ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oäkting av kunglig börd?  (läst 3166 gånger)

2014-01-22, 16:56
läst 3166 gånger

Utloggad Helge Roland Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 17:30
    • Visa profil
Irma Alexandra Melia f 1905-08-24 av okända föräldrar i Hedv Eleonora Sthlm. Blir vid två års ålder adopterad till fam Schölander i Ljusdal. Det enda som är känt om modern är att hon är född 1884-10-17.  
Kopior av adoptionshandlingarna finns hos dottern i Danmark och därav framgår bl a: Hon var dotter till en mycket hög person i det svenska samhället  och adoptionen handlades av en mycket förnäm advokatfirma. Adoptionsföräldrarna fick också ett mycket stort belopp för att ge henne en god utbildning, vilket de dessvärre ej levde upp till.  
Under tidigt 1930-tal flyttade hon till Köpenhamn i samband med giftermål och då hon rörde sig på gatorna på Amager (där hon bodde), så bugade och neg alla i hennes närhet väldigt artigt. Då hon frågade sin fostermor, om hon visste varför det var på detta vis, svarade denna det skall vi aldrig prata om. Grannar o bekanta har berättat, att hon var väldigt lik den danska kronprinsessan vid den tiden (tidigt 1930-tal). Dottern till den oäkta kvinnan har lyckats få klarlagt, att den okända modern hade en pälsaffär på Kungsgatan i Sthlm och var utbildad modist i Berlin och Paris. Enl Riksarkivet födde kvinnan ytterligare ett oäkta barn 1907, vilket hon gav namnet Irma Alexandra Meline. De båda oäkta flickorna träffades i Köpenhamn på 1980-talet och delade med sig av lite fotografier o dyl.  
Kontakter med Riksarkivet har bara resulterat i, att dottern i Köpenhamn har blivit rekommenderad, att gå till Bernadottearkiven och be om tillstånd, att söka vidare efter sanningen, men detta har inte blivit av ännu.    
Känner ngn till om det finns andra vägar att gå för att försöka få klarhet, så vore det trevligt att få ett tips på vägen för det är onekligen en liten pikant historia. Jag tycker mig se lite rök, så nog bör det finnas en liten eld någonstans.

2014-01-22, 23:48
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Helge,  
Om det finns adoptionshandlingar bevarad, där barnafadern omnämns, skulle det vara av värde för den som försöker hjälpa dig att besvara dina frågor om dessa dokument kunde refereras här i sin helhet, eller åtminstone i relevanta delar. Namnges alltså barnafadern i dokumentet du åberopar? Vad slags dokument handlar det om och när är det daterat? Observera att adoption som juridisk rättslig term infördet i Sverige först genom lagen om adoption 1917. Dessförinnan handlar det inte om adoption i juridisk mening utan om det vi brukar kalla för fosterföräldraskap, även om man ibland träffar på fosterbarn som kallas för det tjusigare ordet adoptivbarn i kyrkböcker före 1917, se:
http://www.socfamratt.se/adoption/bakgrund/744-historik
 
Vad gäller flickan som du efterfrågar, så återfinns hon i Hedvig Eleonora församlings födelsbok CI:40 s. 89, som född utom äktenskap 24/8 1905 och med förnamnen Melin Irma Alexandra. Föräldrarnas namn är inte angivna, något som i sig inte är ovanligt när det gäller utomäktenskapliga barn födda i Stockholm vid denna tid. Modern anges emellertid vara född 1884 17/10, se:
     

 
Några år senare, 21/9 1909 blir ett barn med samma mycket ovanliga eller unika förnamnskombination, Melin Irma Alexandra, inlöst på Allmänna barnhuset i Stockholm av fattigvårdsnämnden för 500 kr, se barnhusrullan över utlämnade barn, nr 9306. Detta barn är dock fött i Kungsholms församling 1909 14/1 och moderns namn är enligt barnhusrullan ogifta Matilda Emilia Josefina Werme, se:
http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0809/Barnhuspdf2008/10_09306.pdf
 
Matilda Emilia Josefina Werme påträffas i de på internet sökbara delarna av rotemansarkivet fr o m 1907 och anges då vara född 1884 19/10 i Adolf Fredriks församling, senare fr o m 1913 anges hon vara född 1884 9/10. Föräldrarna är stenarbetaren Johan Adolf Werme och Matilda Alexandra Wingård. Familjen är inflyttad 2/2 1907 från rote 8, Johannes församling (ej sökbart ännu på stadsarkivets webbplats). Adolf Fredriks församlings födelsebok CIa:12, s. 82, utvisar att Matilda Emilia Josefina var född 19/10 1884.  
 
Jag håller för troligt att ovannämnda Matilda Emilia Josefina Werme även är mor till flickan Melin Irma Alexandra som föddes 1905, även om födelsedatumet för hennes mor anges vara 17/10 istället för 19/10, vilket dock kan bero på en felläsning eller felskrivning av den som förde in födelsenotisen i Adolf Fredriks kyrkbok. Det förefaller i alla fall märkligt att dessa två flickor begåvats med den unika (?) namnkombinationen Melin Irma Alexandra om de inte fanns någon nära beröringspunkt mellan dem. Med tanke på att det först födda flickebarnet ska ha lämnats bort till inspektorsfamiljen Schölander i Ljusdal omkring 1907 kan modern måhända ha valt att ge flickan som föddes 1909 samma namn som den tidigare bortlämnade flickan. Om du följer Matilda Emilia Josefina Werme bakåt i rotemansarkivet till 1905 kanske notering finns om att hon fött en dotter detta år. Dottern som föddes 1909 är noterad i rotemansarkivet.
 
Tilläggas kan att inte en enda kvinna med förnamnkombinationen Melin Irma Alexandra finns upptagen på CD:n Sveriges dödbok 1901-2009, men en handfull kvinnor anges ha Melin som förnamn och ett hundratal män bär namnet Melin som förnamn.

2014-01-23, 08:17
Svar #2

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Flickan Melin Irma Alexandra, född den 14/1 1909 skulle kunna vara identisk med nedanstående person där det ovanliga namnet 'Melin' har tolkats som 'Malin'.  
 
Sveriges Dödbok, 1901-2009:
 
Gullin, Malin Irma Alexandra
 
Vinbärsstigen 7A /Persson/
271 38 Ystad
 
Död 10/1 1997.
 
Folkbokförd (1998) i Löderup, Ystads kn (Skåne län, Skåne).
 
Född 14/1 1909 i Kungsholm (Stockholms stad, Uppland).
 
Änka (8/6 1983).
--------------
Födelseförsamling i källan:
Kungsholm (Stockholms län)
 
Källor:
RTB 97 / SPAR 92f / SPAR 97

2014-01-23, 12:31
Svar #3

Utloggad Helge Roland Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 17:30
    • Visa profil
Jag tackar för det engagemang som hittills visats i denna frågeställning.  
Till Torsten vill jag bara förtydliga: I min första mening säger jag ju, att föräldrarna är okända och inte heller i adoptionshandlingarna finns ngn uppgift om faderns namn. Hade så varit fallet, hade ju denna fråga aldrig uppstått. Det är just faderns namn som vi vill få klarhet i, om det inte redan har framgått av min text. Kanske har jag varit lite otydlig!?  
Jag har fått lite tips från er båda och skall nu kolla vad det kan ge mig för det fortsatta sökandet.  
Sedan vill jag också säga, att det finns ett otal kombinationer på hur man skriver namnet på kvinnan som frågeställningen gäller. Om vi skulle kolla i fem kyrkböcker, så finner vi fem olika varianter. Hon benämns Malin, Melin och Melia ex.vis och på olika plats i namnkombinationen. Födelseboken får väl ändå betraktas som den mest rätta.
TACK till er båda!

2014-01-23, 16:24
Svar #4

Lotta Nordin

Helge,
du skriver att det av adoptionshandlingarna framgår att hon var dotter till en mycket hög person i det svenska samhället.
På vilket sätt framgår det om inte faderns namn nämns?

2014-01-23, 16:57
Svar #5

Utloggad Helge Roland Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 17:30
    • Visa profil
Lotta: Just med den texten jag skriver kursiverad.  
Återigen: Hade faderns namn varit angivit, så hade denna fråga aldrig funnits. Min fråga gäller således: Vem är fadern?? Om han, som det spekulerats i många år, skulle vara av kunglig börd, hur får man då bevis för detta?? Går det överhuvudtaget?
Man kan ju spekulera i om advokaten hade uppgifter som han inte offentliggjorde. Det skulle kunna vara möjligt tror jag.

2014-01-23, 20:54
Svar #6

Lotta Nordin

Har du själv sett den där kopian på adoptionshandlingen? Vad hette advokatfirman?
 
Finns det någon uppgift i handlingen om vem som adopterar bort henne till Schölanders?
 
Om det verkligen står en mycket hög person i det svenska samhället, så är det en mycket märklig skrivning. Särskilt eftersom hon blev bortadopterad till en svensk familj i Sverige, och hon flyttade från en plats i Sverige till en annan.  
Jag anar en gravad hund här någonstans...  
 
Irma Alexandra (Melin saknas här) född 1905 finns i utflyttningslängden Hedvig Eleonora BIIa:23 (1905-1906) bild 1370/sid 268.
Där står under Inflyttningsbok: Föd. B. 24/8 1905 och att hon flyttar till Adolf Fredrik 27/11 1905.
 
I Matteus BI:2 (1906-1906) bild 510/sid 47, inflyttningsboken, står Melin, Irma Alexandra inskriven 2/12 -05 från Hedvig Eleonora.
Melin är alltså skrivet som ett efternamn, och till Adolf Fredrik flyttade hon uppenbarligen inte. Inte heller står det vart i församlingen hon flyttar, eller till vem.
 
I Matteus BIIa:4 (1907-1907) bild 390/sid 35, utflyttningsboken, står att Melin Irma Alexandra flyttar till Ljusdal, utskrivningsdatum 6/9 1907.
 
I Ljusdal AIIa:1c (1896-1907) bild 2150/sid 1003 finns hon inskriven hos sågverksinspektor Schölander, inflyttad 1907-10-17 från Matteus, Sthlm.
Familjen har en adoptivdotter till, Lilly Maria Teresia, f. 1904-01-14 i Johannes, Sthlm. Hennes mor uppges vara Edit Maria Elisabet Pettersson.
 
I Ljusdal AIIa:2c (1908-1919) bild 1680/sid 962 står att båda adoptivdöttrarna får privatundervisning.
 
I Ljusdal AIIa:3c (1920-1929) bild 1640/sid 958 står att hela familjen flyttar till Finja, Kristianstads län 1921-05-01.
 
Familjen finns inflyttade till Tyringemölla nr 1, Finja AIIa:7 (1919-1936) bild 1760/sid 470.
Här står att Irma Alexandra Melin Schölander flyttar först till Sävare och ett år som hembiträde hos prästen på Stommen där. Hon kommer tillbaka till Tyringemölla och familjen 1923 och flyttar till Köpenhamn 1935-12-04.
 
Man kan ju undra om namnet Melin kommer av faderns efternamn?

2014-01-23, 21:34
Svar #7

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Lika märkligt som att det i en adoptionshandling skulle stå en mycket hög person i det svenska samhället är det om advokatfirman i samma handling skulle kalla sig själva en mycket förnäm advokatfirma.
 
Uppgiften att den okända modern hade en pälsaffär på Kungsgatan i Sthlm kanske kan verifieras genom att söka i Stockholm Stads adresskalendrar.

2014-01-23, 23:06
Svar #8

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Jag tror som Lotta att namnet Melin kan vara en ledtråd i sammanhanget, ett så kallat uppkallelsenamn, och att flickan helt enkelt kan ha begåvats med faderns efternamn som ett av sina tre dopnamn. Det är i alla fall en rimlig hypotes värd att pröva. Förnamnet Alexandra kommer uppenbarligen från mormodern Matilda Alexandra Wingård.  
 
Viktig information kan även finnas i intagninshandlingarna på Allmänna barnhuset som bör finnas om den yngre Melin Irma Alexandra, f 1909, i en särskild bilageserie till rullan över intagna barn på barnhuset. Att fattigvårdsnämnden ombesörjde att hon blev intagen på barnhuset åtta månader efter födelsen ger vid handen att modern levde under ytterst knappa ekonomiska förhållanden vid denna tidpunkt och fattigvårdsnämndens brev till barnhusdirektionen brukar kunna innehålla utförliga redogörelser och motiv för varför just detta barn behöver beredas plats på barnhuset. I så fall kan även omständigheter som att modern tidigare fött ett utomäktenskapligt barn vara omnämnt i sammanhanget.

2014-01-24, 05:38
Svar #9

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Modern Matilda Emilia Josefina Werme återfinns i Stockholms Rotemansarkiv under totalt 8 poster. Alla rotar är inte registrerade och publicerade på SSA's hemsida därav en del glapp i kronologin enligt nedan:
 
1907-02-02: Inflyttad från Hedvig Eleonars fs och boende med sina föräldrar på Fleminggatan i Kungsholms fs. Utflyttad 1907-02-11 till Matteus fs.  
 
1908-01-25: Inflyttad från Matteus fs till Kungsholms fs. Hon bosätter sig på Hantverkargatan och dottern Melin Irma Alexandra föds 1909-01-14. För dottern finns antecknat att hon i själva verket föddes på Södra Barnbördshuset (Södra BB). De båda utflyttar 1909-03-12 till Matteus fs och Matilda har titeln 'Handelsidkerska'.  
 
1910-02-25: Matilda inflyttar från Matteus fs till Katarina fs. Nu kallas hon f.d handlerska. 1911-01-25 utflyttar hon till Jakob o Johannes fs.
 
1913 inflyttar Fästekvinnan Matilda Emilia Josefina Wermé från Oscars fs till Maria fs och rote 24. 1914-12-22 flyttar hon till rote 16 i samma församling.  
 
1914-12-29 kommer hon från rote 31 i Maria fs till rote 16 i samma församling. Nu har hon titeln 'Modist' och under 'Civilståndskommentar' kan man läsa: Genom trenne lysningar bunden vid Skomakare N.O Lindhe.  
 
1917-02-02: Inflyttar Modisten Matila Emilia Josefina Werme från Maria fs till Brännkyrka fs och bosätter sig i Fågelsången, Aludden. Här finns en notering om att hon gifter sig med Moses Johan Eriksson. (Under en senare post i Rotemansarkivet framkommer att de vigdes 1917-06-07).
 
1918 inflyttar Vaktmästaren Moses Johan Eriksson (född 1883-04-02 i Rättvik, Kopparbergs län) och hustrun Matilda till Högalids fs. De kommer då närmast från Jakob o Johannes fs.  
 
1920-01-12 inflyttar de båda till Katarina fs. Matilda kvarstår fram till 1926 men är enligt anteckning för maken frånvarande. Under Civilståndsändring finns också noterat att de beviljas skilsmässa 1921-12-28.
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2014-01-24 05:41)

2014-01-24, 09:13
Svar #10

Utloggad Helge Roland Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 17:30
    • Visa profil
Kristina: Jag har inte sagt att advokatfirman skrivit att adoptionen handlagts av en mycket förnäm advokatfirma.  Däremot har jag sagt, att denna text återfinns i adoptionshandlingarna. I de handlingarna ingår ju även andra dokument, vilka inte alls behöver vara skrivna av advokatfirman.  
Kvinnans vandring genom Sthlm, Ljusdal och ner till Skåne har jag god kännedom om, även fortsättningen med giftermål och flytt till Köpenhamn. Det är inte där som skon klämmer, utan vi försöker finna en ledtråd till att få klarhet i om fadern möjligen kan vara av kunglig börd efter allt som från olika håll spekulerats under hennes uppväxt.  
Tanken med att Melin kan vara en knytning till fadern är intressant, eftersom det namnet ju även gavs till dottern som föddes 1909, men då hamnar vi nog utanför kungligheterna.  
De uppgifter jag nu fått gör, att jag skall ta kontakt med den nu levande dottern i Köpenhamn och kolla om hon har fler uppgifter som kan vara ledtrådar och förhoppningsvis pusselbitar till det som nu framkommit med er hjälp.  
Tack än en gång för en intressant diskussion i ett ämne som åtminstone jag tycker är intressant.

2014-01-24, 12:46
Svar #11

Lotta Nordin

Helge,
vi förstår naturligtvis att det är fadern du är ute efter. Men det är ju i princip omöjligt att hjälpa dig om man inte följer flickan ordentligt i alla upptänkliga källor. Vad du har kännedom om, det vet vi ju inte eftersom du inte skriver det förrän efter att vi har lämnat uppgifter om flyttningar osv.
 
Därför vore det en viktig hjälp om du talar om vad som verkligen står i dom där adoptionshandlingarna, oavsett vem/vilka som skrivit dom. När är handlingarna daterade?
 
Kan du svara på dom frågor jag ställde 23/1 20:54?:
 
Har du själv sett den där kopian på adoptionshandlingen? Vad hette advokatfirman?
 
Finns det någon uppgift i handlingen om vem som adopterar bort henne till Schölanders?
 
Om det verkligen står en mycket hög person i det svenska samhället, så är det en mycket märklig skrivning. Särskilt eftersom hon blev bortadopterad till en svensk familj i Sverige, och hon flyttade från en plats i Sverige till en annan.

2014-01-24, 14:23
Svar #12

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Det är även av intresse att modern född 1884 anges vara bosatt i Kräftriket enligt ovanstående bild. Det är ett område på en liten udde till höger om Roslagsvägen vid Frescati, kanske det kan vara någon ledtråd också? Likaså flyttar flickan till Ljusdal ifrån Matteus i Stockholm enligt inflyttningslängder där 1907, om det går att hitta något mer därifrån?  
 
Sedan om man misstänker kungligheter så kan det även vara spännande att ringa in vilka som skulle kunna vara aktuella vid den tiden osv. 1905 är fortfarande en åldrig Oscar II kung, men han har ju sonsöner i lämplig ålder, men också en brorsdotter som från 1906 var drottning i Danmark, som i sin tur hade 4 söner födda på 1870-talet.

2014-01-24, 15:26
Svar #13

Lotta Nordin

Kräftriket kan vara barnmorskans bostadsadress eftersom pojken som står efter Melin Irma Alexandra också har den uppgiften. Han är född 1905-07-22 med okända föräldrar. Hedvig Eleonora CI:40 (1905-1906) bild 910/sid 87.
 
När det gäller hennes flyttningar har jag redogjort för dom ovan, 23/1 20:54.

2014-01-24, 16:13
Svar #14

Utloggad Helge Roland Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 17:30
    • Visa profil
Jag har full respekt för de synpunkter som framförts, men i nuläget har jag inte mer information att ge, utan nu avser jag (som jag svarade ovan) att ta kontakt med dottern i Köpenhamn och se hur de s k adoptionshandlingarna kan se ut och vad de kan tillföra i ärendet. Det är ju egentligen hon som är mest intresserad av att finna en lösning, jag är bara en budbärare.  
Jag har inte själv sett handlingarna, utan har fått mig berättat hur informationen ser ut, men självfallet kan det i handlingarna finnas uppgifter som har negligerats, men som ändå kan föra saken framåt.  
Nu får jag bearbeta detta och söka kontakt med Köpenhamn, så får vi se vad det kan ge. Tack ännu en gång för att ni engagerar er, det gläder mig.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna