ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Peder Svart, Gustav Vasas krönikör  (läst 2322 gånger)

2002-12-11, 22:19
läst 2322 gånger

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Finns det någon som känner till Peder Svarts d. 1562 ättlingar? Han var tydligen den
förste biskopen som gifte sig. Hans maka hette Britta Larsdotter.
 
Nu sticker jag ut hakan rejält: Jag har bland mina anor en Måns Persson Svart d. 1613  han var kyrkoherde i Åseda mellan 1565-1613. Gift med Kerstin Larsdotter. Vad jag fått veta så skall min ana varit mycket rik, detta kan ju vara ett tecken på att Måns kanske skulle kunna komma från en betydelsefull och rik släkt. Vore kul om någon hade uppgifter om Peder Svarts ättlingar som kanske kunde klargöra om mina ana Måns Persson Svart och Peder Svart var släkt på något vis.
 
Med vänlig hälsning
 
Birgitta

2002-12-12, 00:12
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Detta skall vi inte ha under Kunglig genealogi - hans anknytning till G:I har inget med kungligt blod att göra.. (Vet inte riktgt var vi skall placera det bäst - Övriga släkter S: Svart kanske är det vettigaste)
Annars vet jag inget om hans ättlingar - men någon bakgrund tror jag inte är känd, åtminstone verkar det så enligt Nordisk Familjebok: Från Västeråstrakten tror jag, Andersson var visst hans patronymikon.. (Men en sådan här kändis finns det förstås mycket om)
-Vad säger förresten herdaminnet för Växjö stift om 'din' präst - det har du kanske redan kontrollerat..?
 
Såg just att detta varit uppe senast igår under Småland: Socknar: Åseda - så herdaminnet var visst redan avklarat..

2002-12-12, 11:02
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Hej Peter
 
Du har så klart rätt i att mitt inlägg inte passar in under kunglig genealogi, men som du skriver är det svårt att hitta någon kategori där det skulle passa in. Eftersom han var så förknippad med Gustav Vasa var det den enda kategori som jag kunde hitta som någorlunda kunde passa. Kollade faktiskt noga innan jag skickade in det. Givetvis kan du flytta inlägget till den kategori där du tycker att det hör hemma.
 
Med Vänlig Hälsning
 
Birgitta

2002-12-12, 21:40
Svar #3

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Hej Birgitta!
Av Gunnar T Westins artikel om Peder Andre? (Svart) i Svenskt biografiskt lexikon, bd 28, s. 776, framgår att Peder aldrig använde tillnamnet Svart. Det är först hans båda söner som vid några tillfällen kan beläggas ha använt tillnamnet.  
 
Peder Andre? var biskop i Västerås och finns därför även biograferad i Gunnar Ekström, Västerås stifts herdaminne, del I:1, s. 554. En dotter var gift med kyrkoherden Christofer Germundsson i Odensvi, sonen Andreas Petri Arosiensis (d. 1609) var kyrkoherde i Västerås och sonen Israel Petri (d. 1614) var domkyrkosyssloman i Västerås och sedan kyrkoherde i Tillberga.  
 
Någon anknytning till den småländske prästen tycks således inte föreligga. För övrigt bör man nog i första hand se namnet Svart som ett individuellt tillnamn vid denna tid och inte som ett släktnamn (även om det i några fall förstås säkert kunde bli det). Svart är inte helt ovanligt som tillnamn för enskilda personer under medeltiden och 1500-talet. Registret till Stockholms stads skottebok 1516-1525 (utg. av Joh. Ax. Almquist 1935), upptar t.ex. sju borgare med tillnamnet Svart och en kvinna med tillnamnet framförställt (Swarte Walborg).

2002-12-12, 22:20
Svar #4

Birgitta Ohlsson

Hej Torsten
 
Tack för ditt svar. Då kan jag dra in hakan igen;-). Man måste ju i alla fall fråga annars får man ju inget veta. Då får jag leta vidare efter min anas förfäder någon annanstans. Bra att få veta att Svart ansågs som ett individuellt tillnamn och inte ett släktnamn.
 
Med Vänlig Hälsning
 
Birgitta

2002-12-13, 12:12
Svar #5

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Tillnamnet Svart förekommer talrikt i bla Allbo och Kinnevalds härader i Kronobergs län under bl a 1500-talet. En del gårdars tillnamn (ex. Lekaryd Svartagård, Sånnestorp Svartensgård o Ör Svartagård) har fått sina namn efter dessa tidiga bärare. Eftersom Måns Persson Svart varit kyrkoherde i Kalvsvik socken (i Kinnevalds härad) finns det alltså möjlighet att han ursprungligen var ifrån trakten.
   
Birgitta, ifrån vilken av Måns Persson Svarts barn härstammar du?   Själv är jag ättling till hans dotter Elsa Månsdotter (g.m. Marcus Uggla i Växjö) via deras dotter Britta Marcusdotter (g.m. kh Didrik Mollerus i Långasjö; vilket inte framgår i Växjö stifts herdaminne utan är en uppgift jag fann i Växjö stads dombok för några år sedan). En bror till Elsa var Per Månsson Swart som 1651 bodde i Ingermanland - om han hade ättlingar vet jag ej, kanske du forskat på honom?
Prästsläkten Melander (=svart man) ifrån Åseda socken kan möjligen vara utkommen av kh Måns Persson Svart.
 
frändligen Niclas R.

2002-12-13, 21:28
Svar #6

Birgitta Ohlsson

Hej Niclas  
 
Tack för dina uppgifter. Intressant att gårdarna fick tillnamn efter sina bärare det visste jag inte. Tyvärr har jag inte forskat på Per Månsson Swart eftersom jag har samma anor som du. Elsa Månsdotter, Marcus Uggla, Brita Marcusdotter osv.  
 
frändligen
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna