ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oäkta kunga- eller prinsbarn  (läst 3328 gånger)

2001-02-17, 22:29
läst 3328 gånger

Siv Lundgren

I min familj som i så många andra familjer talas det om att det ska vara en släktskap med vårt nuvarande kungafamilj. Kan man på något sätt kontrollera med hovet eller med någon annan om det ligger någon sanning i dessa påståenden.
I min familj som kommer från södra Öland och även från Kristianopel, talas det om att någon av prinsarna skulle vara far till en son som är född 1863 i Kristianopel. Moder Botilla Svensdotter skulle ha fått ekonomiskt bistånd ifrån hovet.
Ifall det finns någon möjlighet att få dessa uppgifter bekräftade och att det finns ett uns av sanning i dessa teorier eller att det bara är en skröna.
Tacksam om jag kan få något tips om hur jag ska leta.
Mvh Siv

2001-06-23, 19:46
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Siv!
 
Om det inte framgår av kyrkobokföringen eller annan civil bokföring, eller om du inte kan styrka berättelsen med handlingar i din familjs ägo, är det nog mycket svårt att bevisa något. Även om påståendena skulle vara sanna, så har ju hovet inte sparat några handlingar i ärendet, det ligger ju liksom i sakens natur....

2002-05-29, 15:50
Svar #2

Utloggad Nils Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Intressant dethär med alla oäkta kungliga
barn. Det har skrivits och pratats mycket om
att våra kungar på 1800-talet hade svårt att
hålla byxorna uppe. Så en hel del sanning är  
det säkert. Hur var det med prins August?
Det sägs att även han hade svårt att hålla
byxorna uppe!

2003-11-18, 18:03
Svar #3

Anders Bengtsson

Prins August, yngste bror till Carl XV och Oscar II, beskrivs som en oförargligoch välmenande person som ibland hade svårt att hålla hela sig uppe dvs han var mycket glad för att festa. Huruvida det blev några bestående snedsprång vet jag inte. Prinsen var gift med Th?rese av Sachsen-Altenburg, en något originell dam som gick under namnet Hoppetossan inom hovet. Några barn blev det aldrig.
Se bl a memoarer av Erik af Edholm.

2003-12-12, 16:31
Svar #4

Esa

Hej,
har också hört ett rykte om ett oäkta Bernadottebarn i Sättersta, Sörmland 1865.
Vilken av prinsarna månne det var?
 
Enligt denna länk lär August ha varit framme i Vimmerby:
http://www.stromsborg.com/genealogy/bernadotte.htm
 
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2009-03-06, 11:50
Svar #5

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Jag har ytterligare en eventuell son till Prins August, född 1866 i Hedvig Eleonora, Sthlm. Vid dopet var prinsen fadder och barnet fick som tredjenamn August.
 
Hittade en annan tråd här på forumet, en amerikanska som hade en ana född 1864 i Sthlm som skulle ha varit, enligt sägnen, son till en prins och en judinna. Mamman till pojken ovan var faktiskt också judinna..... tror jag ska leta lite till.. kanske fick hon också ett barn 1864.

2009-08-11, 18:29
Svar #6

Åsa Alderlöf

hej. min anfader sägs med vara son till en prins i vasa ätten, och det står nämnt i ridderskap och adel 1816. enligt en forskare som jag har haft kontakt med, har det stått på 2 ställen, men ej nu, 1906 och 1816, faktum är att de har ej funnit att min anfaders far verkligen är far till min anfader, för de har ej funnit honom i någon som helst källa.jag tycker det är märkligt att de nämner det 1906 och 1816, men ej idag.
 
annars vet jag att min anfaders familj kände Kungen gustav I och den utpekade fadern , tom jobbade för dem. Åa
(19.5 k)

2009-08-11, 19:15
Svar #7

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Åsa
 
På Riddarhusets skiva står det att hans fader är Måns Helgesson, gift med Barbro Sigfridsdotter. Och Sven heter Sven Månsson, adlad Eketrä.
 
Är detta fel?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-08-11, 19:26
Svar #8

Åsa Alderlöf

jahej patrik. ja, enligt den där matrikeln i riddrskap och adel, så skulle hertig magnus av östergötland vara svens far, och det har stått på ett annat ställe med, men ej idag, men åren 1816(ridderskap och adel sid 139 år 1816) och svenskt biografiskt lexikon år 1906 , så skulle det stå att fadern var hertig magnus, tro det eller ej. enligt en erfaren forskare vid namn sven-herman wallin. en annan sak , som du ej känner till, är att ingen har funnit måns helgesson som svens far i någon som helst källa, som jag själv har läst.
(20.5 k)

2009-08-11, 19:31
Svar #9

Åsa Alderlöf

(5.6 k)
läs den röda stilen, är det inte lite märkligt. men jag struntar iegentligen vem som är far, måns eller magnus, för hur som helst, så finns det en man i släkten eketrä, som fick namnet magnus i mellan namn.  
det finns likheter i utseendet när det gäller på en del av dem, de som jag har bild på så att säga, märta eketrä tycker jag är rätt lik margareta , modern till magnus, hertig av östergötland.  
 
hej och tack.

2009-08-11, 19:55
Svar #10

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Jag läste filerna och även min kalender från 1857. Det står ju inte att han är son till Magnus utan, förmenas av somliga enligt 1857. förmenas hafva enligt ditt första dokument.
 
Hur man hittar skattebonden Måns vet jag ej, men det verkar ju konstigt om det bara satt in ett namn.
 
Fast detta kan säkert någon annan bättre. von Stiernmans matrikel är ju tidigare än de du refererar till, kanske det står något där?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-08-11, 20:04
Svar #11

Åsa Alderlöf

hej, det står hafva naturlig son av hertig magnus avöstergötland, som jag läser det, så vad menas förmenas av somliga , sen har det även stått i den där sv biografiska lexikonet 1906. åsa

2009-08-11, 20:19
Svar #12

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Det är tydligen bara vissa som tror att han var naturlig son vilka dessa skulle vara vet jag ej. I von Stiernmans matrikel från 1754-1755 står följande: och mena somlige honom hafva vara en naturlig son af hertig Magnus i Östergötland
 
Här har du då ett betydligt äldre exempel än vad du hade innan om son till Magnus.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-08-11, 20:25
Svar #13

Åsa Alderlöf

detta var ej stiernmans matrikel , han hette  och c.f rotlieb var författaren i sthlm år 1816. Förmenas hafva varit naturlig Son av HERTIG MAGNUS af östergöthland, sid 139.  
jag struntar faktiskt i vilket, men varför skrev de så här, om det ej är sant??? varför tar ingen reda på hur det iegentligen ligger till, faktum är ju att måns helgesson ej exixterar i några dokument alls som jag skrev, tycker du ej att det låter märkligt?? ligger en hund begraven som man säger ibland.
 
åsa

2009-08-11, 20:33
Svar #14

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Nu missuppfattar du allt Åsa
 
JAG skrev att jag fann en betydligt tidigare bok som skriver exakt samma som din Rotlieb. Men jag förstår fortfarande inte varför du frågor om du sedan inte bryr dig? Du kan inte vet om denna Måns inte finns i någon skrift, eller för den saken din uppgiftslämnare, så länge man inte har gått i genom allt, vilket självklart ingen har gjort! Jag tror nog att din uppgiftslämnare blir glad åt uppgiften jag fann.
 
Visst kan det vara Magnus som är fader, men det behövs lite bevis för det.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-08-11, 20:37
Svar #15

Åsa Alderlöf

jo då jag bryr mig, men det går nog ej att bevisa , eller ? somliga, är väl samma som att vissa säger att han är fadern då, kan jag tro? men ej helt utrönt vem som är far. men nån måste ju veta, tycker jag.  
tack för hjälpen.
hej

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna