ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barck  (läst 4610 gånger)

2004-06-02, 15:28
läst 4610 gånger

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som är släkt med den grevliga ätten Barck? Eller råkar veta vem som var hustru till
 
Greve Nils Barck
Föddes som tvilling 1713 och som son av riksrådet Samuel Larsson Barck, adlad, friherre och greve Barck och hans hustru Anna Elisabet Göthe.
Död 30.11.1782 i Stockholm.
Hovkanslers titel 18.03.1763
 
Enligt Elgenstierna och många andra svenska böcker skall hon heta Regina von Dietrichstein men då man ser i Österrikisk litteratur och källor hittar jag ingen med detta namn. Märkligt?
 
M.V.H.
Ralf

2004-06-02, 23:13
Svar #1

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej Ralf!
Enligt både Elgenstierna och Svenskt biografiskt lexikon var det Maria von D. (1736-1802), som var gift med Nils Barck. Artikeln i SBL är skriven av arkivrådet i RA Erik Naumann. En Regina von D. nämns f ö i Elgenstierna del IV, sid 123, gäll släkten Khevenh?ller.
Mvh!  
Håkan

2004-06-03, 00:31
Svar #2

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej!
Eftersom jag har båda kvinnorna von Dietrichstein i mitt släktforskningsprogram blandade jag i mistag ihop Maria von Dietrichstein med Regina von Dietrichstein. Tack för svaret!
 
M.V.H.
Ralf

2005-09-29, 20:28
Svar #3

Utloggad Linda Wikland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2016-11-03, 19:24
    • Visa profil
Hejsan!
Jag har hittat en välb fru Anna Barck i domboken i Ystad 1664.
Är det någon som kan placera henne i Barck-släkten?
Mvh  
Linda

2005-10-19, 16:45
Svar #4

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej! Jag heter Ulf Sawert och härstammar från (Greven) Samuel Barcks syster Anna. Hon gifte sig (17 år!) med den 44 årige! Martin Munktell. De fick många barn varav: Johan Munktell. Han skulle sedan 1730 starta Grycksbo Pappersbruk. Denna Greveätt är mycket intressant!! Man tror att Greven Samuel Barck var 1819 drottning Ulrika Eleonoras närmaste man! Även hans två söner: Nils och Ulrik skulle gå långt! Ulrik var ju först kavaljer åt den lille prinsen Gustav (sedermera Gustav III) och Guvernör åt Hertig Karl (sedermera Karl XIII). Han gifte sig sedan med den gamle Kungens (Fredrik I) älskarinna ...Ebba?Horn. Nils vart en mycket framgångsrik diplomat och var en tid ambassadör åt den ryska kejsarinnan: Elisabeth, men blev rappelerad och hamnade i Wien i stället. Där tjänstgjorde han i många år och blev en av kejsarinnan Maria- Theresias nämaste rådgivare!! Kommer ni från denna släkt skall ni vara stolt!! Samuel i sin tur härstammade från Stormor i Dalom Margaretha Burea och hennes man prosten Uno Troilius (tjänstgjorde i Leksand). Stormor härstammade i sin tur från den legendariska Bure-ätten!! Gå gärna in och titta på denna norrländska adelssläkt. Dietrichstein är en av Österrikes äldsta och förnämsta adelssläkter!! De har ägt många slott och är ihopgifta med bl a släkterna Luxemburg, Liechtenstein, Esterhaza!
Ha det bra!
Ulf Sawert.

2005-10-19, 23:29
Svar #5

Utloggad Ove Renger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2016-02-23, 23:45
    • Visa profil
    • www.renger.se
Hej!
Är det någon som har föräldrarna till: Maria von Dietrichstein * ca 1736 +18020425 Wien (Österrike)
Mdbh, Ove!

2005-10-25, 10:29
Svar #6

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Ove! Gå till biblioteket och titta i adelskalendrarna!
 
Låt mig bara få fylla på med en färgstark person från denna Greveätt. Ambassadören Nils fick sedan bl a sonen Nils, som blev Gevernör över staden Wismar (som tillhörde Sverige då), han var även Styrelsordf. i Musikakademin. Denne Nils var bl a god vän med den stora kompositören: Martin Kraus. Kraus brukade komponera musik hemma hos Nils och trivdes bra där i naturen vid Bergshamra som nyttjades av släkten Barck. Han dog dock tidigt och ligger begravd ute på blockhusudden vid Brunnsviken. Denne Nils fick sedan en son, som hette Nils!! Han var mångsidig och driftig och startade bl a sveriges första sockerbetesfabrik 1838 - den låg i Skåne. Han gifte sig även med en kvinna från Greveätten: Beck-Friis.
 
De fick sedan en son som hette Nils!! Han växte upp på slottet Börringe-kloster och skulle få vara med om de mest otroliga saker! Han ville ut i stora världen och for till London. Där besökte han Miss Howards salonger och träffade bl a den blivande Kejsaren av frankrike Napoleon III. De blev bekanta och Nils hjälpte sedan honom att komma in i det oroliga frankrike genom att ge honom ett falskt pass, utskrivet på Greven Lewenhaupt. Som tack för hjälpen fick Nils entreprenad på renhållningen av paris gator, något som han dock inte gick i land med. Han hamnade i Spanien och där fick han vara med om att smuggla in den blivande diktatorn:General Prim i landet. Prim klädde ut sig till Barcks betjänt då Nils reste in i sin hästdroska. Prim skulle sedan regera Spanien i två år innan han blev mördad. Nils var en stor entreprenör och hade egna fabriker som bl a tillverkade margarin, han gjorde även tappra försök att starta gruvdrift i Norrbotten med hjälp av brittiskt kapital. När General Prim var Spaniens härskare så lejde han en känd konstnär som målade av honom, denne konstnär passade också på att måla av Nils fru: en bankirdotter från Paris. Denna tavla finns idag på Louvren och heter: Grevinnan Barck. Se den!
 
Källor: Internet, uppslagsverk, böcker på bibliotekt.
 
Ulf Sawert.

2005-10-25, 15:07
Svar #7

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Som jag skrev ovan så har jag Maria von Dietrichstein och hennes man ambassadören och hovkanslern Greve Nils Barck med i min släktforskning. Jag har försökt hitta Maria i alla möjliga adelskalendrar och verk i både Sverige och Österrike men har aldrig hittat henne inom släkten von Dietrichstein. Har till och med börjat fundera om det rör sig om en sammanblandning av något slag. Med andra ord har jag funderat på om hon skulle vara adopterad eller ha varit född utav en annan släkt och genom giftermål erhållit namnet von Dietrichstein. Någon genealog borde ta och undersöka vem hon egentligen var och försöka hitta information om henne.

2005-10-25, 16:48
Svar #8

Erik P. O. Berggren

Den som önskar se en förminskning av tavlan av Grevinnan Barck kan bege sig till Louvrens hemsida.
 
http://arts-graphiques.louvre.fr/fo/visite?srv=mtr&radiobutton=oeuvre&quicksearchinput=Barck
 
Mvh
Erik P. O. Berggren

2005-10-25, 17:53
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hon vänder sig om eller?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-10-26, 13:42
Svar #10

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Toppen! Att ni fått fram tavlan på henne!!!! Vad roligt!!
 
Hälsningar: Ulf.

2005-11-01, 15:15
Svar #11

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej igen! Lite mer om Greveätten Barck: Som sagt var så innehade släkten nyttjanderätten till Bergshamra-området. Det var änkedrottningen: Hedvig Eleonora (Carl X Gustavs fru), som styckade av detta område till Samuel Barck och hans efterkommande från sin (Ulriksdals) Kungsgård. Det var denne driftige kvinna som bl a byggde slotten: Drottningholm och Strömsholm. Det var ett stort och vackert område vid Brunnsviken. Under många år hyrdes området (+ villor) ut till olika eminenta personer bl a rysslands Ambassadör. Denne hade en kock vid namn: Regis Cadier, han skulle sedan bli känd som mannen som byggde och drev: Grand Hotell!! (Grönsakerna till hotellet odlades på Bergshamra!). Andra kända personer som hyrde området var Kungen: Carl XV! Han bedrev experiementjordbruk där. I början på 1900-talet sålde dock Barck-släkten nyttjanderätten till Stockholm Stad. Barck-släkten var då starkt ingift i Beck-Friis ätten (Greveätt) så man hade nya slott att bo i! (Se: Börringe slott, Bosjökloster mm.)
 
Källor: Internet, Uppslagsverk.
 
vänligen: Ulf Sawert.

2005-11-02, 00:14
Svar #12

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej Ulf!
 
Majoriteten av de personer som heter Beck-Friis tillhör inte en greveätt. I stället är de medlemmar av den Friherrliga ätten, Beck-Friis, nr 278 på Sveriges Riddarhus. Den nuvarande huvudmannen för denna ätt heter Friherre Tomas Beck-Friis. Han är son av huvudmannen för den Grevliga ätten, Beck-Friis, nr 104 på Sveriges Riddarhus Greve Michael Beck-Friis. Den grevliga värdigheten tillkommer nämligen endast huvudmannen enligt primogenitur.

2005-11-07, 15:23
Svar #13

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej alla! Är det någon som vet något om Baronsläkterna: Liljencrans och Tigerschiölds? (vi har dessa namn i vår släkt).
 
Vänligen: Ulf.

2005-11-07, 15:43
Svar #14

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Liljencrantz: Svensk släkt från Arboga. Hette förut Westerman. Adlad 1768. Friherrlig 1777. Introducerad på Sveriges Riddarhus år 1756, som friherrlig släkt nr: 297. Utgrenad i grevliga släkten Liljencrantz.
 
Källa: Adel i Sverige. Någon friherrlig släkt Tigerschiöld finns dock inte upptagen där (bara en adlig), men sajten verkar i och för sig bara ta upp levande släkter.  
 
(Fast dessa släkter kanske inte riktigt hör hemma i diskussionen om släkten Barck? Det går bra att starta nya diskussioner för de släkter som inte har någon egen tråd än.)

2005-11-07, 21:28
Svar #15

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Anna! Tack för svaren. Du får gärna göra det åt mig om du vill... - vet inte hur man gör -starta upp en linje för dessa adelssläkter. Skulle vara intressant att få vet mera om dessa.  
 
Vänligen: Ulf.

2005-11-07, 21:49
Svar #16

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 15:59
    • Visa profil
Jag börjar undra om det överhuvudtaget finns någon adlig släkt som inte herr Sawert är släkt med.
Jag föreslår herr Sawert att gå in och läsa lite information om hur man använder sidorna här på Anbytarforum. Grunden för släktforskning är att lära sig hur det går till att forska. Det finns jättebra sidor att läsa här på Rötter om släktforskningens grunder.
Jag trodde en gång att jag var av adlig börd, men det togs ur mig snabbt när jag började forska. Det visade sig att den som jag trodde var min ana pga efternamnet inte alls var det. Namnet hade dött ut med honom och en av mina anor hade tagit sig det....så mycket var det bevänt med den adeln. Jag har mest torpare, bönder och lite soldater i min släkt och det är så intressant att forska och ta reda på hur de levde och hade det. Ett riktigt kämpafolk.
Mvh
Iréne

2005-11-09, 15:23
Svar #17

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Jo, Anna-Carin...Du får gärna lägga upp en linje även för adelssläkterna: Silverstolpe, Stiernswärd och Kylensterna. Vi har öven dessa intressanta ätter i vår släkt. Vill gärna veta mer om dessa! Såvitt jag förstått så äger ännu idag Stiernswärds två slott i Skåne: Vittskövle slott och Söfdeborg slott. Jag är en total amatör när det gäller datorer...dock inte då det gäller espri och spekulativ talang!!
 
Vänligen: Ulf.

2005-11-09, 15:49
Svar #18

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 15:59
    • Visa profil
Ulf, du kan väl inte vara någon amatör när det gäller datorer. Du har ju en egen hemsida.
Börjar tro att du försöker driva med folk här.
Mvh/Iréne

2005-11-09, 16:07
Svar #19

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ulf, klicka på Introducerad Adel högst upp på den här sidan:
 

 
Bläddra sedan längst ned på den sidan. Då ser du en knapp för att skapa nya trådar!
 

2005-11-09, 16:52
Svar #20

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Ulf,  
 
Du ska se att om du följer Anders beskrivning ovan, så kan även du skapa diskussioner själv. Att lära sig något nytt ibland brukar vara utvecklande och positivt.  Inte skulle väl de driftiga Burarna bland dina anor ha gett upp så lätt inför en ny uppgift?

2005-11-10, 20:03
Svar #21

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Tack Anders för hjälpen! Nu är det gjort!
 
Vänligen: Ulf.

2005-11-11, 19:09
Svar #22

Gun-Britt Wernér

Hej!
 
Hittade i mina något slarvigt nerskrivna anteckningar, en Barck - om inte denna person är omnämnd tidigare i diskussionen.  
 
Johan Henrik Tavast, född 1763 i Kuopia, död i Stockholm 1841. Greve, general.  
 
Gift 1:a gången med Christina Sofia Hising.
2:a Lovia Albertina Barck, dotter till Nils Anton Augustin Barck och hh Catharina Charlotta, född Travenfeldt.
 
MVH
Gun-Britt Wernér

2006-06-05, 05:37
Svar #23

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej alla vänner! Såg ni det fina TV-programmet om kompositören Josph Martin Kraus (1756-1792) igår? Det var verkligen bra! Han blev ju begravd på Bergshamra-området (bara 36 år gammal) där en vän (enligt programmet) upplät begravningsplats åt honom. Denne vän var Greven: Nils Barck, se ovan! Kraus är kanske vårt största musikaliska geni någonsin! (möjligen i konkurrens med Franz Berwald och Johan Roman).
 
Vänligen
 
Ulf (kompositör).

2006-06-15, 01:01
Svar #24

Mikael Jonsson

Hej,
 
Jag har en anfader som var kyrkoherde Thomas Henrici Barchius i Söderbärke. Född i Söderbärke, där jag tror att även hans far var kyrkoherde. Död 1639 i Söderbärke.  
 
Hans dotter Elisabeth gifte sig med professorn Jonas Svenonis Columbus.
 
Är Tomas Henrici Barchius besläktad med biskopen i Västerås Nils Barchius, eller Riskrådet o sedermera Greven Samuel Barck?
 
Tacksam försvar,
Mikael

2007-12-05, 00:51
Svar #25

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Lite bilder på några profiler i denna greveätt. Nils-Ludvig (till vänster)...stor äventyrare, växte upp på slottet Börringekloster i skåne, hans mor (grevinna) hette Beck-Friis. Ulrik Barck, riksråd, gift med med Ebba Horn, ägde slotten: Jacobsberg (Uppland), Horn av Åminne (Finland), Dannäs och Ekebyholm (Rimbo). Samuel Barck (till höger), riksråd, en av drottning Ulrika Eleonoras närmaste män, bodde på Bergshamra där släkten ärvde besittningsrätten av området. Jag kommer från hans syster Anna (gift med Martin Munktell).

2009-12-04, 18:18
Svar #26

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Ett par inlägg har flyttats till  Övriga Släkter - Bark / Barck.

2010-05-04, 06:42
Svar #27

Utloggad Kaarina Ylin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-13, 13:18
    • Visa profil
Känner någon till denna Samuel Eriksson Barck, gift med Johanna Eriksdotter Ancherus. Han skulle ha varit ifrån Uppsala eller i närheten av Uppsala. Han nämns längst ner i hänvisningar som munsterskrivaren d. 6.3.1699 i Finland.
 
http://www.helsinki.fi/ylioppilasmatrikkeli/henkilo.php?id=3190

2013-01-16, 20:22
Svar #28

Utloggad Annica Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2022-01-02, 17:07
    • Visa profil
Fynd som kanske kan glädja någon (vet ej om hon tillhör den adliga eller ickeadliga släkten):  
1676-11-26 (AID: v40303.b63.s119 Skänninge C:1) Den 26 Inträdde i Echtenskapsståndet den Ehreborne och konsrt?yt M Jacob Roohs samt gudfruchtige Matrona h Elisabeth Jahansdotter Barck Sal Lars Olufssons guldf???? efterlefwerska.

2013-01-17, 13:50
Svar #29

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
 
Sätter en peng på att hon är dotter till guldsmeden i Gränna  
Ludvig Johansson Barck - av prästsläkten från Järsnäs.
 
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2013-01-17, 15:46
Svar #30

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:24
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej Olle,
 
Blir det inte lite kronologiskt tajt då denna guldsmed ska vara född 1635 (Smol.Ups III, s 670) och att Elisabet Johansdotter (Står det så, ser lite märkligt ut i kyrkoboken?) Barck ingick ett ytterligare äktenskap 1676.
 
mvh
martin

2013-01-17, 22:25
Svar #31

Utloggad Annica Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2022-01-02, 17:07
    • Visa profil
Han (=Lars Olufsson) dog i alla fall 1676,  
 
Mortui 1676-06-04 (AID: v40303.b60.s113 ) Lars Olufsson Guldsmed på f???gatan sedan die(?) om ????
 
Lite frågetecken pga att sidan är fotograferad böjd.

2014-08-16, 22:29
Svar #32

Utloggad Hans Forsberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 554
  • Senast inloggad: 2023-05-13, 11:51
    • Visa profil
Barck Månsson Thore. Klädesmakar åldersman. V m. Pålsd. Malin/
Magdalen Uppgifterna har jag från Örnberska samllingen ( s 154 under Schilling )
Örnberg har Barck namnet inom parantes.
De har bl.a en dotter Thoresdotter Gunilla v m mässingsslagaren Schilling
Kilian II.
Det finns hu en hel del med namnet Barck/Bark. Vet ngn om han är i släkt med de grevliga som nämns tid på denna sida.
Jag har inte funnit några noteringar om varken vigsel eller d.datum för
varken Barck Månsson Thore eller hustrun. Fann heller ingen bouingress för
Östergötland. Hûlphers genealogier innehåller flera olika namn med Barck/Bark, men ingen med namnet Thore Månsson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna