ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Avbytaresläkt?  (läst 1166 gånger)

2002-05-05, 12:21
läst 1166 gånger

Charlotta Barke

Vad händer om prinsessan victoria och samtliga syskon till henne inte kan få barn?
 
Vilka ätter står då på tur att efterträda Bernadotte?
 
/Charlotta Barke

2002-05-05, 14:01
Svar #1

Anna Berg

Jag gissar -att om man vill ha kvar monarkin, så kommer de nog att handplocka någon av konungens syskons familjer.
Närmast där är väl prinsessan Christina,fru Magnusson och sedan hennes söner, eller kanske det är prinsessan Birgitta och sedan hennes barn?
De två andra syskonen har väl inte längre kunglig titel.
Annars vore väl detta ett gyllene tillfälle att avskaffa monarkin och införa ett modern statsskick

2002-05-06, 00:36
Svar #2

Göran Johnson

Den enda av kungens syskon som gift sig furstligt om nu detta längre spelar någon roll är väl Birgitta gift med prins Johann Georg av Hohenzollern.

2002-05-06, 13:44
Svar #3

Martin Mattsson

Som Göran Johnson påpekar är Birgitta den enda som gift sig kungligt, och bör ju då vara den enda som kommer i fråga. Margaretha, D?sir?e och Christina förlorade sin kungliga rang när de gifte sig, men fick behålla hederstiteln prinsessa. Prinsessan Birgitta och prins Johann Georg har tre barn: Carl Christian, D?sir?e (gift grevinna av Ortenburg) och Hubertus.

2002-05-06, 17:40
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Finns det inte en officiell tronfoljd i Sverige som anger i vilken ordning tronen skulle arvas inom atten Bernadotte? En sadan fanns i en almanacka forr i varlden (10-15 ar sedan, om nagon undrar). Jag letade paa natet i morse men hittade inget.
 
mvh, Eva Dahlberg

2002-05-06, 18:49
Svar #5

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jag tyckte först att rubriken var Anbytaresläkt?...
 
Nej, prinsessan Birgitta och hennes barn saknar arvsrätt till den svenska tronen, liksom f.ö. hennes systrar och samtliga övriga medlemmar av ätten Bernadotte. De enda som i dag har laglig arvsrätt till tronen är Carl XVI Gustafs tre barn. Vill man vidga denna krets är en ändring av successionsordningen nödvändig. Och detta skulle ju kräva två riksdagsbeslut med riksdagsval emellan.
 
Nej, skulle den nuvarande (lilla) kungafamiljen dö ut eller på annat sätt inte kunna eller vilja ärva tronen, är det mycket tveksamt om monarkin skulle ha någon framtid i Sverige. (något som säkerligen den svenska socialdemokratin och andra republikanska krafter räknat med/hoppats på, när man inte låtit den arvsberättigade kretsen bli större) I den gamla successionordningen fanns en passus, att om ätten Bernadotte skulle dö ut på svärdssidan, skulle riksdagen utse en ny kung. Jag tror knappast att denna passus finns med i den nuvarande successionordningen. Hur det nu må vara med med den saken, hoppas jag verkligen att vi slipper se kung Göran I på den svenska tronen......

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna