ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Beurraeus  (läst 3395 gånger)

2012-09-10, 13:21
läst 3395 gånger

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Under rubriken Stålhandske har frågan diskuterats vem som var Dionysius Beurreus hustru. I EÄ anges att han var gift före 1549 med Ingeborg Körning. I SoH 1974:3 sid 216-227, Vällingesläkten, förnekar dock Pontus Möller att Ingeborg Haraldsdotter skulle ha tillhört släkten Körning.
 
På Hans Johansson Stålhandskes begravningsvapen finner på den plats där Margareta Beurreaus föräldrars vapen bör återfinnas Dionysius kända vapen tillsammans med ett för mig tidigare okänt vapen:
 

 
Antingen är detta vapen Ingeborg Haraldsdotters, eller har Dionysius varit gift två gånger. Denna ev. hustru bör man sannolikt finna i Finland, där sonen Tomas Beaurreus återfinns senare.
 
Av en slump har jag träffat på ett vapen tillhörande väpnaren Knut Thomasson (FMS 274, År 1516)), vars vapen beskrivs som följer: I lutande sköld en stolpvis ställd taggig kvist; på hjälmen två buffelhorn. Enligt mitt tycke är detta vapen påfallande likt det som finns på antavlan:
 
(Jag misslyckades med arr få in bilden här, bigogar den separat nedan)
 
Jag skulle snarast beskriva bägge vapnen som 'balkvis ställd kvist med sex grenar ställda parvis i tre våningar', eller något liknande...
 
Om Tomas Beurraeus var son till dotter till Knut Thomasson (Soinila i Vemo), skulle han ha fått sitt namn efter sin mors farfar.
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2012-09-10 13:27)

2012-09-10, 13:28
Svar #1

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Här kommer den
 

2013-07-10, 19:49
Svar #2

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Vid ett besök i Forshems kyrka nyligen, fick jag syn på ett vapen som har vissa likheter med det vapen som Dionysius' hustru förde enligt Hans Johansson Stålhandskes begravningsvapen. Vapnet tillhörde Olof (Eriksson) Stake, död 1654.  
 


 
 
Tyvärr har jag inte haft möjlighet att se Hans Stålhandskes begravningsvapen på plats i Ösmo kyrka - har bara tillgång till ett par bilder av otillräcklig kvalitet. Helt klart tycks formen på de ev. 'blomskaften' - böjt överhängda - överensstämma väl mellan vapnen. I Stakes vapen återfinner man 3+4 blommor på en stängel. I det okända vapnet ser det ut att vara 3+3...  
 
Någon tänkbar Harald Stake som möjlig far till Ingeborg har jag inte hittat. Namnet dyker dock upp i släkten i senare delen av 1500-talet: Harald Olofsson, student i Rostock 1578, och hans brorson, friherren Harald Eriksson f. 1598. Intressant är att denne Harald hade en son , friherren Erik Stake, vars begravningsvapen finns i Vättlösa kyrka i Kinne hd. Bland de sexton anorna till Erik Stake återfinns Johan Pedersson (Bååt nr 3) till Fituna med hans hustru Kerstin Tott, vars son Erland var gift med en dotter till Dionysius och Ingeborg Haraldsdotter (Stake?).

2013-07-11, 19:27
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Leif,
Kanske Du skulle vilja bidra till den nya gruppen http://www.facebook.com/groups/448439408603556/ Svenska Epitafier som den flitige Jonas Magnusson startat. Du är också välkommen till http://www.facebook.com/groups/309719932494861/ Svenska Genealogiska Samfundets grupp, där jag är admin. Skicka gärna Din mailadress till mig (Du ser min enkla i profilen) så lägger jag till Dig. Personfrågor tänkar jag att vi jobbar med här i AF, men andra diskussioner kan ibland föras där.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2013-08-16, 11:02
Svar #4

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
I Ranekes Svenska medeltidsvapen finner man att släkten Stake även förde varianten med 3+3 blomklockor i sitt vapen:
 

 
Hypotesen att det är en variant av släkten Stakes vapen, som förekommer tillsammans med Beurraeus vapen, på Hans Johansson Stålhandskes begravningsvapen, synes därför inte helt orimlig.  
 
I EÄ Suppl. anges att Dionysius hustru, Ingeborg, var dotter till en Harald Eriksson (ej Körning)och Marit N.N. (ej Märta Pedersdotter Luth). Dionysius hade fyra kända söner, Blasius döpt efter fadern, Erik, Tomas och Nils, med största sannolikhet från Ingeborg släkt. Erik och Nils passar väl in i släkten Stake.
 
Ett möjligt scenario är att Ingeborgs far, Harald Eriksson, var brorson till Amund Stake. Hennes farfar skulle i så fall heta Erik Nilsson, om man utgår ifrån att Amunds far faktiskt var Nils Svensson...
 
Tanken är tillräckligt intressant för vidare fördjupning, men den diskussionen kommer då att föras under adliga släkten Stake (nr 110).

2013-08-24, 12:55
Svar #5

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
En möjlig mor till Ingeborg skulle kunna vara Marita Nilsdotter, dotter till Nils Tomasson (Bölja) och Karin Kettilsdotter,  i ett  hennes  första äktenskap med Harald Eriksson (Stake?). Känt är att Marita var gift sig med Jöran Johansson (Rosenhane), illegitim son till Johan Turesson (Tre Rosor).  
 
Detta hypotetiska äktenskap  skulle väl förklara varifrån Ingeborgs barn fått sina namn,  Erik efter farfar, Nils efter morfar och Thomas efter morfars  far.
 
Geografiskt stämmer scenariot väl – Ingeborgs presumtive morfar, Nils Tomasson (Bölja),  var herre till Hakunge, Lingshammar, Bredsjö och Billestad i Frösunda (Solna), medan hennes make Dionysius skrev sig till Vällinge i Salems socken och Fituna i Sorunda socken (båda i Sthlm). År 1547 erhöll Dionysius dessutom Menhammars kronogård i Ekerö samt år 1561 Ekholmens gård jämte Veckholms och Hacksta socknar nordväst om Stockholm.  
 
Kronologiskt är scenariot möjligt – trots låg sannolikhet.  Marita skulle nämligen vara omkring 54 år då hennes son Johan Jöransson föds, vilket är mycket ovanligt.  För att kronologin skall stämma, krävs att Marita gifte sig med Harald Eriksson ungefär år 1532, vid en ålder av ca 16 år. Vigseln med Jöran Johansson ägde rum ”före 1559”. Med tanke på Jörans illegitima ursprung, så kan man med visst fog anta att giftemålet med Marita torde ha skett först efter faderns, Johan Turessons,  död 1556, då Jöran sannolikt fått någon form av erkännande, vilket också  möjliggjorde hans adlande år 1558.

2013-09-02, 20:23
Svar #6

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Antagandet att Ingeborg Haraldsotters mor var Marita Nilsdotter, dotter till Nils Tomasson (Bölja) och Karin Kettilsdotter, får ytterligare stöd i namngivningen på hennes mors sida - hon skulle i så fall vara döpt efter sin mors mormor, Marita Ragvaldsdotter, hustru till Håkan Björnsson Hvässing. Dessutom- och inte minst - får hypotesen stöd av att Maritas mormors mor Birgitta Torkelsdotter Barun, skrev sig till Vällinge i Salem. Samma Vällinge som tidigare, felaktigt, resulterat i slutsatsen att Ingeborg var dotter till Harald Eriksson Körning.  
 
Det känns som indicierna är tillräckligt starka, för att välja hypotesen som ett huvudscenario för ett fortsatt hypotesbygge...

2013-09-03, 12:15
Svar #7

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Hypotesen att Ingeborg Haraldsdotter tillhörde ätten Stake får ett visst stöd av, att omkring tiden för hennes gifte med Dionysius, så var Harald Lake, styvson till Erik Amundsson Stake, fogde på Gripsholm (1543 28/3 - 1544 13/1). Enl. EÄ så gifte sig Ingeborg med Dionysius före 1549. Då Dionysius inkom till Sverige 1543, så är det inte helt orimligt att kontakten med Ingeborg gick via fogden på Gripsholm, styvbror till hennes av mig postulerade far, Harald Eriksson Stake.

2013-09-03, 14:59
Svar #8

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Till punkten ovan, kan läggas till, att Harald Karlsson Lakes hustrus systerdotter, Gertrud Håkansdotter (Hand), gift med Herman Persson Fleming, hade en sonson, Henrik Klasson Fleming, gift med en dotterdotter till Ingeborg, Ebba Erlandsdotter (Bååt).
 
Detta har naturligtvis inget bevisvärde i sig, men tillsammans med andra indicier bidrager det till att öka hypotesens rimlighet...

2013-09-03, 22:36
Svar #9

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Den 24:e augusti förde jag fram hypotesen, att Marita Nilsdotter, dotter till Nils Tomasson (Bölja) och Karin Kettilsdottedotter, varit gift två gånger, först med Harald Eriksson (Stake?) och därefter med Jöran Johansson (Rosenhane). Besvärande för hypotesen var kronologin - Marita skulle ha nått övre gränsen för sin fertilitet...
 
En närliggande lösning på problemet vore naturligtvis att Jörans son, Johan Jöransson, var född utom äktenskapet - liksom sin far.  
 
En intressantare/troligare(?) lösning vore den, att Nils Tomasson och Jöran Johansson i själva verket var svågrar. Vad jag förbisett tidigare var, att Jöran Johansson var gift med Märta Nilsdotter, inte Marita. Jag behandlade namnen som namnformer, vilket sannolikt var ett misstag. I EÄ:s supplement, så betonas exempelvis, att Ingeborg var dotter till en Marit, inte till en Märta. Enligt EÄ var Jöran Johansson gift med Märta Nilsdotter  
 
Så, finns då någon form av stöd för en sådan hypotes? Jo, faktiskt. Marita skulle då vara döpt efter moderns farmor (inte mormor, som jag skrev ovan) Marita Ragvaldsdotter, medan hennes yngre syster, Märta, skulle vara döpt efter faderns farmor, Märta Tomasdotter. Hypotesen förutsätter naturligtvis att Märta skulle vara en klart yngre syster till Marit.
 
Ett hugskott, väl värt att fundera vidare på...

2013-09-04, 21:44
Svar #10

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Den 2 september 2013 skrev jag ...Maritas mormors mor Birgitta Torkelsdotter Barun, skrev sig till Vällinge i Salem. Beklagar mitt misstag  - Välingesläkten var relativt obekant för mig. Som tur är kan misstag korigeras, och hypotesen faller inte med detta...

2013-09-06, 23:19
Svar #11

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Ett visst stöd för att Marita var en ättling till Birgitta Torkelsdotter Barun (Välingeätten), finner man i SDHK 30442, där jord skiftas, år 1478, mellan Knut och Nils Posse, Jöns Knutson (Tre rosor), Nils Torkelson (Barun) och Björn Bengtsson (Sparre). Den fru Ragnihild som också nämns, var en svägerska till Jöns Knutsson. Eventuellt handlar skiftet om ett arvsskifte efter Måns Bengtsson (Natt och Dag), död mellan 1473 och 1477.
 
Man kan betrakta de ingående släktena, som ingående i ett mer eller mindre starkt kluster. Sannolikheten är relativt stor att man kan hitta fler kopplingar mellan släkterna i senare generationer. I den hypotetiska antavlan nedan, har jag valt ut Björn Bengtsson (Sparre) och Nils Torkelsson (Barun):
 

 
Om min hypotes är korrekt, så visar antavlan en koppling, om än avlägsen, mellan Harald Lake och Marita Nilsdotter (Bölja), av mig postulerad hustru till Ingeborgs far Harald Eriksson. Tanken att Harald Lake, fogden på Gripsholm, spelade en roll i arrangemanget av ett bröllop mellan Dionysius och Ingeborg, förefaller i så fall mycket rimlig.
 
Även Amund Stake, Ingeborgs postulerade farfars far, hade kopplingar till 'släktklustret'. År 1488 bytte han jord med Jöns Knutsson (Tre rosor), då Sigge Larsson (Sparre) gift med Kerstin Månsdotter (Natt och Dag) beseglar. Kerstins syster Margareta var f.ö. gift med Jöns Knutssons son Erik...
 
Eventuellt är också Björn Bengtssons hustru, Birgitta Månsdotter, dotter till Måns Bengtsson - ev. i äktenskapet med Märta Månsdotter (tre rosor till Horshaga)...

2013-09-07, 10:46
Svar #12

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Ännu en korrigering. Det rörde sig naturligtvis om Sigge Larsson (Sparre) d.ä. i föregående inlägg. Det var hans sonson, och namne, som var gift med Kerstin Månsdotter (Natt och Dag).

2013-09-07, 12:32
Svar #13

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Möjligheten att Harald Lake faktiskt kunde ha fungerat som en länk mellan Dionysius och Ingeborg Haraldsdotter får anses relativt stor. Harald tillträdde som fogde på Gripsholm den 28 mars 1543. Vid den tiden bodde drottningen, Margareta Leijonhufvud, med barnen på Gripsholm. Han fanns även på Gripsholm det följande året, 1544.
 
Dionysius anlände från Frankrike till Sverige i juli 1543, tillsammans med Gustav Vasas 'handgågne man' Konrad von Pyhy. Då Konrad vid hemkomsten snabbt föll i onåd hos Gustav och ställdes inför rätta, så vittnade Dionysius gentemot Konrad von Pyhy, till stöd för kungens anklagelser.  
 
Förmodligen trädde Dionysius sedan i tjänst hos Gustav Vasa redan samma höst, och befann sig med stor sannolikhet ofta på Gripsholms slott. Definitivt bör han ha gjort det under april månad 1544, då kung Gustav befann sig där hela månaden, sannolikt tillsammans drottningen och sina barn.
 
Slutsatsen blir att fogden på Gripsholm, Harald Lake, och Dionysius Beurraeus, befann sig på samma ställe under minst en månad år 1544, då Dionysius ännu var ogift.

2013-09-13, 23:22
Svar #14

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Förutom fogdetiteln, så nämns Harald Lake som första namn i slottsloven för Gripsholm slott, utfärdad av Gustav I den 28 mars, 1543: Wij Gustaff medt Gudtz nåde...Göre witterligt...Ath wij befaledt, öffuerantwordet och tillbetroett hafwe...wår man och tiänare Harald Lake, med tesse efter:ne wåre trogne tiänare, Nempligen Måns Smedt wår fogte her i länett, Erick Larsson slotzscriffuere... [GIr].
 
Med den ställning han hade på Gripsholms slott torde han helt klart haft en plattform för, att för sin - av mig postulerade - fränka, Ingeborg Haraldsdotter Stake, förhandla fram ett äktenskap med Dionysius.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna