ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adlermarck  (läst 658 gånger)

2006-08-05, 20:24
läst 658 gånger

Utloggad Kerstin Farm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 475
  • Senast inloggad: 2013-03-17, 20:48
    • Visa profil
    • www.farm.se
Hej
 
Söker uppgifter om Carl Magnus Adlermarck svärson till Jonas Wulfvenstierna. Har hamnat på hans dotter Hedvig Margareta född 1758 men hittar inget på honom.
 
Hälsningar
 
Kerstin Farm

2006-08-06, 00:35
Svar #1

Lennart Persson (Lelle)

Hej Kerstin.
Det föds en Carl Gustaf, son till Carl Magnus Adlermarck och Anna Beata Wulfvenstierna  
den 13/10 1747 i Jacob o Johannes. GID:2737.37.32800
MVH / Lelle

2006-08-23, 13:20
Svar #2

Utloggad Urban Bäckström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2010-07-14, 19:03
    • Visa profil
Hej Kerstin!
Jag ser att Du åxå här har en fråga om Adlermarck (jag har tidigare svarat under Kyrkefalla). Familjen A var adlig och Carl Magnus?s gren blev friherrelig efter Jonas Wulfvenstiernas död. Jonas W överlät alltså sin friherre (baron) titel till svärsonen Carl Magnus A.  
I Elgenstiernas Svenska Adelns Ättartavlor hittar Du alla biografiska uppgifter om släkten Adlermarck m flera befryndade familjer.
I olika svenska arkiv och bibliotek finns det lite papper bevarade efter dessa släkter. Jag har hemma i en låda bl a en kopia av den levnadsbeskrivning som skrevs över Carl Gustaf Adlermarcks död (han var den siste i släkten som bar namnet A, om jag minns rätt). När det gäller Hedvig Margareta A (syster till Carl Gustaf) så var hon som jag nämnde i svaret under Kyrkefalla gift med Gustaf Silfverstråhle. Gustaf S var bl a en inte oäven amatörtecknare, hans teckningar (ett hundratal) finns på Konstakademiens bibliotek i Stockholm. Teckningarna är i regel landskapsbilder men också illustrationer av arbetsliv mm; en del bilder är säkert porträtt av S:s anhöriga men porträtten kan idag tyvärr ej identifieras. Miljöer, som finns i S:s portfölj, är främst Lindö men också Ruder i Kyrkefalla socken och Granhammar i södra Dalarna.
Mvh
Urban Bäckström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna