ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 20 augusti, 2011  (läst 3112 gånger)

2011-07-29, 09:55
läst 3112 gånger

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
I mantalsregistret finns 1875 Emma M E Hammarström, ogift, Klara övre och Kungsholmen (akt nr 474), bosatt på samma ställe som modellsnickaren Johan E Jansson (det kan finnas fler på adressen men det framgår endast i originalet)
1871 Emma M E Hammarström, kontrollant, Ladugårdslandet nedre, nr 1045. E M E Hammarström är även 1872-73 mantalsskriven i Ladugårdsland och med titeln kontrollant.

2011-07-29, 13:07
Svar #1

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Det är intressant med Annas koppling till teatern osv, jag läser i boken Alla dessa Bernadottar av Staffan Skott, att det fanns fler anknytningar dit. På sid 79 nämns en Amanda Personne en dotter han gjort med en av sina hustrus sömmerskor och 'ett av de fyra av hans utomäktenskapliga barn som ägnade sig åt teatern'. http://sv.wikipedia.org/wiki/Amanda_Personne
 
Amanda Carolina (f. Jansson senare gift med Nils Edvard Personne) finns även hon i barnhusakterna (1873) http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0809/Barnhuspdf2008 /03_02427.pdf då hon föddes 29 feb 1872 (i födelseboken av okända föräldrar men adress Cephalus nr 19 Köpmangatan?), men modern anges i akten till Carolina Lovisa Jansson. Hon finns som sömmerska i rotemansarkivet och född 1847 i Jakob o Johannes. Dottern Amanda Carolina flyttas ut en kort period till en statardräng i Fågelsång, Salems församling  (AI:19 1871-1879 sid 137) och sedan till Sånga socken hos torparen Nils August Jansson i Granskog (se Sånga AI:13 sid 149, 125).

2011-07-29, 22:32
Svar #2

Carl Szabad

Jag utgår från att författaren anger korrekta källhänvisningar till sina påståenden, för han måste väl avse Oscar. Under Wikipedialänken står det uttryckligen att Amandas koppling till kung Oscar var (obekräftade) rykten!
 
Fastigheten Cephalus 19 har 1878 adressen Köpmangatan 13. Gissningsvis bodde det en barnmorska på den adressen 1872.

2011-07-30, 01:30
Svar #3

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Visst är det rätt att ifrågasätta de korrekta källhänvisningarna i nämnda boks påståenden (vilka saknas förståss), men hade det menats någon annan Oscar hade jag inte lagt inlägget under den här rubriken om just Oscar II... eller med en anknytning till skådespelerskan Anna Hofman-Uddgren, och ens om teater-anknytningen som just citatet från ovan nämnda bok gällde. Sedan angående korrekta källhänvisningar så ser jag knappast att Wikipedia avser ryktena som speciellt obekräftade vilket du lägger till, inte heller att man i övrigt bör gissa något om adressaten på Köpmangatan. I den länk jag anger står helt och klart att det är en amma, men jag visar också ur rotemansarkivets uppgifter att det finns en sömmerska senare med samma namn (och rimlig ålder) som anges.
 
Det är just därför jag vill diskutera detta påstående vidare i denna tråd, för att försöka kontrollera dessa uppgifter, och har påvisat en riktig källa som påvisar att flickan Amanda Carolina som barnhusbarn  flyttades runt bl.a. i närheten av Drottningholm. Det är påfallande intressant i likhet med att de andra av de påstådda utomäktenskapliga barnen under denna diskussionsrubrik har kunnat beläggas i närheten av kungliga domäner, både vid Rosersbergs slott men också även inom Oscars eget palats, dvs Arvfurstens palats vid Gustaf Adolfs Torg (idag Utrikesdepartementets huvudbyggnad).
 
(Meddelandet ändrat av lp72 2011-07-30 01:32)

2011-07-30, 14:49
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Nu bör det ju också beaktas att uä barns uppväxt i närheten av kungliga domäner kan vara just det som oriktigt föder eller göder rykte om kunglig börd.
Hälsar vänligen
Maud

2011-07-30, 15:10
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Kan tilläggas att den adress som angavs för kvinnor som födde anonymt i de allra flesta fall var barnmorskans - Carls gissning är alltså välgrundad.
 
Carolina Lovisa Jansson ammade in sin dotter på barnhuset, vilket betyder att hon inte kunde betala avgiften för intagningen. För fattiga mödrar fanns möjligheten att slippa betala om de i stället ammade sitt eget + ett annat barn under några månader.
Hälsar vänligen
Maud

2011-07-30, 16:51
Svar #6

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Tack Maud!
 
Du uttrycker det hela bättre än vad jag [miss]lyckades med. Min åsikt är att familjetraditionen som säger att Valerie Louise Fredsell, gift Norman, skulle vara en u.ä dotter till den dåvarande kronprinsen, är en historia som med all sannolikhet inte är sann. Som barnhusbarn var Valerie långt ifrån ensam om att placeras hos högreståndspersoner och hon var långt ifrån ensam att få ett litet kapital placerat i en fond. Det räcker med att studera barnhusakterna så ser man detta.
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2011-07-30 17:00)

2011-07-30, 18:15
Svar #7

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Men nu har ju inte såna rykten uppstått hos alla uä barn eller ens såna som bott i närheten av eller till och med i kungliga residens. Hur många fler kan man hitta i dessa barnhusakter som hamnar just i Oscars eget palats exempelvis..? Är det ens troligt att någon hovpersonal kunde ha något eget uä barn där? Jag tycker bara det pekar åt att uppgifterna kan vara sanna, inte att det är några absoluta bevis för dem. Att påstå något i motsatt riktning tycker jag också bör beläggas med några befintliga källhänvisningar i så fall, och inte spekuleras i diverse sannolikheter eller så.

2011-07-30, 18:38
Svar #8

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Några bestämda åsikter i de enskilda fallen vågar jag själv sällan ha - eftersom inga faderskapserkännanden finns kan man bara bedöma sannolikheten. I ett tv-program häromåret fick några övertygade kungaättlingar sitt dna jämfört med Jan Bernadottes (son till Lennart Bernadotte) och samtliga fick negativt besked - de fallen bör man alltså kunna avfärda som familjemyter. Men det finns ju hundratals liknande familjetraditioner. Några har jag genom årens lopp kunnat vederlägga - exempelvis genom att påvisa att modern och den utpekade kungligheten vid aktuell tidpunkt befann sig på så stort geografiskt avstånd från varandra att de omöjligt kunnat avla ett barn tillsammans.  
 
Klart är att det inte behövdes mycket för att det i ett uä barns omgivning eller - senare - bland dess ättlingar, skulle börja talas om en kronprins eller kung som barnafader. Ofta räcker det med att modern tjänat piga någonstans i Stockholm.
Hälsar vänligen
Maud

2011-07-30, 19:15
Svar #9

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Man bör också ha i åtanke att även om modern aldrig själv påstod att kronprinsen/kungen var barnafadern, så låg det i både hennes och barnets intresse att hon inte dementerade ryktet - båda kunde bära huvudet betydligt högre om folk trodde att oäktingens far var en kunglighet och inte en stalldräng.
Hälsar vänligen
Maud

2011-07-30, 20:01
Svar #10

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Nu är jag absolut medveten om att många såna här rykten förmodligen inte alls är sanna eller ens trovärdiga, speciellt när man kan vederlägga dem med fakta, som du nämner Maud (har du några konkreta exempel?). Men eftersom vi i denna diskussion ändå har just några såna få, enskilda fall, där det verkligen finns en del intressanta uppgifter i bevarade dokument, så förstår jag inte jämförelsen med att dra upp något som rent allmänt säger något tvärtom. Gör det de uppgifter ur befintliga källorna i denna diskussion mindre riktiga..? Hur skulle du vederlägga uppgiften om att ett barnhusbarn (som har ryktet om att den personen var kungligt avlad) flyttades till prins Oscars palats vid Gustaf Adolfs torg, exempelvis?
 
(Meddelandet ändrat av lp72 2011-07-30 20:04)

2011-07-30, 20:34
Svar #11

Utloggad Fabian Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2023-05-14, 23:24
    • Visa profil
Om ett barnhusbarn placeras hos en kammartjänare i Arvfurstens palats skulle jag uppriktigt sagt tolka det som ett starkt indicium mot att prins Oscar var barnafadern. Det förefaller ytterst osannolikt att han skulle vilja ha en utomäktenskaplig dotter rännande omkring i palatset.

2011-07-30, 21:49
Svar #12

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Ja, där är jag böjd att instämma med Fabian.  
 
Leif, jag har de senaste åren kontaktats av en rad personer, främst i Sverige, Norge och USA, som bett mig bekräfta deras tro att de härstammar från en kronprins/kung, oftast Karl XV (om vilken det sagts att om alla skrönor om hans oäkta barn vore sanna, skulle han ensam stå för hela den svenska befolkningsökningen under 1800-talet). I de flesta fall har jag bara kunnat konstatera att historien varken går att bevisa eller motbevisa, men i några få fall har uppgifterna visat sig vara uppenbart felaktiga. Tyvärr har jag inte sparat vare sig förfrågningarna eller de resultat jag kommit fram till. Men en grundläggande kontrollåtgärd är ju att ta reda på var den förmodade fadern befann sig runt nio månader före barnets födelse.  
 
En sak som slagit mig vad gäller alla dessa påståenden om oä barn till kungligheter:  
Hur kommer det sig att det alltid är en kronprins eller en kung som utpekas?
 
Oscar I hade förutom de blivande kungarna Karl XV och Oscar II även sönerna Gustaf och August. Oscar II hade förutom Gustaf V sönerna Oscar, Carl och Eugen. Samtliga dessa prinsar nådde vuxen ålder. De hade lika stora eller små möjligheter som kronprins och kung att närmare bekanta sig med kammarjungfrur, kökspigor, sömmerskor och skådespelerskor. Men jag har aldrig hört talas om någon familjetradition där en vanlig prins påstås vara far till den oä anmodern/anfadern.
 
Är inte det konstigt?
 
(Meddelandet ändrat av mausve 2011-07-30 22:10)
Hälsar vänligen
Maud

2011-07-31, 10:22
Svar #13

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Men är det verkligen alltid en kung eller kronprins som utpekas egentligen..? Jag läste i en tråd här på af om misstankar om något liknande där prins August nämns, Karl XV:s och Oscar II:s bror... http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/18111.html?1250015846
 
Att undersöka vad den påstådda fadern befann sig 9 månader före födseln är ju en bra kontroll förståss, och det borde ju gå med de dokument och arkivhandlingar runt hovet som finns. Kanske kan svårigheten att få tillstånd till kungens eget familjearkiv ställa till det, men i stort bör det väl gå att pussla ihop från andra källor, tycker jag. Och närmast för de tre personer som diskuterats i den här tråden, Anna Hofman-Uddgrens fall (född 23 feb 1868) blir det väl då i juni 1867, för Valerie Louise (född 3 juni 1867) blir det i september 1866, och för Amanda Personne (född 29 dec 1872) blir det i april samma år. Fanns påstådda fader kvar hemma i Stockholm eller inte..?
 
Sedan att prins Oscar inte ville ha en utomäktenskaplig dotter rännande omkring i palatset, så slapp han ju det eftersom hon (Valerie Louise) flyttades (drygt 3 år gammal) i okt 1870 till en annan adress, hos en vaktmästare vid Karolinska institutet, Carl P Berggren (född 1818). Nu menar jag inte att det måste varit själva orsaken, men varför inte..?

2011-07-31, 13:57
Svar #14

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Prins Oscar reste i början av april 1867 till världsutställningen i Paris och återkom till Stockholm den 2 juni samma år. Detta enligt tidningarna:
 
Jönköpingsbladet 1867-04-02:
Prins Oscar, som i dessa dagar afreser till Paris, torde ej återkomma förr än till storlägret å Ladugårdsgärdet i sommar.
 
Blekingeposten 1867-05-24:
Prins Oscar hade i egenskap af ordförande för den swensk-norska komitén på werldsexpositionen den 8 d:s stor middag i swensk-norska legationens hotel.  
Prins Oscar har från Paris afrest till Lausanne, och kommer att öfwer Frankfurt begifwa sig till Berlin.
 
Tidningen Kalmar 1867-06-05:
Prins Oscar återwäntades till Stockholm med snälltåget i Söndags från sin resa till Paris.
På samma sida:
Med dagens post:
Stockholm d. 3 Juni 1867: Prins Oscar ankom i går afton till hufwudstaden. Hertiginnan af Östergötland hade farit sin gemål till mötes. Prinsen åkte från bangården direkte upp till slottet och aflade besök hos konungen.
 
En fullgången graviditet är 40 veckor (280 dagar) lång. Ett barn som föds 23 februari är alltså avlat cirka 19 maj åren innan. Om Oscar är far till Anna Hoffman-Uddgren förutsätter det att han - efter två månaders bortavaro från hustru och barn - omgående ilade till fröken Hammarströms bädd och att Anna föddes minst ett par veckor för tidigt.  
 
Kul att du hittade lite rykten om August, Leif! Men att han skulle ha stått fadder vid sitt eget oäkta barns dop är ju fullkomligt uteslutet. Det ser ut att vara ett typexempel på de missuppfattningar som ”fina” faddrar brukar ge upphov till.
 
(Meddelandet ändrat av mausve 2011-07-31 14:01)
Hälsar vänligen
Maud

2011-07-31, 14:12
Svar #15

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Jag fullkomligt älskar den här tråden...

2011-07-31, 14:32
Svar #16

Utloggad Fabian Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2023-05-14, 23:24
    • Visa profil
Det kan tilläggas att prins Oscars exakta avresedatum från Stockholm var 9 april 1867.

2011-07-31, 16:07
Svar #17

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jag kikade i registret avseende den icke-territoriella församlingen Hovförsamlingen och dess församlingsbok, vilken tar upp alla som var anställda vid hovet och/eller skrivna i församlingen. Registret omfattar åren 1835-1890 och finns transkriberat och sökbart på Stockholms Stadsarkivs hemsida.  
 
Under dessa år var 81 fosterbarn mantalsförda i församlingen och då i samma hushåll som hovlakejer, hovfröknar, kammarherrar, hovets egen simlärare (ja det fanns tydligen en sådan) mfl yrkestitlar.
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2011-07-31 16:11)

2011-07-31, 19:22
Svar #18

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Om man söker på prins Eugen i anbytarforum får man träffar på minst två olika eventuella barn till honom.
hälsningar ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2011-07-31, 22:27
Svar #19

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Kul att det kommer fram en del nya rön här trots allt, även om de verkar peka åt ett annat håll än mina egna... Men det är trots allt lite det som är meningen tycker jag, att vi inte bara ska anta något utan att först kontrollera vilka källor det finns för de olika sidorna...

2011-08-01, 00:11
Svar #20

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Ja minsann, det finns en del ”vanliga” prinsar som det också går fadersrykten om. Vad gäller Eugen och hans förmente son Bror Börjeson har jag nu gjort ett inlägg under Kända personers anor » Konst » Börjesson, Bror.
Hälsar vänligen
Maud

2011-08-01, 05:41
Svar #21

Utloggad Linnéa Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 19:42
    • Visa profil
Hej, utan att lägga mig i själva diskussionen alltför mycket, men enligt graviditetskalendern så är ett barn som föds den 23 feb avlat,(=ägglossningen), den 3 juni...
 
Familjelivs Graviditetskalender:
 
http://www.familjeliv.se/Vantar_barn/Kalender/graviditetsutrakning.php?calctype= mens&year=2011&month=05&day=19&cyclediff=0&luteal=0&calculate=1
 
Mvh Linnéa

2011-08-01, 09:00
Svar #22

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Hm! Räknar man 40 graviditetsveckor (280 dagar) från den 3 juni ska barnet födas cirka 10 mars . . . får jag det till. Men det tycks finnas flera olika sätt att beräkna graviditetens längd - det här får någon expert reda ut.
Hälsar vänligen
Maud

2011-08-01, 09:25
Svar #23

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Nu blir det okända marker, men är det inte 40 + 2 veckor? Tänker på att det räknas väl som att det sker ca 2 veckor innan herdestunden blir av?
 
Det var ju inte länge sedan man var där, men det glöms fort!
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2011-08-01, 19:25
Svar #24

Utloggad Linnéa Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 19:42
    • Visa profil
Maud, från den 3 juni ska du bara räkna 38 veckor framåt, då graviditetens starttid beräknas, som Patrick säger, 2 veckor innan själva befruktningen//Linnéa

2011-08-01, 21:48
Svar #25

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Tackar för klargörandet! Och jag ber om ursäkt för att jag spritt irrläror om graviditetslängdsberäkning. Men nog är det förvirrande att graviditeten sägs vara 40 veckor (280 dagar) lång när den egentligen bara är 38 (266 dagar). Och att man, eller rättare sagt kvinnan, är gravid två veckor innan hon faktiskt är det.  
 
Det fanns en tid när jag var starkt betänkt på att bli barnmorska - det var nog tur att jag slog den idén ur hågen . . .
 
Nå, med denna beräkningsgrund bör Oscar - rent teoretiskt - ha haft ett par veckor på sig efter hemkomsten från Paris att göra Emma Hammarström med barn. Men om det verkligen skedde är ju lika osäkert som tidigare.
Hälsar vänligen
Maud

2011-08-01, 22:22
Svar #26

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godkväll Maud!
 
Det är lättare att finna alla fader okänd innan man kan begripa fullt ut hur det fungerar. Alltså att kvinnan (för en man då) är gravid innan man träffat henne med mitt barn . Fast det förutsätter ju ett möte i nattan för att det förutbestämnda skall slå in.
 
Fast att hitta koppling till Oscar är ju en intressant frågeställning.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2011-08-02, 09:19
Svar #27

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Om det verkligen skedde är ju inte riktigt lika osäkert längre som om han fortfarande hade varit utomlands... men visst, vi kan inte veta så mycket mer om detta i nuläget. Men kanske kan ett autosomalt dna-test avgöra något, ifall ättlingar till Anna Hofman-Uddgren samt till Valerie Louise eller Amanda Personne eller något annat påstått uä barn visar sig ha en gemensam anfader i rätt generation..?

2011-08-19, 19:02
Svar #28

Utloggad Ulf Myrman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2021-12-02, 22:51
    • Visa profil
Vem är farfars far
Jag inflikar Johan August i diskussionerna kring Oskar II och prinsars utomäktenskapliga barn då ”någon” i de kungliga kretsarna hör till två huvudmisstänkta linjer som min farfars far av följande skäl.
Min ”oäkta” farfar.
Min Farfar Johan August Myrman, Karlsson sedan modern gift sig, f. 1875-02-12 som ”oäkta”.
Födelseförsamling Valbo Gävle. Moder Anna Erika Myrman f. 1856-10-02 i Hille Gävle.
Familjen, modern, styvfadern och de senare tre halvsyskonen hade det mycket knapert. Föräldrarna dog unga och halvsyskonen ut auktionerades då till lägstbjudande medan min farfar kunde utbilda sig.
Direkt efter föräldrarnas död i Söderhamn hamnar farfar i Kalmar (det var långt på den tiden) på en gård mycket välkänd i kungliga kretsar med ett släktled mycket långt tillbaka i adel och kungligheter  och ett annat i rakt nedstigande led från min farmor med nära förbindelser med rikets ledning i mer än 300 år. Han gifter sig där snart med min farmor och min far och två syskon föds.
Under senare år, ca.1940 till 1953, vi bor i Nävekvarn vid Bråviken, talades det om ”någon” i Norrköping och att när farfar hade fest så kom det en kokerska, fru Bengtsson, med båten från Norrköping och hjälpte till. En timmas båtresa inåt Bråviken mot Norrköping ligger Oskar II sons sommarslott Villa Fridhem, var det där denne  ”någon” fanns och lånade ut sin kokerska?
Farfar berättade aldrig själv om att han visste vem som var hans far men i en artikel han skrivit i en tidning angående fattiga ungdomars möjlighet till utbildning avslutade han bl.a ett stycke med. Om man inte sett till att välja sina föräldrar med omsorg. Jag tolkar det som att han kände till vem som haft en beskyddande hand över honom hela livet och som han även haft en viss kontakt med.
Misstänkt nr. två. Brukspatron och hans son i Oslättfors där farfars mor bodde, Johan August och Johan och August var för sig återkommer ofta i de familjerna, och sonen blev sedermera statsminister med nära kontakt med Oskar II.
Jag tar tacksamt emot idéer om hur man kan komma vidare.
Det skrivs ibland om DNA tester i sådana här situationer, hur går detta till? Vad finns för möjligheter.  
Ulf Myrman

2011-08-20, 18:30
Svar #29

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Genom åren har jag tagit del av många föreställningar om oäkta kunglig börd kokade på tunn soppa, och - du får ursäkta, Ulf - din historia som den presenteras ovan är en av de tunnaste. Jag har inte närmare kontrollerat den, men enligt 1900 års folkräkning i Kalmar hade din farfar samma yrke som sin styvfar - gjutare. Förvisso ett hedervärt yrke, men någon högre utbildning krävde det inte. Om du lämnar källhänvisningar till dina uppgifter blir det lättare att bistå dig med upplysningar.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna