ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kungafamiljer före Gustav Vasa  (läst 4569 gånger)

2012-09-28, 09:42
läst 4569 gånger

Utloggad Isak Nygren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2012-09-28, 21:44
    • Visa profil
Jag undrar över om det är möjligt att spåra nu levande ättlingar till de kungafamiljer som existerade före Gustav Vasa, om man främst fokuserar på området som idag är Sverige etc? Teoretiskt sett kan man väl gå tillbaka till de ätter som började dokumenteras under slutet av romerska järnåldern samt vendeltid och framåt. Jag skulle gärna få reda på om det är möjligt att ta reda på om kanske jag själv härstammar från någon (svensk) kung, eller så. Jag vet bara att jag är mycket avlägsen släkt med prins Daniel och prinsessan Estelle, men det är bara det att senaste gemensamma anan var på 1500-talet, så det blir många männingar åt sidan, i så fall.

2012-09-28, 10:05
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Sådana ättlingar är nog ganska väl dokumenterade idag så långt det går, så om du bara släktforskar dig tillbaka så får du se om du hittar någon anknytning. Du måste nog till att börja med hitta en adlig förfader, för att sedan med hjälp av den litteratur som finns se om denne även har kungliga anor.

2012-09-28, 10:16
Svar #2

Utloggad Isak Nygren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2012-09-28, 21:44
    • Visa profil
Jag har inte släktforskat på alla sidor, men jag har ytterst få adliga förfäder. Jag har den medeltida frälseätten Svinhufvud samt adelsätten Rappe i mitt släktträd (jag härstammar via en oäkting när det gäller Rappe). Dessutom vet jag inte vilka dokument jag ska leta i, och det finns ju inga kyrkoböcker under den tiden. Jag antar att jag får leta i gamla brev såväl som jordeböcker (jag vet inte hur långt de äldsta jordeböckerna sträcker sig, förutom den i Stockholm). Jag kanske får gå till den äldsta kungaätterna och sedan försöka gå framåt så mycket jag kan. Kanske jag känner igen området som dessa ättlingar bosatte sig vid. Mitt problem är att jag befinner mig i Salt Lake City. Men tur i oturen, kanske arkivet här har kopior på saker som finns i RA?
 
Annars skulle det vara högst intressant om det har dykt upp något nytt när det gäller ätten Rappe, att man kan gå ännu längre bak än just till Henrik Rappe (f. 1600?) som adlades av den svenske kungen (jag minns inte exakt år). Han var ju från Riga, så det kanske i bästa fall finns ett gammalt dokument från 1500-talet?

2012-09-28, 10:27
Svar #3

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:24
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Isak, två exempel från mitt träd:
 
I mitt släktttäd finns ett par troliga kopplingar till kung Stenkil och Olof Skötkonung.
 
1. Olof Skötkonungs dotter Ingegerd som gifte sig med fursten Jaroslav den vise av Kiev vars ättling Sofie av Pskov omkring 1218 gifte sig med en viss Theodericus de Ropa.
Han anges på grund av godshistorik/namnhistorik etc som stamfader för den uradliga ätten von Rosen som återfinns bland mina adliga anor. Ätten von Rosen anges också vara kommen ur släkten de Luneborg. Det man inte är överrens om är vilken av dessa två släkter som är fäderne och möderneanorna... För min del har jag valt att följa ett av resonemangen och sätta de Ropa som fäderneanor och de Luneborg som möderneanor för von Rosen... har noga skrivit och antecknat resonemangen kring detta osv.. eftersom det inte är helt klart..
 
Se t.ex: http://sv.wikipedia.org/wiki/Von_Rosen
 
2. Har även uradliga ätten Yxkull i släkten där ättens äldsta kända medlem Johannes von Bardewis (känd 1229,1239,1241,1245,1257) ska ha varit gift med en arvdotter till en fursten Wsewolod av Pskov. Återigen kommer man in på furstarna i Kiev och Kung Stenkil samt Olof Skötkonung med mera...
 
För denna gren ligger följande bok till grund: http://libris.kb.se/bib/2358194
 
Det är ju rätt så tunt med källor när man kommer så här långt bak.. så man får väl ta det med en nypa salt  
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2012-09-28 10:32)

2012-09-28, 10:31
Svar #4

Utloggad Isak Nygren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2012-09-28, 21:44
    • Visa profil
Tack för den informationen. Om du kan gå tillbaka till Olof Skötkonung, så kan du gå tillbaka åtminstone ytterligare ett led. Hans far var ju Erik Segersäll, som var Sveriges förste kung och den ende hedniska kungen.

2012-09-28, 10:42
Svar #5

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:24
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor

2017-01-08, 19:07
Svar #6

Utloggad John Bevegård

  • john bevegård släkten i värmland sverige.
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:09
  • hej! john b forskar på styffe,.brundin gröning .
    • Visa profil
hej! vet någon om släkten uggla rosenbielke hildringsson och styffe går tillbaka på algotssönerna och håkon håkonsson ...Harald hålägg och norska danska kungar...?hälsningar johnb.
hej från john bevegård.forskar på släkten styffe i Värmland och utgreningar till uggla rosenbielke Ekeblad ribbing rosenbielke hildring ramsell sala montanus fellenia präster och militärer... styffe fr John bevegård.

2018-01-10, 16:18
Svar #7

Utloggad John Bevegård

  • john bevegård släkten i värmland sverige.
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:09
  • hej! john b forskar på styffe,.brundin gröning .
    • Visa profil
hej! vet någon om släkten uggla rosenbielke hildringsson och styffe går tillbaka på algotssönerna och håkon håkonsson ...Harald hålägg och norska danska kungar...?hälsningar johnb.
hej från john bevegård.forskar på släkten styffe i Värmland och utgreningar till uggla rosenbielke Ekeblad ribbing rosenbielke hildring ramsell sala montanus fellenia präster och militärer... styffe fr John bevegård.

2018-01-10, 16:18
Svar #8

Utloggad John Bevegård

  • john bevegård släkten i värmland sverige.
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:09
  • hej! john b forskar på styffe,.brundin gröning .
    • Visa profil
hej! vet någon om släkten uggla rosenbielke hildringsson och styffe går tillbaka på algotssönerna och håkon håkonsson ...Harald hålägg och norska danska kungar...?hälsningar johnb.
hej från john bevegård.forskar på släkten styffe i Värmland och utgreningar till uggla rosenbielke Ekeblad ribbing rosenbielke hildring ramsell sala montanus fellenia präster och militärer... styffe fr John bevegård.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna