ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Björnefelt  (läst 2081 gånger)

2014-12-19, 22:17
läst 2081 gånger

Utloggad Viktor Alin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 16:53
    • Visa profil
Margareta
 
Tack för ditt inlägg. Intressant att läsa!
 
Jag kan se ovan att vi båda härstammar från Peder Klöös dotter Maria. Har du hittat något mera kring hennes moders ursprung, eller fadern Peder Klöös för den delen?
 
Tack

2014-12-20, 17:59
Svar #1

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej på er, Margareta och Viktor!
 
Jag skrev lite på en artikel om Per Klös hustrur, men har inte haft tid att bli färdig med den. Här kommer dock ett utdrag som behandlar Elin Pålsdotter. Man kan väl se denna, tyvärr enda, ana som en liten julklapp.
 
Mvh, Henrik
 
------------
 
Maria Persdotter Klös mor – Elin Pålsdotter, eller?
 
Maria Persdotter Klös föddes omkring 1628 enligt åldersuppgiften i hennes dödnotis.  Det är av flera skäl sannolikt att Maria är halvsyster till Anders Björnefelt. Dels är åldersskillnaden rätt stor, Anders Björnefelt bör vara född senast omkring 1610 [KOLLA] och Elin tjugotalet år senare. Helt möjligt, det medges, men ändå rätt stor ålderskillnad. Antar man att Anders mor var minst 20 år då hon födde Anders så bör hon vid Marias födelse ha varit omkring 40 år, vilket ju inte är osannolik ålder för en mor. Vid tvistigheterna i Vadstena, som nämns ovan, nämns dock aldrig några syskon till Anders. Det är möjligt att det kan finnas syskon trots att inga nämns, men målen förekommer vid upprepade tillfällen och inte någon enda gång hänvisas till några syskon. Dessutom finns ju en potentiell mor i form av ovannämnda Elin Pålsdotter som lever samtidigt som Maria lever, och Elin bör som sagt inte vara mor till Anders Björnefelt, men kan mycket väl vara mor till Maria Persdotter Klös.
 
Klart är att Per Andersson Klös åtminstone 1634 var gift med en Elin. Vid Bankekinds häradsting 1634 8/10 fordrade nämligen Truls Svensson då besked av ”hustru Elin, Per Klöss hustru”, för några skällsord hon skulle ha honom påfört, i det han skulle ha haft lägersmål med Arvid Larssons hustru. Truls och Arvids hustru friades dock för dessa misstankar. År 1651 20/10 nämns Elin med patronymikon Pålsdotter, då hon företräder sin son Anders Björnefelt vid Lysings häradsrätt, se ovan.
Om man förutsätter att Elin från 1634 är identisk med Elin Pålsdotter från 1651 och senare,  så är det med all sannolikhet Marias mor det handlar om.  
Även Maria Persdotter Klös har jag påträffat i Bankekinds dombok, nämligen år 1658, då hon vid sommartinget var stämd att svara Tore Nilsson i Svaletorp, [kolla upp möjlig socken], för att hon skulle ha olagligt drivit honom av gården. Maria kom dock inte till tinget utan dömdes att böta 3 marker för ”svarslösa”.
 
Elin Pålsdotter härkomst
 
I Linköpings domkapitels protokoll får man en första ledtråd till Elin Pålsdotters härkomst. Den 11 september 1634 noteras nämligen följande:  
 
Kom från Örtomta S. i Stensätter hemma ett kvinnfolk, beklagade Per Klöös hustrus broder Mårten Påvelsson be.t, att han hade belägrat henne och tillika tillsagt henne i äktenskapet så sin emellan utan vittne och gåvor, och nu båda ryggar sin loven och ej söker med henne förlikning.
 
S. Hon skall möta hans S.dm.? Bispen själv en vecka härefter i Söderköping där han är hemma, att fatta besked antingen de skola bliva tillhopa eller ej.  
 
Då man läser domböcker kan det vara bra med ett bra minne för namn, och uppmärksamma läsare av domkapitlets protokoll (som jag själv då ) påminner sig då att en Mårten Påvelsson nämnts redan tidigare samma år, nämligen 22 januari 1634. Då noterades följande i protokollet:
 
Kom ett kvinnfolk och klagade Påvel Guldsmeds son i Söderköping Mårten Påvelsson som henne besovit hade, att han sig inte hade velat förlika med henne efter rättens sentens, och eljest ville icke heller här tillika med henne comparera efter citation. Slöts att han än på nytt skall med det första citeras.
 
Det skulle kanske ha kunnat vara en märklig slump att två Mårten Påvelsson med anknytning till Söderköping är för domkapitlet samma år, men någon annan Mårten Påvelsson verkar inte återkomma inför domkapitlet. Elin Pålsdotters far var alltså med all säkerhet Påvel Guldsmed i söderköping.
 
Helt övertygad blir man när det visar sig att ”Pååll Gulsmedh, fordom borgare i Söderköpingh” dör 2 februari 1635, inte i Söderköping, utan just i Örtomta socken där Elin Pålsdotter och hennes make Per Andersson Klös är bosatta. Det finns alltså inga tvivel om vem Elins far var.
 
Tidsmässigt passar Maria utmärkt som dotter till Elin Pålsdotter, och bör alltså vara dotter till Per Andersson Klös i ett för honom andra gifte.
 
Påvel Guldsmed – borgare i Söderköping
 
Efter att ha studerat lite litteratur med anknytning till guldsmeder och till Söderköping, kan jag konstatera att Påvel Guldsmed inte verkar höra till Söderköpings mest omskrivna borgare, och han återfinns inte i det stora standardverket om Sveriges guld- och silversmeder.  Påvel Guldsmed nämns dock ett par gånger i Helmfrids Söderköpings historia.
 
Påvel Guldsmed… [hänvisa till Söderköpings historia - har inte hunnit skriva in detta]
 
Då jag inte haft tillgång till Söderköpings originaldomböcker, utan endast till renovationerna via ArkivDigital, kan det kanske finnas något jag missat att upptäcka i Söderköpings tänkeböcker och rådhusrätts domböcker. Jag har funnit Påvel, eller Pål, Guldsmed nämnd i Söderköping från 1611 till 1634, och året därpå avlider han ju i Örtomta som nämnts ovan. Ingen åldersuppgift finns tyvärr angiven i dödnotisen. År 1611 står han noterad för 10 mark i en tiondelängd, vilket flera andra också står noterade för, men många betalar mindre och ingen verkar betala mer. Påvel Guldsmed står 1618 som byfogde i rådhusrättens protokoll och som rådman åtminstone 1619-1620. Rent geografiskt förefaller han ha varit bosatt i Haga kvarter i Söderköping, för det är där man finner honom i Älvsborgs lösens räkenskaper 1616.
 
Tyvärr har jag ännu inte stött på Påvel Guldsmed med patronymikon. Han har dock en en känd namne i Söderköping i form av guldsmeden Påvel Pedersson som kanske mest är känd för att vara far till ärkebiskopen Laurentius Paulinus Gothus (1565-1646). Det är ju inte omöjligt att något släktskap finns mellan dessa två Påvel Guldsmed som var verksamma i samma stad.
 
(Meddelandet ändrat av Teofil 2014-12-20 18:02)
Henrik Mosén

2014-12-20, 20:03
Svar #2

Utloggad Viktor Alin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 16:53
    • Visa profil
Henrik
 
Stort tack! Det var en mycket bra julklapp!
 
Det kan tilläggas till detta att jag sett ett mål med Per Klös som berör söderköping. Om jag kommer ihåg rätt så kan det beröra en stöld i en lada eller liknande. Om ladan tillhör honom kommer jag dock ej ihåg och jag saknar tyvärr tillgång till materialet nu, men det är i alla fall intressant att notera just söderköping, med anledning av vad du hittat.
 
Intressant att notera är också att Per Klöös går från att vara gift med en dotter till en ärkebiskop till att bli gift med en dotter till en guldsmed som ej verkar utmärkt sig speciellt mycket enligt vad du skriver ovan. Det är en lite intressant utveckling, och man kan ju undra om det ligger bakom något speciellt?

2014-12-20, 23:12
Svar #3

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Apropå Per Klös och Söderköping. Jag har som sagt bara haft tillgång till renovationerna, som tyvärr inte finns för alla år som originalen, men Per Klös förekommer vid åtminstone ett par mål år 1618 (19/11) då han vid ett av målen uttryckligen är där som representant för sin herre Per Banér. Sedan är han åter för rådhusrätten i Söderköping på sin herres vägnar 1624 6/12.  
 
För övrigt kan man väl tänka sig att om nu Per Klös först gifter sig med en dotter till en ärkebiskop så kan han väl mycket väl gifta om sig med en t ex syster- eller brorsdotter eller kusin till en annan ärkebiskop (jag tänker då på Laurentius Paulinus Gothus). Påvel Guldsmed behöver ju dock inte vara släkt med nämnde biskop...
Henrik Mosén

2014-12-21, 10:21
Svar #4

Utloggad Viktor Alin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 16:53
    • Visa profil
Ja, nu när du nämner det så låter det bekant att det var för Banérs räkning han var i Söderköping.
 
Som du säger så är det ju inte omöjligt att det finns ett släktskap mellan Påvel Guldsmed och Påvel Pedersson givet namn och yrke!
 
Har ni någon uppgift om när Klös slutade som fogde på Ekenäs slott? Beroende på när han slutade kan han mycket väl varit med och drivit byggnationen av den nuvarande slottsbyggnaden.
 
Då vi pratar Per Klös kan även följande brev skickat till Per Klös vara av intresse. Tyvärr har jag ej lyckats tyda hela brevet eller listat ut vem som är avsändaren. Det vore intressant att höra er syn på detta brev
 
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/29510/365097.html?1349723577
 
(Meddelandet ändrat av Vvv 2014-12-21 10:27)
 
(Meddelandet ändrat av Vvv 2014-12-21 10:28)

2014-12-22, 00:06
Svar #5

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej Viktor,
 
Var har du hittat brevet? Uppenbarligen på någon mikrofilm, men i vilket arkiv, och när är det ifrån?
 
Brevet är väl för övrigt daterat Nöre Malm (Stockholm kanske, eller finns det flera Norrmalm?).
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2014-12-22, 10:52
Svar #6

Utloggad Viktor Alin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 16:53
    • Visa profil
Den är från Biografican som finns på Riksarkivet, vilken nu även finns scannad på svar om jag ej missminner mig. Kanske kan du hitta en tydligare kopia där om du har prenumeration på denna tjänst? (vilket jag tyvärr saknar)
 
Det är för mig något oklart vad ärendet är med brevet då jag hr problem att tyda det i sin helhet, eller är det endast ett tackbrev(?).

2014-12-22, 12:20
Svar #7

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej,
 
Jag tänkte det kunde vara i den serien, men hittade inte brevet vid en snabb titt åtminstone. Jag ska titta efter igen.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2014-12-22, 13:24
Svar #8

Utloggad Viktor Alin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 16:53
    • Visa profil
Hej
 
Kollade upp detta och den ligger i supplementdelen. Se nedan
 
http://sok.riksarkivet.se/Home/Arkivsok?Sokord=biographica&EndastDigitaliserat=f alse&BegransaPaTitelEllerNamn=false&AvanceradSok=False&page=1&postid=Arkis+e3486 159-edd7-4cbe-8be6-ea94769c36a9&tab=post&FacettState=undefined%3ac%7c&prependUrl =%2fHome%2fArkivsok&vol=n%2cn%2cn&s=TARKIS08_Balder

2014-12-23, 19:54
Svar #9

Utloggad Margareta Rylander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 14:00
    • Visa profil
Hej Henrik och Viktor och God Jul önskar jag er båda.
 
Jag har väl inte så mycket att tillföra, men jag tackar Henrik för ”julklappen”.
Vad som inte tidigare noterats av mig eller någon annan är att Mickel Persson hade en dotter i Söderköping. Av Vadstena räkenskaper framgår att det betalades för lägerstad och klockor 1565 ca (framgår inte helt klart vilket år som avses).
 
Vad som inte heller tidigare noterats är att Mickel Persson hustru dog 1573, då det enligt Vadstena räkenskaper betalades för lägerstad och klockor.
Tyvärr nämns inget namn på vare sig hustrun eller dotter.
 
Per Klöös dotter Elin (Helena) var dopvittne några gånger i Örtomta, sista gången 1641, vilket torde innebära att hon gifte sig efter detta år.
 
Påvel guldsmeds dödsfall i Örtomta har jag också en bilddump på och hade noterat att här fanns en möjlig fader till Elin. Nu bekräftat av Henrik - tackar så mycket.
 
Björn Helmfrid nämner i sin historia en Påvel bältare och en Påvel guldsmed. Påvel bältare i samband med Älvsborgs lösen 1571 och Påvel guldsmed i samband med slaget vid Stångebro (1598).
 
Söderköpings historia intill 1568 av Sven Ljung sid 281-2: ”Läget får vi ur ett brev från 1539, i vilket borgaren Pål Nilsson i Söderköping fick en tomt med några få hus, kallad lilla biskopsgården och belägen nordan ån på långa gatan mellan stora biskopsgården och Pål Nilssons eget hus.  
 
I Vadstena tänkebok år 1599 bjuder Frans Guldsmed upp salig Påvels guldsmeds tomt tre gånger. Tomten ligger intill Frans Guldsmeds tomt. Kan detta vara Påvel Pedersson i Söderköping?  
 
I Söderköpings kyrkliga räkenskaper för år 1568-70 finns en Påvel med. Tyvärr kan jag inte tyda hans efternamn. Finns inte med i Arkiv Digital, utan endast i Genline (numera Ancestry)
Han betalade 1 öre för ?? Jag har haft abonnemang på Genline, och fick nu bara tillfälligt tillgång till Ancestry.  
 
På Bankekinds hd 1659 (Ad 1654-1662 bild 510) bjuder häradshövding Erik Påvelsson upp Klåsta i Örtomta socken tredje gången. Son till Påvel guldsmed?
 
Ja, detta var ett antal lösa trådar som söker svar.
 
Hälsningar/
Margareta

2015-02-01, 22:57
Svar #10

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ovanstående diskussion - som jag fullständigt missat i 10 år - är väl ett tydligt exempel på vilka skatter som döljer sig här på AF!
Jag råkade stöta på den där Glänåsuppgiften igen, och kunde inte låta bli att börja söka. Det var dumt gjort  
Hela lösningen låg ju här och väntade!
 
Tack Henrik, Viktor och Margareta!
 
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av Smol 2015-02-01 23:05)
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna