ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sagor och sägner  (läst 2656 gånger)

2000-09-20, 10:37
läst 2656 gånger

Lars Karlsson

Jag har svårt att bestämma mig för hur hård jag ska vara när det gäller de sk kungasagorna. Eftersom de är nästan det enda som finns att tillgå i kombination med vetenskapliga rön så har jag skrivit in dom. Är detta FEL, genealogiskt sett? Vilka andra alternativ finns det, att bara bifoga sagorna?

2003-01-18, 07:26
Svar #1

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
Du kan ju ta t.ex. prinssan på ärten av förslagsvis den danske författaren H. C. Andersen ;-)
 
mvh olle andesson

2003-01-18, 12:36
Svar #2

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Det beror väl på vad du har skrivit in. Om du har fört in Oden i en antavla skulle jag nog hävda att han (Oden) inte har i seriösa antavlor att göra.

2003-01-18, 21:17
Svar #3

Lars Göran Larsson

Är det inte så att med ordentliga källanteckningar kan läsaren av verket (antavla eller annat) själv avgöra hur han/hon vill ta till sig informationen.
Eller har jag fel ???

2003-01-18, 22:14
Svar #4

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Ordentliga källhänvisningar är mycket bra att ha i en antavla, men den som sammanställer en antavla bör ändå bedöma vilket material som är trovärdigt. I synnerhet om antavlor delas ut till släktingar o dyl, som inte är inlästa på relevant litteratur.
 
Det innebär inte att felaktigheter inte kan slinka med ändå, men jag ser ingen orsak att medtaga uppenbart obevisbara härstamningslinjer, som Erik Segersälls linje till Oden, i en antavla. Om man så önskar kan man givetvis omtala denna obevisade linje i en fotnot, i texten om Erik Segersäll, eller så, men då måste man framhålla att det torde vara omöjligt att bevisa någonting om detta.

2003-01-18, 23:16
Svar #5

Bo Olsson

Oden var/är en gud och har aldrig varit kung i Sverige. Det är bara Snorre Sturlassons påhitt! För den kristne Snorre var det ju en bra id? att göra om en konkurrent till Snorres gud till människa. Man kunde ju då avfärda den gamla religionen som förfädersdyrkan.

2003-01-19, 11:57
Svar #6

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Bo,
 
Det känner jag givetvis till. Frågan var dock inte huruvida Oden varit kung i Sverige eller ej, utan huruvida man bör föra in sagofigurer eller obevisade härstamningar i en antavla. Vad jag förstått ansåg sig Ynglingarna härstamma från Oden, oavsett om han var kung eller ej....

2003-01-19, 18:22
Svar #7

Bo Olsson

Hej Johan.
 
Jag har också sett antavlor på internet där man satt in Oden som anfader. Om Ynglingarna, om dom har funnits, såg sig som ättlingar till Oden har jag inte sett några trovärdiga skriftliga källor om.
 
Jag tycker att om man nu tänker sig ta med sagofigurer eller gudar i sin antavla, så skulle man kanske läsa Rigstula om guden Heimdalls (Kallad Rig i sagan) besök på jorden. Han fick ju enligt Ristula tre söner med människor, nämligen Träl, Karl och Jarl. Dessa var trälarnas, odalmännens respektive adelns stamfäder. Jarl fick 12 söner, den yngste var Kon den unge, den förste konungen! Jag tror jag ska ta in Kon den unge i min antavla ;-)
 
Fast Oden kallades ju också allfader, så kanske vi alla skulle ta med honom. Tar man med Oden så kan man ju också ta med hans far Bur, hans mor Betsla, hans farfar Bure och hans morfar Böltorn och varför inte kon Audhumla som slickade fram Bure ur isen vid Ginnungagap.

2003-01-21, 14:50
Svar #8

Malin Lyktberg

Hej!
Vet inte om detta skall stå här  
eller under adlig geneologi...
 
hur som helst;
Är det någon som vet mer ikring den  
mytomspunna Beata Von Yxkull,  
även kallad Pin(n)torpafrun,  
som bodde på Ericsbergs slott (D)
Hon skall 1636 ha gift sig med en  
Gyllenstierna, han dog 23/10-1657  
på sin ägo -Nynås, Södermanland (D).
 
Fick de några barn?
Hur elak var hon egentligen?
 
/Malin

2012-09-28, 09:33
Svar #9

Utloggad Isak Nygren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2012-09-28, 21:44
    • Visa profil
Fast Oden påstås inom modern forskning faktiskt har existerat som hövding från trakterna kring Svarta Havet. Nu minns jag inte på rak arm, om han har koppling till skyterna eller inte. Jag tror att han kom till Norra Europa någon gång under 200-talet e. Kr. Efter sin död blev han upphöjd till en gud.  
 
Enligt en vän till mig, så hävdar han att Oden i själva verket är en sammanställning av flera personer. Varav en av dem är den jag redan har nämnt. En annan att han också är Jafet, det vill säga Noas ena son i Gamla Testamentet, som tydligen ska ha flyttat norrut.

2012-09-28, 10:10
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Isak, kan du hänvisa till vilken modern forskning som hävdar detta? Jag tvivlar på att någon seriös modern forskning vågar sig på det.

2012-09-28, 10:24
Svar #11

Utloggad Isak Nygren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2012-09-28, 21:44
    • Visa profil
Här är en länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Oden#Oden_i_den_historiska_forskningen
 
Dessutom berättade en lärare som jag hade vid en lektion, när jag studerade arkeologi på Södertörns högskola. Det kanske t o m står om det i de kurslitteratur jag använde. Dock kan jag inte kolla upp det så noga, eftersom jag befinner mig 8 tidzoner från dessa böcker.

2012-09-28, 10:42
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag tänkte mest på att du skrev modern. Visst har Oden setts som en verklig person i historisk forskning, men (för att gå igenom de som nämns på Wikipedia) Snorre levde på 1200-talet, Verelius och Peringsköld på 1600-talet och de första böckerna i folkskolan var från 1800-talet. Den enda som kan sägas vara nutida är Tor Heyerdahl, men han var en amatörhistoriker och hans bok om Oden har vad jag förstått fått hård kritik av historiker av facket.
 
Sedan kan man förstås tro att det finns korn av sanning, t ex vad gäller varifrån en invandring till Skandinavien en gång skett, i det Snorre skriver.

2012-09-28, 10:49
Svar #13

Utloggad Isak Nygren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2012-09-28, 21:44
    • Visa profil
Som sagt, kan jag inte gå igenom nyare forskning just nu, eftersom jag är på fel sida av jordklotet, för att leta i min studentlitteratur. Jag tror jag är ganska säker på att det var omnämnt i en av mina skolböcker, men kl är 2:45 och jag har druckit några öl, så mitt minne är inte det bästa, samt det var ett tag sedan jag läste den boken. Jag tror att det är detta:
 
Cassel, Kerstin. 2008. Det gemensamma rummet. Migrationer, myter och möten. Södertörn Archaeological  
Studies 5.  
 
Jag är inte helt säker på sidonumret, eller om Oden verkligen är omnämnd där. Jag kanske blandar ihop det med goterna och skyterna. Om Oden står med där, så bör det vara något enstaka kapitel in i boken, men det är fortfarande första halvan av boken.

2012-09-28, 11:14
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det låter sannolikt att Cassel har tagit upp ursprungsmyten som Snorre berättar om, men frågan är om hon verkligen uttalar sig om Oden som en historisk person?
 
Mer kunskap om migrationer kan vi hoppas att få i framtiden genom DNA-studier. Spridningen av Y-DNA haplogruppen Q kan tolkas som att det skett en folkförflyttning mellan området norr om Svarta Havet och Skandinavien. Kolla kartan här
http://www.eupedia.com/europe/origins_haplogroups_europe.shtml#Q

2012-09-28, 11:18
Svar #15

Utloggad Isak Nygren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2012-09-28, 21:44
    • Visa profil
Jag är inte säker, som sagt. Jag minns inte detaljerat. Jag ska ta en närmare titt på länken imorgon. Jag hade tänkt sova nu. Jag är ju 8 timmar efter svensk tid.

2012-09-28, 15:57
Svar #16

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Isak, eftersom du är i Salt Lake City, så kan du ju titta igenom den litteratur om äldre nordiska förhållanden som finns på Family History Library i centrala SLC. Jag tror också att Brigham Young University i Provo har ett välförsett bibliotek.
 
Med hälsningar från en tillfällig SLC-bo.

2012-09-28, 21:44
Svar #17

Utloggad Isak Nygren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2012-09-28, 21:44
    • Visa profil
Jag hade tänkt gå till Family History Library vid något tillfälle. Jag gick förbi där en gång, men då var det stängt pga Labour Day. Jag hade ingen aning om biblioteket i Provo. Det får jag kolla upp.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna