ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adlerstam  (läst 1107 gånger)

2004-05-24, 10:16
läst 1107 gånger

Eivor Canova (Pilady)

Adlerstam, Gustaf Ulrik; Major
 
Hej.
Är det någon som vet något om denna mannen. Vet inte var han är född eller föräldrar eller var han har avlidit.
Hans hustru Oleana Norberg, var hon är född och föräldrar har jag rätt på och deras barn har jag hittat, men det är maken som jag inte vet något om.
 
En fråga till om Adlerstam, Gustav gift med Nanna Norberg. Är det någon som vet något om detta paret, så tar jag gärna emot dom uppgifterna. Kan nämnligen inte placera in Nanna i dom Norberg som jag har fått fram.
 
Det rör sig om trakterna Strömstad, Lur och Tanum i Bohuslän.
 
Mvh
Eivor

2004-05-24, 12:53
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

Hej Eivor,
 
I Carl Tiselius- Bohusläns märkligare gårdar, första delen sidan 48,
kan man läsa att Gustav Ulric Adlerstam bodde på gården Apelsäter i Lurs socken.
Adlerstam efterträdde H.J.Brunius 1840 på gården.
Han var son till Ulric Morten Vallinson och var född 1773. Blev fänrik vid Stedingska reg. och senare stadsmajor i Göteborg. Åren 1808-1809 tjänstgjorde han som sjukhusintendent vid Västra arm?n. A. blev Överstelöjtnant 1813 och sedan postmästare i Hedemora.
Avled 1845.  Gift med Ottiliana Norberg .
Hennes mor var Ebba Christina SKOGH. Det namnet känner Du nog igen från tidigare diskussioner.
Allt detta enligt Tiselius.
MVH Eivor

2004-05-24, 13:04
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Den här rubriken måste flyttas till Introducerad Adel!
// -Fixat..!  
 
Elgenstierna, Svenska Adelns ättartavlor I s. 54, meddelar att Gustaf Ulrik är född 1773 20/9 och son till Ulrik Martin Valtinsson, adlad Adlerstam (1731-1783) och hans 2:a hustru Anna Maria Sch?tz (1748-1808).

2004-05-24, 14:28
Svar #3

Eivor Canova (Pilady)

Hej Eivor och Anders.
Inte visste jag att han blev adlad inte. Där ser man vad Rötter?s vänner kan plocka fram.
Eivor, intressant att det fanns en gård med namnet Kragenäs, frågade faktiskt min bror i går om han kände till en gård med det namnet men han kunde inte komma på det då. Om jag då frågar dig igen Eivor om ev. en gård till benämd Apelsäter under Lur församling om du skulle vilja se efter om den finns med i den boken du nämner.
Där har jag boende, Nanna Norberg och Gustaf Adlerstam i varjefall från år 1806.  
Jo det stämmer Eivor, det är kopplingar till mina Schough-ar.
Anders, finns det någon mer Adlerstam som heter Gustaf eller möjligen något på C i förnmnet.
Dom uppgifterna jag nu fått fyller en hel del luckor i protokollet. Skall ta en titt på Släktdatas register också.
Tack båda två
Soliga hälsningar
Eivor

2004-05-24, 15:53
Svar #4

Eivor Andersson (Ema)

Hej igen,
 
Tiselius skriver på sid. 58 i samma bok, att Kragenäs i Kville var ett Häradshövdingsboställe och att Holmberg anger, som boende där, Gudmund Norberg 1721 och Torger Bruhn 1723.
I Svenska Gods och Gårdar finns ett Apelsäter med postadress Kragenäs, med.
Gården var corps?logi och brann 1918, men återuppbyggdes.
 
Så en anmärkning från sidan 130 i samma bok:
enl. 1589 års jordebok förvarad å Rigsarkivet i Köpenhamn, ägdes Kragenäs av HENRIK GYLDENSTIERNA(han ägde ett antal gårdar i Bohuslän).
Han var gift med Lisbeth Brahe och dog på Bohus 1594.
Hälsn. Eivor

2004-05-24, 16:47
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej igen,
 
Gustaf är ett ganska vanligt namn i släkten. Jag vet inte riktigt vad du är ute efter, du får kanske titta efter själv. Om du menar att det kan vara två Gustaf Adlerstam gifta med varsin Ottiliana och Nanna, som tror jag nog att Nanna är ett smeknamn av Ottiliana. Jag ser i hastigheten ingen annan Norberg ingift i släkten.

2004-05-24, 17:27
Svar #6

Eivor Canova (Pilady)

Hej igen
Tack för Er ytterligare hjälp. Skall försöka pussla ihop detta nu.  
Mvh
Eivor

2004-05-24, 19:11
Svar #7

Eivor Canova (Pilady)

Hej igen.
 
Anders, det är två kvinnor det rör sig om; Oleana Norberg är född 1780-11-21 i Strömstad och Nanna är född ca.1777 enl.en notering under hennes son Christopher. Men var och vem då Nannas föräldrar är det skall jag försöka finna ut nu. Allt enl.Släktdata för tillfället.
Mvh
Eivor

2004-05-24, 19:22
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jo, det är faktiskt samma. Jag ser det när jag jämför uppgifterna i Släktdata med barnen som finns i Elgenstierna. Ottiliana Norberg har tydligen kallats ömsom Oleana, ömsom Nanna. Moderns ålder i en födelsenotis är ofta fel på några år.

2004-05-24, 20:15
Svar #9

Eivor Canova (Pilady)

OOPs
Hej Anders.
TACK är väl det som passar bäst i sammanhanget.
Hoppas jag får hjälp till Borås så jag får läsa Elgenstierna själv någon gång.
 
Varma hälsningar
Eivor

2007-09-04, 22:13
Svar #10

Åsa Norrby

Hej, jag söker en Adlerstam som var intendent på Strömsholm .
Vad jag vet hade han en dotter som hette Ingeborg Lovisa Ek född 1846 från Strömsholm.
Denna gifte sig med Claes Jonsson född 3 nov 1839 Östergötlands län å gården Viby Norget.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna