ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 16 december, 2014  (läst 3365 gånger)

2005-05-02, 22:56
läst 3365 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Anders Pedersson Clöös, adlad Björnfelt (sic!), ?född av förnämlig fader och adlig moder i Sverige?. Student i Uppsala 1625. Från ryttare, 1631, vid Östgöta kavalleri överstelöjtnant vid nämnda regemente 1648.
Detta är inledningen av de noteringar som finns i EÄ. Död omkr. 1670 sonlös och slöt således själv sin ätt. Gift. Assessor Balthasar Leijonsten, nr 863, kallar honom sin svåger, hustrun vistades jämte döttrar i Tyskland 1651-01-18.
Några fynd vad gäller honom:
1631-00-00 Rulla ryttare Anders  Klöös Myckelby  Norrköpings län  
1632-09-10 Rulla ryttare Anders  Klöös Myckelby  Norrköpings län  
 
1651 20/10 nämns vid Lysings härads tingsrätt hans moder som kallas h Elin Pålsdotter. Överstelöjtnanten skrivs här till Glänås vilket avser en by i Svanshals sn (Se Almquist, Frälsegodsen sid 760). Uppgiften om h Elin Pålsdotter kommer från en avskrift och bör kontrolleras.
 
Od?n nämner vid Anders Pedersson Clöös inträde i Uppsala 1625 fadern förnämlig.
 
Har letat i olika register och kompletteringar, men har aldrig sett denna uppgift om modern eller om att han var ryttare i Myckelby som ju ligger i Tingstad socken.
Någon mer som har uppgifter?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-05-03, 11:49
Svar #1

Utloggad Margareta Rylander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 14:00
    • Visa profil
Litet fler uppgifter om Anders Clöös - Björnefelt. Enligt Vadstena tänkebok (flertal tillfällen) har han sålt en gård som han fått av sina föräldrar. Faderns namn nämns = Per Andersson Klös. Moderns namn nämns inte. Däremot anges att gården ifråga är ett arv, som också hans moster Kerstin Björnram har en arvspart i. Anders anges tydligt som systerson till Kerstin Björnram. Målet gick vidare till Göta hovrätt. Denna dom har jag beställt men ännu inte fått. Vidare anges att gården ifråga är Mickel Perssons gård, och att Anders har sin arvspart efter Kerstin, Herman bårdskärares syster. Min fundering är, om den Elin som anges i domen från Lysings härad är densamma som Elin Björnram (hon som inte blev avrättad 1612). Namnet på Elins moder borde då ha varit Margareta Mickelsdotter, vilket inte stämmer med uppgiften om Hermans syster Kerstin. Nu hette Hermans hustru Kerstin, varför det ev. kan vara fråga om en felskrivning.
Min ana är Anders syster Maria g. Bruun. En notis om Björnefelt finns också i PHT nr 1944-45: Folke Wärnstedt om släkten Bernfelt. Utan känt samband: Jfr Anders Pedersson Clöös, adl. Björnefelt nr 420 (död omkr 1670), vilken skrev sig Bernfeltz Clöös. Om honom kan utöver ättartavlornas uppgifter tilläggas att han 1650 inköpte ett riddargods i Adendorf i grevsk. Mansfeld, var g m A D Flöricke och hade fem döttrar, gifta Edle Frau v Plotho, v. Hayqueslot, v. Ebra, v. Hake och v. d. Böck. (J Siebmacher?s a, a., Abgest. Adel der Provinz Sachen, 1884).    
 
Hälsningar
Margareta Rylander

2005-05-03, 17:59
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Margareta,
Tack för intressanta uppgifter! Får dock börja med att be om hjälp och ytterligare upplysningar direkt. Är inte säker på att jag hänger med i svängarna ...
 
- Vilken släkt tillhörde Kerstin Björnram? - hittar inte henne i EÄ.
- Blir intresserad av vilken Bruun Dina ana Maria (Clöös?) var gift med.
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-05-03, 19:15
Svar #3

Utloggad Margareta Rylander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 14:00
    • Visa profil
Hej!
Kerstin Björnram (Björneram enl. tänkeboken) var även moster till barn med namnet Gyllenållon, vilket betyder att hon var dotter till ärkebiskopen Andreas Laurentii Björnram, dvs. hon kan inte vara någon annan än hans dotter Christina Björnram.  
Min Maria var gift med Bo Andersson Drangel - jag skrev fel efternamn, beklagar.
 
Hälsningar/ Margareta

2005-05-03, 22:22
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Margareta,
Vilken källa har Du för uppgifterna om ärkebiskopen Andreas Laurentii Björnram och hans barn?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-05-03, 22:35
Svar #5

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej Margareta och Olle!
 
Intressanta uppgifter från Vadstena stads tänkebok som jag av någon anledning helt missat! Även uppgifterna om Anders Klöös som ryttare för Myckelby var ju intressanta... och något man skulle kunna studera närmare.
 
Vad gäller modern till Anders Persson Klöös adlad Björnefelt, så har jag funnit följande två notiser (varav en nämns ovan av Olle):
 
Ur Lysings härads domböcker:
 
1651ht, 20/10 (renov, f 89):
Överstelöjtnantens vb Anders Bärnfälts till Glänåhs moder h. Elin Pålsdotter förmedelst  
sin skrivelse till tingsrätten intenderar och söker å gården Stänkelsby vägnar som hennes son  
håller häst för, att bliva berättigat till en liten ...
 
1657st 1/6, s 25h:
H. Elin Pålsdåtter, överstelöjtnantens välb. Anders Bärnfällts Klöös moder, förmedelst sin måg fänriken Dawidh Swaan, androg för rätten, hurusåsom hans svärmoder för detta såsom att förestå be.te sin sons välb. överstelöjtnantens saker på hans gård Glähnåhss... nämns överstelöjtnantens fogde Anders Larsson...
 
Hoppas fler kan sprida ljus över dessa dessa personer - inte minst Elins ursprung som jag för annars lagt åt sidan för senare studier i händelse av något lyckligt slumpfynd.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2005-05-03, 22:41
Svar #6

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej igen!
 
Råkade komma på att jag lätt kan kopiera åtminstone en av notiserna:
 

 
dvs, Lysings hd, hösttinget 1651.
 
Henrik
Henrik Mosén

2005-05-03, 23:00
Svar #7

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
För den som kan vara intresserad följer så 1657 års notis i två delar då jag inte lyckas förminska bilden tillräckligt av någon anledning:
 
1657st, Lysings hd
 

 
Henrik
Henrik Mosén

2005-05-03, 23:02
Svar #8

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Här kommer den andra delen:
 
1657st, Lysings hd
 

 
Henrik
Henrik Mosén

2005-05-03, 23:11
Svar #9

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Och nu återkommer jag med en liten fråga till Margareta:
 
Du skulle inte kunna precisera vilka flertal tillfällen som du hämtat dina uppgifter om Anders Björnefelts ursprung?
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2005-05-03, 23:33
Svar #10

Utloggad Margareta Rylander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 14:00
    • Visa profil
Hej igen!  
Min källa för ärkebiskopens barn och dessas äktenskap är Anrep och PHT 1931 + div. uppgifter från Nätet + adelskalendern för Gyllenållon.  
Henrik Mos?ns uppgifter är väldigt intressanta. De visar ju att hennes efternamn var Pålsdotter. Frågan blir om hon kan vara en halvsyster till  till Kerstin Björnram? I tänkeboken anges Anders tydligt vara systerson till Kerstin. Där finns ingen osäkerhet som jag uppfattar det. Tilläggas kan, att det fanns en gård i Vadstena, som kallades Klösegården, så det finns en koppling till Vadstena. Om Klösegården är samma som Mickel Perssons gård framgår inte.
Den av mig beställda hovrättsdomen kanske kan lösa några problem.  
Frågan om Anders försäljning av gården var uppe ett i rådstugurätten ett flertal gånger. Namnet på Anders moder/Kerstin syster nämns tyvärr inte någon gång. Inte heller i den inlaga som Anders själv skrivit. Tyvärr har jag ingen scanner, så jag kan inte kopiera in en bild.
Hälsningar/ Margareta

2005-05-04, 00:25
Svar #11

Utloggad Margareta Rylander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 14:00
    • Visa profil
Här kommer preciseringen.  
Tänkeboken
1631 6/6: Svårtytt. Handlar om Anders Persson Klöös och Lars Hansson.
1631 20/7: Samma dag kom för rätten Anders Persson Klös och Isak Olsson, borgare uti Norrköping fullmäktig för sin svåger Lars Hansson om sin arvspart efter hustru Kirstin, salig Herman Bårdskärares efterleverska. Isak och Lars Hansson hade en arvspart efter salig Herman, medan Anders Persson Klös hade sitt arv efter sin mormoder, salig Kirstin, Hermans syster.....
Inlaga av Anders 28/7 1631: För alla ..gode män ..mitt öppna brev..bekänner jag Anders Persson Klös att jag har uti gott och fritt ..med mina föräldrars samtycke sålt och upplåtit ..till Christopher Guldsmed min gård belägen vid Storgatan..den salig Michael Persson fordom ägt har...
1637 18/1 och 6/3: Samma dag kom för rätten välborna fru Kirstin Björneram och inlade uti rätten den skrift förmälande att hennes systerson manhaftig Anders Klöös hade henne oveterligen bortsålt den part? hon efter sin salig moder med sin syster benämnde Anders Klös moder uti Salig Michall Perssons gård här uti staden belägen osv. Christopher guldsmeds vittne Jon Månsson bekräftar att Per Klöss här uti staden hade givit sin son benämnde Anders Klöös uti hans .. att med samma gård skulle göra och låte..mycket text - jag har inte lyckats översätta allt)
1638 19/6: Då refererade Christopher guldsmed.. den höglovliga hovrättens dom ifrån Jönköping daterad 8 hujus....att välb. fru Kirstin har för tjugo år sedan ...givit sin svåger gamle Peder Klöös att göra och låta med samma gård som honom täckte.. Tredje uppbudet finns i protokollet från 1631 20/7 ...Lars Hansson hade sin arvspart efter Herman Bårdskärare och Anders Persson Klös efter sin salig mormoder salig Kirstin, Hermans syster.....  
1639 28/4. På samma gång presenterade fru Kirstin Björneram .. hovrätts dom och förklaring ang den tomt och åkr som Anders Klöös 1/2part Christopher Neunkirch ..sålt haver och resolutionen blev att Christopher skulle giva välb frun för sin 1/2part goda mynt 100?.
 
Har tyvärr inte haft tid att göra ett ordentligt försök att tyda all text.  
 
Även med Henriks uppgifter ovan, så blir jag inte klokare betr. ursprunget. Det är många trådar som pekar åt olika håll.
 
Hälsningar/ Margareta
som tycker att det var trevligt att flera än jag är intresserade av Klöösarna.

2005-05-04, 07:34
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Komplettering:
I Stenbock, Östgöta kavalleriregemente 1618-1699, Personregister, står att Anders Persson Clöös blev fänrik under Östgöta ryttare 1627, löjtnant 1633, ryttm 1647, övlt 1648, adlad s å,  kommendant i Kruschwitz 1655, överste s å, kommendant i Landskrona 1665, död omkr 1670.
Det ser ut att vara något vajsing på EÄ.
 
F ö Tack Margareta för komplettering!  
Och Henrik - det var mycket bra att Du redan hade anteckningen från Lysings härad, så slapp jag kontakta arkivet. Det här var bara ett ströfynd för mig ... men som alltid intressant.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-05-04, 19:54
Svar #13

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Vill bara uppmärksamma oss på Urban Sikeborgs artikel, Fogden Lasse Olsson (Björnram) och hans ättlingar i Hälsingland, SlfÅb?97, som ger en bra översikt över den ovan diskuterade släkten Björnram och bakgrunden i Vadstena - om ni händelsevis inte uppmärksammat uppgifterna och sambandet.
 
Har förgäves letat efter fänriken David Svan. Han förekommer ej i Kugelberg, Kungl Första livregt hist, femte delen och ej i tidigare nämnda Stenbock, Östgöta kavalleriregemente 1618-1699, Personregister. I Kugelberg nämns Hans Nilsson Svan, slutligen regkvm, död 1676, son till löjtn Nils Jespersson vid Östgöta ryttare. Hans Nilsson Svan tilldelades 1664 i gård i Glänås by, Svanshals sn, men det rörde sig troligen om ett annat hemman än det Björnefeltska, då Almquist uttryckligen skriver att Klosterhemmanet och Dalbogärdet kommo däremot aldrig i hans besittning.... Ej heller löjtn Nils Jespersson vid Östgöta ryttare nämns av Stenbock, så det kan  finnas andra som ej nämns i detta personregister .. (Henrik, minns jag fel eller har Du tillgång till Stenhammar och Stenbock, Kungl. andra livgren. rgte. Biografiuska anteckningar ...?)
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-05-04, 20:58
Svar #14

Utloggad Margareta Rylander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 14:00
    • Visa profil
Hej!
Jo, jag har läst årbok 96 och 97.  
Fortf. tror jag att Kirstin Björneram i Tänkeboken verkligen är moster till Anders Björnefelt, men sedan blir det svårt och man kan endast ha vissa teorier, som t.ex. att Elin Pålsdotter var styvmor till Anders.
 
Jag har också sänt en mailfråga till Riddarhuset och bett dem att låta mig titta i N W Marcks von W?rttembergs konceptgenealogier. Tyvärr har jag inte fått någon återkoppling därifrån. Kommer att åka till Stockholm senare i vår och gör då ett nytt försök hos Riddarhuset.  
 
Mvh
Margareta

2005-05-05, 02:00
Svar #15

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej igen!
 
Nils Jespersson var löjtnant vid Västgöta ryttare (nr 117 i Belfrages biografier över 1600-talets officerare där). Han nämns inte i Stenbock & Stenhammar. Släktskapen kring Nils Jespersson är okända för Belfrage, och jag har tyvärr inte lagt in vad jag vet om detta på datorn... således ligger det i någon pappershög.
 
Det finns en hel del lurigt i den här härvan och det är inte helt klart hur det hela hänger ihop.
 
Det hade varit mycket intressant att se de där tänkeböckerna från Vadstena, Margareta! (jag har tyvärr inte tillgång till dem här i Höör, men skulle kanske kunna låna dem från SVAR - har du möjligen kopior på de mål du nämner?)
 
Almquist har ju lite uppgifter om Glänås i Lysings hd, men inga släktskap framgår ju där. Lite slående är dock några namn och sammanträffanden som bl a framkommer i Lysings härads domböcker (som jag bara skummat igenom här och var).
 
Hans Nilsson Svan har en dotter Helena gift med en Erik Biörnelund i Linköping [1677vt, Lysings hd] och förmyndare för Hans Svans barn (i tidigare gifte vad det verkar) visar sig just Bo Andersson (Drangel) ha varit! Just den Bo Andersson som är svåger till Anders Persson Klöös adlad Björnefelt...
 
Vid hösttinget 1674 i Lysings hd omtalas också en Anders Svan (Swahn) som ska ha varit bosatt i Glänås (Grenås) och kallas kompanikvartermästare.
 
Hans Nilsson Svan uppges ha varit gift med Kerstin Månsdotter Alman från Viby sn, och hon gifte sig onekligen 1668 11/11 i Viby sn med en löjtnant Hans Suan, men redan 1672 förefaller Hans Svan i Glänås vara gift med en Catharina Wintz som 1677 nämns som Hans Svans efterleverska. I Kugelberg anges Kerstin Månsdotter Alman överleva Hans Nilsson Svan... således kan man konstatera att Kugelberg inte hade genealogierna helt klart för sig i detta fallet.
 
Mvh, Henrik
 
PS Margareta, Bo Andersson är med all sannolikhet min ana också kan jag tillägga, via sonen Petter Bosson Drangel. Så även jag är mycket intresserad av att klargöra hans hustrus ursprung!
Henrik Mosén

2005-05-05, 09:23
Svar #16

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Henrik,
Möjligen är det så att den här härvan endast kan nystas upp genom olika infallsvinklar. Väljer därför att nämna att Nils Jespersson är nämnd i diskussionen ang Gripensköld om det kan hjälpa Dig, när Du letar i pappershögarna (vilka f ö även jag  har gott om  ).
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-05-05, 10:15
Svar #17

Utloggad Margareta Rylander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 14:00
    • Visa profil
Henrik och Olle.
Mycket intressanta uppgifter.  
Jag har också noterat att Nils Jespersson ägde Glänås (Almquist), men inte förstått att det ev. fanns ett släktsamband.
Jag har utdrag ur tänkeboken i papperskopior och kan därför endast sända dem till Henrik via Posten. Maila mig din adress, så sänder jag kopior.
Betr. Drangel, så är nog Johan Daniel min ana. Om hans hustru, Anna Bruuns anor finns en del intressanta uppgifter i tänkeboken. Jag har dock inte allt i kopia.  
Betr. Alman, så var Gudmund Bruun (son till Johan Andersson) enl. Olles artikel i Släktf. årsbok gift med en Anna Månsdotter Alman. Vi rör oss således inom en begränsad krets av personer och borde därför kunna reda ut härvan.  
Min ingång till tänkeböckerna var bilagda filer till Claes Westlings avhandling. Dessa finns under Linköpings unversitet. Jag lägger ut www-adressen i ett eget inlägg (måste kolla upp den först).
 
Hälsningar/ Margareta

2005-05-05, 13:06
Svar #18

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Släkten Alman har jag tittat en del på, och någon gång får jag kanske tid att skriva ihop en liten artikel om de äldsta leden. Anna var syster till ovannämnda Kerstin, vilket man ju kan ana.
 
Jag tror att jag i ett annat sammanhang nämnt något om Johan Andersson Bruuns hustru, vilken verkar vara syster till Anna Henriksdotter, gift med underlagmannen Per Larsson på Solberga.
 
Jag är medveten om Gripensköldsanknytningen, men det får för närvarande bero med utvecklandet av just den härvan.
 
Henrik
Henrik Mosén

2005-05-05, 15:15
Svar #19

Utloggad Margareta Rylander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 14:00
    • Visa profil
Hej!
Bruuns hustru Margareta var syster till Anna, g m Per Larsson i Solberga. Det har spekulerats i detta forum, att systrarna skulle vara döttrar till Henrik Reuter, men av Skänninge tänkebok framgår att de var barn till Karl IX:s räntemästare Henrik Henriksson (Henrich Hindrichsson-olika stavningar förekommer) och hans hustru Anna Knutsdotter.
 
Margareta

2005-05-05, 23:52
Svar #20

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Kan den Herman bårdskär som nämns ovan vara identisk med den Herman barskerer (bårdskär) som nämns i Vadstena stads tänkebok 1593 i november [se Vadstena stads äldsta tänkeböcker 1577-1610, s 184, utg av GJV Ericsson].
 
Denne Herman bårdskär verkar tidsmässigt kunna passa bra in som identisk med den Herman baskerre som utgivit en handskrift på 20 rdr till en borgare i L?beck, Hindrick Meier [se aa, s 395].
 
Intressant nog (med tanke på att Mickel Persson även nämns ovan, liksom Hindrick Meier) så nämns också en Herman Ållinhoff (då Per Andersson, borgmästare i Söderköping, tilltalade Mickel Persson på Hendrick Meijer och Hans Dett vägnar, borgare i L?beck, samt Herman Ållinhoffz vägnar, om någon gäld...
 
Någon som känner till detta. Det verkar kunna vara möjligt att den Herman, vars syster ska vara mormor till Anders Persson Klös, är identisk med denne Herman bårdskär, som i sin tur kan vara identisk med Herman Ållinhoff.
 
Med tanke på att Baltzar Leijonsten anges vara svåger till Anders Persson Klös, adlad Björnefelt, så blir man ju lite intresserad av Leijonstens av Elgenstierna till namnet okända moder. Svågerskapet kanske inte är just svågerskap i ordets exakta bemärkelse. Kanske Baltzars mor är syster till Herman bårdskär bara för att ta ett exempel... Dessutom har ju Baltzar Leijonsten tre hustrur som nämns i Elgenstierna...
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2005-05-06, 16:17
Svar #21

Utloggad Margareta Rylander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 14:00
    • Visa profil
Balzar Leijonsten var enl. Elgenstierna gift 1) med Emerentia von der Bööken.  
Anders Björnefelts ena dotter var enl. PHT 1944-45 gift med v d Böck. Namnlikheten är slående.  
Hur fasta var släktskapsbeteckningarna på 1600-talet. Kunde man kalla sin dotters ingifta svåger för svåger?
 
Mvh, Margareta

2005-05-08, 18:24
Svar #22

Kalle Thorsberg

Har inte läst den litteratur Ni nämner men en Mikael Persson i Vadstena är enl SBL Bd 4, s 656 ff, far till Anna Mikaelsdotter som är hustru till Andreas Laurentii, men det visste ni säkert redan.

2005-05-08, 21:08
Svar #23

Utloggad Margareta Rylander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 14:00
    • Visa profil
Hej!
Kirstin Björnram i Tänkeboken säger sig vara syster till Anders Klöös mor. Anders mormor uppges vara Kirstin, Herman Bårdskärares syster. Eftersom det rör ett arv, får det väl förutsättas att Kirstin Björnram och Anders mor hade samma mor. Om de hade samma far är en öppen fråga. Kirstin Björnrams far var i vart fall Andreas Laurentii Björnram.  
Urban Sikeborg har i sin artikel i Släktforskarnas årsbok 97, stödjande sig på Johan Bure kommit fram till att ärkebiskopens tredje hustru hette Margareta Mickelsdotter.
Margareta hade tidigare varit gift med Hugh de Cahun och med David Corr. Med Hugh de Cahun hade hon sönerna Tomas och Peter. (PHT 1966) och med David Corr sonen Anders och en till namnet okänd dotter (PHT 1966).  
Den i Henriks dokument ovan angivna Elin Pålsdotters patronymikon stämmer inte med någon av Margaretas tre makar.  
Frågan om Mickelsdotters förnamn; Anna, Margareta eller Kirstin är således fortfarande öppen. Tänkebokens Kirstin kan dock vara en felskrivning, eftersom Hermans hustru hette Kirstin. En sammanblandning kan ha skett.
 
Hälsningar/ Margareta

2005-05-09, 23:38
Svar #24

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Jag tycker att man åtminstone kan konstatera följande:  
 
Anders Persson Klös är son till en tidigare hustru till Per Andersson Klös (tidigare än den Elin Pålsdotter som sedermera kallas hans moder).
 
Dessutom kan man konstatera att t ex Maria Persdotter Klös (gift med Bo Andersson Drangel) inte är dotter till samma moder (för övrigt verkar ju inga syskon till Anders Persson Klös nämnas i de ovannämnda målen i Vadstena). Hon ska ju vara född omkring 1628, vilket verkar realistiskt, medan Anders Persson Klös bör vara född senast kring 1610.
 
Anders moder framställs uppenbarligen som syster till Kerstin Björnram och man får väl hypotetiskt anta att de båda är döttrar till en Kerstin Mickelsdotter (?) (vad det verkar dotter till Mickel Persson i Vadstena) eller något liknande. Och Denna Kerstin har en syster gift med ovannämnda Herman bårdskärare.
 
Tjaa, inget direkt nytt alltså.
Henrik Mosén

2005-05-31, 16:10
Svar #25

Utloggad Margareta Rylander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 14:00
    • Visa profil
Hej igen!
 
Jag har nu varit i kontakt med riddarhuset, som meddelat, att i N W Marcks von W?rttembergs konceptgenealogier anges endast att Anders Björnefelt var född av förnämliga föräldrar och adeligt möderne i Sverige.  
 
Jag har också fått domen från Göta hovrätt. Denna innehöll samma information som Vadstena tänkebok, dvs. att Anders var systerson till Kirstin Björnram och att Peder Klös var hennes svåger.
 
Står således kvar på ruta ett!
 
Hälsningar
 
Margareta

2006-03-01, 16:00
Svar #26

Utloggad Annette Palm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2021-11-16, 20:52
    • Visa profil
Min ana är Maria Persdotter Klös(s) f. 1628-1715-12-28. Hennes far Per (Peder) Klös d. 1640-02-10 var fogde på Ekenäs, Örtomta socken. Modern ska vara Elin Paulsdotter.  
 
Känner någon till mer om släkten, vilka var Per Klös?och Elin Paulsdotters föräldrar ?  
 
Jag kan inte riktigt följa med i ovanstående diskussion.
 
Mvh Annette

2012-07-08, 18:55
Svar #27

Utloggad Viktor Alin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 197
  • Senast inloggad: 2020-04-25, 16:53
    • Visa profil
Jag har börjat nysta i Per Klöös hustru/hustrur igen, tyvärr I dagsläget endast med tillgång till sekundärkällor.
 
Nedan finns min syn sammanfattad:
 
Anders Klöös mor bör vara syster till Kerstin Björnram och Barbro Andersdotter Björnram gift med Nils Arvidsson Gyllenållon (enlig Vadstena stads tankeböcker). Hon är också dotter till en syster till Herman Bårdskärare i Vadstena. Det ligger då nära till hands att anta att anta att denna syster (Anders Klöös mormor) är Anna Mikalesdotter som är dotter till Mickael Persson och gift med Andreas Laurentii Björnram. Jag har dock ej kunnat hitta några bevis för släktskap mellan Mikael P, Herman och Anna M. Vidare har det ovan kommenterats att modern till dessa Björnramar skulle vara en Margareta Mikaelsdotter, vilket jag ej känner igen enligt de uppgifter jag har (Uppgifterna jag har är Anna Mikealsdotter, dotter till Mickael Persson)
 
I fallet ovan är det således möjligt att Elin Pålsdotter inte är biologisk mor till Anders Klöös, givet att inte Anna Mikaelsdotter tidigare varit gift med en Pål, i vilket fall Elin Pålsdotter skulle kunna vara mor till Anders Klöös och således halvsyster till Kirstin Björnram. Dock ska ju Klöös mor enligt uppgift vara adlig, vilket på ett sätt skulle kunna indikera att hon faktiskt inte är Elin Pålsdotter utan en av alla döttrarna till Andreas Laurentii Björnram.  
 
Jag hoppas kunna bringa klarhet i detta med några besök i Vadstena Landsarkiv under sommaren där det finns bättre tillgång till material än vad som finns genom Arkiv Digital och SVAR. Det vore intressant att höra om det är någon mer som forskar kring Per Klöös och dennes släkt och på så sätt kunna utbyta idéer i letandet. Det kanske dessutom framkommit ny information sedan denna tråd var aktiv? Det vore i så fall mycket värdefullt att få ta del av denna i mitt letaande
 
Jag härstammar från Maria Klöös varför hennes mor och moderns släkt ju är mest intressant för mig. (Vilka det nu kan vara)
 
Tack på förhand

2014-12-14, 22:12
Svar #28

Utloggad Annette Palm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2021-11-16, 20:52
    • Visa profil
Hej Victor ! Har du funnit något nytt på Landsarkivet i Vadstena ?  
 
Mvh
 
Annette

2014-12-16, 18:56
Svar #29

Utloggad Margareta Rylander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 14:00
    • Visa profil
Hej!
Tack vare Urban Sikeborg har vi nu fått tillgång till Johan Bures släktbok och dennes noteringar om ärkebiskop Andreas Laurentis äktenskap och barn. Enligt Bure hade ärkebiskopen 12 döttrar och går vi igenom dem kan de flesta uteslutas som ev. moder till Anders Björnefelt.
 
Döttrarna Anna, Barbro, Ingrid, Kristina och Karins äktenskap är väl kända sedan tidigare.
Döttrarna Margareta, Beata, Elisabet och Sigrid anges som jungfrur. Ingen av dessa kan således vara mor till Anders Björnefelt.
 
De döttrar som kvarstår är Sara, Justina och Elin. Sara och Justina var enligt Johan Bure döttrar till ärkebiskopens första hustru Margareta Jönsdotter. De kan därmed inte komma ifråga som arvingar till Mickel Perssons fastighet i Vadstena och Anders Björnefelt kan inte ha haft några arvsanspråk via dem.  
 
Den enda som därefter återstår är Elin. Hon anges av Bure som dotter till Margareta Mickelsdotter. I övrigt anges hon som halshuggen alt. gift med Christian Hvass. Båda uppgifterna är felaktiga, se Urbans kommentar.  Hon blev inte halshuggen och det var hennes syster Christina som var gift med Christian Hvass. Elin Andersdotter Björnram måste således vara den dotter som var gift med Peder Klös och som var moder till Anders Björnefelt.
 
Ja, detta är vad jag har kommit fram till genom uteslutningsmetoden.  Har jag gjort ett feltänk, så rätta mig.
 
Hälsningar  
Margareta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna