ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Prins Carl Jr  (läst 4013 gånger)

2003-06-28, 17:44
läst 4013 gånger

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Prins Carl Bernadotte, tidigare hertig av Östergötland och Sveriges arvfurste, har avlidit den 27/6 2003 i sitt hem i Benalmadena vid Costa del Sol i Spanien. Han blev 92 år.
Prins Carl var yngsta barn till hertigparet av Västergötland, prins Carl och Prinsessan Ingeborg, samt bror till Drottning Astrid av Belgien och Kronprinsessan Märtha av Norge.
Han var gift tre gånger och efterlämnar en dotter från första giftet, Grevinnan Madeleine Bernadotte, Mrs Kogevinas.
 
TED ROSVALL

2003-06-28, 20:51
Svar #1

Inger Johansson

Ett litet tillägg:
Prins Carls äldsta syster Margaretha 1899-1977 var gift med prins Axel av Danmark och hade med honom sönerna Georg 1920-1985 samt Fleming f. 1922.
MvH
Inger Johansson

2003-06-29, 11:08
Svar #2

Mikael Andersson

Ted Rosvall, det är du som har ett förlag va ?
Hur går det för det om du är han  
Jag hade kontakt med er för ett bra tag sedan, och bad om en katalog med vad ni har. Men jag fick ingen

2003-06-29, 23:42
Svar #3

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Hej Mikael,
 
Jo, jag har ett litet förlag - men det har ingenting med SLäktforskarförbundet att göra. Kontakta mig gärna privat, så skall jag se vad jag kan hjälpa Dig med.
 
Mvh
TED

2003-06-29, 23:43
Svar #4

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Prins Carl Jr var morbror till tre kungar: Harald V av Norge samt Baudouin I och Albert II av Belgien. Finns det någon som varit onkel till fler? Funderar på drottning Victorias familj - där borde det ha funnits liknande släktförhållanden.
Sedan var han det sista överlevande barnbarnet till Oscar II samt en av de i familjen Bernadotte som levat längst. Han torde väl vara nummer tre efter Elsa Cedergren (prins Oscar Bernadottes dotter) samt prins (greve) Sigvard Bernadotte. Rätta mig om jag har fel.
Jag läste någonstans att han ingick sitt första äktenskap med enskild mans dotter med Gustaf V:s godkännande. Kungen gav detta eftersom Carl Jr stod så långt från tronen. Likafullt så miste han titlar precis som Lennart, Sigvard och Carl Johan. Fick detta några andra konsekvenser?
Om nu Carl Jr hade fått söner, skulle dessa då ha blivit ärftliga grevar Bernadotte?

2003-06-29, 23:55
Svar #5

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Titeln prins Bernadotte som han fick av sin svåger Leopold hade säkert söner och sonsöner osv ärvt framgent. Jag tror att dottern Madeleine titulerade prinsessa Bernadotte som ogift, men jag är inte säker.

2003-06-30, 00:09
Svar #6

Michaël Lehman (Philippos)

Enligt Rosvalls Bernadotteättlingar, s. 87, ägde Prins Carls dotter Madeleine grevinnas rang såsom ogift.

2003-06-30, 00:33
Svar #7

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Aha. Då var det väl alltså så att Carl fick titeln prins Bernadotte, med ärftlig grevetitel för sina efterkommande på manslinjen. Jag har Ointroducerad Adels Kalender 1985 nedpackad någonstans, och hade kunnat kolla det i den om jag visste mer exakt var den finns. Men det var säkert så det var.

2003-07-01, 12:45
Svar #8

Bjarne Birkrem

Til Carl-Johan Ivarsson: I din oversikt over de lengst levende Bernadotter får vi vel ikke glemme prins Oscar/greve Oscar Bernadotte, Oscar II's nest eldste sønn og den første Bernadotte som mistet sin tittel ved å gifte seg med "enskild mans dotter". Han levde fra 1859 til 1953 og rakk nesten å fylle 94 år.

Ellers bare en liten supplerende kommentar til Inger Johanssons innlegg: grev Flemming af Rosenborg, sønn av prinsesse Margaretha, døde i 2002. Så prins Carl Bernadotte levde altså lenger enn tre av sine søstersønner (Georg og Flemming af Rosenborg, og kong Baudouin).

2003-07-01, 16:09
Svar #9

Martin Mattsson

Anders Pemer, jag har kollat i Kalender över Ointroducerad Adels Förening 1995. Där står mycket riktigt att Prins Carls descendenter tilldelades grevlig värdighet med namnet Bernadotte.
 
Vill gärna komplettera uppgifterna ovan. Prins Carl föddes 10 januari 1911 i Stockholm. Han gifte sig första gången 6 juli 1937 i Kvillinge (skilsmässa 1951) med grevinnan Elsa von Rosen (f Stockholm 7 febr 1904, d Stockholm 15 april 1991). Han hade då avsagt sig sina tronanspråk och enligt konseljbeslut 30 juni 1937 erhållit rätt att begagna namnet (herr) Bernadotte. 6 juli 1937 upphöjdes han till (belgisk) Prins Bernadotte av sin svåger Kung Leopold III av Belgien, diplom utfärdat 15 sept 1938.
Prins Carl gifte sin en andra gång i Danderyd 1 november 1954 (skilmässa 1961) med Ann Lindner (f Larsson i Danderyd 22 mars 1921, dotter till en byggmästare Larsson i Djursholm (osäker på när hon avled, men vill minnas att det var bara häromåret)).
Prins Carl gifte sig en tredje gång i Rabat, Marocko 8 juni 1978 med Kristine Rivelsrud (f 22 april 1932 i Eidsfoss i Nordnorge, dotter till en gruvarbetare-lantbrukare), vilken han träffat när hon arbetade som hembiträde hos hans systerdotter Prinsessan Ragnhild av Norge. De hade levt som sambor sedan 1962, innan de gifte sig 1978.
Enligt Aftonbladet 30 juni 2003, ska Prins Carl begravas i Stockholm, Kungliga Begravningplatsen i Hagaparken där också hans föräldrar är jordfästa.
Ber att få återkomma med information om Prins Carls dotter, barnbarn och barnbarns barn. Måste återgå till arbete en stund...

2003-07-02, 10:57
Svar #10

Martin Mattsson

Begravningsgudstjänst för Hans Höghet Prins Carl (Gustaf Oscar Fredrik Christian) Bernadotte kommer att hållas i Danderyds kyrka, torsdagen den 10 juli 2003, kl. 16.00, i närvaro av bl a Prinsessan Ragnhild, fru Lorentzen och Prinsessan Astrid, fru Ferner. Allt enligt Norska Kungahusets hemsida.

2003-07-02, 12:57
Svar #11

Martin Mattsson

På det Belgiska Kungahusets hemsida finns än så länge inte någon information om huruvida man kommer att delta vid Prins Carls begravning.

2003-07-02, 13:09
Svar #12

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
dottern Madeleine har barnen Marie-Christine 1964, Jean Charles 1965,Astrid 1971,Sophie 1973, Desiree 1977 med Charles Ullens de Shooten Whettnall född 1927 och en dotter född ? med Nico Kogevinas (1918). Det finns en bok som heter Bernadotte ättlingar där alla släktingar på alla sidor finns med.

2003-07-02, 17:29
Svar #13

Martin Mattsson

Prins Carl Jr hade bara ett barn. Dottern Madeleine, född i hans första äktenskap. Grevinnan Madeleine Bernadotte (f i Stockholm 8 oktober 1938) gifte sig i Stockholm 1962 (skilsm 1980) med den belgiske greven Albert Ullens de Schooten (f 11 november 1927 i Kairo). De har barnen:
 
1. Grevinnan Marie-Christine Ullens de Schooten (f i Bryssel 24 mars 1964) gift i april 1996 i Udaipur, Indien, med Jo?l Duysan;  
   barn: Diego Duysan, f 23 maj 1996
         Sarah Duysan, f 17 dec 1997
         Nina Duysan, f 1 april 2001
 
2. Greve Jean Charles Ullens de Schooten, (f i Bryssel 6 okt 1965) gift i Vieusart, Belgien, 19 okt 1996 med Doroth?e de Pauw.
 
3. Grevinnan Astrid Ullens de Schooten, (f i Uccle 17 mars 1971) gift i Wezmbeek Oppen 7 sept 1996 med Lionel Jadot (f 1970).
 
4. Grevinnan Sophie Ullens de Schooten, (f i Bryssel 26 febr 1973.
 
Grevinnan Madeleine gifte sig en andra gång 21 november 1981 på Korfu med greken Nicos Kogevinas (f 6 sept 1918 på Korfu). De har en dotter:
 
5. D?sir?e Kogevinas (f i Uccle 16 sept 1977).
 
Dottern i andra äktenskapet är alltså född innan den första skilsmässan gått igenom. Sådant kan ju ta lång tid i katolska länder.
Grevinnan Madeleine, fru Kogevinas bor numera i Schweiz.

2003-07-02, 22:37
Svar #14

Inger Johansson

Refererat till Martin Mattssons första inlägg i den här diskussionen minns jag att på 1950-talet när Prins Carl Jr gifte sig med Ann Larsson var dåtidens skvallertidningar inte sena med att elakt kalla henne för Prinsessan Larsson.
 
Inger Johansson

2003-07-03, 23:18
Svar #15

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Men hur är det nu egentligen med Désirée, yngsta dottern till (prins Carls dotter) grevinnan Madeleine Bernadotte fru Kogevinas?  
 
Enligt Bernadotteättlingar av Ted Rosvall, är Désirée född i moderns första gifte (med Charles (!?) Ullens de Schooten Whetnall), och kallas där Ullens de Schooten Whetnall (Kogevinas). Man får därför intryck att hon är adopterad av Nicos Kogevinas, och inte eget barn.
 
Martin skriver: Sådant kan ju ta lång tid i katolska länder. Lång tid, jovisst, men flickan föddes 1977 och paret Ullens de Schooten skildes först 1980 (tre år senare), varefter Madeleine gifter sig med Kogevinas 1980 2/11). Är inte detta att anse som lite väl lång tid, även i ett katolskt land, i synnerhet om de sistnämnda har ett gemensamt barn? Är Belgien att anse som ett katolskt land, för övrigt? Det är väl tämligen blandat, religiöst sett? Vallonerna är väl huvudsakligen reformerta/kalvinister (det var i varje fall de flesta som kom till Sverige på 1600-talet), och flamländarna? Är familjen Ullens de Schooten för övrigt katoliker? Ja, om man studerar Bernadotteättlingar, ser man att såväl Charles far som farfar bär namnet Marie, och har dessutom tämligen många förnamn, vilket sammantaget gör det troligt att de är just katoliker.
 
Vad gäller egentligen? Är Désirée dotter till Ullens de Schooten Whetnall eller till Kogevinas?
Att hon åtminstone socialt räknar Kogevinas som sin far, förefaller troligt, men hur är det egentligen? Hur ska man sätta upp det hela när man skriver en genealogisk tabell? Är det någon som med säkerhet vet?
 
Man bör väl egentligen av hänsyn till Désirée själv inte diskutera hennes börd så här offentligt på nätet (jag slås plötsligt av detta, jag har ju tidigare som bekant gått till storms mot ett liknande fall... [Martin vet] - allting får man äta upp...), men vi får väl anta (hoppas?) att hon, som är bosatt utomlands, inte regelbundet läser Rötter/Anbytarforum. Kan hon överhuvudtaget svenska? Jag vet inte. Vi får väl i varje fall försvara det hela med att det väl måste anses som förenligt med hennes bästa, att uppgifterna om henne ska vara så korrekta som möjligt.

2003-07-04, 11:18
Svar #16

Martin Mattsson

Hej Carl-Fredrik!
Min källa till vem som är Désirée Kogevinas' far är Paul Theroffs net-Gotha-sida. Själv tycker jag inte att det är så konstigt att hon är född 1977 och skilsmässan registrerad 1980. Det kan ju vara så att greveparet Ullens de Schooten separerade långt innan dess, och Madeleine Bernadotte kanske levde som sambo med Nico Kogevinas innan de gifte sig.
Anledningen till att jag skrev att skilsmässan kan ta lång tid i katolska länder kanske kräver ett förtydligande. Det kan ju vara så att den borgerliga skilsmässan genomfördes på 70-talet och att den kyrkliga (katolska) annullationen av äktenskapet kom först 1980. Men, som Carl-Fredrik säger, ingen av oss verkar ju veta om familjen Ullens de Schooten ens är katoliker.
Jag ska försöka få tag i Paul Theroff och höra mig för om hans källor.

2003-07-07, 14:45
Svar #17

Martin Mattsson

Idag framgår det på Norska Kungahusets hemsida att hela den norska, kungliga familjen kommer att delta vid begravningen av Prins Carl Jr på torsdag 10 juli kl 16.00 i Danderyds kyrka.  
Dvs Konungen och Drottningen, Kronprinsen och Kronprinsessan, Prinsessan Märtha och Ari Behn, Prinsessan Ragnhild och Erling Lorentzen, och Prinsessan Astrid och Johan Martin Ferner.

2003-07-07, 18:29
Svar #18

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Om mitt minne inte sviker mig så vigdes Madeleine Bernadotte och Charles Ullens de Schooten i S:ta Eugenia kyrka i Stockholm, dvs den gamla katolska kyrkan vid Norra Svedjegatan (riven 1968).

2003-08-02, 20:52
Svar #19

Trond Norén Isaksen

Noen kommentarer til tidligere innlegg:

Prinsesse Ann døde ikke "her om året", men allerede i 1975.

Prins Carl døde ikke i sitt hjem, men på et sykehus i Málaga, hvor han var blitt operert for lårbeinsbrudd.

Prins Carl har ikke rekorden som onkel for antall monarker. For eksempel var prins Valdemar av Danmark onkel til kong Christian X av Danmark, kong Haakon VII av Norge, kong Konstantinos I av Hellas, kong George V av Storbritannia og tsar Nikolaj II av Russland.

Det belgiske kongehuset var representert av dronning Paola ved begravelsen. Storhertuginne Joséphine-Charlotte av Luxembourg var forhindret fra å delta (lungekreft) og var representert av prinsesse Margaretha av Liechtenstein (datter). Fra Danmark grevinne Ruth av Rosenborg.

2004-03-27, 17:13
Svar #20

kerstin

Det finns en son till prins Carl, född i Kvillinge.
 
MVH Kerstin.
 
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna