ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Otto av Braunschweig-Lüneburg  (läst 771 gånger)

1999-12-05, 23:18
läst 771 gånger

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Erik Brahe (1552-1614) var enligt Elgenstierna gift med Elisabet, dotter till hertig Otto av Braunschweig-Lüneburg. Är det någon som känner till mer om Elisabets föräldrar och släkt?
Håkan Widell

2000-01-28, 14:54
Svar #1

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Har du tittat i Europäische Stammtafeln? De kan du få till ditt bibliotek via fjärrlån, så har jag i alla fall fått tag i den lite då och då. Annars finns de ju på kungl biblioteket i Stockholm, men vi bor ju inte alla i Stockholm.
 
MVH
Johan Sjöberg

2000-01-28, 21:35
Svar #2

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej, Johan, och tack! I samband med besök på Genealog fören i Stockholm vid nyår fick jag samma tips, och genom denna källa visade det sig ju vara möjligt att komma ett oändligt antal generationer bakåt i tiden. Är det f ö någon som  kan säga något om tillförlitligheten i anorna publicerade i GeneWeb?
Mvh!
Håkan Widell

2003-08-01, 11:27
Svar #3

Dan Nilsson

Hej!
Europäische Stammtafeln är bra men tillgängligheten är kanske inte så bra för de som inte har gång avstånd till kungl. biblioteket. Efter lite sökande på Internet hittade jag detta på Paul Theroffs sida över kunglig genealogi. Hans sidor brukar vara bra, men man får förstås som alla duktiga forskare dubbelkolla alla källor. Han har förmodligen använt ES.
Elisabeth fanns med i tavlan över huset Welf-Este och man kan också se att hon var en av 14 barn.  
 
1. (Proband) Elisabeth Anna av Braunschweig-L?neburg
Född: 18 September 1553
Död: Harburg 6 Augusti 1618
Gift: Schlo? Harburg 25 Juni 1582 med  
Greve Erik Brahe  
Död: Danzig 15 April 1614
 
2. Hertig Otto II av Braunschweig-L?neburg  
Född: Celle 5 September 1528
Död: 20 Oktober 1603
Gift 1: 8 Sep 1551 med  
3. Grevinnan Margarete von Schwarzburg-Leutenberg
Född: omkring 1530
Död: Harburg 18 Mars 1559
 
Gift 2: 8 November 1562 med
Grevinnan Hedwig von Ostfriesland  
Död: Harburg 4 December 1616
 
4. Hertig Otto I av Braunschweig-Harburg  
Född: 24 Augusti 1495
Död: Harburg 11 Augusti 1549
Gift: hösten 1525 med
5. Meta von Campe  
Död: 16 Oktober 1580
 
Källa: Paul Theroffs Genealogy Files
http://www.angelfire.com/realm/gotha/index.html
 
Jag hoppas att jag varit till någon hjälp. Om inte annat kanske du fått tips var du ska fortsätta leta.  
 
mvh
DAN

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna