ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-24  (läst 3067 gånger)

2006-05-16, 16:11
läst 3067 gånger

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Anders,  jag sa inte att Peder Svart samanställde sin krönika själv efer sin död 1562? Det är nog bara du som tolkar det så, jag skrev att man samanstälde 1580 (Peders Svarts krönika), Uppgiften komm i från dom som behanhandlat Peders Svarts Krönika i sina uppgifter om Lars Olsson (Björnram) i Littraturen Svenska män och kvinnor, huvudredaktör Nils Bohman ,Sthlm 1942  Jan Erik Almquist, Jon Winblad von Walter. och dom har mitt förtroende  
om du ursäktar litar jag mer på dom än dej i det här fallet.

2006-05-21, 23:57
Svar #1

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej alla Björnram vänner! För att ytterliggare belysa vilken nivå som denna släkt (alltså Lars Olofsson och hans barn) låg på, vill jag redogöra för en av sönerna: Amiralen och Riksståthållaren (Finland) Hans Larsson Björnrams släktled nedåt. (Vem var hans fru? Hette hans mor: Anna Grubbe?).
 
Hans dotter: Margareta Hansdotter, gifte sig med adelsmannen Hans Boije af Genäs (1581-1617). (Hennes syster: Brita, gifte sig med Ståthållaren över Ingermanland Jöran Horn).
 
Deras dotter: Margareta, gifte sig med Arvid Forbes, Guvernör över Pommern. (Forbes är en mycket känd släkt från England).
 
Deras dotter: Sofia, gifte sig med Axel De la Gardie (1637-1710), Generalguvernör över Estland. Bror till Rikskanslern Magnus De la Gardie (byggde bl. a. slotten Läckö, Karlsberg, Venngarn). Hans far hette Jacob De la Gardie och var Överbefälhavare över den svenska armén. Han intog bl. a. Moskva 1610, gav namn åt staden Jacobsstad i Finland och byggde slottet Ulriksdal.
 
Deras son: Adam, (Landshövding i Kalmar), gifte sig 1702 med Anna Juliana Horn af Kankas.
 
Deras dotter: Ebba, gifte sig 1722 med Greven Fredrik Stenbock (son till Fältmarskalk Magnus Stenbock).
 
Deras son: Jakob, gifte sig 1764 med Grevinnan Sara von Fermor (dotter till Överkommendanten i Viborg).
 
Deras son: Magnus, gifte sig 1804 med Auguste von Gernet.
 
Deras son: Alexander (Ryttmästare vid Grodnoska Husarregementet), gifte sig med Nadesjda Jakovlev.
 
Deras dotter: Nadesjda (mördades av Bolsjevikerna i Jalta 1920), gifte sig 1869 med Vladimir Anatolevitj Furst Bariatinski (General av infanteriet).
 
Deras son: Alexandr (Kejserlig rysk Ryttmästare), gifte sig 1901 med: Jekatarina Prinsessa Jurievskij (dotter till TSAR ALEXANDER II, Kejsare av Ryssland, Storfurste till Finland).
 
Så var det med det. Björnrams är således släkt med den ryska Tsarfamiljen! NI får gärna rätta mig om det finns några fel i denna framställning.
 
En annan sak: Ärkebiskop Andrea Laurentii, kallade sig Bureaus (efter sin mor) i efternamn innan han (ny?) adlades med namnet Björnram. Tydligen tyckte han att Bure-namnet var något att skylta med! Här ser vi också att Bure-namnet näms redan på 1500-talet (alltså INNAN Johannes Bureus skriver sin bok: Sumlen)!
 
Källor: Internet.
 
Vänligen
 
Ulf.

2006-05-22, 00:10
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Källor: Internet.
 
Se, det var en noggrann och lättkontrollerad källangivelse; det finns ju inte så många sidor att välja mellan... Dessutom är det ju källor som enbart och alltid innehåller trovärdiga uppgifter korrekt avskrivna direkt ur samtida primärkällor... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-22, 00:14
Svar #3

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Låt mig också än en gång få lägga in citatet från historieprofessor: Dick Harrisons bok: Karl Knutsson, sid: 64 (då det är så viktigt och centralt i diskussionen)...varvid de valde Karl Knutsson och Otto Ulfsson, en frälseman med tre björnramar på vapenskölden. Otto var gift med en dotter till Nils Erengislesson och förefaller ha tillhört samma frälsesläkt som herren till Fogelvik. Slut på citat.  
 
Denne Otto Ulfsson var en av  
Sveriges främsta män under denna tid! och det står att han också förmodligen var släkt med Karl Knutsson Bonde! Något att fundera över...
 
Vänligen
 
Ulf.

2006-05-22, 00:17
Svar #4

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Jamen Jörgen...försök att hitta några fel då?
 
Vänligen
 
Ulf.

2006-05-22, 00:22
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jamen, Ulf... försök att styrka uppgifterna då! J
 
Det har sagts förr och behöver tydligen sägas igen: Det är den som kommer med ett påstående som ska visa att det är korrekt - inte den som ifrågasätter det som ska visa att det är fel!
 
F.ö. har jag inte ens ifrågasatt uppgifterna; jag har sagt varken bu eller bä om dess korrekthet. Jag kommenterade bara källorna...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-22, 03:48
Svar #6

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Jörgen
 
Tror Du att det hjälper att påpeka fel till Ulf ?
Samtida källor är ju för honom ett främmande ord.
 
Genom att följa disskussionen om Björnram och Lasse Olsson så framgår det ju med all tydlighet.
Han åberopar ju hela tiden att en historisk expert skall hjälpa honom. Fastän flera genealogiska experter underkänner hans påstående.
 
källor internät, snälla Ulf vad är detta för trams?
Var på internät har Du hittat detta?
Det är ju samma sak som att ange källor böcker, utan att ange dessa.

2006-05-22, 11:08
Svar #7

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
I mitt ex av Karl Knutsson-biografin står det på s 66 (ej 64!) att Otte Ulfsson förefaller ha tillhört samma frälsekrets som herren till Fågelvik. Ulfs citat är alltså felaktigt både i fråga om sidhänvisning och innehåll.
 
Hoppas att skillnaden mellan frälsesläkt och frälsekrets är klar? I annat fall redovisas här uppslagsorden enl NE:s nätversion av dagens datum:
Krets (ofta plur.) sluten grupp av personer som i ngt avseende bildar en enhet vanl. i de högre samhällsskikten e.d.: konstnärskretsar; affärskrets; bekantskapskrets; familjekrets; kundkrets; i intellektuella ~ar; röra sig i finare ~ar; i den inre ~en; tillhöra de invigdas ~
Släkt (troligen av medellågty. slecht(e) 'släkt', 'härstamning'), de individer som har gemensam härstamning. Bruket av fäderneärvda släktnamn har föranlett att benämningen företrädesvis använts om personer som är befryndade på fädernet.
 
Harrison påstår alltså inte att Otte och Karl Knutsson tillhör samma släkt, för det gör de inte. De tillhör däremot samma politiska gruppering. Närmaste belagda släktkopplingen dem emellan består i att Ottes hustru och Karl Knutssons första hustru var sysslingar (3-männingar). Hon var dessutom brylling (4-männing) med Karl Knutssons far. Ottes egna släktförhållanden vet vi i princip ingenting om. Om någon vill hävda annat än nuvarande forskningsläge, som återfinns i ÄSF 1 s 20-22, så är det dennes skyldighet att redovisa klara och tydliga källor för detta om han/hon ska bli tagen på allvar.
 
Om man dessutom med detta ovan vill hävda att Otte och Karl tillhörde samma frälsesläkt så torde man göra begreppet så urvattnat att det blir poänglöst att använda i en diskussion som denna. I övrigt så finns inte mycket att tillägga till Björnram-diskussionen i sig så länge inte båda läger kan enas om en gemansam terminologi samt om vad som är god genealogisk forskning.
 
Mvh
Roger
Roger Axelsson

2006-05-22, 21:13
Svar #8

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Mot bättre vetande så ger mig återigen i kamp emot väderkvarnarna.
 
Hur kan någon påstå att han/hon läst allt på internet? Samt vad är källvärdet?
Man bara häpnar.
Björn

2006-05-22, 23:20
Svar #9

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Jag håller med dej Björn, att problemet med all forskning på nätet gör att fel sprids i snabb takt,det finns visserligen ett fåtal hemsidor där fel marginalen är betyligt mindre ovch källor är redovisade ex Leif Boström sida och bröderna Bälsta hemsida ect. men ett fel som spridit sig snabbt på nätet är Lars Olsson (Björnram) står gift med Anna Grubbe vilket är fel han var Gift med Anna Andersdotter Grubb omkr 1520 och bodde ett tag i Grisbacka,Teg fs
iUmeå. om Anna står det att hon var av den gamla buresläkten hennes mor var Maria Jacobsdotter Barnbarn till Underlagman Anders Olofsson f. ca. 1425.

2006-05-22, 23:41
Svar #10

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Jag tycker det vore rentav löjligt att ange samtida källor till Ulf Sawerts inlägg från 2006-05-21. Det är ju väl kända personer som finns angivna i de flesta historie och uppslagsböcker och därmed också på internet. Det är ju annorlunda med en fiskare eller torpare från Bohuslän, där måste man ju ange samtida källa för att inte blanda ihop alla Perssöner, Peterssöner,Andreassöner, Anderssöner och Karlssöner. Jag har fått många nya personer i Ulf Sawerts inlägg härovan och anger med glädje och trygghet Ulf Sawert som källa. Visst kan det förekomma fel, men de rättas efterhand. Vi nya släktutredare frågar varandra om det inte kan vara si eller så och såsmåningom hittar man det rätta. Säker kan man ju aldrig vara, präster skrev fel, präster ljög och andra myndighetspersoner tillrättala. ( Så sker ju även idag ).
Jag håller på Ulf Sawerts sätt att släkt och historieutreda. Vi skall inte alla vara stofila dammnysare.
 
Mvh Göran

2006-05-23, 01:24
Svar #11

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej alla! Till Roger: Jag måste ge dig rätt i citatet! Det står faktiskt: släktkrets jag skev fel där, men det var INTE medvetet. Jag ber om ursäkt för min slarvighet. Men det viktiga i samanhanget var ju att Otto Ulfsson tillhörde det svenska högfrälset! Eller hur? Sedan så står citatet faktiskt på sidan 64 i min bok, den är utgiven år 2004. Så det så!
 
Försök nu att hitta några fel på min framställning av Hans Larsson Björnrams släktlinje!
 
Vänligen
 
Ulf.

2006-05-23, 01:39
Svar #12

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Björn! Har du aldrig fått någon information på internet?
 
Väderkvarnen: Ulf.

2006-05-23, 02:37
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Göran, ta en funderare till på det du skriver...
 
Först säger du att det är löjligt att ange samtida källor till Ulf Sawerts inlägg. Och varför det? Jo, det rör sig om väl kända personer som finns angivna i de flesta historie- och uppslagsböcker och därmed också på internet.
 
...och därmed också på internet? Och hur vet du att uppgifterna om dessa väl kända personer är korrekt återgivna på internet? Se bara på Ulfs egen felcitering ur Harrisons bok; jag tvivlar inte på att det var ett misstag och inte en avsiktlig förvanskning, men det var likafullt ett avgörande fel. Och alla kan vi göra misstag; det är just därför vi alltid ska ange våra källor - så att andra kan kontrollera uppgifterna själva.
 
Men du håller på Ulf Sawerts sätt att släkt- och historieutreda säger du, och du anger med glädje och trygghet Ulf Sawert som källa. Du erkänner dock att visst kan det förekomma fel, men de rättas efterhand. Och hur rättas de efterhand? Jo: Vi nya släktutredare frågar varandra om det inte kan vara si eller så och såsmåningom hittar man det 'rätta'.
 
Och hur vet ni nya släktutredare vem som har hittat det rätta, när ni plockar uppgifter var helst ni hittar dem utan en aning om källorna (och därmed också utan en aning om hurvida uppgiftslämnaren gissar, sprider obestyrkta skrönor, rentav ljuger eller verkligen har uppgifterna ur samtida primärkällor)? Hur vet ni att ni inte i själva verket ersätter en korrekt uppgift med en ny felaktig uppgift, som ni tror är den rätta när ni hittar den på internet? En uppgift som en annan ny släktutredare hittat någonstans och spridit vidare utan angivande av källan...
 
Tänk t.ex. om någon hittat Ulfs felcitering av samma frälsesläkt i stället för samma frälsekrets och sedan spridit den vidare på internet innan Roger hunnit att korrigera den; och sedan hittas denna uppgift om släktskapet av en annan ny släktutredare som i sin tur sprider den vidare, helt övertygad om att uppgiften är den rätta...
 
Den som inte använder de nya släktutredarnas metoder, utan envisas med att gå till källorna, är stofila dammnysare, säger du.
 
Men i själva verket är källkritiken åtskilliga århundraden yngre än era nya metoder. Era metoder förekom nämligen redan på medeltiden, men då inom kemin: Alkemi - konsten att tillverka guld av oädla metaller med hjälp av de vises sten... J
 
Ett länktips till sist: Modern eller gammaldags släktforskning?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-23, 09:18
Svar #14

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Naturligtvis hittar man information på internet. Men jag använder dem inte på det sätt du gör.
 
Jag glömmer fortfarande diskussionen vi hade kring Wikipedias pålitlighet.
Björn

2006-05-23, 17:45
Svar #15

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Men Jörgen...det är ju därför vi är med här på rötter...för att vi här kan få material kontrollerat och korrigerat! Man ger och man tar, fakta bearbetas härinne ung. som i en smidesverkstad! Föstår du inte...det är ju så som debatterna kommer framåt. Skulle man ställa krav på att allt måste vara 100% kontrollerat och vattentätt skulle förmodligen inget kunna skrivas här! (och VEM avgör förresten vad som är 100% sant?).
 
Låt tusen blommor blomma! (citat från Mao).
 
Väderkvarnen: Ulf.

2006-05-23, 18:38
Svar #16

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Vem som inte förstår torde vara uppenbart för de flesta...
 
Det handlar inte om att du ska garantera att det du skriver ska vara 100 % sant - men du ska ange dina källor! Det är nämligen en förutsättning för att kunna få materialet kontrollerat och korrigerat... Vilket material är det som ska kontrolleras; varifrån kommer uppgifterna?
 
Du kan inte bara rafsa ihop en massa uppgifter på internet och sedan slänga in dem här i Anbytarforum och be experter eller professorer att hitta fel. Du kan ju inte ens ange vilka internetsidor du har hittat uppgifterna på. Att skriva Källor: Internet är lika meningslöst som om du hade skrivit Källa: Riksarkivet. Vilka av RA:s alla millioner handlingar eller internets alla millioner sidor kommer uppgifterna ifrån?
 
Ska det vara så svårt att förstå att om en uppgift inte har källan angiven, så är det omöjligt att veta om den är en avskrift av en primärkälla, en missuppfattning, en feltolkning, ett skrivfel, en skröna, en lös spekulation eller en ren och skär lögn; och det är omöjligt att veta hur många varv den har snurrat runt bland olika hemsidor och 'förbättrats' på vägen. Hur ska en sådan uppgift kunna kontrolleras...?
 
När du hittar en källös uppgift på internet, så stoppa inte in den i smidesverkstaden Anbytarforum för att få den bearbetad - kontakta i stället utgivaren av hemsidan för att få vederbörandes källa! Och om den källan är en annan hemsida, så gå vidare på samma sätt med dess källa. M.a.o.: Bedriv 'släktforskning' om uppgiftens 'anor'!
 
När du sedan har hittat uppgiftens verkliga källa - eller kört fast - så är det dags att vända sig till Anbytarforum. Och här i forumet finns många exempel på verkliga forskningsdiskussioner; man utbyter uppgifter man har funnit i sina respektive forskningar, argumenterar emot varandras slutsatser och motiverar dessa invändningar, och för på så sätt tillsammans forskningen framåt.
 
Detta är något helt annat än att dammsuga internet och tömma dammsugarpåsen i Anbytarforum för att andra ska sköta källsorteringen åt dig - innan du ens har försökt själv!
 
Ett alternativ till att samla ihop andra-, tredje eller femtioelftehandsuppgifter av minst sagt tvivelaktigt värde på internet, är att ägna sig åt verklig forskning i arkivhandlingar - men det är förstås inte lika bekvämt ... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-23, 18:43
Svar #17

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Tänk en källa på citatet det var ju riktigt bra Ulf jag häpnar.
 
Björn

2006-05-23, 19:34
Svar #18

Rune Johansson

Intressant läsning om nödvändigheten med kontroll av källorna på det sätt (Jts) anger.
 
Inom politiken finns ett budord: Vi skall lyssna på vad du har att säga, så länge det inte inverkar på vad vi redan beslutat göra.
 
Rune

2006-05-23, 20:55
Svar #19

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Skämt åsido
Ibland tycker jag rentutav Ulf är rolig.
När han lyckas med hjälp av bland annat Elgenstierna konstatera att en av Lars Olofsson Björnrams ättlingar har gift in sig i fd ryska tsarfamiljen anser han sig vara släkt med dessa.
 
Hur definera man släkt ?
Denna fråga är allvarligt menad kan jag få några bud.

2006-05-23, 21:33
Svar #20

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Men Jörgen...du verkar lägga så otroligt stor vikt vid så kallade primärkällor, men vad garanterar att dessa alltid säger sanningen!?
 
Låt mig ta ett exempel: Ta Peder Svart t. ex. och hans krönika, den är ju en primärkälla från 1500-talet, men behöver allt som står i den vara sant? Vi vet ju att Gustav Vasa hade stor kontroll över sina historieskrivare och bara det han godkände fick utgivas. Förstår du? Vad är primärkällan värd om SANNINGEN är vinklad? (Det var ju alltid segrarna som skrev historien).
 
Den objektiva SANNINGEN är inte alltid = skriftliga källor.
 
Eller låt oss ta ett annat exempel...en Kung gör en en kvinna med barn (utanför äktenskapet) han får en präst att förfalska de skriftliga handlingarna genom att där uppgiva en annan far till barnet. Vad är då denna primärkälla värd?
 
Ibland tvingas man att tag hjälp av det sunda förnuftet för att komma fram till sanningen.  
 
Om vi nu tar debatten om denne Lars Olofsson Björnram och hans börd, så ser vi att det finns många frågetecken som måste rätas ut! Det räcker inte här att bara förlita sig till de (fåtaliga) källor som finns ang. detta. Saken måste sättas in i ett större sammanhang för att kunna förstås.
 
Kunskap får här pröva kunskap. Vad vi behöver nu är ett utlåtande från en historieprofessor (gärna flera!) ifall det överhuvudtaget var MÖJLIGT för en ofrälse att inneha sådana höga befattningar inom militären under 1500-talet som Lars Olofsson hade? Hänger du med Jörgen?
 
Till Björn: När skulle jag ha påstått att JAG är släkt med ryska Tsarfamiljen? Det enda jag har påstått här på rötter är att jag misstänker mig vara en ättling till Karl XIV Johan som ju var GOD VÄN med flera Tsarer (Alexander I och hans yngre bror: Nikolaus I).
 
Vänligen
 
(prat)-kvarnen: Ulf.

2006-05-23, 21:40
Svar #21

L Hansson

Hur stod det nu i Karl Knutsson-biografin, frälsekrets eller som Ulf skriver i sin rättelse släktkrets?
 
Sen måste jag fråga Göran Löfstedt, vilka menar du med stofila dammnysare? Det är väl inte dem som hjälper dig här på Anbytarforum. Någon måste ju leta i gamla handlingar för att besvara dina frågor.

2006-05-24, 00:42
Svar #22

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Stofila dammnysare, anonyme L Hansson
 
Stofila dammnysare är bakåtsträvande, gammaldags släktforskare som får damm i näsan och nyser när de vänder blad i kyrkböckerna. Det var väl inte så svårt att förstå ?
 
Jag tror att de flesta som hjälper mig inte är av den kategorin, utan de sitter vid sina datorer med CD-register och möjligen får elallergi.
 
Jag är mycket tacksam för denna hjälp från anbytarforum, men vissa personer här tar sig själv på för mycket allvar, de har ingen självinsikt/självkritik.
 
 
Till Björn Thunberg.
 
Hur definierar man släkt ?
Vad är familj ?
 
I det släktprogram jag använder, Min Släkt, blir man släkt om det finns raka blodslinjer till en person, både på fars och morssidan.
 
Man blir också släkt med nu levande personer om denna person, långt bak i tiden, har en bror eller syster som i rak linje leder fram till de nu levande personerna.
 
Någon annan kan kanske klarlägga detta med släktskap bättre.
 
Med familj, menar jag, att det är generation ett, två, tre, fyra eller så många generationer som är levande vid samma tillfälle.
 
Mvh Göran

2006-05-24, 01:03
Svar #23

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Detta liknar mer Goddag, yxskaft än en diskussion, Ulf...
 
Frågan var inte om alla samtida primärkällor alltid innehåller enbart sanningen; det är det naturligtvis ingen som har påstått att de gör - frågan var vilka som är dina källor. Det är först när man vet det, som man kan bedöma deras trovärdighet. Vem har skrivit det? Varför skrevs det? När skrevs det? Hur stämmer dessa uppgifter med vad man vet från andra källor? O.s.v.
 
Uppgifter som du hittar på internet utan källangivelse går inte att bedöma på det viset - du vet ju inte ens om det kanske bara är en nutida skribents fria fantasier. Du måste alltså veta källan till uppgiften för att kunna avgöra dess tillförlitlighet.
 
Om vi nu inte ska bygga vår kunskap på samtida primärkällor - d.v.s. sådana samtida primärkällor som vi efter en normal källkritisk granskning finner trovärdiga - vad ska vi då bygga den på?
 
På vad tror du t.ex. att din anlitade historieprofessor ska grunda sin bedömning av vad som över huvud taget var möjligt eller inte - om inte på andra samtida källor? Självklart kan man göra olika tolkningar av källtexter, men om man lägger till annat än vad som faktiskt går att finna i källorna, så övergår man från vetenskap till tro.
 
Den tidigare diskussionen om dina förfäder i Västeråstrakten är ett bra exempel på detta. Där avfärdade du alla fakta och upplysningar som inte passade in i dina förutfattade meningar och spekulationer. Flera erfarna släktforskare gav dig där dels upplysningar om dessa personer ur kyrkoböckerna, dels upplysningar om de aktuella källtyperna i allmänhet. Men du valde att i stället tro på ditt sunda förnuft...
 
Så kan man naturligtvis göra om man skriver en roman - men forskning är det inte.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-24, 01:15
Svar #24

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Göran, hur tror du att dina fantastiska CD-register har kommit till - om inte genom att bakåtsträvare har suttit med näsan i kyrkoboksdammet?
 
F.ö. är källkritik historiskt sett en ung företeelse; betydligt yngre än ditt och Ulfs verkligt gammaldags godtrogna sväljande av allt ni läser. Det enda moderna i sammanhanget är att internet har gjort det lätt för alla nya släktutredare, som du kallar er, att med blixtens hastighet sprida sina hopsamlade uppgifter till andra som lika godtroget sitter som fågelungar med öppen näbb och sväljer allt som stoppas i dem...
 
Snacka om brist på självkritik... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-24, 02:00
Svar #25

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Jörgen, jag har inga CD-register, jag har inte spridit släktinformation som jag inte kan stå för eller ange källa till, jag sväljer inte allt jag läser. Men Karl XII dog 1718 utan att jag behöver ange dåtida källa, det är det, vissa av oss försöker säga till Dig. Men det har du svårt att förstå. De som har nysit i böckerna har ju gjort detta för vår skull ! eller hur, jag håller med dig , vi ska tacka och bocka.
 
Det verkar som om du är avundsjuk på de som hittar intressanta släktled till de kända släkterna. Jag har ju i mina egna anor många frågetecken som jag försöker lösa, Adelade av Flandern och Magnus Birgersson 1300-1320 (eller om han hette Birger Magnusson?)
 
Du som bohuslänning kanske har anor med birkebeinerna, det har jag.
 
Det vore skoj om du hittade någon gemensam länk med dig, mig och Ulf Sawert.
 
Mvh Göran

2006-05-24, 02:30
Svar #26

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Men Karl XII dog 1718 utan att jag behöver ange dåtida källa, det är det, vissa av oss försöker säga till Dig.
 
Jaså, är det det...?
 
Då tycker jag att du ska läsa igenom dina inlägg igen. T.ex. där du säger att du anger med glädje och trygghet Ulf Sawert som källa eller att du håller på Ulf Sawerts sätt att släkt- och historieutreda. Jämför sedan med t.ex. den ovan nämnda diskussionen om Ulfs förfäder i Västeråstrakten (Ordet är fritt: Wallin, Johanna) och det sätt att släkt- och historieutreda han använde där.
 
Det är dessa tokerier jag har kommenterat.
 
När du sedan börjar fantisera om att jag är avundsjuk på dem som hittar intressanta släktled till de 'kända' släkterna, så blir det hela än löjligare. Jag skulle naturligtvis på samma sätt kunna hitta kungligheter och andra kända - om det nu inte vore verklig släktforskning jag var intresserad av...
 
Att det endast är bakåtsträvande stofiler som håller sig till det som finns i våra arkiv, medan du, Ulf och andra nya släktutredare använder modernare metoder, uppenbarligen utan att reflektera över var de uppgifter ni hittar ursprungligen kommer ifrån - det är så urbota ...... [varje läsare kan själv fylla i lämpligt ord], så det finns egentligen inte mer att säga om den saken. Jag tycker uppriktigt synd om den som på detta sätt lever i sin egen lilla fantasivärld - men det borde jag kanske inte göra; det är säkert jättetrevligt där... J
 
God natt!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-24, 04:15
Svar #27

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Uppgifterna angående Hans Larsson Björnrams släktled nedåt läste jag på nätet för flera år sedan, jag skrev då upp dem. Jag kommer alltså inte ihåg exakt vilken internetsida det var, men uppgifterna behöver väl inte per automatik vara falska bara för att de kommer från nätet? Jag tycker att uppgifterna spelar roll i debatten då de så tydligt visar på vilken hög nivå som släkten Björnram befann sig. Det är NI som är genealogexperterna inte jag, jag är bara en passionerad historie-amatör!
 
Nej...börjar bli dags att lägga sig...nu då solen är på väg upp!
 
Vänliga (morgon)hälsningar
 
Ulf.

2006-05-24, 11:19
Svar #28

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det här är som att tala till en vägg...
 
Ingen har sagt att uppgifter måste per automatik vara falska bara för att de kommer från nätet; det här handlar heller inte om just nätets opålitlighet - det är ju bara ett av flera sätt att sprida uppgifter på (även om det av förklarliga skäl är där man hittar mest felaktigheter, då det är så lätt att publicera sina 'fynd' där).
 
Det jag har sagt gång på gång (men egentligen inte borde behöva säga alls, då det är så självklart) är att du inte kan kontrollera uppgifterna om du inte vet källan - och det gäller naturligtvis oavsett var du har hittat uppgifterna (just den här gången var dock  Källor: Internet det du uppgav).
 
Och när du inte kan kontrollera om uppgifterna är korrekta, så kan du följaktligen heller inte säga att de tydligt visar någonting!
 
Svårare än så är det inte - men det verkar vara svårt nog att förstå...
 
Summa summarum:
 
? För att du ska kunna använda dig av en uppgift, så måste du kunna kontrollera om den är korrekt; och för att kunna göra det måste du veta källan.
 
? Om uppgiften inte går att belägga i en eller flera samtida och trovärdiga primärkällor, så är det naturligtvis ändå möjligt att det är sant, så länge det inte finns bevis på motsatsen - men du kan inte veta att det är sant, bara tro.
 
? Och det du bara tror kan du inte använda för att motbevisa sådant som faktiskt går att belägga i samtida och trovärdiga primärkällor (som du t.ex. gjorde i Wallin-diskussionen).
 
? Och det är din sak att belägga de uppgifter du för in i diskussionen - de kan alltså inte anses korrekta tills expertisen har gjort jobbet åt dig och granskat dina 'fynd' och hittat fel.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-24, 13:09
Svar #29

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Göran Löfstedt,jag kan tippsa dej och Ulf om en bok av Nyström, titel Greta Nyströms Adliga gren. Paret Nyström bor i Umeå och är omkr 80 år  
har släktforskat iöver 40 år och dom har många intressanta förgreningar tex. från Adel af Flandern släktlinje kan man följa nere till Ynglinga ättens stamfader,Nyström berättar också att man kan via Kunga och regent längderna och Snorre Sturalsson ect. via Svenska och Norska forskare fastslå Ynglingaättens Kungar ända ner till Dolmade Visbarsson Svea kung år 300-310 f.k.
han tar upp Skunkeätten i Sverige,Isle of Manska Kungahuset,på ön Man.Karolinskahuset i Frankrike med kungar och stormän,Folkkunga ätter i Sverige,
Erikiska och Sten kilska kunga ätterna i Sveige,Bureätten,Ruikerna Furstar i Ryssland,skilfinska Kungarna i Norge,Knylinga Kunga ätten i Danmark,Anglosaxsika Kungaätter i England,Munsu ätten i Sverige,Kungar i Norge Hårdråde ect. Byanska Kejsare i Konstantinopel  ect.... dessa släkter gårin i varran och många fler innan kritikerna hoppar på den här boken skall det vara sagt att många källor finns och där utöver har Nyström fått personlig hjälp av Daniel Brömster,Tord Bylund,Bo Nordenfors,Per Sundin,Edit Westman Och Landsrkivet i Härnösand,  
och  i och med att jag har släkt linjer i Bureätten,Ynglinga ätten, Skunkeätten,Folkunga ätten ect så berör det mej extra jag har i min egen forskning andra källor som stödjer Nyströms bok så jag tror både du och Ulf har intresse av boken. mvh Marc
 
Ps.en bra hemsida är www.Oxenstierna.org när det gäller det adliga linjerna dessutom mycket bra källor tillexempel från ägandlängderna ect.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna