ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Domicella  (läst 1224 gånger)

1999-02-25, 16:38
läst 1224 gånger

Joel Hellrup

Jag undrar vad domicella betyder.  
Jag tror att det är någon förnäm persons titel eller något i den stilen.
Om ni besöker den här hemsidan så kommer ni till en som har den titeln.
http://home9.swipnet.se/~w-91498/dokument/hellrup.kat/sida0/h_____3h.htm
 
Hälsningar Joel Hellrup

1999-02-25, 18:19
Svar #1

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Jag har inte hittat det ordet. Men detta kan antyda vad det kan betyda.
 
ur Bonniers Svenska Ordbok:
 
domicil (jur. o. handelsterm) bostadsort; uppgift om den ort där växel skall betalas
 
domiciliera förse (växel) med uppgift om annan betalningsort
 
Mvh
Fredrik Derefeldt

1999-02-25, 20:46
Svar #2

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 00:33
    • Visa profil
'Domicella' är en femininform av medeltidslatinets 'domicellus' (italienska 'donzello'), som betyder ung herre av ädel börd, junker. En kvinna betecknad som 'domicella' bör därför ha varit en ung adelsdam, jungfru. [Källa: Glossarium till medeltidslatinet i Sverige, vol I:4, Sthlm 1976, s. 339, utgiven av Kungl. Vitterhets Historie och Antikvitets Akademien]

1999-02-26, 00:31
Svar #3

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Hej Urban!
Det förvånar mig att du med din skarpsinnighet inte tar steget fullt ut och även påpekar att ordet är detsamma som franskans demoiselle!
 
Jag läser i min gamla gulnade Larousse att demoiselle kommer av låglatinets dominicella med innebörden kvinna el. ung dam av nobel börd, d v s exakt det du skriver, även om Larousse har med ytterligare en stavelse i ordet i fråga.

1999-02-26, 23:35
Svar #4

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Detta var intressant! Kanske Urban eller Eva kan våga sig på en förklaring till varför Christina Krook, f 1816 i Håstad, tituleras Demoiselle vid såväl förlovning, lysning, barnafödande som vigsel. Hon var ju inte någon nobel dam precis. Jag har faktiskt själv funderat en hel del över detta.
 
Hälsn Lena A L

1999-02-26, 23:44
Svar #5

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Detta var intressant! Kanske Urban eller Eva kan våga sig på en förklaring till varför Christina Krook, f 1816 i Håstad, tituleras Demoiselle vid såväl förlovning, lysning, barnafödande som vigsel. Hon var ju inte någon nobel dam precis. Jag har faktiskt själv funderat en hel del över detta.
 
Hälsn Lena A L

1999-02-28, 00:29
Svar #6

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Titeln demoiselle används ju i Sverige som  ett från franskan inlånad benämning parallellt med titeln mamsell. Det markerade bara en viss social ställning, oftast borgardöttrar i städerna. Det fanns inga formella krav för att använda titeln. Den användes under en stor del av 1800-talet, mot slutet alltmer i formen mamsell.

1999-03-08, 17:09
Svar #7

Joel Hellrup

Ett stort tack till Urban och Eva. Jag har fått svar på min fråga.

1999-03-08, 21:56
Svar #8

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Ett litteraturtips om ogifta kvinnors titulatur som kan vara av intresse för denna diskussion;
Professor Sten Carlsson har skrivit boken Fröknar, mamseller, jungfrur och pigor - ogifta kvinnor i det svenska ståndssamhället. (Studia historica Upsaliensisia 90, Acta universitatis Upsaliensis. Uppsala 1977).

1999-03-19, 14:26
Svar #9

mats

Hej Lena och ni andra,
Efternamnet Krook fångade min uppmärksamhet och jag undrar om du Lena är släkt med Christina Krook?  
MVH
Mats

1999-03-21, 11:47
Svar #10

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Mats,
 
mitt svar är NJAE..... något kanske lite.... eller mer släkt i släkt eftersom det är min man som är släkt. Christina Krook var gift med Anders Petter Löfström under en mycket kort tid, de fick tillsammans dottern Karin (Katharina, Trini) som var halvsyster till min mans farfar Per Johan Löfström. Karin kom att växa upp tillsammans med sin far och hans nya fru Emma. De bodde då i Sundbyberg utanför Sthlm. Om hon hade kontakt med sin mor efter 12 års ålders vet jag inte, men det är knappast troligt. Hon begärde sedan i sitt testamente att få bli begravd i sin fostermosters grav i Malmö, fostermostern var en syster till Christina Krook.
 
Karin föddes för övrigt innan Christina och Anders Petter gifte sig men hon fick i alla fall namnet Löfström efter sin far.
 
Vill Du veta mer så hör gärna av Dig till mig direkt via mail.
 
Hälsningar Lena A Löfström

1999-06-09, 19:02
Svar #11

Torleif Ericson

Domicella anvaends i svenska medeltidsdokument under 1200-talet och boerjan av 1300-talet om ogifta kvinnor av mycket hoeg boerd, foer att inte saega furstlig boerd.  Det kan naestan saegas svara mot prinsessa, men inte riktigt, foer boerden behoever inte vara kunglig. I allmaenhet har den aett kvinnan tillhoer mycket naera slaektfoerbindelser med kungahuset.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna