deras beskrivning med hänvisning till olika skrifter och uppsatser innan du drar några felaktiga slutsatser.
 
Mvh Martin B

2005-06-04, 13:21
Svar #45

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Alex !
Som Jag ser det fanns det i alla fall två släkter Blix i Jämtland ,Mogens Olofsson Blix Kyrkoherde i Rödö. född ca. 1525 Rödö.(Z)
Stamfader för en av Blix Släkterna i Jämtland.
En annan Stamfar för Blix i Jämtland var  
Karl Larenson Blix  föddes omkring 1470 i Kluxås,Odal socken. Han dog år 1538 i Undersåker socken  (Z).  
Kristina Hansson i Åre har skrivit om sin släktgård i Kluxåsen (i dag Åsan 2:5)i Näs i krönikan Näsbygden år 2000. Jag återger lite av det hon skrivit.Drottning Margaretas förtroendeman Magnus Blix, kom till Jämtland på 1300-talet. En ättling till honom, Karl i Kluxaas (Kloxåsen) var under slutet av 1400- och början av 1500-talet boende i Klocksåsen, Näs,(Z) där han ägde jord. Han hade 5 barn, Magnus, Olof, Lars, Karl och Jon.....  
Gården kallas för Roberts i dag och ligger mitt emot skolan i Åsan.  
 
Karl Larenson en förmögen Odalman som omnäns i handlingarna från åren 1513-1538.
 
 
Karl hade följande barn:
 
Mogens Karlsson Blix  föddes år 1502. Han dog år 1570.  
 
Jens Karlsson Blix  föddes år 1503 i Klocksåsen, Näs socken (Z).  
 
Olof Karlsson Blix  föddes år 1505 i Klocksåsen, Näs socken (Z).  
 
 
Andra Generation
 
Mogens Karlsson Blix  (Karl Larenson) föddes år 1502 i Klocksåsen, Näs socken (Z). Han dog år 1570 i Undersåker socken  (Z).  
Kyrkoherde i Undersåker  under åren 1532-1566.
Mogens gifte sig med Inga Hansdotter  år 1538 i Undersåker socken  (Z). Inga föddes år 1505 i Norrala socken (X). Hon dog i Undersåker socken  (Z).  
 
De fick följande barn:
 
Laurentius Magni Blix  föddes år 1530 i Undersåker socken  (Z). Han dog år 1615 i Undersåker socken  (Z).  
Kyrkoherde i Undersåker under åren 1566 -1611.
Laurentius gifte sig med Kirstin Eriksdotter  dotter till Erik Anderson. Kirstin föddes år 1540 i Oviken socken (Z). Hon dog år 1630 i Svensta,Undersåker socken (Z).  
 
Hon hade sitt änkesäte i Svensta under åren 1616-1621.
 
 
Bengt Magni Blix  föddes år 1540 i Undersåker socken  (Z).  
 
Peder Mogensson Blix  föddes den 14 maj 1542 i Undersåker socken  (Z). Han dog den 14 augusti 1632.  
 
Olof Mogensson Blix  föddes år 1544 i Undersåker socken  (Z). Han dog år 1593 i Sollefteå socken  (Y).  
Laxfogde i Ångermanland,bosatt i Sollefteå.
 
 
Simon Mogensson Blix  föddes år 1546 i Undersåker socken  (Z). Han dog i Härnösand domkyrkosocken (Y). Landskrivaren i Ångermanlandoch senare Borgmästare i Härnösand.
 
Erik Mogensson Blix  föddes år 1548 i Undersåker socken  (Z).  
 
Carl Mogensson Blix  föddes år 1550 i Undersåker socken(Z).  
 
jag hoppas du blev hjälpt Alexander mvh Marc

2005-06-04, 15:16
Svar #46

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Hej Marc m fl!
Jag tycker att ni ska gå in och läsa under Underåkers sn och Karl Göran Erikssons och Thomas Loos inlägg där om hr Måns Karlsson Blix anor. T v betraktar jag deras resonemang som sannolikt och försöker samtidigt hitta andra vägar för lösning. I nuläget har jag inget nytt att komma med.
Mvh Martin B

2005-06-05, 12:01
Svar #47

Utloggad Erika Öhnstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2013-04-06, 23:01
    • Visa profil
Hejsan!
 
Jag har förstått att Blix är en mycket svår släkt att reda ut, och jag ställer mig tveksam till mina uppgifter tills jag kan få det bekräftat. Som det är nu är jag inte säker på någonting, och skulle gärna vilja ta hjälp av någon som kan bekräfta eller dementera det jag har.
 
Min morfars mormors mor:
Apollonia Mårtensdotter Röst, född 1819-07-28 Yxskaftkälen, Gåxsjö.
Mor: Maria Andersdotter, född 1784 Raftsjöhöjden, Hammerdal.
Far: Mårten Mårtensson Röst, född 1782-12-03 Gärde, Ström
 
Mårten Mårtensson Röst, född 1782-12-03 Gärde, Ström, död 1869-07-27.
Mor: Margareta Persdotter, född 1744-07-21 Hallen, Hammerdal
Far: Mårten Heljesson Gärdstedt, född 1747 Gärde, Ström
 
Mårten Heljesson Gärdstedt, född 1747 Gärde, Ström, död 1814-03-15 Fagerdal, Hammerdal
Mor: Gölin Nilsdotter
Far: Helje Mårtensson Blixberg, född 1721 el 1723
 
Helje Mårtensson Blixberg, född 1721 el 1723, död 1809
Mor: Märeta Heljesdotter, född 1684 el 1693 Gärde, Ström
Mor: Mårten Olofsson Blix, född 1674 Grelsgård, Ström
 
Mårten Olofsson Blix, född 1674 Grelsgård, Ström, död 1754-10-16 Grelsgård, Ström
Mor: Karin Hansdotter Blix, född omking 1646 Grenås, Hammerdal
Far: Olof Mårtensson, född omkring 1635 Hammerdal
 
Karin Hansdotter Blix, född omkring 1646 Grenås, Hammerdal, död 1722 Grelsgård, Ström
Mor: Lisbet Persdotter, född omkring 1615
Far: Hans Ersson Blix, född 1612 Hammmerdal
 
Hans Ersson Blix, född 1612 Hammerdal, död 1689 Grenås, Hammerdal
Mor: Karin Eriksdotter, född omkring 1575 Ragunda
Far: Erik Eriksson Blix, född omkring 1576 Oviken
 
Erik Eriksson Blix, född omkring 1576 Oviken, död 1637 Görvik, Hammerdal
Mor: Birgitta Lauritzdotter Arctander, född omkring 1555 Trondheim, Norge
Far: Erik Mogensson Blix, född 1540 Rödön
 
Erik Mogensson Blix, född 1540 Rödön, död 1611 Orrgården, Oviken
Mor:  
Far: Mogens Olovsson Blix
 
Nu har jag alltså kommit till Mogens Olovsson Blix, vilken här sägs aldrig ha funnits. Födelsedatumet som nämns för honom här är 1535, men jag har året omkring 1490 och att han var kyrkoherde 1514-1557 i Rödön.  
 
Vidare har jag att hans fader ska ha varit Olov Jensen, född omkring 1470 i Bjärme, Hackås.
Hans fader ska ha varit Jens Kettilsson Bjärme, född omkring 1450 Bjärme, Hackås, och modern ska ha varit Ingrid Jensdotter Skancke, född omkring 1450 Hackås.
Och därmed kom Skancke-ätten in i bilden.
 
Jag ifrågasätter vartenda led som jag skrivit ner, och är tacksam för all hjälp jag kan få.
 
/Erika

2005-06-08, 12:54
Svar #48

Utloggad Georg Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 21:48
    • Visa profil
    • hansson.just.nu
Erika.
 
Egentligen behöver du inte bekymra dig om släkten Blix äldsta ursprung, eftersom Mårten Olofsson (född 1674) inte hör dit! Han kallar sig Blix som dragon 1693-1712, men som bonde Mårten Olsson; åren 1721-32 är han både bonde och soldat, i rullorna kallas han då Blixberg. När han dör kallas han Blixt.
 
Hans mor, Karin Hansdotter, kallas aldrig Blix, och hon är INTE dotter till Hans Ersson Blix i Hammerdal! Denne hade visserligen en dotter Karin, men hon var gift med Sven Jöransson i Viken, Hammerdal.

2005-06-08, 14:56
Svar #49

Utloggad Erika Öhnstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2013-04-06, 23:01
    • Visa profil
Ok, då slipper jag ju det problemet! Då antar jag att Helje tog namnet Blixberg för att även hans far hade det, och Mårten bara hittade på det. Men jag antar att linjen upp till dit stämmer då?  
Så Mårtens mor hette ändå Karin Hansdotter, var hans far Olof Mårtensson? Så att jag kan gå vidare därifrån menar jag.
Vet du vilka Karins föräldrar var?
 
Tack för din hjälp, nu slipper jag Blixproblemet!
 
/Erika

2005-06-15, 09:26
Svar #50

Utloggad Georg Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 21:48
    • Visa profil
    • hansson.just.nu
Mårten Olofssons far hette Olof Mårtensson, dennes far var kyrkoherden i Hammerdal, Mårten Halvarsson Stenius. Olof M bytte åt sej hemmenet nr 1 i Grelsgård år 1680, mot ett halvt hemman på Åsen i Hammerdal. Olof avled i Ström 1720 (begr. 21/2 enl. kyrkoräkenskaperna). Mårten Stenius var född i Bohuslän; han finns efterfrågad på ett par ställen här i Anbytarforum, men något svar om hans föräldrar har inte lämnats. Vad gäller Karin Hansdotter så har jag antagit att den KHD som begrovs i Ström den 30/6 1722 var Olof Mårtenssons hustru, men riktigt säkert är det inte, och var hon kommer ifrån vet jag inte.

2006-03-27, 22:49
Svar #51

Erik Berntsen

Anne Elise Blix (f. ca 1826) var i 1852 tjenestepike hos handelsmann Ruth i Kautokeino, Finnmark, Norge. Kjenner noen hennes forbindelse til slekten Blix?
 
mvh
Erik Berntsen

2006-05-17, 19:55
Svar #52

Utloggad Georg Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 21:48
    • Visa profil
    • hansson.just.nu
Angående Blix-släktens ursprung.
 
Som jag ser det finns det två linjer att ta ställning till: 1) Släkttraditionen: att en norsk adelsman (Carl eller Peder) rymde undan hertig Christian (senare kung Christian II) i början på 1500-talet. 2) Forskningsteorin: eftersom Herr Måns/Mogens (Karlsson) i Undersåker uppges vara född i Klocksåsen i Näs måste han vara en son till bonden där, Karl Larsson (Laurensson). Denna teori fick under 1900-talet stå oemotsagd, trots att den egentligen saknar bevis.
 
Linje 1) stöds av epitafiet i Styrnäs kyrka, uppsatt 1654 av Måns/Magnus Persson Blix (f. 1607, död 1658) till hans föräldrars minne. Fadern var Peder Månsson Blix, född 1542 (i Undersåker), död 1632 i Styrnäs. Textens inledning lyder (enl. översättning i Karl Ekmans bok Styrnäs, anteckningar om gammalt och nytt, tryckt 1926/1928): ”Peder Månsson Blix, vilkens berömda förfäder och släktingar nästan alla undanröjts i fäderneslandet Norge under danske konungen Kristian Tyrann, - - - ”
 
Släkttraditionen återkommer i Jonas Bångs Blixars och Blixencronors ättare-tal (tryckt i Stockholm 1745): ”PEDER BLIX af en gammal Adelig Familia i Norige inkom til Swerige 1502 om honom anförer salig Herr Öfverjägmästaren Magnus Blix följande berättelse: Danske Histori? Skrifwaren Arrild Hvitfeld införer sub Anno 1502 sådane ord: Kong Hans försände sin son Christianum med härskarmakt in i Norige &c. Han lod i lige maade rette en heel hob af den Norske Adel, oc holt saa hus met dennem, at det endnu kendis paa dennem denne dag &c.” Efter en beskrivning av hur flykten från Norge gick till fortsätter Bång: ”Detta bestyrker det Epithaphium som gamle Peder Blixes Sonnesons Son, Magnus Pederson Blix Lands-Secreteraren i Upland, låtit i Styrnäs Kyrka uti Ångermanland til sina Föräldrars Minne 1654 upsätta i följande ord:” Därefter följer epitafiets latinska text.
 
Släkttraditionen finns med i De Blixers Slegte-Register, av Gerhard Schöning (1722-1780) samt i Bernhofternes Familiebog, av Hans Borch (1697-1765) och E C Tönder (1726-1785). I den förra anges som Herr Måns Karlssons fader: ”Carl, med tillnavn Blix, en Adelsmand, boende i Brynflod sogn i N?s Annex, i hvis Vaaben stoede to Sverd i Krytz, med en Rose oven under, som var sat i Undersager Kirke.” I den senare: ”Carl Klingaasen, en Adelsmand i Jemteland”.
 
Observera att dessa två, danska, släkttavlor anger att Herr Måns hade en Karl som fader - inte, som de svenska, en Peder. Uppgiften om att han hette Peder Blix verkar komma från överjägmästaren Magnus Blix (som levde 1660-1745) och fördes via Bångs tryckta antavla till Hans Tun?i Prästekrönika. Ännu 1858 (i Sv. Adelns Ättartaflor) finns Peder kvar. Först 1913 är det korrigerat (i Setterdahls matrikel över Östgöta Nation i Lund).
 
Linje 2) stöds av en uppgift i en av Undersåkers kyrkoböcker, volym NI:1, s.181: ”Hr Måns i Undersåker war född uthi Klaxåhsen och Nääs sochn”, skriven med sen 1600-tals-handstil. Denna uppgift återges av Tun?us, och alla efterföljare, utan att källan anges. På s.182 i nämnda volym finns, med samma handstil, berättelsen om när Herr Måns son, senare kyrkoherden Lars Månsson, bröt benet vid ett fall med hästen, också den återgiven av Tun?us.  
 
Till en början gjordes aldrig kopplingen till Karl Laurensson i Klocksåsen, eftersom de svenska forskarna trodde att HerrMåns far var en Peder. Möjligen var det Leonard Bygd?n som, i sitt arbete med Härnösands stifts herdaminne (publ. 1923-26), upptäckte de brev där Herr Måns i Undersåker själv skriver sig Måns Karlsson (t.ex år 1537). Uppgiften spreds bland forskarkollegorna och J A Setterdahl kunde publicera nya rön år 1913. Karl Laurensson och hans förfäder är omnämnda i många bevarade brev från 1400- och 1500-talen. Tyvärr finns det dock inget enda brev som kopplar ihop Måns Karlsson i Undersåker med Karl Laurensson i Klocksåsen! Tvärtom - det finns ett som utesluter honom!
 
Henning Sollied skriver om Karl Laurenssons ”arvskifte” (år 1538) i sin i övrigt utmärkta artikel Blix?erne av Jemtland (i Norsk Slektshistorisk Tidskrift 1931). Han kommenterar dock inte det faktum att varken Måns Karlsson eller hans broder Jens (som också var präst) nämns i detta arvskifte. Och vad värre är - de får inte ta del av arvet! Sonen Olof Karlsson får överta hemmanet i Klocksåsen mot att föda och sköta fadern så länge han lever. Systrarna (minst två) nämns inte med namn, men de får vardera 50 mark av fadern och ytterligare 2 av Olof.  (Brevet finns publicerat i Diplomatarium Norvegicum som nr 1153 i bind III.)
 
Kanske finns det någon bland detta forums läsare som kan bedöma om det är troligt att två söner som blivit präster inte skulle omnämnas i arvskiftet efter fadern?
 
Är det då möjligt att förena dessa två linjer ? Ja, det tror jag. Om adelsmannen Carl Blix tvingades fly undan hertig Christian till Jämtland (som fortfarande var norskt land) kanske han inte ville använda sitt adelsnamn öppet. En flykting som saknar fast egendom och inte begår brott blir ju heller inte omskriven - alltså saknas källorna. Men enligt Schönings släkt-register hade han (åtminstone en tid) placerat sin vapenbild i Undersåkers kyrka, där sonen var kyrkoherde. Vid flykten i början på 1500-talet slog han sig ner i Klocksåsen för att sedan, via Undersåker, återvända till Norge. Vid det laget var den norska adeln redan så decimerad och försvagad att adelsnamnen inte var till någon hjälp. Först när sonsönerna blivit präster och tjänstemän i 1600-talets början, och det var mode att använda släktnamn, togs Blix-namnet till heders igen.

2007-01-13, 11:36
Svar #53

Erik Bergman Halmstad

Har det existerat någon Nils Blix med en dotter
Gertrud som gifte sig med Johannes Olai Hapstadius

2008-05-10, 23:05
Svar #54

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
En Carin Eriksdotter var gift med en Salomon Persson Blix, död 1643-12-28, broder till Mårten Persson Blix, adlad Blixencron. Är det någon som har ett
dödsdatum på denna Carin Eriksdotter?
 
Mvh
 
Jonas

2009-06-16, 23:19
Svar #55

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Ett inlägg  berör släktnamnet Blix. Att alla namnbärare skulle ha ett givet samband är inte självklart. Jag har tidigare nämnt , men även den i Georg Hanssons inlägg ovan den 15 juni nämnde Olof Mårtensson i Grelsgård hade en bror, sockenskrivaren Halvar Mårtensson Blix, utan känd anknytning till några tidigare Blixar.  
 
Från min förstnämnda länk ovan är det frapperande med vilken tveklöshet alla berörda personer ned till 1400-talet försetts med både födelse- som dödsår. Även om uppgifterna primärt erhållits från någon annan måste man alltid själv göra en kritisk bedömning om det är hållbart eller inte.
Utan tvekan härrör uppgifterna ursprungligen från de Robelins Skanke ätten sid. 431. (Röros 1995). Han skriver där: Mogens Olofsson, kyrkoh i Rödön, stamfar för en av släkterna Blix i Jämtland och hänvisar till Henning Sollieds artikel i Norsk Slektshistorisk Tidskrift III s. 81-91. Men denna hänvisning är irrelevant och nonsens eftersom Sollied inte alls nämner herr Måns i Rödön. Sollied skriver ordagrant så här: .. en Mogens (Blix), som maa ha levet omtrent samtidig med hr. Mogens Karlsson [i Undersåker (min anm.)]. Noget nærmere om ham vites ikke, men de nedenfor anførte I Erik Mogenssøn Blix og II Laurits Mogenssøn maa ha været hans sønner, .. (Norsk Slektshistorisk Tidskrift band III, 1931, sid. 81).

2009-07-20, 15:54
Svar #56

Utloggad Richard Nordin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2010-07-30, 01:51
    • Visa profil
Hej
Hade hoppats Erika Öhnstedt hade fått svar på frågan om de äldre leden inom Blix, men hennes tråd slutade långt tidigare.
Jag undrar också om denne förnekade Mogens(Måns) Olovsson Blix.
Varför kommer denne man in i alla funderingar om han nu inte fanns? Jag har som son till denne  
Lars(Laurenti) Magni Blix 1539 i Undersåker, gift med  
Kristin Eriksdotter 1540 Oviken, de fick dottern Margareta Larsdotter Blix född Undersåker, dog Ragunda, gift med  
Hans Nielssen Berg fr. Danmark dog 1666 i Berg. Här känns det som den svagaste länken då inga årtal på Margareta finns hos någon av de som uppgett dessa namn i sin släktforskning.
De fick  
Kristina Hansdotter 1620 i Ragunda, hon gifte sig med  
Janus(Jöns)Sigvardi(Sjulsson)f.1605 Tand2, Aspås. De fick
Salomon Hofverberg f 1648 Sveg. Gifte sig med
Katarina Sternelia f. 1670 Boteå och de fick  
Magdalena Hofverberg 1698.
Från Magdalena och fram till nu är jag helt säker(9 generationer från mig), men där ovan verkar källorna osäkra, är det nån som kan hjälpa mig att bekräfta sambandet till Blix-ätten eller dementera?
mvh
Richard

2009-08-06, 19:41
Svar #57

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Karl-Göran!
Den Måns Eriksson i Ragunda som du hänvisar till är det den Mogens Eriksson som var kyrkoherde i Ragunda och son till Erik Jonae. Skulle denne Måns/Mogens också haft namnet Blix? Mogens syster Karin Eriksdotter kom ju också att bli gift Blix med prästen i Hammerdal Erik Eriksson Blix. En broder till Måns och Karin vid namn Anders blev sockenpräst i Kvernes, Norge. Uppgifterna har jag hämtat från professor Edvard Bulls i Jemtland og Norge.
Mvh Martin B

2009-10-02, 17:46
Svar #58

Utloggad Mikael Nahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2016-11-11, 20:31
    • Visa profil
Hej!
 
Finns det någon som har tillgång till personhistorisk tidskrift fr 1931,och som ev kan kopiera artikeln om Blix åt mig?,håller på och ställer samman Styrnäs sn där släkten Blix ingår och är i stort behov av denna artikel.
 
Mvh
Mikael

2010-01-07, 21:18
Svar #59

Utloggad Mikael Nahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2016-11-11, 20:31
    • Visa profil
Hur vet man vilka kyrkoherden Måns Karlssons barn var,förutom då Peder Månsson Blix på Styrnäsgården,där vi vet att det finns en källa som binder honom till sin far,kallade någon av dom sk bröderna sig någonsin för Blix ?.
 
Mvh
Mikael

2010-01-08, 06:53
Svar #60

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Bygdén ger ytterligare sju barn, varav ett flertal kallade sig Blix.

2010-01-21, 09:35
Svar #61

Utloggad Marianne Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 431
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 06:36
    • Visa profil
Brunflo Hembygdsförening ger ut Brunflobygen. I en artikel daterad 2009-03-23 skriver Sven Schylberg om Hovdsjö-Kloxåsen-Blixsläkten. Länk: http://www.brunflohembygd.com/hovdkloxblix.htm
Mina kunskaper är alltför begränsade för att jag skall ha några synpunkter eller kunna dra några slutsatser. Jag hoppas däremot att någon av våra etablerade forskare vill uttala sig.
Marianne

2010-01-21, 14:00
Svar #62

Utloggad Mikael Nahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2016-11-11, 20:31
    • Visa profil
Hej Marianne!
 
Den skall du ta med en nypa salt vad gällande Blix,idag går det ej att komma längre än till kyrkoherden i Undersåker.

2010-01-21, 15:40
Svar #63

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Mikael!
Jag har tidigare också tagit alla utredningar kring kyrkoherden i Undersåker med en nypa salt. Därför har allt stannat vid honom. Ska man ta hela utredningen som Sven Schylberg gjort med en nypa salt?. Hembygdsföreningen i Brunflo måste ju ha gjort bedömningen att den är seriös. Vad grundar du på att man ska delen om Blix med en nypa salt? Finns det delar i hans utredning om Blix som verkar korrekta?
Vänligen Martin B

2010-01-21, 17:19
Svar #64

Utloggad Mikael Nahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2016-11-11, 20:31
    • Visa profil
Jo jag tar den utredning med en nypa salt pga för många kansken och möjligen,och till många påståenden saknas källor.
 
Mvh
Mikael

2010-01-21, 17:29
Svar #65

Utloggad Martin Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1017
  • Senast inloggad: 2016-02-28, 09:09
    • Visa profil
    • www.martinbergman.se
Mikael!
Jag håller med om att det tecknas många kansken och möjligen. Vi får se om det är någon annan som har en annan inställning. Kansken och möjligen tar inte alla på allvar och det kan bli fel. Hembygdsföreningen i Brunflo borde ta bort denna del för att inte locka in forskare på fel spår - eller hur?
Vänligen Martin B

2010-01-21, 19:49
Svar #66

Utloggad Mikael Nahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2016-11-11, 20:31
    • Visa profil
Martin!
 
Håller med dig om att dom borde ta bort detta,eller skriva in källor.Själv håller jag på och reder i denna Blix släkt,och har redan funnit att många källor saknas till påståenden i div litr,och jag försöker komma till rätta med detta.I detta nu så försöker jag knyta laxfogden i Sollefteå till kyrkoherden i Undersåker,men har ej lyckats ännu,så om någon sitter på ursprungskällan hör då gärna av er.tar även emot info ang dom andra sönerna och hur dom binds till kyrkoherden i Undersåker.
 
Mvh
Mikael

2010-03-13, 11:36
Svar #67

Utloggad Marjo Peltoniemi

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2014-05-25, 20:54
    • Visa profil
Hello,
 
I hope you don't mind if I post in English, my Swedish is quite bad...  I have been trying to find some of  my ancestors, the parents of Magdalena Krus (Kruus?) (who married Mårten Enberg). In Matrikel öfwer Swea rikes ridderskap och adel I found a mention – in connection with their son Mårten Enberg, later Segercrantz – that Magdalena's father was a goldsmith in Härnösand called Hans Krus.
 
 
book:Segercrantz, Mårten
--- Son af arendatoren uti Ingermanland, Mårten Enberg, och Magdalena Krus, Guldsmedens i Hernösand, Hans Krus dotter.
 
When looking for information about Magdalena's parents I found this post in the forum:
 
Per Sundin:Här är utdrag ur min Härnösandsdatabas:  
ANSEDEL 5947 Hans Larsson  
 
5947 Hans Larsson  
* cirka 1600  
†  
Fam:  
8267 Nn Månsdotter * cirka 1610  
g:  
1 5911 Jacob * cirka 1630 † cirka 1676  
Fam:  
5950 Elisabeth Carlsdotter Blix * 1608 † 1696-10-18 Själevad  
g:  
2 5948 Magdalena * cirka 1645  
3 5949 Cherstin * cirka 1640 † 1698-04-27 Själevad  
4 8083 Carl * cirka 1630  
-----  
CXII:1 2  
Bj-å db 1653 ht §21 LHGuldsmed sålt j i Strinne t Hans Hinrichsson ibid.  
-----  
fr Ön, N-å  
 
Själv är han aldrig skriven Kruus, men alla barn utom Magdalena kallade sig det. Han var guldsmed i Härnösand 1639-73.  
 
I have a lot of questions I hope someone might help me with, but first of all I would like to find out about Elisabeth Carlsdotter Blix. I have found some information about an old, originally/partly Norwegian family of Blix, but is this the same family or are there several? I understood that all ”branches” of the Blix family tree have the same medieval ancestors...?  
 
I'm trying to find Elisabeth's parents and have already searched through the Anbytarforum as well as the internet site Hovdsjö-Kloxåsen-Blixsläkten http://www.brunflohembygd.com/hovdkloxblix.htm and the article by Sollied, Henning: Blixerne av Jemtland. Norsk Slektshistorisk Tidskrift 1931. I didn't find an Elisabeth (born to Carl or any other of the Blix ancestors) who would have been born in 1608 or even close. Now I'm wondering if it's possibly an error in the family name, the year of birth, or my poor skills in Swedish and Norwegian that are preventing me from finding her... ;)
 
If Per Sundin, who wrote the post above, or anyone else could spare a minute and be kind enough to point me to the right direction, I would be very grateful. Unfortunately I have limited access to Swedish and/or Norwegian archives, apart from what I can find in the Finnish National Archives and the Library of the Genealogical Society of Finland (which luckily has quite a good collection of books and magazines, if only I knew where to look). Any answers appreciated!
 
With best regards,
Marjo
 
(Meddelandet ändrat av Marjo 2010-03-13 14:56)

2010-03-14, 06:46
Svar #68

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
I don't know the source of each fact of the information on the Blixes which I have collected in at least thirty years, but the county secretary in Ångermanland Per Månsson (1544-1632) hade a son Carl b 1579 17/3 (the exact birth-date gives me the impression that it must be correct). His occupation and residence is unknown to me, but he was married to Kerstin Hansdr vicar's daughter from Säbrå from who after Carl's death remarried Måns Erichsson in Härnösand. I think Carl must be the son of Per Månsson's first wife Elisabet Hansdr Fluur who brought Styrnäsgården in Per's possession. Per Månsson's extraction is undisputed: son of the vicar Magnus Caroli Blix (1502-70) in Undersåker and his wife Inga Hansdr from Norrala. But I have no further information of the Blixes since the earlier Blix-story presented in the quoted essay on Brunflo hembygdsförening's home page is called in question by for example K G Eriksson. The last-mentioned information is a summary of the contributions above on the subject.

2010-03-14, 11:49
Svar #69

Utloggad Marjo Peltoniemi

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2014-05-25, 20:54
    • Visa profil
Thank you for the information! It's great to get a solution for the mystery, even if there is some uncertainty regarding the earliest members of the Blix family. I searched through the Brunflo hembygdsförening's page again, but Per's (Peder's) generation is only briefly explained and there is no mention of his wife or children. So it seems that I have to visit the library again to get more information on Per Månsson, Kerstin Hansdotter and Elisabeth Hansdotter Fluur (I remember I saw her name somewhere...).
 
Thank you very much for help!!  
 
Ps. One more thing... Could you maybe clarify these abbreviations (?), numbers etc. for me from your post that I quoted? I don't know what they mean and am curious because they seem relevant to the sources somehow...?
 
Per Sundin:CXII:1 2
Bj-å db 1653 ht §21 LHGuldsmed sålt j i Strinne t Hans Hinrichsson ibid.
-----
fr Ön, N-å  
 
 
(Meddelandet ändrat av Marjo 2010-03-14 11:54)

2010-03-14, 15:24
Svar #70

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
CXII:1 2 that is where you find him in the franchising register
Bj-å db 1653 ht §21 LHGuldsmed sålt j i Strinne t Hans Hinrichsson ibid. Bjärtrå judgement book 1653 autumn session paragraph 21: Lars Hansson Goldsmith sold land in Strinne to Hans Hinrichsson ibid.
-----  
fr Ön, N-å from Ön, Nordingrå (he was farmer on Ön 1:1 1639-44)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna