ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Beck-Friis  (läst 4156 gånger)

2003-08-18, 22:02
läst 4156 gånger

Utloggad Olof Mattisson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2022-01-01, 18:04
    • Visa profil
Vad gjorde hon i Sibirien? Jag är nyfiken på Maria Sophia Claesdatter Skogh (1694-1760), gift Beck-Friis. Hon föddes i Sibirien och gifte sig där 1716 med Major Corfitz Ludvig Beck-Friis (1685-1761). Bägge levde och dog sedermera i Börringe i Skåne, och ligger begravda där.  
(Källor: Mormonernas databas och Gravsten-sök.)

2003-08-19, 03:12
Svar #1

Christina Norén-Svensson

Hej Olof!
 
Min första tanke är att hon är karolinerättling, dvs fadern var officer och levde i rysk fångenskap. Freden med Ryssland slöts ju först 1721. Åren närmast därefter återvände ca 1.500 man + ca 200 officershustrur och ca 150 barn till Sverige från den ryska fångenskapen.
 
Jag kommer spontant att tänka på två olika beskrivningar av hur livet gestaltade sig i fångenskapen och för de hemvändande vid återkomsten till Sverige.
Dels artikeln Familjebudskapet s.45-57, ur Socialmedicinsk tidskrift 1982/nr.1 av Björn Rosendal, läkare som släktforskade på sina pat. och fann en grupp karolinerättlingar ur familjerna Dragon, von Svida m.fl.
Dels Alf Åbergs Karolinska kvinnoöden, N&K, 2000.
 
När jag i Åbergs bok slår på Maria Sofia Skogh finner jag på s.117: Officersdottern Maria Sofia Skogh gifte sig år 1716 i staden Solikamsk med löjtnanten vid Livdragonregementet Corfitz Ludvig Beck-Friis. Tre barn föddes i Sibirien. När de återkommit till Sverige lyckades Beck-Friis så småningom överta Bosjökloster som sin släktgård vid Ringsjön i Skåne. Hon födde honom ytterligare tolv barn - det sista när hon var 44 år gammal. Hon dog där år 1760 och hade då fyllt 66 år.
 
Mvh Christina

2003-08-19, 19:27
Svar #2

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:06
    • Visa profil
Åter ett exempel på hur Family Search innehåller gissningar i stället för fakta. Det finns anledning att återigen citera Håkan Skogjös varning: Kvaliteten är ofta beklämmande dålig, databasen innehåller mycket ofta rena felaktigheter. Det beror på att en stor del av materialet har bragts samman av amerikaner som varken behärskar det svenska språket eller har tillräckliga kunskaper om Sverige. Alltså: Det är en dödssynd att godta uppgifter ur denna databas utan att mycket noggrant kontrollera dem i kyrkböcker och annat källmaterial.
 
Den som registrerat Maria Sofia Skogh har, eftersom hon gifte sig med sin andre man, Corfitz Ludvig Beck-Friis (tilläget -Friis tillkom dock först 1741, då han tillträtt fideikommisset Hevringsholm) i Ryssland, gissat att hon var född där. I Family Search finns inte hennes första gifte, ingånget 1713 i Solikamsk med Hans Caspersson Cederholm, registrerat. Cederholm dog i Solikamsk 1715 17/11, och det kan väl antas att även vigseln med Beck-Friis skedde där.
 
Att Maria Sofia alls befann sig i Ryssland kan förklaras med att hennes far, överstelöjtnanten Claes Johan Skogh, redan 1710 16/5 blivit tillfångatagen vid Viborg med hela sin familj (hustru och 6 barn i åldrarna 9-20 år) och alla därpå förda till Sibirien.
 
De rätta sammanhangen framgår av Elgenstierna, I s. 255 och VII s. 310f.

2004-06-02, 22:04
Svar #3

Maurits Bengtsson

Vem är fader till Johan Gabriel Beck-Friis f. 1886?
 
Mvh,
 
Maurits Bengtsson

2004-06-02, 23:06
Svar #4

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej!
 
Din e-post adress tycks vara ur bruk?! Jag skrev först åt dig den vägen men då kom det tillbaka och påstod att en sådan här adress inte existerar på den här jorden!
 
Är det här samma person som den du frågar efter?
 
Friherre Johan Gabriel Beck-Friis
Föddes 25.01.1862 i Stockholm som son av hovmarskalken Friherre Joachim  
Tawast Beck-Friis och Friherrinnan Ebba Gustava Eva Carolina Oxenstierna  
af Eka och Lindö.
Död 1929.
Överstekammarjunkare
 
GIFT: 25.09.1886 i Kimstads kyrka i Östergötlands län med
 
Friherrinnan Anna Sofia Elisabet Adelswärd
Föddes 16.06.1866 på Adelsnäs i Åtvids socken i Östergötlands län som  
dotter av överstekammarjunkaren Friherre Erik Set Adelswärd och hans andra  
hustru Eva Elisabet Broström.
Död 1950.
 
Är du en ättling till dem? I så fall är vi släkt!!!
 
M.V.H.
Ralf

2004-06-03, 19:15
Svar #5

Maurits Bengtsson

Tack Ralf!
 
Ursäkta, min epost var ur bruk. Jag har inte loggat in på över 30 dagar. (Min epost fungerar nu.)
 
Det är samma person och ägare av Söderö (1886 - 1929). Anna Sofia Elisabet Adelswärd ärvde Söderö vid faderns död, 1868 enligt: http://w1.120.telia.com/~u12002672/Diverse/innehavare_sodero.htm
 
Varför heter Joachim, Tawast i efternamn?
 
Mvh,
 
Maurits
 
NB Jag är inte en ättling till dem.

2004-06-03, 19:45
Svar #6

Michaël Lehman (Philippos)

Friherre Joakim Tawast Beck-Friis hette inte Tawast i efternamn. Tawast är i detta fall snarare ett sista förnamn. Inom vissa släkter förekommer, att moderns släktnamn gives barnen såsom ett sista förnamn. Många missuppfattar detta och tolkar det i stället såsom ett dubbelt efternamn. Så har skett i Ulla-Britt Wallgrens bok Petrus Steuchius samlade ättlingar : inför 350-års minnet av hans tillträde som Härnösands stifts förste superintendent (1997), i vilken vissa medlemmar av ätten Ramel skrives Troil-Ramel (sic!).

2004-06-03, 23:01
Svar #7

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej!
 
Tawast är precis som Micha?l skriver det andra förnamnet. I det här fallet hette Friherre Joachim Tawast Beck-Friis moder inte Tawast i efternamn! Hon hette Grevinnan Eva Ulrika Barck. Vad jag vet är han inte en ättling till ätten Tawast. Han har bara fått namnet helt enkelt!
 
M.V.H.
Ralf

2004-06-03, 23:32
Svar #8

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Jag glömde skriva detta!
 
Friherre Joachim Tawast Beck-Friis moster hette Grevinnan Lovisa Albertina Barck och var gift med översten och kammarherren sedermera generalen och en av rikets herrar Johan Henrik Tawast, friherre och greve Tawast (31.07.1763-11.07.1841). Det fanns inga söner och ättegrenen utdog 11.07.1841. Det andra förnamnet kommer alltså just från detta, att mosterns man hette Tawast!
 
M.V.H.
Ralf

2004-06-04, 06:45
Svar #9

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag har i mina danska Gyldenstierne anor funnit en Margarethe Friis född år 1589 död 1656 som anmoder. Var Beck-Friis från början dansk adel som genom anekteringen av Skåne blev naturaliserade svenskar? Corfitz är ju ett gammalt danskt förnamn. (Jag är också släkt med Ullfeldtarna, om än kanske inte (?) med den namnkunnige Corfitz Ullfeldt som bla. gifte sig med den danske konungens dotter och blev spion för Sverige i en period.) Känner någon till om Beck-Friis och Friis från början är samma ätt. Varför detta dubbelnamn med bindestreck, vad jag menar är hur kom det till? Jag vet av erfarenhet att dessa eventuella övergångar mellan tidigare danskt till svenskt kan vara svårt att någon gång finna och reda ut.
Med Venlig hilsen: Steve

2004-06-04, 11:02
Svar #10

Michaël Lehman (Philippos)

Stamfadren för ätterna Beck-Friis hette Lasse Beck, till F?rslev. Han var 1493 föreståndare för S. J?rgens kloster i Slagelse och nämnes ännu 1501. Namnet Beck-Friis antogs av hans sonsons sonsons sonsöner Joakim Beck (1684-1741) och Corfitz Beck (1685-1761), bägge naturaliserade och 1723 introducerade på  Riddarhuset i Stockholm under nr 800 bland adelsmän. Bröderna fick 1733 Christian VI:s tillstånd att jämte sitt eget vapen även före ätten Friis' vapen och kalla sig Beck-Friis. Anledningen till detta var, att deras farmoder var Else Friis (1615-1696), dotter till kansleren och riddaren Christian J?rgensen Friis, och genom vilken bröderna 1731 ärvde Friis'ska fideikommisset Hevringsholm, med Essendrup och Tostrup, från generallöjtnanten Christian Rantzow Friis (Elgenstierna 1925:254f).
 
Referens
Elgenstierna, Gustaf (1925). Den introducerade svenska adelns ättartavlor, bd I.

2004-06-04, 12:10
Svar #11

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack Michäel:
 
det var ett uttömmande svar. nu gäller det för mig og se hur denna farmor Else Friis (1615-1696)var släkt med min Margarethe Friis född år 1589 död 1656
Hevringsholm, med Essendrup och Tostrup. den sista gården kan ju vara det som kallas Tåstrup och är en förort till Köpenhamn. Så får jag titta vidare efter Friis där.  
M.v.H. Steve

2004-06-04, 13:44
Svar #12

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jag har tidigare gjort inlägg som bl.a. berört danskt namnskick, men nu hittar jag dem inte; vare sig under Namn, Släkter eller Övriga frågor. Jag gör därför ett nytt försök:
 
Just dubbla efternamn är oerhört mycket vanligare i Danmark än i Sverige, och utgör nu en mycket vanlig namntyp; i synnerhet där ett av namnleden är ett patronymikon, t. ex. Broby-Johansen, Ellermann-Jensen, Örsted-Pedersen.
 
Dubbla namn har även flitigt använts inom den danska adeln; som Fischer-Benzon, Zytphen-Adeler, Reedtz-Thott, Blixen-Finecke (i Sverige dock von Blixen). Ofta har skälet varit att ett fideikommiss har ärvts från en ätt till en annan, och att fideikommissstiftarens namn då har fogats till det egna (vilket ibland t.o.m. har varit ett uttryckligt villkor i fideikommissbrevet). Detta har i samband med fideikommiss även sporadiskt förekommit i Sverige: t.ex. Trolle-Bonde, Trolle-Wachtmeister, Trolle-Löwen (alla som följd av Fredrik Trolles [på Näs numera Trollenäs] testamente) och Adlerstierna-Adelsköld. Gyllensvaan (till Västanå fideikommiss) är däremot ett specialfall, då man bar detta namn i stället för sitt eget.
 
I några fall har tre (3) släktnamn kombinerats, som Bille-Brahe-Selby och Berner-Schilden-Holsten (vilket dock bara fideikommissarien heter; övriga ättemedlemmar heter bara Berner), och i ett fall t.o.m. fyra (4); nämligen Krag-Juel-Vind-Friis.
 
Vad beträffar ätten Beck-Friis är det ju inte Friis utan Beck, som är det ursprungliga namnet. Det är ju den danska adelsätten Beck (med bl.a. egendomar i Skåne), som stannade kvar i Skåne och blev svenska undersåtar. År 1731 ärvde man från ätten Friis stamhuset Hevringsholm med Essendrup och Tustrup, med tillstånd att ta upp ätten Friis namn och vapenskjöld jämte sitt eget. I Skåne innehade ätten bl.a. Bosjökloster och (som fideikommiss) Börringekloster.
 
P.S. Jag hade inte uppdaterat på ett tag, och därför inte sett Micha?ls inlägg. Jag beklagar om slutet av inlägget därför blev lite av en repetition.

2004-06-04, 21:44
Svar #13

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Mycket intressant Carl Fredrik:
 
generellt är namnskicket i Danmark at man upptar både faderns och moderns namn oansett om det är patronymikon eller något annat men ofta har ju modern respektive fadern redan två namn varav det ena kallas mellannamn (mellemnavn) och det andra efternamn. Däremot är det ovanligare med flera förnamn åtminstonne bland icke adliga personer. Många har endast ett förnamn ett mellan namn och ett efternamn. Vad beträffar Friis är den ätten så utdöd?

2004-06-04, 23:50
Svar #14

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Märkligt! Att man i Danmark generellt skulle uppta såväl faderns som moderns namn är något helt nytt för mig. Det skiljer sig faktiskt markant från min bild av danskt namnskick. I stället förefaller det mig vara en korrekt beskrivning av det spanska namnskicket.
 
Enligt mina iakttagelser (riktiga eller oriktiga?) har danska familjer med dubbelnamn i regel burit dessa oförändrade (alltså med samma namnkombinationer) i ett antal generationer. De förefaller ha fixerats under 1800-talet/början av 1900-talet, sannolkt i samband med att man (i likhet med svenska förhållanden) slutade använda äkta patronymika, och de kvarvarvarande stelnade till släktnamn. Och mitt intryck är att man då (inte nu) ofta lade till sina mödrars namn, för att göra namnet mera individualiserande och särpräglade. Samt att möjligen försöka höja namnens sociala status.
 
Jag känner heller inte riktigt igen detta med att danskar inte skulle ha flera förnamn. Jag känner/känner till danskar som har två förnamn. Däremot kan jag nog hålla med om att det sannolikt inte är så vanligt (som i Sverige) med tre eller flera namn.

2004-06-04, 23:52
Svar #15

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Märkligt! Att man i Danmark generellt skulle uppta såväl faderns som moderns namn är något helt nytt för mig. Det skiljer sig faktiskt markant från min bild av danskt namnskick. I stället förefaller det mig vara en korrekt beskrivning av det spanska namnskicket.  
 
Enligt mina iakttagelser (riktiga eller oriktiga?) har danska familjer med dubbelnamn i regel burit dessa oförändrade (alltså med samma namnkombinationer) i ett antal generationer. De förefaller ha fixerats under 1800-talet/början av 1900-talet, sannolkt i samband med att man (i likhet med svenska förhållanden) slutade använda äkta patronymika, och de kvarvarvarande stelnade till släktnamn. Och mitt intryck är att man då (inte nu) ofta lade till sina mödrars namn, för att göra namnet mera individualiserande och särpräglade. Samt att möjligen försöka höja namnens sociala status.  
 
Jag känner heller inte riktigt igen detta med att danskar inte skulle ha flera förnamn. Jag känner/känner till danskar som har två förnamn. Däremot kan jag nog hålla med om att det sannolikt inte är så vanligt (som i Sverige) med tre eller flera namn.

2004-06-05, 00:18
Svar #16

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej!
 
Vad jag vet har man i Norge alltid moderns efternamn, som ett sista förnamn. Därefter har man vanligtvis bara ett släktnamn d.v.s. faderns efternamn. Med andra ord precis på samma sätt, som vad Steve berättar att systemet är i Danmark.
 
Jag tycker det låter t.o.m. MYCKET underligt att man i Danmark inte har många förnamn! De danska vänner som jag känner har ALLA MÅNGA förnamn och bara ett efternamn / släktnamn! Så är åtminstone fallet hos ALLA de danskar jag råkar känna.
 
I Norge har man ytterst få förnamn! Så åtminstone hos de jag är god vän med.
 
M.V.H.
Ralf

2004-06-05, 11:10
Svar #17

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
hej:
 
nu har jag precis skrivit ett långt förklarande inlägg om dansk namnskick och så har jag glömt att gömma sista etappen. Så kort:
Generellt har jag fått veta till en fest igår från ett flertal danska vänner som jag frågade.
Att mellannamnet är ett av föräldrarna valt namn, det kan vara moderns efternamn men också ett förnamn från en släkting eller bara ett namn de har valt för att barnet också ska heta detta.
exempel J?rgen S?derlind Hansen (uppdiktat namn om någon heter så så undskyld mig). J?rgens fars familj hetter i detta tillfälle Hansen(patronymikon som Du säger Alfred)) Söderlind är i detta tillfälle (det vanligaste!) moderns efternamn. Om Nu J?rgen hetat Emil som mellannamn (kan det ha varit ett ofta omtyckt namn i faders eller moderssläkten eller bara ett namn föräldrarna också tyckte sonen skulle ha vid sidan om J?rgen) om det var en flicka som då hette Josefine S?derlind Hansen är det ju samma sak men det kan också förekomma att hon heter Emil hansen också. Annars kunde hon med samma logik heta Josefine Emma Hansen. Nåväl adeln har ju som i de flesta länder både många för- och då och då många efternamn. Men när jag kollar mina vänners uppgifter i en lista på jobbet med ca. 50 personer på med fulla namn uppgifter, finner jag att ovanstående generella namnskcik verkar passa till 75 % av fallen; ett förnamn, ett mellannamn, ett efternamn resten kan variera där finns också adel och invandrare etc. på listan. Det spanska namn skicket är ju följande om fadern heter Hernandez och modern Fernandez blir barnet en Hernandez de Fernandez. detta de blir ibland missuppfattat som adligt (vilket ju också kan vara fallet) men det betyder ju fadernssläkt av modernssläkt. det verkar som om det danska namnskicket liknar mer det norska enlig din uppgift Ralf, och Alfred den sista kommentaren i ditt inlägg passar ju in på en del av mina exempel och mina danska vänners förklaringar. Det är lustigt att vi har olika namnskick i så närt besläktade länder. själv har jag 4 förnamn och ett efternamn och de får nästan inte plats på myndigheternas adresslistor etc. mitt sista förnamn Gattulf (som diskuterats under ....Gadd rubriken tidigare i ett annat sammanhang) blir ofta Gattu eller Ga etc. jag får då och då frågan vad är ditt mellemnavn och när jag säger att jag inget har men att jag har 4 förnamn ser det mycket förvånade ut...
med venlig hilsen: Steve

2007-06-04, 19:03
Svar #18

Joel Beck-Friis

Jag har med stor belåtelse följt eran diskussion om min släkt. Jag måste säga att jag är väldigt imponerad av skribenternas kunskaper inom ämnet.
 
MVH Friherre Joel Beck-Friis

2007-06-05, 17:18
Svar #19

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Joel! Känner du till greven Nils Ludvig Barck? Han var en otrolig äventyrare som bl. a. hjälpte Napoelon III att komma till makten i Frankrike, han växte upp på Börringe slott och hans mor hette: Beck-Friis! Känner du till detta slott? Bosjökloster?
 
Han härstammade från greven och riksrådet: Samuel Barck - jag kommer från hans syster Anna (gift med Martin Munktell).
 
Jag kommer även från den danska adelssläkten Gagge (min mormors mormor hette Laura Gagge) och den är ihopgift många gånger med Beck-Friis. Känner du till denna släkt? Den är mycket gammal och är ihopgift med hela den danska adeln bl. a. med Rosenkrantz och Bildt.
 
Släkten hade sitt basområde runt Ystad och Bornholm och har ägt en rad slott i Skåne som: Jordberga, Stora Herrestad, Dybäck och Rydsgård - känner du till dessa gods?
 
Känner du till slottet: Skarhult i Skåne, det som Karl XIV Johan ägde en tid? Engeltofta?
 
Vänligen
 
Ulf

2007-06-05, 20:42
Svar #20

Utloggad Johan Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 09:34
    • Visa profil
Ursäkta att jag kliver in i diskussionen, men du finner Skånska slott och herresäten, med ägarlängder på följande webb; http://www.algonet.se/~sylve_a/slott.htm
 
Hilsn
Johan Börjesson

2008-03-28, 16:03
Svar #21

C-G-A Bartholomew

Hej,
 
Finns det någon som sitter på upg om det gjordes någon boutredning ang Jacob Beck d1698-08-29 i sthlm,var denne Jacob boende i sthlm?,för den som undrar så skall Jacob Beck vara en son till Jochum Beck d1682.
 
Källa:db st Nicolai,Sthlm 1681-1725
 
Mvh
Gillian

2009-07-06, 23:07
Svar #22

Sten Magnusson

Råkade se en fråga angående Jan beckfries och sin kommissionen som skapade fred i ett krig (muntl. uppgift av halvbrorn). hur?: vem vet om detta? var kunigl. sekretar
 
Se nedan:  
 
 
Mvh/Sten Magnusson
 
(Meddelandet ändrat av viking 2009-07-06 23:09)

2019-01-20, 14:25
Svar #23

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Anno 1728, den 12 Februarij wardt ordinarie WInterTing anstält i Albo Härad å Rättegångsstaden Bröserup /.../
/.../
N:o 11
Ryttmästaren Wälborne Hr Jochim Bekk, igienom dess Stiufson Studiosus Juris, H: Friedrich Andreas Jeansson, kiärade till Möllnaren Jöran Jöransson Zauphel i Hallamöllor /.../"

Källa: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kristianstads län (L) EVIIAABB:211 (1728) Bild 2820 / sid 7 (AID: v384819.b2820.s7, NAD: SE/VALA/0382503)

https://www.adelsvapen.com/genealogi/Beck-Friis_nr_800


EÄ tab. 2
Joakim, natural. Beck, sedermera Beck-Friis /.../ Gift 1724-06-26 med Anna Maria Hansdotter Delphin i hennes 2:a gifte (gift 1:o med arrendatorn N. N. Esbom), Död 1754-12-05 på Torup och begraven s. å. 20/12.

***

"786. Fredrik Andreas Johansson, "från alunbruket"; fick 1728 af jur. fakulteten "vittnesbörd om sina framsteg i lagfarenheten"; askultant i Svea hofrätt 17 april 1728; e. o. i hofrättens kansli 11 mars 1729.
Gifte sig på Jutland"

Ur: Skånska Nationen före afdelninganres yid (1682-1832), Carl Sjöström , Lund 1897

***

Om syskonen Barbra, Jakob och Lage Beck
Se: Domkapitlet i Lund FIIf:13 (1698-1698) Bild 2010 (AID: v234771.b2010, NAD: SE/LLA/13550)

2020-04-27, 19:29
Svar #24

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

1724.  Eljaröd
"d: 26 Juni. Vijgdes Ryttmestaren Högädle och Wählb:ne Hr Joachim Beck samt Ädla Frun. Fru Anna Maja Esbiörns. Gudh gifwe dem Lycka och Vählsignelse"

Källa: Eljaröd (L) CI:1 (1722-1746) Bild 9 / sid 3 (AID: v98152.b9.s3, NAD: SE/LLA/13066)


***


1704. Ystad Sankta Maria
Söndagen den 12 Maij blef efter föregången trolofning afkunnat till ett christeligit Ächtenskap första gången för Ähreborne och Wählachtbare Arendatoren Hans Esbiörnson sampt den Ähreborne, Sedesamme och dygdälskande Jungfru Jgf. Anna Maria Hansdotter, warande han kommen ifrån danske Norie, och framwijste så wähl bewijs om sitt lefwerne och willkor efter Kongl: Kyrkio:lagen, som och att han behörigen afwittradt sine arfwingar, hwaruppå och H: Handelsmannen des K: SwärFader Hans Larsson, eedel: försäkrade, det wijd samme Ächtenskap intet hinder wore att befruchta hwarföre dem bägge önskas af Gud rijk nåd, wählsignelse och lycka.
Wigdes d. 19 Julii samma åhr."

Källa: Ystads Sankta Maria (M) E:1 (1690-1771) Bild 38 / sid 30 (AID: v112019.b38.s30, NAD: SE/LLA/13489)

2020-04-28, 20:15
Svar #25

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

Angående mitt inlägg ovan - se även Anders Bergs inlägg om Anna Maria (Hansdotter) Delphin:

"enligt Elgenstierna hette hon Hansdotter, men föräldrarna är inte nämnda. En lång utredning i Lunds herdaminne II:9 s. 435-436 leder fram till att hon helt säkert är dotter till handlanden i Ystad Hans Larsson och hans hustru Gertrud Delphin, och tagit namnet efter sin mors släkt. Denna Gertrud Delphin var syster till ovan nämnde kh Anders Andersson Delphin i Sövde. Deras far var också kh i Sövde och hette Anders Sörensen Delphin (c1606-1670)!"

https://forum.rotter.se/index.php?topic=69511.5;wap2


***

"Råds Protocoller öfwer Justitiae Ährender för åhr 1723
Anno 1723 den 19 Junij
Föredrogz Ryttmästaren Johan Becks ansökning att träda i ofrälse gifte med Anna Maria Esborn.

dhet fans godt att dhet bevillia"

Källa: Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen Prot:1723:1 (1723) Bild 2980 / sid 581 (AID: v655195.b2980.s581, NAD: SE/RA/1311)


***


Ur Eljaröds kyrkoräkenskaper år 1724:
"Donation
Uptages efter Pastoris attest
Wälborne Hr Ryttmästaren Beck med sin Fru gifwit en Oblat ask af Silfwer wäger några ock tiugo Lood oförgylt med des nampn ock Wapn./.../"

Källa: Eljaröd (L) LIa:2 (1716-1780) Bild 290 (AID: v805654.b290, NAD: SE/LLA/13066)

Se fotografi på locket till oblatasken: http://kmb.raa.se/cocoon/bild/show-image.html?id=16000200051409

2021-11-27, 19:13
Svar #26

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Albo häradsrätt d 28 Junii 1726
N: 57 Ryttmästarens Wälborne Herr Jochim Becks Fru Anna Maria Hans dotter låter upwisa det afwitsbref som under hennes Enkestånd uti Häradshöfdingens här å Orten Öfwerwaru, hon redan .. April 1723 innan hon trädde i annat gifte mäd Herr Ryttmästaren låtit uprätta för sine bägge Söner Studenterne Friedrich Andreas Hansson då för tiden på 17 året gammal, ock Carl Gustaf Hansson, då för tiden 11 året gammal, hwarefter hwardera utaf Sönerne uti Fädernesarf tillagt blifwit Ett tusende dal:r Srmt /.../"

Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Malmöhus län (M) EVIIAABB:195 (1726) Bild 856 / sid 49 (AID: v384776.b856.s49, NAD: SE/VALA/0382503); Bild 858/ sid 51 ff (AID: v384776.b858.s51) "Anna Maria Esbiörns utsatte till hennes son Carl Gustaf Johansson"


2022-09-14, 14:08
Svar #27

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
"WählEhrewyrdige och Höglärde H:r Magister och Pastor
I följe af Hans Kongl: May:tz alldranådigste resolution och bijfall af d: 19 Junij förledet åhr, hwaraf Copia widimerat här jemte följer, beder iag tienstligst H:r Magisteren behagade på Nästkommande Söndag första gången, och sedan effer Kyrkiolagen fortfara med lysning för mig och in kiäresta Fru Arrendatorskan Anna Maÿa Esborns; hwilket iag längst för detta widh höga Kongl: resolutionens ärhållande, tänkt genom Gudz Nåd låtit wunnit sin fullbordan, men som min Kiäreste mig öfwertalt, wänta effter min enda Broders hemkomst, som då för tijden uti Stockholm å Stärbhusetz wägnar wistades, och sedermera har iag till Dannemark och Jutland måst giöra en oundewikelig reesa, så tijden der medelst har kommit sig att utdraga:*
Jag är
WählEhreWyrdige och Höglärde H:r Magisterens och Pastorens
Eljaröd d:n 15 Maij 1724
hörsamma Tiänare
J. Beck

Att desse twenne Copier äro med sielfwa originalerne lika lydande attestera
P P Rubenius"

***

"Praes d: 18 Martij 1723
Stormäktigaste Allernådigste Konung.
[Påskrift:
Kongl: May:t will här med till denna Ryttmästaren Becks underdånigste ansökning gifwa des Nådige bijfall.
Stockholm uti Rådkammaren d: 19 Junij 1723 /:
Friedrick]
Såsom effter Gudz Nådige försyn iag fattat de tankar, att inlåta mig uti ofrälse giffte med Arrendatorskan Anna Maÿa Esborns, men utan Eders Kongl: May:ttz Allernådigste tillstånd intet fördristat mig att låta sådant winna fullbordan genom wigsel och Kyrkiones öfliga Ceremonier: Altså Supplicerar allerunderdånigst, det täcktes Eders Kongl: May:tt gifwa der till sitt nådige tillstånd så att Adelige privilegierne icke måge lända henne eller mig till något förfång; Förblifwandes med underdånig Wördnadt.
Stormäktigste Allernådigste Konung
Eders Kongl: May:ttz
allerunderdånigste och Troplicktigste
undersåte och Tiänare
J: Beck"

Källa: Lunds domkapitel, FIIp:18, LLa

2023-01-19, 11:31
Svar #28

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

Generalmönsterrulla 1704 5/1.
Malmö garnison (Drottningens livregemente till fot), regementschef överste Axel von Faltzburg
Livkompaniet
[Musqueterare nr] 92 Corfitz Beck
Landzman: Skåne
Tiänt Cronan: 3/4 [år}
Gammal: 20 [år]
Gift: -
avancerat til Corpral under N:o 22, i stellet Johan Jochim von Faltzburg"

Källa: Generalmönsterrullor - Bergsregementet (Yngre) och dess föregångare 1389 (1703) Bild 1550 (AID: v480442.b1550, NAD: SE/KrA/0023)

Se även nr 92 vid mönstringen 1703 6/8: Generalmönsterrullor - Bergsregementet (Yngre) och dess föregångare 1389 (1703) Bild 170 (AID: v480442.b170, NAD: SE/KrA/0023)


EÄ tab. 3 "Corfitz Ludvig, natural. Beck, sedermera Beck-Friis (son av Lave, Tab. 1), till Bosjökloster samt, efter äldre broderns död, till Glimminge och fideikommisset Hevringsholm. Född 1685-08-25 på Andrarum. Kom i tjänst 1701. Fänrik vid drottningens livregemente till fot 1704-05-16. Kornett vid livdragonregementet 1708-03-04. /.../"

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna