ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Hur pass säker kan man egentligen vara?  (läst 1248 gånger)

2002-09-25, 18:31
läst 1248 gånger

Jenny Sjäborg

Hej!
 
Har lite funderingar angående det här med släktforskning som rör tiden 1000-1500-talen.  
Har en vän som säger sig ha kommit ned till 1000-talet. Vägen dit går genom kungar och adel. Undrar nu hur pass säker man egentligen kan vara på att allt stämmer?
Vet inte så mycket om det här själv, så skulle verkligen uppskatta om någon som vet lite mer har möjlighet att uttala sig.
M v h  
Jenny Sjöborg

2002-09-25, 20:26
Svar #1

Johan R:son Sjöberg

Det beror på vilka källor/referenser din vän har använt. Är det möjligt att få ta del av din väns medeltidshärstamning(ar)?
MVH,
Johan

2005-11-25, 02:52
Svar #2

Lars Larsson

Hej !
 
Jag vet inte vad jag ska tro men jag har Elisabet Didriksdotter i mitt släkträd och nu visar det sig att hennes mor är Birgitta Kristiernsdotter (Vasa).
 
mvh
Lars

2009-05-07, 08:51
Svar #3

Utloggad sunshine

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2009-06-06, 10:32
    • Visa profil
    • elithenia.deviantart.com
Hej!
 
Precis som Jenny har jag en vän som säger sig ha kommit ner till 900 talet. Hon har inte släktforskat själv utan det är en i hennes släkt som gjort det, och de har kommit fram till att hon skulle härstamma från en Kung Gorm av Danmark?
Hur säker kan man vara på detta? Hur kan man komma tillbaka så långt?
 
mvh
Sanna

2010-03-04, 15:15
Svar #4

Utloggad ikws

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2016-02-17, 15:58
    • Visa profil
Om du är ättling till Elisabet Didriksdotter (hustru till ärkebiskop Laurentius Petri) så kan du nog vara säker på att hennes mor är Birgitta Kristiernsdotter (Vasa). Det framgår både av Svenskt biografiskt lexikon i artikeln om Laurentius Petri, och även i Äldre svenska frälsesläkter, del II, släkten Vasa. Det står även en hel del om familjen i Gillingstams bok om Vasa och Oxenstierna under medeltiden.
Hälsningar Kenneth

2012-06-26, 22:16
Svar #5

Utloggad plarsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 405
  • Senast inloggad: 2016-04-22, 20:00
    • Visa profil
    • peterlarsen.se/st
Hej!
 
Jag är nybörjare gällande släktforskning och kan väldigt lite om hur man gör ett ordentligt jobb gällande källhänvisningar men framförallt hur man värderar olika källor.
Jag undrar hur man hittar de mest pålitliga källorna, så att man inte baserar sitt träd på tvivelaktiga/felaktiga uppgifter?
 
Vidare undrar jag om detta träd som jag lyckats sätta ihop genom att kombinera olika släktträd jag hittat på nätet kan vara möjligt?
Spåret visar att det finns en viss möjlighet att Kung Harald IV Gille Magnusson var min: mmmfffffmfmfmmfmmmmmfffffffmf
 
Kan någon insatt se om jag gjort något uppenbart misstag? Eller har jag hittat träd baserade på information som senare visats vara felaktiga?
 
Vidare undrar jag hur jag väljer mer säkra källhänvisningar för ju närmare Kung Harald IV jag kommer desto mer osäkra känns källorna, är det ogrundade teorier och förslag jag hittar på nätet?. Jag har ganska liten kunskap om släktforskning i allmänhet och har stora svårigheter att hitta vilka källor man kan lita på och vilka man direkt ska bortse ifrån.  
 
Jag har numrerat generationerna och kopplar källorna (ibland bara en webbsida jag hittat, så det är inga riktiga källhänvisningar) till de siffrorna längst ner. Jag ber om ursäkt för eventuella felstavningar och blandade benämningar på platser, årtal och källhänvisningar. Jag erkänner att jag kopierat allt helt fult och oförskämt (förutom de 3-4 sista generationerna närmast mig själv) rakt av ifrån internet ifrån olika webbsidor bara genom att googla och sammanställt det jag hittat.
 
Ett stort parti av trädet har jag hämtat härifrån: (En webbsida som till synes verkar tillförlitlig med tydliga källhänvisningar osv)
http://home.online.no/~arneko/Stensland2009-o/index.htm - En webbsida som underhålls av: Arne Kjell Øverland
 
Jag har fyllt på med lite årtal osv från andra webbsidor, har tyvärr inte med samtliga källor jag kombinerat i källhänvisningarna då de är för många. Jag antar att en orsak till att det finns så många olika förslag på årtal för födelse osv beror på att vissa träd jag hittar inte är uppdaterade på länge och att det tillkommit mer information på senare år?  
 
Mina frågor är mer kortfattat:
1. Verkar detta spår rimligt och värt att använda i sitt släktträd som utgångspunkt för vidare forskning och kvalitetssäkring?
2. Hur hittar jag och de mer tillförlitliga källorna? (det mesta jag hittar på nätet står utan källhänvisningar, men det som finns med här är bara ett urval av det jag hittat, jag har ingen aning om vad som är skräp och vad som är tillförlitligt)
3. Finns det någon befintlig forskning på samtliga kända led (via alla söner & döttrar som man känner till) från Kung Harald IV ända fram till 1900-talet?  
4. Om man antar att de yngsta 10 generationerna från mig räknat (till: Margrete Larsdatter Wegner) är korrekta, hur långt bak i tiden kan man anta att detta träd är korrekt? av det jag hittar ger intrycket att
bakåt i tiden åtminstone 25 generationer till Jon Ragnvaldsson Smør verkar ganska välforskat med hyffsat bra källor, men det är bara mitt intryck.
 
Jag kan inte genom att söka på nätet hitta några publika släktträd som går neråt i detta spår hela vägen, men jag kanske bara söker på fel sätt?
Jag har förstått att mycket är oklart och osäkert gällande detta spår när man börjar komma närmare Kung Harald IV i detta led, men jag undrar om denna teorin bevisats helt felaktig? Ni får ursäkta min okunnighet
 
Tack på förhand!
 
 
 
Här är kopplingen jag hittat:
 
d = dotter
s = son
F = Far till nästa generation
M = Mor till nästa generation
 
(jag reserverar mig än en gång för att detta träd inte innehåller exakta uppgifter på årtal osv kopplat till källhänvisningarna, min avsikt är att få tips på hur jag hittar de tillförlitligaste källorna)
 
------------ 30:  
------------ mmmfffffmfmfmmfmmmmmfffffffmf
 
M:   Beathach Bladak
F:   Kung Harald IV Gille Magnusson, f: 1103 (Irland) - d: 13 Dec 1136 (Bergen, Norge)
 
------------ 29:  
------------ mmmfffffmfmfmmfmmmmmfffffffm
 
d:   Margrete Haraldsdatter Gille, f: ca 1130
   F: Jon Hallkjellsson Smør, f: ca 1135 (Blindheim, Sunnmore, More of Romsdal, Norge) - d: (Fimriete, Sogndal, Sogn, Norge)
 
------------ 28:  
------------ mmmfffffmfmfmmfmmmmmfffffff
 
s:   Ragnvald Jonsson på Blindheim, f: ca 1164, d: ca 1184
   M: Åsulvsdatter Rein
 
------------ 27:  
------------ mmmfffffmfmfmmfmmmmmffffff
 
s:   Jon Ragnvaldsson på Blindheim (Urka), f: ca 1185 (Blindheim, Sunnmore, Hordaland, Norge) - d: (Urka, Sunnmore, Bergen, Norge)
   M: NN Blindheim
 
------------ 26:  
------------ mmmfffffmfmfmmfmmmmmfffff
 
s:   Ragnvald Jonsson Smør, f: 1214 (Urka, Norge) - d: 1263
   F: Fru Smør, f: (Hordaland) osäkert!
 
------------ 25:  
------------ mmmfffffmfmfmmfmmmmmffff
 
s:   Jon Ragnvaldsson Smør, f: 1240 (Blindheim, Sunnmore, Norge) - d: 1328 (Askgrova, Bergen, Hordaland, Norge)
   M: Ulvhild Rangvaldsen, f: 1294 (Hordaland)
 
------------ 24:  
------------ mmmfffffmfmfmmfmmmmmfff
 
s:   Hallvard Jonsson Smør, f: 1302 (Olden, Askgrova, Bergen, Norge) - d: ca 1395 (Oslo, Norge)
   M: Ølversdatter (1329-)
 
------------ 23:  
------------ mmmfffffmfmfmmfmmmmmff
 
s   Jon Hallvardsson Smør, f: ca 1359 (Oslo, Norge) - d: 1404 (Bergen, Hordaland, Norge)
   M: (Margrete?/NN) Svalesdatter
 
------------ 22:  
------------ mmmfffffmfmfmmfmmmmmf
 
s:   Svale Jonsson Smør, f: 1397 (Bergen, Hordaland, Norge) - d: 1442 (Bergenhus Festning, Bergen, Hordaland, Norge)
   M: Sigrid Gunnarsdatter Kane
 
------------ 21:  
------------ mmmfffffmfmfmmfmmmmm
 
d:   Inga Svalesdatter Smør, f: 1428 (Bergenhus, Bergen, Hordaland, Norge)
   F: Sjur/Sigurd Valvatne?, f: ca 1424 (Hardanger, Norge), d: ca 1470
 
------------ 20:  
------------ mmmfffffmfmfmmfmmmm
 
d:   Kristine Sjursdatter Smør, f: ca 1460 (Stord, Hordaland, Norge) - d: (Valvatne, Stord, Hordaland, Norge)
   F: Anders till Vatne och Valvatne, f: 1460 (Valvatne, Stord, Hordaland, Norge) - d: (Valvatne, Stord, Hordaland, Norge)
 
------------ 19:  
------------ mmmfffffmfmfmmfmmm
 
d:   Kristine Andersdatter till Vatne och Valvatne, f: ca 1495 (Valvatne, Stord, Hordaland, Norge) - d: 1550 (Vatne och Valvatne, Stord, Hordaland, Norge)
   F: Torstein Askjellson Bjørke, f: ca 1440 (Bjørke, Voss, Hordaland, Norge) - d: 1520 (Stord, Hordaland, Norge)
 
------------ 18:  
------------ mmmfffffmfmfmmfmm
 
d:   Kristina Torsteinsdatter Smør Bjørke, f: ca 1510 (Bjørke, Voss, Hordaland, Norge) - d: (Vatne och Valvatne, Stord, Hordaland, Norge)
   F: Eirik Ormsson Orm till Vatne och Valvatne, f: 1490 (Vatne, Stord, Hordaland, Norge) - d: 5 jul 1564 (Vatne och Valvatne, Stord, Hordaland, Norge)
 
------------ 17:  
------------ mmmfffffmfmfmmfm
 
d:   Elin Eiriksdatter Orm, f: ca 1541 (Lokna, Sveio, Hordaland) - d: 17 feb 1609 (Kjaerland, Kvinnerad, Hordaland, Norge)
   F: Jon Gauteson Slede/Dahl?, f: 1541 (Valen, Fjelberg, Hordaland) - d: 1578
 
------------ 16:  
------------ mmmfffffmfmfmmf
 
s:   Mats Jonson Dahl, f: (Sveen, Sveio, Hordaland), d: 1607 (Sveen, Sveio, Hordaland)
   M: Adelus Alis Torsteinsdatter Berøen, f: (Børøy, Moster, Hordaland, Norge) - d:  
 
------------ 15:  
------------ mmmfffffmfmfmm
 
d:   Herborg Madsdatter, f: ca 1608 (Sveio etbruk Sveio Hord.) - d: 1670
   F: Johannes Knutsen, f: 1590, d: 1656
 
------------ 14:  
------------ mmmfffffmfmfm
 
d:   Turid Johannesdatter, f: (Øvre Hauge bnr.5 Torvastad Rog.) - d: 1670
   F: Ingebret Gudmundsen, f: ca 1594 (Rossabø, Skåre, Haugesund, Rogaland, Norge) - d: 1670 (Lillesund, Skåre, Rogaland, Norge)
 
------------ 13:  
------------ mmmfffffmfmf
 
s:   Knut Ingebretsen, f: ca 1640 (Lillesund, Skåre, Rogaland, Norge) - d:  
   M: Malena Nilsdatter, f: ca 1640 (Sæbø, Torvastad, Rogaland, Norge) - d:
 
------------ 12:  
------------ mmmfffffmfm
 
d:   Marita Knutsdatter Hinderåker, f: ca 1670 (Avaldsnes, Rogaland, Norge) - d:  
   F: Thomas Thomassen Wegner, f: ca 1655 (Torvastad, Rogaland, Norge) - d: 1697 (Grønningen, Torvastad, Rogaland, Norge)
 
------------ 11:  
------------ mmmfffffmf
 
s:   Lars Thomassen Wegner (Brekke?), f: 1685 (Grønningen, Torvastad, Karmøy, Rogaland) - d: 1765 (Torvastad, Karmøy, Rogaland)
   M: Kirsten Trulsdatter Clausen, f: 1688 (Torvastad, Rogaland, Norge) - d:  
 
------------ 10:  
------------ mmmfffffm
 
d:   Margrete Larsdatter Wegner, f: ca 1726 (Torvastad, Rogaland, Norge), d: 1803 (Bø, Torvastad, Rogaland, Norge)
   F: Jon Knutsen, f: 1720 (Bø, Torvastad, Rogaland, Norge) - d: 1799 (Bø, Torvastad, Rogaland, Norge)
 
------------ 09:  
------------ mmmfffff
 
s:   Knut Jonsen, f: 1752 (Bø, Torvastad, Rogaland, Norge) - d: 1804 (Bø, Torvastad, Rogaland, Norge)
   M: Åsa Kristensdatter, f: 1757 (Moksheim, Torvastad, Rogaland, Norge) - d: 25 feb 1826 (Bø, Torvastad, Rogaland, Norge)
 
------------ 08:  
------------ mmmffff
 
s:   John Kristian Knutsen, f: 11 jul 1779 (Bø, Torvastad, Rogaland, Norge) - d: 19 feb 1855 (Feøy, Torvastad, Rogaland, Norge)
   M: Anna Toresdatter Galtung, f: 26 nov 1777 (Feøy, Torvastad, Rogaland, Norge) - d: 27 jul 1851 (Feøy, Torvastad, Rogaland, Norge)
 
------------ 07:  
------------ mmmfff
 
s:   Knut John Kristiansen, f: 29 aug 1802 (Feøy, Torvastad, Rogaland, Norge) - d: 8 jul 1875 (Feøy, Torvastad, Rogaland, Norge)
   M: Kristiane Benedikte Røtting Jakobsdatter
 
------------ 06:  
------------ mmmff
 
s:   John Kristian Knutsen, f: 26 apr 1830 (Feøy, Torvastad, Rogaland, Norge) -  d: 2 nov 1920 (Feøy, Torvastad, Rogaland, Norge)
   M: Anbjørg Gurine Andersdatter, f: 1826 (Skår, Stangaland, Karmøy, Rogaland) - d:  
 
------------ 05:  
------------ mmmf
 
s:   Knut Andreas Wegner Jon Kristiansen, f: 24 feb 1858 (Feøy, Torvastad, Rogaland, Norge) - d: 22 okt 1940 (Feøy, Torvastad, Rogaland, Norge)
   M: Marta Kirstine Larsdatter, f: 27 jan 1864 (Nådland, Førdesfjorden Rogaland, Norge) - d: 11 nov 1953 (Feøy, Torvastad, Rogaland, Norge)
 
------------ 04:  
------------ mmm
 
d:   Maria Hermanda Knutsdatter, f: 19 feb 1899 (Feøy, Torvastad, Rogaland, Norge) - d: 1935-1937
   F: Hans Andreas Nilsen, f: 20 sep 1895 (Feøy, Torvastad, Rogaland, Norge) - d: 17 May 1969
 
------------ 03:  
------------ mm
 
   Mormor, f: (Feøy)
   F: Morfar
 
------------ 02:  
------------ m
 
   Mamma
   F: Pappa
 
------------ 01:
 
   Jag och min bror  
 
 
 
 
******************
Källor och webbsidor:
******************
 
------------ 29:  
a: Foundation of Medieval Genealogy.
b: Lester Hansen, Anderson-Krogh Genealogy, College City Press, Northfield, Minnesota.
c: Harold Nerhus Genealogy.
d: http://familytreemaker.genealogy.com/users/a/r/e/Charles-L-Arendts-ID/WEBSITE-00 01/UHP-0171.html
e: http://freepages.genealogy.rootsweb.ancestry.com/~dav4is/ODTs/NORWAY.shtml#NRGE1 48
f: http://home.online.no/~jimvold/slektbackup/1094.htm
g: http://fmg.ac/Projects/MedLands/NORWEGIAN%20NOBILITY.htm
h: http://www.onshus.no/getperson.php?personID=I196228&tree=1
i: http://www.haakull.com/TNG//getperson.php?personID=I89104&tree=cvh
j: http://manyleaves.com/getperson.php?personID=P1466240019&tree=MKK1
   
------------ 28:  
a: http://www.look.no/anita/slekt/webcards/ps16/ps16_121.htm
b: http://www.wikitree.com/wiki/Blindheim-2
c: http://www.alfnilsson.nu/Webbkort/wc62/wc62_274.htm
d: http://www.onshus.no/descend.php?personID=I196228&tree=1
e: http://www.haakull.com/TNG//getperson.php?personID=I89102&tree=cvh
f: http://www.geni.com/people/Ragnvald-Jonson-Urka/6000000001675989039
g: http://home.netcom.com/~horse/family.html
h: http://manyleaves.com/getperson.php?personID=P1466557023&tree=MKK1
 
------------ 27:  
a: http://www.look.no/anita/slekt/webcards/ps16/ps16_118.htm
b: Källa 2: http://www.wikitree.com/wiki/Smor-4
c: http://www.alfnilsson.nu/Webbkort/wc62/wc62_273.htm
d: http://www.geni.com/people/Jon-Ragnvaldsson-Urka/6000000006330946126
e: http://manyleaves.com/getperson.php?personID=P1468748858&tree=MKK1
 
------------ 26:  
a: http://www.look.no/anita/slekt/webcards/ps14/ps14_449.htm
b: http://www.wikitree.com/wiki/Smor-4
c: http://www.onshus.no/pedigree.php?personID=I8712&tree=1
d: http://www.geni.com/people/Ragnvald-Jonson-Urka/6000000001675989039
e: http://manyleaves.com/getperson.php?personID=P1468701552&tree=MKK1
 
------------ 25:  
a: “Vår felles slektshistorie (VFS),” Odd Handegårds.
b: Sunnhordlandsslekter 1 och 2.
c: http://ans.hsh.no/home/so/Oddenes.web/per00547.htm#0
d: http://www.look.no/anita/slekt/webcards/ps02/ps02_384.htm
e: http://www.wikitree.com/wiki/Sm%C3%B8r-5
f: http://www.geni.com/people/Jon-Ragnvaldson-Sm%C3%B8r/6000000003432521882
g: http://manyleaves.com/getperson.php?personID=P1468688859&tree=MKK1
 
------------ 24:  
a: http://ans.hsh.no/home/so/Oddenes.web/per00546.htm#0
b: http://vagshaug.no/allslekt/3983.htm
c: http://www.look.no/anita/slekt/webcards/ps02/ps02_383.htm
d: “Vår felles slektshistorie (VFS),” Odd Handegårds.
e: Sunnhordlandsslekter 1 och 2.
f: http://www.wikitree.com/wiki/Sm%C3%B8r-3
g: http://www.geni.com/people/Halvard-Jonsson-Sm%C3%B8r/6000000001169296643
h: http://manyleaves.com/getperson.php?personID=P1468701557&tree=MKK1
 
------------ 23:  
a: http://vagshaug.no/allslekt/2309.htm
b: http://ans.hsh.no/home/so/Oddenes.web/per00434.htm#0
c: http://www.look.no/anita/slekt/webcards/ps02/ps02_382.htm
d: “Vår felles slektshistorie (VFS),” Odd Handegårds.
e: Sunnhordlandsslekter 1 och 2.
f: http://www.wikitree.com/wiki/Sm%C3%B8r-27
g: http://www.geni.com/people/Jon-Sm%C3%B8r/6000000001169296726
 
------------ 22:  
a: BERGE-VELDE slekten, Side 205.
b: Fokus 98 Aschehoug og Gyldendals Multimedialeksikon.
c: http://vagshaug.no/allslekt/2309.htm
d: http://ans.hsh.no/home/so/Oddenes.web/per00432.htm#0
e: http://www.look.no/anita/slekt/webcards/ps02/ps02_381.htm
 
------------ 21:  
a: BERGE-VELDE slekten, Side 205.
b: Sunnhordalandsslekter - 1, Sid 108, nr. 5.
c: http://www.geni.com/people/Inga-Sm%C3%B8r/6000000003140127923
 
------------ 20:  
a: BERGE-VELDE slekten, Sid 205.
b: Sunnhordalandsslekter - 1, Sid 109, nr. 6, 7.
 
------------ 19:  
a: BERGE-VELDE slekten, Sid 205, 206
b: Sunnhordalandsslekter - 1, Sid 109, nr. 7.
c: http://www.geni.com/people/Kristine-Andersdatter-Bj%C3%B8rke/6000000003690471428
 
------------ 18:  
a: http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/Orm/Orm.htm
b: http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/Smoer/Smoer1.htm
c: http://home.online.no/~arneko/Stensland2009-o/g0/p7.htm#i2912
d: BERGE-VELDE slekten, Sid 206.
e: http://www.wikitree.com/wiki/Torsteinsdtr-2
 
------------ 17:  
a: Bortveit-Borrevik Slekta, M. L. Borrevik 1964
b: BERGE-VELDE slekten, Sid 197, 198, 204
c: Sunnhordalandsslekter - 1, Sid 98, nr. 2 c.
d: http://home.online.no/~arneko/Stensland2009-o/g0/p4.htm#i2803
e: http://www.wikitree.com/wiki/Orm-2
f: http://vagshaug.no/allslekt/2497.htm
g: http://vestraat.net/TNG/getperson.php?personID=I6945&tree=IEA
h: http://www.look.no/anita/slekt/webcards/ps07/ps07_016.htm
i: http://www.geni.com/people/Elin-Orm/6000000002391761511
j: http://ans.hsh.no/home/so/Oddenes.web/per00111.htm#0
k: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=aebarnes1&id=I608
 
------------ 16:  
a: Bømlo bygdebok, bind 4, Simon Steinsbø 1981, sid: 14
b: http://www.geni.com/people/Herborg-Dahl-til-Sveen/6000000002893766086
c: http://ans.hsh.no/home/so/Oddenes.web/per00112.htm#0
d: http://vestraat.net/TNG/getperson.php?personID=I13799&tree=IEA
e: http://www.look.no/anita/slekt/webcards/ps07/ps07_026.htm
f: http://www.look.no/anita/slekt/webcards/wc05/wc05_115.htm
 
------------ 15:  
a: Torvastad bygdebok, Birger Kjetland 1979, sid: 234
b: Torvastad bygdebok, Birger Kjetland 1979, sid: 85
c: http://www.slektsforumkarmoy.no/b-bok/gnr132-Hovland.pdf, Under: Gardsnr. 132 Hovland. Torvastad prestegård.
d: http://www.geni.com/people/Herborg-Dahl-til-Sveen/6000000002893766086
e: http://vestraat.net/TNG/getperson.php?personID=I16568&tree=IEA
 
------------ 14:  
a: Torvastad bygdebok, Birger Kjetland 1979, sid: 85
b: Skåre, gard og folk II, Arne og Svein Ivar Langhelle, Nils Olav Østrem 1999, sid: 1065
c: Skåre, gard og folk II, Arne og Svein Ivar Langhelle, Nils Olav Østrem 1999, sid: 936
d: Skåre, gard og folk II, Arne og Svein Ivar Langhelle, Nils Olav Østrem 1999, sid: 937
 
------------ 13:  
a: Bygdebok for Karmøy, Avaldsnes 1, Arnvid Lillehammer, 1991. sid: 168
b: Bygdebok for Karmøy, Avaldsnes 1, Arnvid Lillehammer, 1991. sid: 324
 
------------ 12:  
a: Torvastad bygdebok, Birger Kjetland 1979, sid: 305
b: Bygdebok for Karmøy, Avaldsnes 1, Arnvid Lillehammer, 1991. sid: 168
c: Torvastad bygdebok, Birger Kjetland 1979, sid: 303
 
------------ 11:  
a: Torvastad bygdebok, Birger Kjetland 1979, sid: 303
b: Torvastad bygdebok, Birger Kjetland 1979, sid: 192
 
------------ 10:  
a: Torvastad bygdebok, Birger Kjetland 1979, sid: 192
b: Torvastad bygdebok, Birger Kjetland 1979, sid: 661
 
------------ 09:  
a: Torvastad bygdebok, Birger Kjetland 1979, sid: 661
b: Torvastad bygdebok, Birger Kjetland 1979, sid: 662
 
------------ 08:  
a: Torvastad bygdebok, Birger Kjetland 1979, sid: 662
b: Torvastad bygdebok, Birger Kjetland 1979, sid: 278
 
------------ 07:  
a: Torvastad bygdebok, Birger Kjetland 1979, sid: 278
b: Torvastad bygdebok, Birger Kjetland 1979, sid: 282
 
------------ 06:  
a: Torvastad bygdebok, Birger Kjetland 1979, sid: 282
b: Torvastad bygdebok, Birger Kjetland 1979, sid: 284
 
------------ 05:  
a: Torvastad bygdebok,  Birger Kjetland 1979, sid: 284
b: Kirkebok for Torvastad i Torvastad 1879 - 1888, ministerial, sid: 69

2017-11-28, 00:51
Svar #6

Utloggad madend

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2019-03-17, 11:08
    • Visa profil
Hej,

Jag är inte så van att släktforska bland adel och personer av kunglig släkt. Jag rör mig mest bland bönder, torpare och liknande. Men något som jag först absolut inte trodde på har visat sig vara sant, att min morfars mor hade adliga personer i släkten. Men när jag nu fortsatt bakåt har jag kommit till Johannes Mattiae, biskopen av Strängnäs, som jag härstammar ifrån via hans son Nils Johansson Oljeqvist. Johannes Mattiae sägs vara barn till Mattias Petri Upplänning och Anna Danielsdotter Grubbe. Mattias Petri Upplänning sägs i sin tur vara son till Peder Mattson Upplänning och Christina Eriksdotter Puke och Peder Mattson Upplänning sägs i sin tur vara son till Mats Persson Upplänning och Birgitta Christiernsdotter Vasa.

Min fråga är nu om det finns historiska belägg för denna koppling, eller om det är snarare att karaktärisera som en ej bevisad teori eller kanske till och med önskedrömmar? Visst vore det roligt om det var sant men är det belagt? Som sagt, jag är väldigt ny på detta område av släktforskningen och skulle gärna höra från er som är mer inlästa och kunniga på detta område.

Hälsningar

Madeleine

 

Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna