ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ankarfelt  (läst 987 gånger)

2010-09-29, 10:05
läst 987 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I EÄ redogörs under adl ätten Ankarfelt för ursprunget genom en redogörelse för en släkt Dreffling som sägs inkomma till Sverige 1580 och från vilken adl ätten Lillienberg, adl ätten Dreffling samt adl ätten Ankarfelt utgår. För de intresserade hänvisas till en diskussion som förs under .
Kanske någon har ytterligare kunskap att tillföra i diskussionen.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2010-12-01, 12:55
Svar #1

Utloggad Tina Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 11:02
    • Visa profil
Hej.Finns det någon som vet eller sitter med matrial om Eva Charlotta Anckarfeldt F:1729 i Karlskrona som enligt Elgenstien gifter sig 1770 på Övreholm Fagerhults Församling Kalmar län.Med Corpralen Carl Fredrik Appelbom F:1726.I Elgenstien står det SANNOLIKT den adliga ätten Appelbom.Hur säkert är detta igentligen???Finns det något dokument som styrker detta.mer än för mig ett antagande..En broder till Carl som heter Anders o var barnlös skulle enligt ett testamente eller i en bouppteckningen har haft sin enda bror till att fått ärvt en ansenlig summa pengar??Var skulle detta dokument finnas???Jag har lyckas att spåra denna EV.bror till Finland som bor med sin fru på gården Norrby (Degerö)Snappetuna,brodern dör 1770.Anledningen till mina frågor är att min sambos anmoder Ulrica Christina alltså dottern till Carl och Eva dör 1829 i Ökna församling totalt utfattig???Gift med en lumpsamlare som hade otagliga barn på bygden.Finns det någon historia om denna familj nerskriven någonstans.Tacksam för ev.upplysningar eller info.Vänliga Hälsningar Thina Johansson

2010-12-01, 22:28
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I Fagerhult C:2a (1715-1773) Bild 241 / sid 467 anges under vigda:
Corporalen Carl Appellbom från Ekeberga(?) socken och Transjö - om jag läser rätt.  
Har den lokaliseringen undersökts?
 
Han återfinns i Ekeberga AI:1 (1772-1791) Bild 50 / sid 87


 
Han står där som Apelbaum.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2010-12-02, 15:19
Svar #3

Utloggad Tina Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 11:02
    • Visa profil
Hej Olle.Jag har själv sett denna husförhörs sida och här stämmer vigselnotisen helt.Men tidigare har denne Carl varit gift med en kvinna i Hälleberga Församling och flyttar därifrån till Ekeberga församling.Finns i husförhören fr.Hälleberga bostället Stora Aplaryd.Men denne sk.Carl finns också på gården Hallstaberg i Björksta socken boende his sin styvmoder Magdalena Christina Appelbom.Och för det tredje enligt Snappetuna Fornminne finns denne Carl boende hos sin bror på 1770-talet i Finland.Enligt generalmönstringsrullarna heter Carl Appelbom Nilsson också.Vem som är vem kan man undra kan en och samma person vara på 3 ställen samtidigt ja det är ju frågan.I generalmönstringsrullarna står även Karlskrona.Jag kan tyvärr inte i dag återge information om sidor eller vilka husförhörslängder pga.hårddisken kollapsat och jag har för mycket pärmar att titta i,samt att internet inte fungerar så vid bra här i Värnamo.Den info.jag kunde fanns i mitt huvud.Att det är rätt Eva Charlotta Ankarfelt är jag 100% säker på men är det rätt Carl Appelbom(Appelbaum)adliga ätten.Kan vara att Eva gifter sig med en ofrälse som bär samma namn som den Adliga ätten.Hennes dotter Ulrica gifter sig med en ofrälse i Ökna och på något vis utstött fr.familjen Anckarfelt då dottern till Ulrica Maja Stina bor hos sin farmor även att mormordern lever???Skumt något har hänt på vägen men vad.Denna Eva Anckarfeldt har en son som heter Laurin med sig vid giftermålet i Transjö det enda jag kan tänka mig är att Eva har varit gift innan eller fått en oäkta unge...Jag tror (vet ej)att ev.pappan till denna pojk kanske skulle vara den sidenhandlare Christoffer Laurin med anknytning till Göteborg.MEN har inga belägg för detta ännu.Jag undra om Elgenstien är rätt ute med sin Appelbom tillhöraden Anckarfelt.Vänliga Hälsningar Thina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna