ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vår nuvarande successionsordning  (läst 1333 gånger)

1999-11-17, 00:41
läst 1333 gånger

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1244
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:20
    • Visa profil
Björn!
 
Det existerar fler republiker än den du nämner, men som monarkist var det väl ett naturligt val, att nämna den mest vulgära republiken. Systemen i Tyskland, Finland, m. fl. anses av många vara föredömliga, dessa kan du inte påstå vara dyra i drift, på ett sådant sätt att monarki vore att preferera och i slutändan det enda tänkbara. Att enbart, som kritik mot republikivrare, använda en stackars sorlig figur och dennes eventuella potentiella möjligheter att i framtiden verka som monark, som huvudargument, då detta tydligen, enligt utsago i förra inlägget, inte vore tillfredsställande, är tämligen smaklöst då det knappast är ett tänkbart realistiskt framtidsscenario, dessutom om det vore det för närvarande enda argument att inte bevara monarkin, då bör nog monarkister söka efter fler argument och definitivt byta huvudargument. Angående det låga valdeltagandet och dess eventuella negativa inflytande på valresultatet, vore det underligt om det endbart vore vid monarkval som karaktären hos segraren var av sådan sort att den var svår att acceptera av väsentliga skäl, det förekommer faktiskt vanliga val, med lågt valdeltagande och det borde i så fall redan ha inträffat att det förekommer personer, som inte under några omständigheter, av grundläggande skäl inte borde få plats i regering och riksdag, så är knappast fallet. Som gudsförnekare och människa vore det spännande att få höra vad jag och andra (det står ju alla) redan sagt, samt vad försynen har att säga beträffande monarkin, men det sistnämnda kan utelämnas ty jag har för mig att jag, vid ett tillfälle vid Kungliga Slottet, hört soldater inför konungen, högstämmigt i kör, utropat Gud bevare konungen. Samt är jag nyfiken på vad monarkister har för uppfattning om Jean Baptiste Bernadotte och dennes icke kungliga påbrå (?), var det måhända ett brott mot traditionerna, eller var det rätt man på rätt plats, vid rätt tidpunkt?

1999-11-17, 18:58
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Gabriel!
 
Du har uppenbarligen inte förstått min poäng när jag kriticerar din diskussion om kungens eventuella efternamn och folkbokföringen. Frågan om kungens efternamn (som han ju [i likhet med påvens skägg] alltså INTE har) har nämligen ingenting att göra med vilket hus eller vilken ätt han eller hans efterkommande räknas till. Det är två helt olika frågor. Kungen HETER inte Bernadotte (till skillnad från medlemmarna av grevliga ätterna Bernadotte af Wisborg, resp. Bernadotte (grevar av Wisborg) och prins Carl Bernadotte) men han TILLHÖR huset eller ätten Bernadotte. Det sistnämnda framgår inte av folkbokföringen, med det torde med all önskvärd tydlighet framgå av de flesta böcker och skrifter inom ämnet kunglig genealogi (såväl vetenskapliga, populärvetenskapliga som lättviktiga d:o) som har tryckts efter 1946.
 
När det gäller dina historielektioner var min avsikt självfallet inte att förolämpa dig personligen (du kanske t.o.m. är doktorand i ämnet, vad vet jag, det var inte DET jag ville framhålla), utan att i stället på ett lite humoristiskt sätt understryka att jag trodde att det hade itutats i varenda skolunge sedan folkskolan infördes, att kungarna och drottningarna i historien, oavsett vilken makt de har haft, hela tiden har klassificerats efter vilka hus och ätter de tillhört, inte efter deras eventuella efternamn (som ju på sätt och vis faktiskt förekom i form av tillnamn och patronymika, t. ex. Magnus Ladulås, Johan Sverkersson)
 
Att vissa gängse medeltida ättbeteckningar egentligen avser politiska partier är knappast något nytt för mig. Varför tror du att jag annars att jag skrev: den s.k. Folkungaätten (som snarare borde kallas Bjälboätten)?
 
Det är möjligt, att det under medeltiden fanns kvinnoättlingar, med fäder, som hade lägre börd än mödrarna, och som därför räknades till de senares släkter (det finns överhuvud taget en hel del udda företeelser under medeltiden innan namnskicket har hunnit konsoliderats, bl.a. metronymika, som Nils Sigridsson [Natt och Dag] och Sven Estidsen, dansk kung, det fanns t.o.m. ännu mer udda namnkonstruktioner, som t. ex. Sandersmåg), men det tycker jag saknar betydelse i detta sammanhang, eftersom ingen av dessa blev kungar, och därför varken kan sägas ha inlett nya kungaätter eller fortsatt gamla. Kungarna Valdemar Birgersson och Magnus Birgersson (Magnus Ladulås) hade ju en mor, som tillhörde den Erikska ätten [parti eller inte, ätten härstammade ju i alla fall från Erik Jedvardsson (Erik den helige)], och fadern Birger Magnusson (Birger Jarl) måste ju i det sammanhanget ha ansetts som lågbördig. Ändå har jag aldrig sett att bröderna angivts såsom tillhörande den Erikska ätten, utan uteslutande som tillhörande den s.k. Folkungaätten (läs: Bjälboätten). Jag är naturligtvis medveten om att benämningarna är sekundära och inte samtida med händelserna (det är därför jag sätter dem inom citationstecken), men de speglar ändå den samlade historiesyn, som varit rådande åtminstone under de senaste 500 åren. Albrekt av Mecklenburg hade ju härstammning på kvinnolinjen från Magnus Erikssons syster, men jag har aldrig någonsin sett honom angiven som tillhörande Folkungaätten (läs: Bjälboätten)
         
Eftersom stavningen av mitt efternamn tycks intressera dig, kan jag väl upplysa dig om att stavingsvarianten dyker upp första gången i slutet av 1840-talet, under min farfars farfars brors studietid, och anammades sedan succesivt av ett flertal släktmedlemmar (den finns även registrerad hos folkbokföringen!!). Min farfars farfar stavade dock oftast (men inte alltid) på samma sätt som din mormor. Wallgren med W, förresten, vad är det för namn? En granne till mig hade en morbror som hette Vallgren......

1999-11-17, 23:58
Svar #2

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Carl-Fredrik!
 
Ja, det spårade väl ur lite grann där igår från min sida efter ditt påhopp om sovande på historietimmarna (du kan va lugn min akademiska skolning är inte inom historia) vilket jag passar på att be om ursäkt för.
Jag tror du missade lite av vad jag menade med efternamn/ätt/furstehus vilket jag i och för sig förstår eftersom jag raljerat något över ämnet.
För det första så anser jag alltså att om nu grundlagen har skrivits om, låt vara vid ett synnerligen illa valt tillfälle och med en illa vald innebörd (med tanke på den historiska traditionen), så tänker jag ändå acceptera det (därav mitt uttryck and so what).
För det andra skall om Victoria gifter sig med en kunglig person deras eventuella barn tillhöra hans furstehus och vi kommer i så fall att få ett nytt furstehus på Sveriges tron, jag förstår dock fortfarande inte vad detta är att bekymra sig över?  
För det tredje om kronprinsessan gifter sig med Daniel Collert eller låt oss säga Johan Svensson så bör ju dessa barn knappast anses tillhöra furtehuset Collert/Svensson eller? Utan bör ju fortfarande tillhöra huset Bernadotte, right?
 
Att Magnus Ladulås (Ladislaus?) inte tillhörde Erikskaätten kommer sig väl av det faktum att Birger jarls far Magnus Minnesköld inte var en helt obetydande man han heller.  
 
När det gäller Wallgren så stavar faktiskt de flesta släkter detta efternamn med W och inte V. De flesta släkter i Sverige kommer från f d  Skaraborgs län så även min där min anfader Jan Ambjörnsson förekommer med namnet första gången 1732 sannolikt bildat av Valle (som då ofta stavades Walle) härad, strax öster om Skara.
Mer information om de flesta släkterna Wallgren hittar du på mina hemsidor.

1999-11-18, 15:11
Svar #3

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Carl-Fredrik!
 
Jag har fått fel i Trivial pursuit när jag har svarat på frågan Vem var Sveriges siste regent av Folkungaätten?. Jag ville minnas att två bröder var de sista genuina medlemmarna av själva ätten, men som rätt svar på kortet var det angivet Albrekt av Mecklenburg!!!
 
Ingen av mina medspelare visste någonting om kungagenealogi och -terminologi, och jag fick minsann lämna över tärningarna till näste man, och var så förbannad att jag skulle klaga hos speltillverkaren, men det glömde jag naturligtvis bort ända tills jag läste din kommentar ovan...
 
Det var bortåt tio år sedan, bör kanske påpekas, så det måste finnas fler historiskt bevandrade som drabbats av detta faktafel...

1999-11-18, 20:49
Svar #4

Ingrid Bergström

Och en mot tio ställdes av retad vasason. skriver Tegnér om Karl XII. Det borde väl rätteligen stå något om pfalziska ätten eller möjligen vasadotterson...

1999-11-19, 16:13
Svar #5

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Gabriel!
 
Trots mina republikanska åsikter tillåter jag mig ändå ha en bestämd uppfattning om till vilka dynastier man skall föra furstar. De skall räknas till sina fäders dynastier (läs: ätter, släkter).  
 
Sålunda förefaller det som om drottning Margrethe II av Danmark är landets sista regent av huset/ätten Oldenburg, av dess Glücksburgska gren. Hennes tre ättlingar, Frederik, Joachim och Nikolai, hör alla till en furstlig gren av den franska greveätten de Laborde de Monpezat, vilket inte hindrar att de är Oldenburg-ättlingar, liksom de är Vasa-ättlingar, Folkunga-ättlingar, Wittelsbach-ättlingar, Karolinger-ättlingar, Erikska ättlingar, Gorm-ättlingar, o s v.  
 
Anders: I det mindre kända sällskapsspelet Europaspelet finns det en fråga om danska drottningens efternamn. När jag fick den frågan antog jag att speltillverkaren ansåg henne ha ett efternamn (vilket hon ju inte alls har), och svarade naturligtvis Oldenburg, bara för att få höra att det var fel, hennes efternamn var Glücksburg... De jag spelade med saknade kunskaper i kunglig genealogi och ville inte gå med på att Glücksburg var namnet på den gren av huset Oldenburg som hon hör till. Det värsta i historien är att spelet ursprungligen var DANSKT, men å andra sidan såg jag Danmarks nyaste prins Nikolai på en dansk dagstidnings hemsida omnämnas som 7:e generationen inom huset Glücksburg -bevare mig väl.
 
För övrigt anser jag, att om Victoria gifte sig med Johan Svensson, så skall deras barn räknas till släkten Svenssons furstliga gren.
 
Liksom mabo är jag människa, gudsförnekare och republikan.

2001-10-16, 05:57
Svar #6

Bo Engelberg

JAG HÅLLER MED OM ATT sverige skall ha manlig tronföljd.
Som det nu är kommer Bernadotte-dynastin att dö ut på svärdssidan som regent.

2002-07-01, 00:58
Svar #7

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ett antal inlägg här från 27/6 - 1/7 2002 har flyttats till en egen diskussion: Vårt nuvarande statsskick (numera stängd).

2002-07-01, 09:24
Svar #8

Christer Påhlsson

Som Carl-Fredrik Hanzon så riktigt påpekar har en diskussion om statsskicket inget som helst med släktforskning att skaffa. Någon skild avdelning behövs alltså heller inte. En sådan diskussion är helt malplacerad.
I stället bör redaktionen gå in och använda sin redigeringsrätt. Så har skett i andra sammanhang. Pajasinlägg är förvisso inget som hedrar en seriös släktforskning.
Mvh

2004-01-13, 16:23
Svar #9

teddy

borde inte alla  nu räknas som adliga som har en adlig morfar .
då kronprinsessan victorias barn blir kunglig och regent i framtiden. Om hon gifter sig med en Karlsson från Pajala .
Borde inte riddarhuset också vara modern.
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2004-01-13, 17:45
Svar #10

Johannes Gävert

Teddy,
 
Om man blir adlig eller inte ärvs fortfarande på samma sätt som som det alltid har gjort, med den skillnaden att numera ligger det på Riddarhusets bord och inte Regering/Riksdag att göra eventuella ändringar.
 
/Johannes

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna