ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vasaättens släkttavla  (läst 3000 gånger)

2005-05-22, 11:08
läst 3000 gånger

Annsofi Sterner

Jag har letat på Rötters hemsida och inte kunnat hitta något forum som diskuterar hela Vasaätten och vilka som är deras medlemmar. Har jag missat något så hojta gärna! Annars undrar jag var, arkiv eller litteratur, man kan ta del av denna släkttavla i sin helhet? Finns det någon komplett släkttavla för Vasaätten?

2011-02-11, 10:09
Svar #1

Ulf Sjögren

Christina Laurenti f 1530 moder till Olaus Martini 1557-1609
Moder: Elisabet Didriksdotter f 1525 Uppsala
Mormoder Birgitta Kristiernsdotter Vasa 1489-1565
Mormorsmor Dordi Knutsdotter Banér
Mormorsmormor Kristina Eriksdotter Örnfot
Redan en snabb blick visar att något är fel men vad?
Ulf Sjögren

2011-02-11, 13:06
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Christina Laurentii, född 1530, kan väl inte ha en mor som är född 1525?

2011-02-11, 15:22
Svar #3

Ulf Sjögren

Nej just det.Ulf Sjögren

2011-02-11, 17:31
Svar #4

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6980
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 22:18
    • Visa profil
Modern till ärkebiskop Olaus Martini hette Kristina Månsdotter, dotter till kh. Magnus Erici i Forsa, Hälsingland (SBL, bd 28, s. 141; bd 25, s. 230). Jfr även Thomas Sverker, Ericus Magni, stamfar till släkten Svinfot samt om några andra präster i 1500-talets Hälsingland (i: Släkt och hävd 1992-1993), s.443f och 447f med noter.
 
(Meddelandet ändrat av Lincopensis 2011-02-11 18:17)

2011-02-11, 21:09
Svar #5

Ulf Sjögren

Bo.Stort tack.Om jag förstått det hela rätt har man tidigare tvistat just om vilken Kristina det var.
Vänligen Ulf Sjögren

2011-02-27, 09:51
Svar #6

Utloggad Roger Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 81
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 22:27
    • Visa profil
Hej på er!
 
Visste inte riktigt vart jag skulle placera denna fråga men anledningen till att jag frågar har med släktskapet till Gustav Eriksson Vasa att göra så jag ställer frågan här.
 
Min fråga börjar egentligen med Stenfeltare i Fliseryd. Gustava Christina Petersdotter föddes 1808-12-21 i Gökhult, Fliseryd. Hennes mor var Hedvig Eleonora Stenfelt, född 1788-09-08 i Gökult, FLiseryd, till Johan Georg Stenfelt och Paulina Rudebäck.
 
Grejen är att jag fann två hemsidor på internet, först denna: http://familytreemaker.genealogy.com/users/b/a/s/Virginia-L-Bastian-CO/WEBSITE-0 001/UHP-0072.html
 
Den menar att Johan Georg Stenfelt (f. 1749 Fliseryd) var son till Lorentz Stenfelt (f. feb 1717/1718), att Lorentz var son till Elsa Charlotta Stråle av Sjöared (f. 1696 i Åsbo, Östergötland), att Elsa Charlotta var dotter till Magnus Stråle av Sjöared (f. 1646 Åsbo), att Magnus var son av Britta Gustafsson Rutenkrantz (f. omkring 1597 i St Johannes), att Britta var dotter av Gustaf Magnusson (f. 1570), att Gustaf var son av Magnus II, Hertig av Sachsen Lauenburg och Prinsessan Sofia av Sverige och slutligen att Prinsessan Sofia givetvis var dotter av Gustav Vasa i andra giftemålet, med Margareta Eriksdotter Leijonhufvud.
 
Om man tar ovanstående information och går från Gustav Vasa och nedåt istället så är informationen i början allmänt känd. Jag använde ett annat släktträd jag fann för att försöka vidimera faktum men det går sådär.
 
Denna sida: http://www.algonet.se/~sjotrask/Antavla680.htm
har samma information, bortsett fr att Gustaf Magnusson är Gustaf von Sachsen Engern Westfalen samt att hans far är Magnus III, inte Magnus II.  
Dock har samma sida endast med Brittas son, Magnus Stråle av Sjöared så jag kan itne koppla ihop det (och skulle aldrig göra det utan mer fakta men jag undrar stillsamt om detta släktskap är korrekt och allmänt vedertaget, samt om någon till äventyrs vet vilka källor som kan ha använts?
 
Med vetskap om att det är en gigantiskt fråga tacksamt väntande på eventuella svar,
Roger

2011-02-27, 14:53
Svar #7

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Ang släktlinjen Vasaätten och Rutencrantz så hittar du en hel del tidigare info i den här diskussionen istället http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/18694.html

2020-10-23, 14:43
Svar #8

Utloggad Louise Gulliksen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2020-10-23, 15:13
    • Visa profil
Hej på er!
 
Visste inte riktigt vart jag skulle placera denna fråga men anledningen till att jag frågar har med släktskapet till Gustav Eriksson Vasa att göra så jag ställer frågan här.
 
Min fråga börjar egentligen med Stenfeltare i Fliseryd. Gustava Christina Petersdotter föddes 1808-12-21 i Gökhult, Fliseryd. Hennes mor var Hedvig Eleonora Stenfelt, född 1788-09-08 i Gökult, FLiseryd, till Johan Georg Stenfelt och Paulina Rudebäck.
 
Grejen är att jag fann två hemsidor på internet, först denna: http://familytreemaker.genealogy.com/users/b/a/s/Virginia-L-Bastian-CO/WEBSITE-0 001/UHP-0072.html
 
Den menar att Johan Georg Stenfelt (f. 1749 Fliseryd) var son till Lorentz Stenfelt (f. feb 1717/1718), att Lorentz var son till Elsa Charlotta Stråle av Sjöared (f. 1696 i Åsbo, Östergötland), att Elsa Charlotta var dotter till Magnus Stråle av Sjöared (f. 1646 Åsbo), att Magnus var son av Britta Gustafsson Rutenkrantz (f. omkring 1597 i St Johannes), att Britta var dotter av Gustaf Magnusson (f. 1570), att Gustaf var son av Magnus II, Hertig av Sachsen Lauenburg och Prinsessan Sofia av Sverige och slutligen att Prinsessan Sofia givetvis var dotter av Gustav Vasa i andra giftemålet, med Margareta Eriksdotter Leijonhufvud.
 
Om man tar ovanstående information och går från Gustav Vasa och nedåt istället så är informationen i början allmänt känd. Jag använde ett annat släktträd jag fann för att försöka vidimera faktum men det går sådär.
 
Denna sida: http://www.algonet.se/~sjotrask/Antavla680.htm
har samma information, bortsett fr att Gustaf Magnusson är Gustaf von Sachsen Engern Westfalen samt att hans far är Magnus III, inte Magnus II. 
Dock har samma sida endast med Brittas son, Magnus Stråle av Sjöared så jag kan itne koppla ihop det (och skulle aldrig göra det utan mer fakta men jag undrar stillsamt om detta släktskap är korrekt och allmänt vedertaget, samt om någon till äventyrs vet vilka källor som kan ha använts?
 
Med vetskap om att det är en gigantiskt fråga tacksamt väntande på eventuella svar,
Roger

Jag har exakt det där ledet i min "bättre hälfts" släkt. Iallafall fram till Johan Georg Stenfelt, då min nästa ana där heter Carl Johan Stenfelt istället. Om du vill så kan vi jämföra släktträd och se om vi får mer rätsida på alla frågetecken? :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna