ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ulf Jarl  (läst 1496 gånger)

2004-12-17, 18:08
läst 1496 gånger

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag har läst ett brev där Karl Johan godkände två av mina anors gifte. Ett n där, så tyvärr. I övrigt hette han Karl Johann i Norge, men han hade inte nummer XIV där... Dessutom, man brukar väldigt sällan bry sig om hur kungar själva skrev sitt namn...
 
Om man i övrigt skriver landskapsnamn på svenska, vilket författaren gör, så bör man vara konsekvent. Jag bara säger att hemsidor av detta slag ofta innehåller skrattretande namnformer. Och om man håller reda på namn och inte bara blint kopierar från olika källor så får man reda på vilken stavning som gäller...
 
Och det var just personens bristande geografiska kunskaper som var min poäng, som han skrivit så kan Carl Gustaf lika väl vara född i Göteborg... Personer med kunskap i svensk geografi anger orten så att man vet var det är...

2004-12-17, 19:20
Svar #1

Erik Holmlund

Visst är Dalecarlia det engelska namnet på Dalarna. Jag har iaf hört/sett det brukas i en mängd  olika sammanhang. Men om det är ett historiskt begrepp eller ett modernt påfund vet jag inte.

2004-12-17, 21:15
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Om man skriver Södermanland, Gästrikland och Hälsningland så är det väl naturligt att skriva Dalarna?

2004-12-17, 23:30
Svar #3

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Har Södermanland, Gästrikland och Hälsingland någonsin fått engelska namn? Jag tror inte det! Däremot har ju Dalarna konstigt nog fått det engelska namnet Dalecarlia!
 
På svenska heter ju Roma Rom, Firenze heter Florens medan Milano heter Milano. Om man skulle fullfölja ditt resonemang Anders så är ju inte äns vi svenskspråkiga fullständigt konsekventa. Om vi vore det, skulle vi ju inte skriva Rom eller Florens utan Roma och Firenze. Eller hur?

2004-12-17, 23:45
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Dalecarlia är väl snarare det latinska namnet på Dalarna. Och sen har vi även Sudermannia, Gestricia och Helsingia, för att inte glömma Ostrogothia etc.
 
Vår gamla studenter vid universiteten latiniserade ju inte bara hembyn, utan även landskapet de kom från. Sen har en del av dessa latiniseringar vandrat ut i engelskan.

2004-12-18, 00:36
Svar #5

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Och sedan har han ju dessutom formen S?bermanland på sin svenska kungalista. På vilket språk hör den hemma?
Varför inte säga som det är att det var en mindre lyckad länk?

2004-12-18, 17:14
Svar #6

Utloggad Lena Ek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2011-07-06, 20:11
    • Visa profil
Hej.
Tack för alla inlägg. Jag har nu lärt mig att vara mer kritisk till olika källor och kommer att vara mer försiktig i fortsättningen.
MVH
Lena

2004-12-18, 21:50
Svar #7

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Medger att internetsidan inte är av det bästa slaget vad gäller Sverige och möjligtvis Norden men jag har även diskuterat denna sida på utländska siter och fått av andra släktforskare uppfattningen att den då är bättre. Kommentarer?
 
Dessutom har jag börjat fundera på om Marek själv har gjort regentlistorna medan släktforskningsmaterialet har kommit från andra ställen. Oftast är det genealogiska materialet bättre än själva regentlistorna.
 
Då jag i mitt släktforskningsprogram har flera europeiska släkter som jag inte hittar i någon svensk bok undrar jag verkligen vad jag skall använda för min europeiska släktforskning?
 
Jag har till största del endast hört Anders Rybergs åsikter och kommentarer. Har någon annan månne också sett på sidan och kan ge kommentarer?

2004-12-18, 21:57
Svar #8

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Lena
 
Det är givetvis bra att du har blivit mer källkritisk till olika sorter av källor så som brev, dokument och andra sorters källor.
 
Om man skall försöka vara korrekt så skall du också vara kritisk till det du läser på nätet, i böcker och tidningar med mera.
 
Men, okej, jag förstår mycket väl vad du menar!

2004-12-18, 22:28
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ralf,  
 
Jag har inte luslust Mareks sajt, men det kan vara så att regentlängderna är hans egen produktion. Släktmaterialet vet jag däremot är sammanställt av Paul Theroff. Theroffs textfiler kom ut på nätet i slutet av 1990-talet och det var i diskussioner i newsgrupper som soc.genealogy.medieval som jag kom i kontakt med dem. Marek har nog bara anpassat dem för webben. Självfallet kan det ha tillkommit saker sedan 90-talet, både från Mareks och Pauls sida. Se också Mareks egen sida med källor.
 
Min bestämda uppfattning från den tiden är att Theroff till största delen använde Europäische Stammtafeln (ES) som underlag för sina textfiler.
 
Hur vederhäftig ES och därmed Theroffs filer och Mareks webbplats är för övriga Europa vågar jag inte ha någon uppfattning om. Det kan mycket väl vara så att det materialet är bättre än det äldre nordiska. ES har ett ganska gott rykte, tror jag.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna