ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Berg von Linde  (läst 663 gånger)

2012-01-10, 19:29
läst 663 gånger

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2713
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:09
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Sergeanten vid majorens kompani vid Malmö garnison - Nicklas Kiempe
Domkapitlet i Lund FIIf:27 (1712-1712) Bild 430 (AID: v234785.b430, NAD: SE/LLA/13550):
 
...som iag nu i herrans namn tänker att ächta en Bårgare dotter här i staden, dygdesamma Jungfru Christina Pettersdotter, hwars Fader är igenom den timmel:a döden ifrån denna Ulsa Werlden hädankallat, män des Moder är ännu här i Staden boendes, hwars gudel:a upsåth är nu mig förment af Min Morbroder Wällborne Hr Capiten Bergh af Fortification d 25 Augustj sistledne, enär iag kom till Regementz Pastoren Magister Rundualdh, som lysningen för oss förrätta skulle, och intet det för någon annan serdeles Ordsak skull, som wår bemälte Magister Rundualdh nogsampt bekant ähr, utham endast och allenast derföre, att bemälte Min kiäresta intet är af Edelt stånd och Familia som Min Slägt och anförwanter ähro, therföre är Ordsaken att wår Pastor intet får fortställa lysningen; ...
/.../
Alldra ödhmiukaste Tienare
Niclas Kiempe
 
***
...
3:to Påstår hans anhörige at så frampt intet denne gifftermåhls handel kan hindras att Cergeanten då måtte först upseya sigh all arfs lott och Rettigheet uthi dhe adelige förmohner som hans fru Mor besitter helst emedan bemelte pigas far warit dömbd för tiufweri till galgen och under samma dom blefwit dödh.
Domkapitlet i Lund FIIf:27 (1712-1712) Bild 450 (AID: v234785.b450, NAD: SE/LLA/13550)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna