ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Armfelt  (läst 4669 gånger)

2011-06-26, 14:36
läst 4669 gånger

Utloggad Fredrik Rosenlew

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2011-08-02, 09:59
    • Visa profil
Stamfadern för släkten Armfelt, Erik Larsson från Jämtland har i alla ättartavlor (Carpelan, Elgenstierna,  angetts vara gift med Märta Billring från Norge (Jämtland var då en del av Norge).
 
Det riktiga är antagligen att hon hette Märta von B?ldring f. ca 1600, dotter till Christoffer B?ldring och NN Wrangel, och att hon var hemma från Kurland (där Erik Larsson tjänade i många år). Christoffer von B?ldrings far hette också Christoffer.
 
Av parets två äldsta söner, var Gustav gift von Tiesenhausen i sitt första gifte och den andra sonen, Christoffer tydligen döpts efter sin morfar. De tre  första generationerna Armfelt är mycket fast anknutna till Ingermanland och Baltikum, till den grad att de inte hade någon beröring med kärn-Sverige förrän i den fjärde generationen.  
Den tredje generationens beröring är dessutom begränsad till general Carl Gustaf A. som på grund av sin tjänsteställning fick det men hans hustru Aminoff var liksom sin man född Ingermanland (de hade en son som döptes till Christoffer. En brorson till CGA blev även döpt till Christoffer, ett förnamn som därmed kan kallas för en tradition, såsom det var det inom släkten von B?ldring)
 
Hur myten Billring och från Norge uppkommit har jag inte utrett.  
Det finns en norsk släkt Billring. Förnamn med norsk eller jämtländsk klang hittar jag inte bland de första generationerna Armfelt och inte heller någon som helst beröring i form av giftermål, jordinnehav el.dyl. Det verkar vara ett påhitt att stammodern skulle ha varit från Norge?
 
Släkten von B?ldring genannt Bilterling eller bara von B?ldring-Bilterling forlever, i Tyskland, USA.
 
Är släkten Armfelts påstådda jämtländska (norska) rötter (på manslinjen) bevisade genom säkra källor?  
 
Finns det ingen risk för att den jämtländske Erik Larsson är en annan person än den, hela sitt liv i Ingermanland och i Baltikum verksamma Erik Larsson?  
 
Kanske släktens ursprung är baltiskt? Jag tycker det verkar mera sannolikt än jämtländskt.
 
Får jag kommentarer!
 
Fredrik Rosenlew

2011-06-27, 13:44
Svar #1

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Enligt Elgenstierna var Erik Larsson kommendant på Koporje från 1648. Det är ett ovanligt namn och rimmar väldigt bra med Norge. Kan inte en förväxling/ett hörfel ha uppstått?  
 
Erik Larsson hade affärer med Nyen som sönerna, inklusive den till Polen överflyttade löjtnanten Erik Johan Armfelt,efter faderns död och kriget på 1650-talet, vägrade betala.
 
CBkn}

2014-04-01, 19:14
Svar #2

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Är det någon som känner till något om vad en överstelöjtnant Anders Armfelt  kan ha haft för sig 1663 och var i så fall ? Enligt Bergskollegium caverar han då för en fängslad (halv- ?)bror, den skuldsatte hammarsmeden Paul Arendt.
 
Jag har sedan insett att det fanns en överstelöjtnant Anders Arenfelt (768), som faktiskt härstammar från Arendt, så jag har hamnat i fel avdelning. Å andra sidan verkar det inte finnas någon tråd för Arenfelt. Jag är fortfarande intresserad av personerna och släkten. Värden får avgöra.
 
(Meddelandet ändrat av LOE 2014-04-01 20:46)
LOE

2014-04-02, 21:04
Svar #3

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Har någon stött på konstapel Jacob Friedrich Armfelt, som tillsammans med sin halvbror, hästhandlaren och hantlangaren Petter Norberg, var inblandad i slagsmål enligt Norrköpings Kämnersrätts dombok 1768 28/1 - 16/2.  De hade på ett värdshus ”överfallit samt illa slagit” några andra gäster.
Armfelt påstod sig vara adelsman och premiärkonstapel vid Kgl Artilleriregementet. Han var ”liten och undersätsig till växten samt av god kroppsstyrka”, 27 år gammal, och son till en fänrik, vilken ”för många år sedan och i hans barndom avlidit”.
I Elgenstiernas supplement, del 1, s 68,  finns ”utan känt samband” en sergeant Jacob Fredrik Armfelt, g m Anna Catharina Möller, vilka år 1740 får en dotter i Arbrå.
I Norrköpings KR:s dombok 1768 12/4 § 10 uppges att förre artillerivolontären (som tydligen var hans rätta titel) J A Armfelt  var gift med Christina Andersdotter.

2014-04-03, 10:12
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Nils,
 
nämnde Jacob Fredrik Armfelt eller Arenfeldt har varit uppe till diskussion tidigare i forumet under avdelningen om resandesläkter. Sök på Arenfeldt så hittar du inlägg av bl a Bo Lindwall, Gabriel Wallgren och Niclas Rosenbalck.
 
Jag tror ditt fynd från Norrköping 1768 är okänt för dessa forskare!

2014-04-03, 15:39
Svar #5

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Tack Anders, det var intressant, misstänkte nog anknytning till resandesläkter.

2014-04-03, 15:47
Svar #6

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Jag ser nu att diskussionen kring denne Armfelt mm finns under resandesläkter Norberg/Nordberg.

2014-04-03, 16:52
Svar #7

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Jag biträder Anders Berg i hans inlägg under resandesläkter, Norberg/Nordberg (2008 24/6) beträffande att Jacob Fredrik d ä passar in som son till Fredrik A av den adliga ätten, tab 19:
14 års lucka bland första och andra barnet, förnamnen, anknytning till Arbrå, social deklassering inom familjen, mm.
Under forskning i Norrköpings kämnersrätters domböcker har jag fått fram följande om J F Armfelt d y:
1768 28/1: Armfeldt och halvbrodern Norberg  hade ”den 26 denna månad om aftonen vid värdshuset Westralund överfallit och illa slagit handlanden från Sölvesborg, David Påhlman och handelsbetjänten från Eksjö, George Grenman.”
A uppvisade en permissionssedel, undertecknad Landskrona 1768 3/1 av kapten Bernhard Zimmerman.
A var ”liten och undersätsig till växten samt av god kroppsstyrka”, sade sig vara 27 år gammal, adelsman samt i 10 år varit borgare i Laholm och 1755 13/9 fått ”burbrev”, som nu uppvisades och nu tredje året vid Kgl Artilleriet vid Zimmermans komp i Landskrona och ”androg f ö det hans fader varit fänrik men för många år sedan, och i hans barndom, avlidit”.
1768 29/1, § 5: Konstapeln Jacob Friedrich Armfelt hämtad ur arresten. A och ”dess halvbroder” Petter Norberg hade varit  inblandade i slagsmål. Den senare var hästhandlare och hantlangare vid kapten Selins komp i Göteborg och var några och 30 år gammal, ”av medelmåttig växt med stora blå ögon och mörkt hår”. Han hade vid vistelsen i Norrköping burit ”blå klädeskläder (?) med flata krusiga mässingsknappar och stövlar”. Han var nu efterlyst i hela länet, dvs Östergötlands.
1768 16/2: J F Armfelt hade inför domstolar sagt sig vara ”adelsman och premier-constapel vid Kgl Artilleriregementet.” Kaptenen och riddaren hr Zimmerman sände en skrivelse till KR (Kämnersrätten): A var volontär, inte konstapel vid detta regemente. Han  hade suttit fängslad i Jönköping och utgivit sig vara adelsman, ”vilket jag dock sedermera funnit vara osant”.
KR skulle inhämta uppgifter från justitiekanslern E von Stockenström
1768 1/3, § 1: Justitiekanslern Eric von Stockenströms skrivelse betr J F Armfelt hade nu inkommit:
A hade i Jönköping ställts inför rätta för att ha ”befrämjat artillerihantlangaren Petter Nordbergs flykt, då denne, efter att ha rymt från Varbergs fästning, skulle av slottsvakten gripas”. Så långt JK:s skrivelse.
A hämtades ur arresten och medgav att han visste att N rymt från Varbergs fästning, men ”emedan bloden är tjockare än vattnet”, hade han inte angivit honom. A påstod vidare att han aldrig blivit arresterad, ej heller att hans pass var falskt, som påståtts.
1768 12/4, § 10: Enligt en rannsakning vid Tjusts häradsrätt hade stöld begåtts av förre artillerivolontären J F Armfeldts hustru, Christina Andersdotter.

2015-01-28, 20:07
Svar #8

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
I HFL för Kerstin Persdotter i Svennevad finns en notering:  
Svennevad AI:12 (1821-1825) Bild 199 / sid 193 (AID: v50773.b199.s193, NAD: SE/ULA/11496)
Hr Gen. Armfeldt ansvarar för deras framtida bärgning. Se protokoll 1817 26/5
 
Vad kan ligga bakom?  
Vem kan denne Gen Armfelt vara som omnämns 1817?  
Vad är det för protokoll som nämns?  
 
Någon som känner till släkten Armfelt och kan veta något om honom?

2015-01-28, 22:27
Svar #9

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Carl Armfelt (1764-1846), generalmajors avsked 1816, död i Gräve socken och begravd i Svennevads kyrka (Friherrliga ätten Armfelt, nr 213, tabell 37.)

2015-01-29, 11:01
Svar #10

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
TACK, jag hittade honom här: http://www.adelsvapen.com/genealogi/Armfelt_nr_213 ,   tabell 37.  
Men jag förstår inte vad han hade med denna familjen att göra. Varför skulle han betala för deras bärgning?  
Det sockenprotokoll som hänvisas till, ger egentligen ingen vägledning kring varför.  
 
(Meddelandet ändrat av annikan 2015-01-29 14:28)

2019-09-25, 13:10
Svar #11

Utloggad Simon Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-19, 11:02
    • Visa profil
Angående Ahrenfelt, som troligen är en gren från Armfeltätten, så har det uppmärksammats i Danmark:


https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=120549.0


För övrigt har jag nyligen fått reda på att min farfars farfar var en utomäktenskaplig son till greve Carl Armfelt (1836-1890) på Rauhalinna. Jag har därför börjat intressera mig för denna sidan av släkten och letar nu efter andra ättlingar på svärdssidan. Det hade varit intressant om man kunde följa Ahrenfeltätten vidare.

2019-10-29, 21:20
Svar #12

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Rulla På öfwerstens Edhle och Wällborne H:r Rembert von Funckens Nyia Esquadron, och Capitain Gideon Pröbstingz Compagnie, Ingiffwidt J Narfwa den 1 November A:o 1684
/.../
Förare Christoffer Willhelm Armfelt. 1"

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0054078_00157
Källa: Rullor 1620-1723, , SE/KrA/0022/1684/14 (1684)


Se även: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0300106_00956
Källa: Rullor 1620-1723, Registerkort över namn i rullorna, SE/KrA/0022/1a/1

https://www.adelsvapen.com/genealogi/Armfelt_nr_458

2020-12-31, 14:06
Svar #13

Utloggad Erik Holmlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:52
    • Visa profil
Angående Ahrenfelt, som troligen är en gren från Armfeltätten, så har det uppmärksammats i Danmark:


https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=120549.0


För övrigt har jag nyligen fått reda på att min farfars farfar var en utomäktenskaplig son till greve Carl Armfelt (1836-1890) på Rauhalinna. Jag har därför börjat intressera mig för denna sidan av släkten och letar nu efter andra ättlingar på svärdssidan. Det hade varit intressant om man kunde följa Ahrenfeltätten vidare.

Får man fråga hur det är belagt att din farfars farfar var en utomäktenskaplig son till Carl Armfelt? Med vilka källor?

2021-02-09, 08:10
Svar #14

Utloggad Simon Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-19, 11:02
    • Visa profil


Får man fråga hur det är belagt att din farfars farfar var en utomäktenskaplig son till Carl Armfelt? Med vilka källor?
Tack vare en DNA-träff kunde jag nyligen reda ut vem som var min biologiska farfar. Hans farfar var i sin tur född som oäkta i Rauhalinna. Jag har haft kontakt med flera av min farfars farfars barnbarn som berättat att fadern var en Armfelt som skall ha betalat den oäkta sonens utbildning. Hans äldsta dotter skriver i en kortare släktutredning om sin farfar ”Okänd i kyrkoboken, men enligt far hette han Armfelt”.


Jag kollade upp husförhörslängden och där är hans mor piga hos greve Carl Armfelt i Rauhalinna. Hon kom dit 1859 och var kvar till åtminstone 1877. Sonen föddes 1869 och han får senare en handelsutbildning. Carl Armfelts systerson skriver dessutom följande om sin farbror: ”Morbror Carl hade ärft fullt sin morfars (Gustaf Mauritz) lättsinne på erotikens område, men var likväl, som morfadern älskad af sin familj”.

2022-03-08, 18:51
Svar #15

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"d. 17 Decemb, 1726 hölts Consistorium Ecclesiasticum Extra Ordinariun /.../
5. Kyrkioherden i Arbrå i Helsingland Hr Laurent Lingzelius communicerar i bref af d. 9 Decembris 2:ne HäradsRättens här i Orten Extracta Protocolli, af hwilka det ena angår H:r Ryttmästaren Friedrich Armfeldt och hans Fru Hedwig Sophia von Schmiede, som ifrån Consistorio blefw:t remitterade till werldzlig Rätt emedan de alt ifrån Åhr 1722 eij kunnat komma till någon förening utan lefwat ifrån hwar annan skilde. Men HäradsRätten, som ingen kundskap hafwer eller få kan på hwad Ort han wistas och sig uppehåller, derwijdh intet mehra giöra kunnat än at de wijd undersökningen befunnit honom och icke henne till en så långlig skilnad ordsaken wara."

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0074667_00570
Källa: Uppsala domkapitel, Domkapitlets protokoll, huvudserie, SE/ULA/11630/1/A 1/27 (1725-1726)


Se även: https://forum.rotter.se/index.php?topic=140664.msg1436829#msg1436829

Bild nedan (ArkivDigital): Arbrå (X) C:1 (1688-1727) Bild 130 / sid 236 (AID: v134361.b130.s236, NAD: SE/HLA/1010005).
Vigsel 1719 17/12 i Arbrå:

2022-08-17, 16:16
Svar #16

Utloggad Simon Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-19, 11:02
    • Visa profil
Jag har funderat lite över ättens stamfader som skall ha varit en bonde från Frösön vid namn Lars Eriksson. Äldsta belägget för detta namn är mig veterligen Anrep och som senare genealogier bygger på. Den äldsta källan jag kan hitta som nämner den adlade Erik Larssons far är den likpredikan som Carl Gustaf Mandelin håller över Gustav Mauritz Armfelt 1814. Här omnämns han dock som Lars Carls(s)on. Samma namn nämnes i "Beskrifning öfwer Perno socken i Finland" av Anders Johan Hipping från 1817. Är det inte därför troligt att Anrep helt enkelt skrivit fel patronymikon? Eller kan det vara så att han har haft tillgång till någon annan källa? I så fall vilken? Hipping har av allt att döma använt sig av Mandelins likpredikan som sin källa.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna