ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 29 juli, 2011  (läst 3395 gånger)

2000-03-01, 19:54
läst 3395 gånger

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Oscar II hade (och detta är ett faktum och inte någon skröna) i alla fall en utomäktenskaplig dotter: Anna Hofman, gift Uddgren, känd som en av Sveriges första (kanske rentav den allra första) kvinnliga filmskapare. I äktenskapet med Uddgren hade hon åtminstone två döttrar: 1) Alice Uddgren, sedemera känd som Alice Eklund, berömd skådespelerska och gift med Ernst Eklund, känd skådespelare. Deras son Nils Eklund är också skådespelare. 2) N.N. Uddgren, gift Wellton, mor till skådespelerskan Öllegård Wellton, gift med skådespelaren Erik Hell. Deras son Krister Hell, förekom som barn/tonåring i flera TV-uppsättningar; bl.a. i Rågvakt.

2000-03-02, 11:16
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Carl-Fredrik,
 
Det du säger om Anna Uddgren låter ju mycket intressant, men jag undrar hur du kan vara så säker på din sak. Från vilken källa har du fått ditt faktum? Den av mig ovan citerade boken torde vara vedehäftig, utgiven så sent som 1993. I bokens förord tackar författarna den framstående genealogen fil dr Hans Gillingstam, vars oegennyttiga och energiska medverkan varit oss till största nytta och glädje - många fel har därigenom rättats och senare forskningsresultat kunnat inarbetas. Med andra ord, en i våra kretsar minst sagt välkänd och respekterad person har satt sitt avtryck i boken och detta borgar väl för att dess uppgifter måtte kunna anses såsom korrekta.

2000-03-14, 22:25
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Tord!
 
Källan till uppgifterna om Anna Hofman-Uddgren är varken Hans Gillingstam eller någon annan släktforskare, utan kommer från familjen själv. Dessa har redovisats i flera tidningintervjuver, bl. a. med Öllegård Wellton, som på frågan varför hon hade ett porträtt av Oscar II i sin sminkloge/lägenhet (jag minns nu inte exakt), redogjorde för förhållandet. Även i artiklar om skådespelarfamiljen Eklund har samma sak framkommit.  
 
Och det är här inga halvkvädna visor som t.ex: det påstås att Oscar II... eller ..lär ha varit kungen själv.., eller en medlem av kungafamilen..., utan uppges samstämmigt av flera familjemedlemmar som ett faktum. Familjen har uppenbarligen haft tillgång till andra uppgifter än Hans Gillingstam. Denne är ju otvivelaktigt en av Sveriges skickligaste, (ja, kanske den allra skickligaste) genealoger, men hans uppgift inom det ovan nämnda området har väl snarast varit att granska och rensa bort diverse fantasi- och fabelstoff ur genren, han kan knappast ha vetat allt om det som inte påstods eller fanns med bland uppgifterna. Dessutom lär han ju endst ha redogjort för kungliga personers illegitima barn som varit officiellt erkända, något som troligen inte var fallet här. Officiellt erkända barn till kungliga personer var ju något som främst förekom under 1500-, 1600- och 1700-talen, med namn som Gyllenhielm, af Wasaborg, Carlson och von Hessenstein. Under det mera pryda sena 1800-talet där dubbelmoralen bredde ut sig (och där perioden  i Sverige t.o.m. brukar benämnas efter den här åsyftade barnafadern, den Oscarianska), var man mera försiktig och skötte helst sådana affärer diskret.
 
Men detta betyder ju inte att de inblandande personerna själva inte visste något. Anna var säkerligen, via sin mor eller via andra personer, mycket medveten om vem hennes far var. Och det är naturligvis hon som är källan till de uppgifter som hennes barn och barnbarn sedan förmedlat till pressen. Här har vi således att göra med uppgifter som förefaller att stå betydligt närmare källan än någonsin en Gillingstam eller en expert på kunglig genealogi.
 
Varifrån kom då namnet Hofman? Ja, inte var det från modern, som hette Emma Elisabeth Hammarström. Troligen är Hofman ett konstruerat namn, en slags kod eller rebus som syftar på just en man vid hovet, något som för övrigt passar in mycket bra på hertigen av Östergötland, prins Oscar, som år 1868, då Anna föddes, var just en man vid hovet. För övrigt kan man ju fråga sig hur vanligt det vid denna tid var, att en dotter till en ogift, och sannolikt inte alltför välsituerad mor, hade råd med sångstudier i Paris, av alla ställen. Nej, den självklara förklaringen till detta måste vara, att hon hade en synnerligen välsituerad gynnare, som von oben, och trots att han inte skyltade med det alltför tydligt, ändå månade om de sina.

2000-03-15, 01:33
Svar #3

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Carl-Fredrik,
 
Jag hade egentligen inte tänkt argumentera mer i den här frågan, så intressant är den ju inte. Mer veckopresskvaller än släktforskning. Men, i alla tider har en del personer födda som oäkta hävdat att de varit av kunglig börd (kanske för att göra sig mer intressanta och skyla över nesan att vara oäkta). Jag vill minnas att speciellt Carl XV av någon anledning pådyvlades en massa oäktingar. Det behöver väl knappast betyda att den som påstår sig vara av kunglig börd automatiskt är det bara för att han/hon påstår det. Beträffande din teori om Hofman som en man vid hovet behöver det ju inte nödvändigtvis vara kungen själv. Det finns ju faktiskt fler karlar vid hovet. Dessutom är inte alla män vid hovet kungar eller prinsar. Även hovmarskalken och diverse kammarherrar  och dylikt kan väl anse vara män vid hovet. Nog diskuterat i denna fråga för min del.

2000-03-28, 22:13
Svar #4

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Stockholm stadsmuseum har gett ut ett häfte om Anna Hoffman-Uddgren, där det stod att kronprins Oscar var hennes far, så man får hoppas att det är mer än veckotidningsskvaller. Jag bläddrade i boken, men köpte den inte, tror inte att det stod om något bevis. Myggans nöjeslexikon säger att Anna Hoffman hade italienskt påbrå på fädernet.
Olof och Ingrid Bergström

2000-03-29, 21:44
Svar #5

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jag tror inte att Stockholms stadsmuseum hade förmedlat en sådan uppgift om de inte var säkra på sin sak. Frågan om Anna Hofman-Uddgrens börd tycks för övrigt från den 2 mars till den 15 mars ha övergått från att vara mycket intressant och fordra kompletteringsfrågor till att vara så intressant är den ju inte och knappast ens förtjäna att bevärdigas en kommentar. Men det är klart, heter man inte Gillingstam får man ju naturligtvis finna sig i sådana hastiga vindomslag....
 
Från de kurser i källkritik jag har genomgått vid universiteten i såväl Uppsala som Stockholm vill jag dock erinra mig att källor inte nödvändigtvis är skriftliga och av urkundstyp. Även muntliga dito är värda att tagas på stort allvar. Till den senare kategorin hör ögonvittnesskildringar. Även om familjen Eklund-Weltons samstämmiga uppgifter tyvärr är ett led för mycket för att rubriceras som förstahanduppgift/ögonvittneskildring, ligger deras uppgifter ändå synnerligen nära källan, och de har dessa säkerligen från sin mormor eller mormorsmor. Och den sistnämnda torde ju ha vetat... Dessutom: medlemmarna i den nämnda film/teaterfamiljen var ju redan i kraft av sina sceniska talanger berömda och välkända i sig själva. Jag har mycket svårt att tänka mig att de skulle behöva ta till lögner om sitt ursprung för att göra sig märkvärdiga. - Det var de redan!  
 
Att man sedan inte behöver tro på ens persons uppgifter bara för att personen säger det själv, är förvisso sant, men jag väljer ändå, om en person påstår sig heta t. ex. Tord Påhlman, att tro på hans uppgift, såvida inte synnerligen tunga skäl talar däremot.
 
Jag kommer i sammanhanget osökt att tänka på den sorglustiga historien om mannen, som genom en stöld förlorade alla sina identitetshandlingar, men hade otroliga svårigheter att skaffa sig nya, eftersom myndigheterna inte hade befogenhet att tro på hans uppgifter om vem han var, därför att han inte kunde legitimera sig. Han kunde ju nämligen inte visa upp några identitetshandligar.....

2000-12-12, 19:20
Svar #6

Carl Szabad (Carl)

Carl-Fredrik! Från en god vän, tillika dotterdotter till en av Anna Hofmans och Gustav Uddgrens döttrar har jag följande komplettering till Annas barn. Hon hade sex barn, varav fyra i äktenskapet med Uddgren och två innan. Viola hette den äldsta dottern. Det vara bara de äldre utomäktenskapliga barnen och deras avkomma som blev artister.
 
Ur Klara-CDn kan man dessutom få fram att modern Emma bytte namn till Hofman innan dottern Anna gjorde det. Teorin med hovman skulle alltså inte hålla där.
 
Däremot har man inom släkten vetat om Annas kungliga börd även om ingen berättade offentligt om den innan Öllegård Hell, f Wellton, spred informationen till media, något som tydligen inte var helt populärt inom släkten. Men naturligtvis finns inga skriftliga bevis, åtminstone inga tillgängliga.

2004-03-22, 13:04
Svar #7

Utloggad Anki Hagberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2016-11-13, 15:06
    • Visa profil
    • lekmanmorden.se och johanpetter.se
I Dagens Nyheter från 21 mars 2004, finns ett fotografi av Anna Hofman-Uddgren. Det står att hon var illegetim dotter till Oscar II och att hovet bekostade hennes teaterutbildning i Paris. Mannen som lämnat uppgifterna är dotterson till Anna Hofman-Uddgren.

2004-07-16, 13:38
Svar #8

Mikael Love Lind

Jag vet att min farfars bror är sambo med en kvinna som är dotterdotter till Anna Hofman-Uddgren! Hon har berättat att Anna var dotter till Kung Oscar II! Så är det!

2004-07-16, 19:39
Svar #9

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Det bästa inlägget hittills i denna diskussion har skrivits av Carl Szabad tisdagen den 12 december 2000 klockan 19:20! Håller helt med det som står skrivet där gällande Anna Hofman-Uddgren (1868-1947) även kallad Madam X. Det finns inga skriftliga och konkreta bevis tillgängliga för att varken stärka eller avslå det muntliga påståendet att fadern verkligen var den suveräna härskaren Konung OSCAR II av Sverige och Norge (1872-1907)!!!
 
Kungen hade inga erkända oäktingar. I strikt källkritisk bemärkelse kan man endast härstamma i rakt nedstigande led från kungens erkända och fullt äkta barn. Så gör de tre nordiska kungahusen av vilka det svenska härstammar på svärdssidan (y-kromosomen).
 
Jag rekommenderar en titt i kyrkböckerna eller något för att se vad som egentligen ligger bakom detta påstående inom släkterna! Inget fel med berättelser om ett lysande förgånget bara de inte är lösa påståenden som inte går att bevisa. I så fall skulle jag nog ligga lågt och inte gå vidare med berättelser man varken vet si eller så!!!

2004-07-16, 23:20
Svar #10

Carl Szabad (Carl)

Mikael! Det stämmer säkert det du skriver, att din farfars brors sambo berättat detta. Men hur sant påståendet är att Anna Hofman är dotter till Oscar II vet bara hennes mor och ingen annan. Om du inte har tillgång till ett faderskapserkännande förstås.

2005-05-20, 11:58
Svar #11

Per Vidar Bredesen

Jeg har lest diskusjonen her med interesse.
 
Finnes noen informasjone eller indikasjoner på at Kong Oscar II hadde en sønn før ekteskapet?  En som ble født i 1851 og som vokste opp i Norge?  Jeg har hørt noe om dette; og at Oscar II hadde dette barnet med en kammerpike ved hoffet (en kammerpike som arbeidet for hans mor).
 
Er det andre som har hørt noe om det samme og som eventuelt har mer informasjon?
 
Med vennlig hilsen 
Per Vidar Bredesen

2005-09-22, 15:27
Svar #12

Utloggad Jan Uddgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Den Uddgren som var gift med Anna var bror till min morfar och Anna alltså faster till min mor.
 
OscarII var en kvinnokarl och hade säkert och enligt ryktet flera oäkta barn men Anna var den första som hovet erkände öppet även om något faderskap aldrig skrevs under och hon fick bland annat sin teaterutbildning i Paris betald och julklappar varje år från hovet enligt min mormor som själv varit med om detta.
 
Om detta råder inget tvivel. När det handlar om källkritik är det kanske så att de oficiella handlingarna är de som är friserade. Lyckligtvis finns det förstahandsinformation i detta fall och dessutom kan man ju kolla dna numera.
 
Själva gjorde man ingen affär av vare sig detta släktskap eller av det adliga blodet på mannens sida utan de lät sina egna framgångar tala då det var moderna intellektuella som stog på egna ben.
 
På den tiden visste alla hur det låg till och det var ett trendbrott att hovet så öppet visade det. Tyvärr är vi så historielösa nu att vi nästan inte ens känner våra farföräldrars historia.

2008-11-25, 12:50
Svar #13

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Enligt tredjehands information (rykte) direkt från familjen så skulle Eugen Fredrik Christer von Stedingk (1896-1947) vara son till Oskar II. Är det någon mer som hört detta rykte?
 
Mvh Göran

2009-11-28, 16:20
Svar #14

Utloggad Carita Carmryd

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2011-04-04, 21:56
    • Visa profil
Är det någon som vet vad Erik Hell (född 11 augusti 1911 i Kalliokoski)
föräldrar hette. min pappa säger att han var släkt till honom via Anna Sofia Hell f. i Norge, i närheten af Bergen (1880-04-11-8926 ).
Hennes moder Anna Lovisa Olofsdotter 1856-02-05 Böle Piteå moder (BD) och Johan Gustaf Häll 1827-__-__ Vårfrukyrka (C)
Vet någon hur?

2011-07-27, 19:20
Svar #15

Utloggad Anki Hagberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2016-11-13, 15:06
    • Visa profil
    • lekmanmorden.se och johanpetter.se
Av en händelse råkade jag titta på näst sista avsnittet av TV-produktionen Hundra svenska år, av Olle Häger och Hans Villius. Avsnittet hade rubriken Å, dyre prins och handlade om den svenska monarkin. Lite drygt tre minuter in i filmen, framträder en kvinna vid namn Birgitta Norman, Åkersberga. Hon berättade att hennes svärmor var oäkta dotter till Oscar II. Namnet på svärmodern nämndes aldrig, men ett svartvitt foto visade en mycket söt, ung flicka.
Birgitta Norman sa att svärmodern gick till slottet för att träffa Oscar II, vilket hon också lyckades med. Hon framförde sitt ärende - och kungen blev mycket förgrymmad. Han hade sagt: Jag är inte van vid att mina oäkta barn ger sig till känna. Kvinnan svarade: Jag var tvungen Ers Majestät, jag har ingenting att leva på.
Besöket ledde emellertid till att Birgitta Normans svärmor fick en livränta utbetald ända fram till sin död. Pengarna fick hon hämta varje månad på slottet. Birgitta Norman hävdar i filmen att hon följde med sin svärmor till slottet vid flera tillfällen.
Det aktuella avsnittet kan ses på svt.se/play och ligger ute till den 17 augusti. Är det någon här som har mer uppgifter kring detta? Tilläggas kan att Hundra svenska år producerades 1999.

2011-07-27, 20:18
Svar #16

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Jag såg det programmet också och reagerade på detta intressanta vittnesmål. Har även tittat en del den senaste veckan på denna diskussions huvudperson Anna Hofman-Uddgren, och har en del funderingar (som jag tar nedan).
 
Men ang den svärmoder som nämndes i 100 svenska år, så hette hon efter lite efterforskning Valerie Louise Fredsell Norman och föddes 1867-06-03 i Jakobs församling, av okända föräldrar. Men redan i juli 1867 förekommer hon i Allmänna barnhusets rullor (se länken från Stockholms stadsarkiv http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0809/Barnhuspdf2008 /02_12193.pdf. Där framgår bl.a. att hon även blivit flyttad i maj 1868 till kammartjänaren Edvard Kindgren i prins Oscars palats vid Gustaf Adolfs torg, Clara församling..! Även i Rotemansarkivet finns hon med, då boendes hos sin mor Sofia Valerie Racle f. 1844 i Schweiz. De två finns sedan 1879 resp 1881 i Hästveda församling, men dottern Valerie Louise flyttar sedan tillbaks till Stockholm där hon är gift med häradshövdingen Carl Hugo Norman och deras son Per Hugo Norman föds 1902 i Hedvig Eleonoras församling (sedan gift med kvinnan i programmet).
 
Sedan tillbaks till Anna Hofman-Uddgren. Hon heter dessutom aldrig Hofman i källuppgifterna så långt jag kollat, utan endast Hammarström tills hon gifter sig 1900 med Karl Gustaf Uddgren från Göteborgs domkyrkoförsamling. En intressant detalj i sammanhanget där är att hon ihop med sin mor Emma Maria Elisabeth Hofman (namnbytet är från ca 1884 enl rotemansarkivets uppgifter, tidigare Hammarström), f. 1849 i St. Hammar, Lokrume på Gotland, och sin mormor Christina Elisabeth g. Hammarström född. 1827 i Döderhult, flyttar till Rosersbergs slott och bor i en villa Djurgården där mellan åren 1885-1887. Där avlider även hennes mormor år 1886. Anna flyttar tillbaks till stan (Drottninggatan 102 tror jag det var, i Adolf Fredriks församling) med sin mor året därpå. Hur kommer det sig att man fick bo just där nära ett kungligt lustslott, om man var en ogift mamsell från Klara församling, ifall det inte fanns någon sanning i det påståendet som nämns i den här tråden, och som fortf finns kvar inom släkten..?
 
 
(Meddelandet ändrat av lp72 2011-07-27 20:32)

2011-07-27, 22:38
Svar #17

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Ett förtydligande om uppgiften rörande Hästveda församling (Kristianstads län) där Valerie Louise och modern Sofia Valerie Racle finns. Det är i Hfl AI:11 (1876-1883) sid 301, där hennes mor är gift med Carl Eberhard Teurnell f. 1849 i Gladhammar och de bor på Vivarp 3/8 utsocknes frälse. I rotemansarkivets uppgifter nämns att modern flyttar 1879 till Gladhammar och dottern samma år till Hästveda, men på sidan i hfl syns att dottern kommer dit först 1881 från Stockholm.

2011-07-27, 23:56
Svar #18

Utloggad Anki Hagberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2016-11-13, 15:06
    • Visa profil
    • lekmanmorden.se och johanpetter.se
Tack, Leif! Det var väldigt intressanta uppgifter. Nu får vi försöka koncentrera oss på modern, tycker du inte? En annan sak jag undrar över: namnet Fredsell, var kommer det ifrån?

2011-07-28, 09:44
Svar #19

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Jag vet inte varför hon har namnet Fredsell (alt. stavning Fredsäll). I rotemansarkivets uppgift ser det ut som hon har det som förnamn, men det är vanligare som efternamn... Modern bör finnas med i något arkivmaterial rörande den reformerta församlingen i Stockholm, http://www.franskareformkyrkan.se Hon anges även som språklärarinna. De bor 1878-1879 på Norrmalmsgatan 17, kvarter Sumpen 9 (där f.ö. även August Strindberg bodde vid samma tid...)

2011-07-28, 10:48
Svar #20

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Har ni läst bilagan till Valerie Louise Fredsells barnhusakt? Valerie Louise blev fosterbarn hos en Vaktmästare vid Karolinska Institutet; Carl P Berggren. Denne intygar dock i en bilaga till barnhusakten att han redan erhållit full ersättning av Kapten G. Öhnqvist för inackordering av Valerie.  
 

2011-07-28, 11:01
Svar #21

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Och läs gärna första sidan av barnhusakten. Längst ut till höger finns information om den sk livräntan....
 
Livräntan kommer nog inte från hovet. När Valerie var liten insattes 25 riksdaler banco i en försäkringsfond som skulle tillfalla henne.

2011-07-28, 11:17
Svar #22

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
I Krigsarkivets porträttsamling finns kapten Erik Gustaf Öhnqvist (1823-1895). Tillhör Svea Artilleriregemente och har varit sekundlöjtnant vid danska batteriet Dinesen under dansk-tyska kriget 1848. HAn finns också under ett stort antal år i mantalsregistret i Stockholm. Här år 1870:http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0032/mantalsbok/M70 08021492_150dpi.pdf

2011-07-28, 11:30
Svar #23

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Jo, jag har sett det om f.d. kaptenen Öhnqvist och försäkringsboken, men varför är det nog inte från hovet..? Utbetalningarna var ju enligt uppgiften från slottet, men fanns Kapitalförsäkringsanstaltens kontor där? Det vore intressant att veta mer om honom, han finns (förutom i rotemansarkivets uppgifter till 1893) i 1880 och 1890 års folkräkning i Jakobs församling kvarteret Sumpen också men annat nummer 3,4,5. Därför bör det väl ha hänt något mellan det datumet i barnhusaktens sista anteckning 1874 och då?  
 
Valerie luoise Norman finns med på hittagraven.se, död redan 1934.

2011-07-28, 11:31
Svar #24

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
När Valerie Louise Fredsells förmodade mor Sofia Valerie Racle får sitt första barn med maken Carl Eberhard Teurnell år 1881 så är just denna Kapten G. Öhnqvist vittne vid dopet....
 
Från DDSS.nu:
 
Födda i Hästveda församling
 
Datum   1881-05-28   
Datum avser   födelse
ID-nr/Regler   79110/DDSS
 
Barnet
Namn: Carl Gustaf Eberhard   
Kön: man
Äktenskaplig börd: inom äktenskapet   
Paritet   1
 
Fadern
Namn: Carl Eberhard Teurnell
Titel: landtbrukare
Ort: Wifvarp
      
Modern
Namn: Sofie Racle
Titel   
Ort   
Ålder/födelseår: 36
 
Dopvittnen
Kapiten G. Öhnqvist i Stockholm, Fröken S. Scharden, Studeranden E. Teurnell och Fröken E. Teurnell, Doktor A. Hjortsberg och dess Fru J. Hjortsberg i Broby.
 
Övrigt
Fadern 31 år. [Troligen gifta 2 1/3 år.]

2011-07-28, 11:53
Svar #25

Utloggad Anki Hagberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2016-11-13, 15:06
    • Visa profil
    • lekmanmorden.se och johanpetter.se
Vad skulle man göra utan internet? Eftersom jag själv använder www.geni.com i min släktforskning, gick jag dit och sökte på namnen Racle, Fredsell och Teurnell. Och vips, kom det upp massor av uppgifter om kungens och mademoiselle Racles allians. Om jag inte minns fel förekom även namnet UDDGREN på något/några ställen.
Dock kunde jag inte hitta någon som helst dokumentation, men det behöver ju inte betyda att uppgifterna inte stämmer. Fortfarande förstår jag inte varifrån namnet Fredsell kommer från. Den förmodade kungadottern kallades Riri i släkten och bar efternamnet Fredsell.
Det går bra att kontakta respektive profilförvaltare från sajten - ifall någon känner för att forska vidare. Det foto som finns av Riri är detsamma som visades i 100 svenska år.
Namnet Racle dyker också upp när man googlar. Helt klart att det är en schweizisk släkt.

2011-07-28, 22:34
Svar #26

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Om efternamnet: Det står i födelseboken för jakob och Johannes C1:a/24 s 268 i hänvisningskolumnen: Obs Barnet bär tillnamnet Fredsell. Se register Så underskrivet med Öhmann(?) Ser ut att vara skrivet med samma penna som övrig text i boken.
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2011-07-29, 07:21
Svar #27

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
I mantalet 1870 (daterat i november 1869) finns fosterdottern Walleri Lovisa, född 3 juni 1867, i samma hushåll som sin fosterfar Kammartjenaren E. Kindgren, hans hustru och son. Mantalsskrivna i Arvsfurstens Palats (prins Oscars palats) vid Gustaf Adolfs torg, Klara församling
 
http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0032/mantalsbok/M70 06010114_150dpi.pdf
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2011-07-29 07:27)
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2011-07-29 08:01)
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2011-07-29 22:58)

2011-07-29, 07:25
Svar #28

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Enligt Stockholms Adresskalender 1926 hade 'Ränte- och Kapitalförsäkringsanstalten i Stockholm' sitt säte på Västra Trädgårdsgatan 7 (tvärgata till Kungsträdgården).  
 

2011-07-29, 09:28
Svar #29

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Går det att hitta något i exempelvis 1870 års mantalsuppgifter om familjen Hammarström tro? Jag har försökt söka lite men inte fått nån bra träff... Enligt den här sidan http://www.karlsson.at/forsok/fiajansson.htm ska de kommit till Stockholm från Visby redan 1850 så de bör ju finnas någonstans.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna