ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 26 januari, 2008  (läst 2499 gånger)

2008-01-21, 08:06
läst 2499 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Rudolf Wallin har inget med Bernadottefamiljen att göra. Detta bör återigen understrykas. Hans börd och far är bevisad in absurdum även om en viss herr Sawert vägrar tro detta. Det bör sägas igen att släktforskning bygger man på analytisk källforskning - muntliga uppgifter ska undersökas om de är tradera sedan händelserna ägt rum (vilket ofta är svårt att bevisa, det finns tyvärr otaliga bevis på att en persons löst utslängda påstående om en viss likhet med kungar har renderat i att nästa generation har tagit detta för en sanning om muntligt släktskap). Ifråga om Wallin mfl finns ingen sådan tradering utan bygger på en persons fantasi i nutid.
 
Operayrken ärvs inte genetiskt och att basera släktskap med att jämföra nutida bilder på målningar av personer födda för över 200 år är lika löjligt som att tro att man är ättling till en fiktiv person som Jan Guillous Arn. Mode fanns förr liksom idag och en persons likhet i fråga om frisyrer och poser,  säger inget om genetiken varför likhet med Bernadottar inte är ens ett indicie att man har en kungahärstamning. Nu hoppas jag diskussionen återgår till att handla om kärnfrågan - Maria Wilhelmina Grandin och att Ulf inte mer kommer med ovidkommande inlägg.  
 
mvh
Niclas

2008-01-21, 08:31
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Frågor till Jonas Almquist som startade denna diskussion:
1. Hur gammal (tidsmässigt) är den muntliga traditionen om Maria Wilhelmina Gradin som en oäkta dotter till kronprins Oscar (sedermera Oscar I) ?  
2. Vem framförde påståendet först (om det finns en tradition om traditionen - vem sa vad först?) ?
3. Varför väckte Gunnar Fants påstående i boken 1960 irritation i familjen?  
4. Varför skulle en härstamning ifrån en kung kunna skada Dag Hammarskjöld i hans ämbete? (Detta förstår jag inte alls, tvärtom)
5. Upplevde familjen publiceringen som Gunnar Fant gjorde 1960 i boken av påståendet som onödigt för att det inte var underbyggt?  
5. Har domböckerna 1836-37 undersökts? Vem utpekas som fader till Mina Grandin däri?  
 
mvh
Niclas

2008-01-21, 09:03
Svar #2

Jonas Almquist

Hej Niclas! Några korta, snabba svar:
 
1. Det finns två traditioner. Dels inom familjen, dels utom familjen. Gunnar Fant hänvisar till sin far och änkan efter sin farfars bror, alla hade direktkontakt med Mina. Inom familjen har traditionen berättats så länge jag vet, dvs mina farföräldrar har berättat för mig. Min farfar var barnbarn till Mina och träffade henne som barn. Traditionen finns även inom de andra syskonleden, Gustaf Fridolfs och Minas barn. Dottern Agnes förde med sig traditionen till den Hammarskjöldska familjen.
 
2. Se ovan. Jag har det efter mina farföräldrar. Men eftersom historien berättats vidare i leden efter Gustaf Fridolfs och Mina barn, måste traditionen uppstått där.
 
3 - 5. Spekulationerna, inte minst som att det skulle göra Dag till syssling med Gustav VI Adolf. Och att påståendet inte var bevisat.
 
6. Fader okänd. Ingen har pekats ut.

2008-01-21, 09:26
Svar #3

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Maria Wilhelmina är inte det enda barnet vars födelse och dop inte är infört i Skultuna dopbok i kronologiskt ordning. Fann åtminstonde ett par till, bla en pojke Carl Fredrik, född i februari 1836 och införd på raden övanför MW. Även han hade kyrkoherden som fadder.  
 
Modern Maria Blomberg återfinns mycket riktigt i hfl för Skultuna under Prästgårdens ägor tillsammans med sin dotter. Där uppges modern vara dotter till två avlidna personer som finns med på samma sida; Johan Myrfeldt och Sara Persdotter. Varför Maria heter Blomberg och fadern Myrfeldt framgår inte men hon kan ev. vara född i moderns eventuella tidigare äktenskap.  
 
mvh Helene

2008-01-21, 10:08
Svar #4

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Går man en hfl bakåt så ser man att Johan Myrfeldt och Sara Persdotter inte alls var gifta. Hon var inhyses hos Myrfeldt med noteringen Lägrad 2:a gången. Ingen Maria Blomberg bor då hos dem.  
 
Går man tillbaka till den senare hfl så ser man också att Sara benämns som änka och avlider 1837, Myrfeldt först 1842. Hon kan alltså inte ha varit änka efter honom.
 
Där ser man också en intressant notis under inflyttning för Maria Blomberg. Det anges att inflyttar till Skultuna 1836 från (som jag tolkar det) Eskilstuna.

2008-01-21, 10:36
Svar #5

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Inflyttningslängden för Skultuna 1836 bekräftar att Maria Blomberg kom från Eskilstuna. Hon står allra sist i längden för det angivna året. Inga datum anges men troligt är då att hon kom sent på året, dvs nov-dec. Hade hon då Maria Wilhelmina med sig, dvs var dottern egentligen född i Eskilstuna och Maria hade en dopattest med sig? Några radet ovanför Maria finns Skräddardrängen Gustaf Grandin noterad som inflyttad.
 
Helene

2008-01-21, 11:08
Svar #6

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej!
 
Efter att ha följt den här diskussionen från sidan så undrar jag lite över svaret på Niclas Rosenbalcks fråga 6 Har domböckerna 1836-37 undersökts? Vem utpekas som fader till Mina Grandin däri?.
 
Har dessa verkligen undersökts? Och står det verkligen fader okänd i domboken. Kyrkan var ju ytterst intresserad (betingat av ekonomiska intressen) av att reda ut faderskap. Jag har varit med om fall (förvisso från 1700-talet) där det ytterst ingående, noggrant och detaljerat utretts exakt hur, när och var en ogift kvinna blivit gravid.

2008-01-21, 13:19
Svar #7

Jonas Almquist

Domböckerna undersöktes på 1980/90-talet av medlemmar i den Hammarskjöldska familjen. I det Hammarskjöldska brevarkivet på KB, finns flera brev bevarade från Maria Wilhelmina till Agnes Hammarskjöld (f Almquist). Kanske kan där finnas upplysningar och ledtrådar? Liksom i de kungliga arkiven, inte minst för att försöka fastställa om Kronprins Oscar var eller inte var i Skultuna den aktuella perioden. Eller Eskilstuna.

2008-01-21, 13:27
Svar #8

Utloggad Dagmar Grieger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 405
  • Senast inloggad: 2013-02-26, 17:18
    • Visa profil
Till Ulf Sawert, Hej.
Jag har de bilder av sångarbröderna, som finns i musiklexika, likaså en bild på deras far, myntvaktmästaren Carl Johan Lejdström ur Hvar 8 dag nr 63 från 1899 - 1934. Detta taget ur Google. Veckans porträttgalleri. Visst kan det finnas likhet med tex Oskar II, men jag reagerade för namngivningen av barnen, Oskar och Oskaria som tillnamn. Dopfaddrar till Carl Viktor L. var bl.a. Studeranden Victor Wallin och jungfru Elisabeth Aspengren. Släkt till Din sångare? Vad är Laika Film? Hur och varför skall jag ta kontakt med dem?  
Mvh
Dagmar

2008-01-21, 14:14
Svar #9

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Jonas!
 
Du skriver i ditt inlägg den 20 januari
 
Tillbaka igen till Wilhelmina. I Westerås Stads Församlings inflyttningsbok från 1834-49 (sid 275, nr 50), finns det antecknat 1841 att Maria Wilhelmina hafvande sitt besked i Skultuna.
 
Sid 275, rad 50 i ovanstående inflyttningslängd avser 1837 och på rad 50 står Maria Blomberg som inflyttad från Skultuna den 8 november. Ny hemvist; hos Prostinnan Fallenius.
 
Därimot finns Mina mycket riktigt inflyttad 1851 (ej 1841) till Västerås.
 
(Meddelandet ändrat av hjor den 21 januari, 2008)

2008-01-21, 18:33
Svar #10

Jonas Almquist

Hej,
 
Jag tror du läste fel i hastigheten. Jag skrev inte att Maria Wilhelmina bodde i Västerås 1841 utan att det står att Maria Wilhelmina finns i Skultuna (hafvande sitt besked i Skultuna). Och att jag återger vad som står i den Hammarskjöldska efterforskningen.  
 
Själv har jag inte tagit fram några uppgifter utan relaterar bara en stark muntlig tradition i Almquist-släkten, en publicerad memoarbok och en intern påbörjad men aldrig slutförd (?) utredning gjord i Hammarskjöldfamiljen; att frågan inte är dödsviktig för mig (det kommer inte att förändra mitt liv) men att jag ändå sugs med i pusselläggandet; att det kanske finns en sann kärna i den muntliga traditionen.
 
Kanske kommer vi att hitta bevisen som bekräftar eller dementerar den muntliga traditionen, genom ett pusselläggande där indicierna kan få oss att söka information i nya riktningar och där kanske finna avgörande information i källor vi inte ens övervägt hittills.
 
Naturligtvis kan det finnas partsinlagor som styrs av olika intressen. Och naturligtvis kan skriftlig källinformation läsas och tolkas på flera sätt. Och lika naturligt är att det kan finnas de som gärna ser historien punkterad (Hammarskjöldfamiljen? Hovet?). Men ju fler med kompetens att leta och tolka de skriftkällor som finns från den här tiden, desto svårare blir det misstolka eller förvanska uppgifter så att det passar ena eller andra sidan.
 
Så kan vi få lite rätsida på saken.
 
Nya uppgifter: Gustaf Fridolf Almquists bröllop med Maria Wilhelmina, bekostades av prästen Johan Eric Fant i Sala 1858.  
 
Om det funnits en stark muntlig tradition inom Fant-familjen sedan dess och som 1960 redovisats i en bok, är det en tradition som existerat fristående från den Almquistska (och Hammarskjöldska) muntliga traditionen. Jag tror inte att en fd borgmästare redogör för uppgifterna offentligen och i tryckt form, om han inte upplevde informationen och informationsbärarna (dvs hans egna släktingar som känt Maria Wilhelmina) som mkt trovärdiga.  
 
Jag måste erkänna att jag har svårt att se logiska skäl till att t ex Maria Wilhelmina eller änkan eft faddern Kyrkoherden Schervin eller någon annan, på ett övertygande sätt kunnat missleda så många olika respekterade och bildade människor att historien lever vidare efter över 150 år.
 
Det är väl därför jag alltmer är böjd åt att tro att det finns en kärna av sanning i traditionen, men att sanningen ligger väl dold och kanske döljs av villspår för att vi tänker fel och letar på fel ställen.
 
Konfirmationsgruppen kan jag inte vikta. Inte heller informationen att Prins Gustaf (sedemera Gustaf V) och Fridolf Almquist var klasskamrater och att de vid något tillfälle legat i bakhåll för och med snöbollar slagit hatten av Kung Oscar II. Eller andra muntlight traderade minnen.
 
Men jag tycker ändå att flera här har bidragit med faktauppgifter som stärker fler och fler delar av den muntliga traditionen. Då kan åtminstone inte jag, utesluta att fler fakta kan komma i dagen som styrker fler delar av den muntliga traditionen.
 
Och även om vi skulle till sist sakna det avgörande beviset (om inte DNA-test görs), kan vi ändå via kända och bekräftade fakta förstå varför den muntliga traditionen varit så stark - just för att så mycket i den faktiskt kan styrkas.

2008-01-21, 19:03
Svar #11

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Hej igen Jonas.
 
Jag citerade det du skrev (kopierade ditt inlägg). Du hänvisar där till inflyttningslängden. Maria Blomberg inflyttade som sagt till Västerås 1837 och Mina 1851. Jag har själv kontrollerat inflyttningslängderna. Men du kanske menar någon annan källa för 1841 för jag har inte kunnat finna ovanstående notering om Mina; hafvande sitt besked i Skultuna.
 
Jag tycker historien är intressant, inte för att den handlar om en ev. ättling till kronprins 0skar, utan för att det är en familjetradition som varat, precis som du säger i 150 år. MEN som den släktforskare jag är måste jag ändå gå till källorna för att kunna hålla med eller motsäga historien. Hoppas du förstår det och att jag inte är ute efter att motbevisa detta i absurdum.

2008-01-21, 20:10
Svar #12

Jonas Almquist

Hej,
 
Jag återger bara den Hammarskjöldska utredningen så långt jag känner den. Dubbelkollade uppgiften och den lite kryptiska skrivningen kan också tolkas som att uppgiften från 1841 kommer från husförhörslängden. Ber om ursäkt för att jag i syfte att vara snabb blev lite slarvig.
 
Nej, jag tycker inte illa vara. Tvärtom. Se inlägget ovan. Jag tror aldrig att vi kommer att få någon bekräftelse på evt släktskap med mindre än ett DNA-prov, men som du säger: Historien är i sig spännande. Och frågetecknen kommer som i den värsta Alexander Dumas-roman. Klart att man vill följa historien till sitt slut oavsett vad som än framkommer.  ;-)
 
Laika Film producerar ett program för SvT om oäkta, icke-erkända barn till Bernadottar. De har hört av sig till mig.

2008-01-21, 21:11
Svar #13

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Maria Blomberg står i inflyttningsboken Eskilstuna i november 1835, kommer från Skultuna. (Eskilstuna B:3). Det var intressant att Gustaf Grandin flyttade till Skultuna samtidigt med Maria, en sådan var ju dopvittne till hennes andra dotter. Varför hette flickorna Grandin och inte Blomberg som modern?
Eftersom Helene tar upp det där med två gånger lägrad hos Sara Ersdotter (Persdotter står bara på ett ställe): jag undrar över vad det ska innebära? Hennes barn föds som äkta. Har man kommit på efteråt att mannen, som var lantvärnist, inte var hemma? Om det är hennes eventuella samboende med Myrfeldt varför just två gånger? Kan ju ha fått några för tidigt födda barn, som ej syns i böckerna.  
hälsningar Ingrid
PS När jag skrev längre upp här att jag skrivit litet om Maria blombergs föräldrar under Kända personers anor menar jag under Dag Hammarskjöld.
 
(Meddelandet ändrat av ibe den 21 januari, 2008)
Olof och Ingrid Bergström

2008-01-22, 01:56
Svar #14

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Dagmar: Sök på namnet Laika Film på Google, du får då upp deras hemsida. Där står deras mailadress, maila dem och berätta för dem om detta! Dom håller på att undersöka sådana här saker...jag tror du har hittat något mycket intressant som mycket väl kan stämma!
 
Lycka till!
 
Ulf Sawert

2008-01-22, 07:50
Svar #15

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
När det gäller namnskick såsom Oscar och Oscara så bör man inse att i Folkräkningen år 1890 så fanns det 379 kvinnor som hette Oscara/Oskara. Slutsats: det är ett modenamn.  
 
En viktig faktor man bortser ifrån när skrönor om kungabarn dyker upp är att undersöka kungarnas kända sexuella inställning - om de var kända för promiskuitet i vuxen ålder eller om de barn som eventuellt avlats härör ifrån yngre år innan de såsom äkta makar, regerande statschefer hade ett helt annat socialt och moraliskt ansvar. En kung kunde inte bete sig hur som helst bara för att man var kung, det fanns ramar vad som var socialt acceptabelt eller ej - felet är att man likställer människor i dåtid med nutida beteenden.

2008-01-22, 15:32
Svar #16

Jonas Almquist

Barnen med Emilie Högqvist avlades under Kronprins Oscars äktenskap med Josefina. Om även Maria Wilhelmina Grandin är ett snedsprång, sker även detta inom äktenskapet med Josefina. Och några år innan snedsprången med Högqvist.
 
Kronprins Oscar lämnade mkt dokumentation efter sig, bl a utförliga dagböcker. Men om dessa är allmänt tillgängliga, vet jag inte. Kanske fordras särskilda tillstånd för att få ta del av privat korrespondens etc.

2008-01-22, 22:00
Svar #17

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Hej Helene! Tyvärr har du väl inte hittat Gustaf Grandin i inflyttningsboken, utan det som står är Skräddaredrängen Gust. Wilh. Hedström hos Grandin. Grandin är väl troligen den skräddare Anders Grandin, som uppmärksammats i samband med Hammarskjöldantavlan på Rötter
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2008-01-22, 22:10
Svar #18

Jonas Almquist

Om man ska bedöma och vikta den muntliga traditionen, är det naturligtvis intressant att se vad vem som har vad att vinna på att berätta vad. Om ni förstår vad jag menar.
 
När det gäller Mina finns två starka släkttraditioner: dels inom den Almquistska släkten och dels inom släkten Fant.
 
Gustaf Fridolf o Mina (min farfars farfar och farmor) och deras barn (farfars pappa och dennes syskon). Allt ligger nära i tiden och de som burit traditionen i dessa led, har träffat och känt Mina. Det finns fotografier och det finns brev och det finns personliga minnen. Gustaf Fridolf och Mina finns nära oss. De är inte så långt borta. De är tillräckligt nära för att vi ska kunna granska dem och deras historia och bedöma trovärdigheten.
 
Om man nu betänker situationen 1857 när de förlovar sig. Gustaf Fridolf är Assessor i Hovrätten, med andra ord en hög och betrodd tjänsteman. Hans halvbror författaren Carl Jonas Love har fem år (en förskräckligt kort tid, vi minns ju rätt väl vad som hände oss själva för fem år sedan) tidigare väckt skandal genom att fly Sverige och en jobbig rättegång som kan ha varit riggad för att göra sig av med den obekväme och kontroversielle författaren.
 
Halvbrodern Gustaf Fridolf, som stått sin halvbror nära, träder in och tar hand om den familj författaren lämnar bakom sig.
 
I det här läget dyker en servitris upp vars far är okänd men påstås vara Kung Oscar I. Oscar den I kommer att avlida inom två år, 1859. Nio månader eft Gustaf Fridolfs och Minas bröllop i Sala, sept 1858. Rykten gör gällande att kungen är sjuk i sviterna av syfilis. Ryktena uppstår kanske som förklaringsmodell eftersom ingen trovärdig information kommer från Hovet och eftersom det är allmänt känt att kungen som kronprins, roat sig med folkets döttrar och gjort en och annan av dem med barn.
 
I detta läge: kan en okänd, oäkta dotter till kungen vara välkommet eller besvärande? kan det utnyttjas politiskt för att komma åt kungamakten/familjen? kan det vara skandaliserande? besvärande?
 
Om den oäkta dottern dessutom gifter sig med en betrodd Assessor vid Hovrätten, vars familj redan är skandaliserad av berättigade/oberättigade anklagelser mot en nära släkting - hur bra och vältimad är Maria Wilhelminas entré? Kan historien om att hon evt är oerkänd dotter till kungen, vara ett karriärsproblem? kan det rent av vara så att en påhittad historia om kungligt släktskap, är bara för mycket? tok-fel?
 
Skulle man kunna tänka sig att Maria Wilhelmina inte bara skickas på utbildning utan även skickas bort för att i lugn och ro reda ut hennes bakgrund och evt kungligt släktskap?
 
Kungen som är svårt sjuk, lär knappast bli piggare av ytterligare ett påstått buskskvättar-barn. Kanske är det rent av så att Kungen mår så kasst att de barn på bygden som han definitivt vet att han inte är far till, tar han avstånd från?
 
Men de barn han inte säkert kan avfärda? Blir Wilhelminas utbildningsår också ett år där hennes historia utreds? Kan det rent av vara så att de två prästfamiljerna Fant tar kontakt med Kyrkoherde Schervins änka? oss kollegor emellan? Är det rent av Änkan som är upphov till historien om att Mina är okänd dotter till Oscar I? Att prästfamiljerna Fant får sin version via Änkan och köper hennes historia? Och varför tar Johan Eric Fant på sig att stå för bröllopet, det som annars faller på brudens fars lott? Är det för att Kyrkoherde Schervin är död och den egentlige fadern är Kung Oscar I? Är Änkan Schervin med på bröllopet i Sala i september 1958?
 
Är det här släkttraditionen inom släkten Fant uppstår? En tradition så stark att den fd borgmästaren Gunnar Fant är så övertygad om dess riktighet att han vägrar ge efter för påtryckningarna från landshövding Bo Hammarskjöld, storebror till Dag? Är den fd borgmästaren lurad? eller är han rättrådig som står emot påtryckningar och följer sin egen övertygelse?
 
Tillbaka till familjen Almquist. Om släktskapet är en skröna, vad tjänar Gustaf Fridolf (hovrättsassessor och sedermera Generaldirektör) på att historien överlever? Om historien är till men för honom, har han inte anledning att sätta stopp för berättandet? Om det bara är en skröna som hustruna Mina berättar, sätter han då inte stopp för det? Om inte för annat så för att undvika fler evt skandaler och besvärande rykten?
 
Men inom Almquistsläkten finns inga historier om att Gustaf Fridolf satt stopp för berättandet, att han ogillade det. Det kan bara tolkas som att Gustaf Fridolf accepterade historien; att han trodde på historien men höll den inom familjen eftersom den inte var officiellt erkänd av Hovet.
 
Precis som man gjorde inom släkten Fant.
 
Hade släkten Fant något att vinna på att ge spridning åt historien? Inte vad vi vet. Det finns ingen direkt släktskap eftersom fd borgmästaren Gunnar Fant (han som återger histrien i sin memoarbok) är ättad efter en bror till prästerna Georg och Johan Erik. Han har inget direkt släktskap. Gunnar Fants pappa var inte inblandad i historien. Det finns inget att vinna på att upprätthålla en falsk myt.
 
Kan det istället vara så att Minas historia var känd i familjerna, att den var erkänd av Hovet som sann eller trolig - men att det fanns en skriven eller tyst överenskommelse om att inte ge offentlighet åt släktskapet.  
 
Jag spekulerade tidigare i om historien hölls levande av anti-rojalistiska skäl. Kan det ha varit precis tvärtom? Att historien om Mina hölls inom familjen av hänsyn och respekt inför kungafamiljen? kanske av respekt för att Oscar I var svårt sjuk?
 
Det finns tre outforskade källor: Oscar I:s arkiv (han lämnade mycket arkivmaterial efter sig, bl a en dagbok) i Bernadottska arkivet; Bo Hammarskjölds arkiv (som innehåller brev från Mina till dottern Agnes, mamman till Bo och Dag) samt Gustaf Fridols eget handarkiv (fyra volymer) som finns på handdokumentsarkivet vid Uppsala Universitet.
 
Kan här rymmas pusselbitar som leder oss fram till ett svar?
 
Den som i den Hammarskjöldska familjen började utreda frågan i skiftet 1980/90-tal, avled 1994. Hur långt hade han kommit då? Och var tog materialet vägen?

2008-01-22, 23:03
Svar #19

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Niclas Rosenbalck: Såg du att Michael Lehman var i TV för en tid sedan...det gällde en debatt om kungahuset och dess framtid? Såg du det?
 
Vänligen
 
Ulf Sawert

2008-01-23, 09:04
Svar #20

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ulf Sawert:  Nej. Tog han upp berättelsen om Mina Grandin?  Diskussionen här handlar om henne inte monarkins vara eller icke.
 
 
Jonas Almqvist kommer med en traderad släktberättelse ifrån 1800-talet. Det är dylika som kan vara sanna. Det finns få möjligheter att bevisa muntliga traditioner om det inte finns graverande omständigheter, exempelvis ifall det går att knyta Oscar I till platsen för barnets tillblivelse i tid. Detta borde gå att få fram i Bernadottearkivet alternativ Riksarkivet (hovräkenskapernas uppgifter om prins Oscars utgifter under resor; exempelvis så betalade kungarna sina hästskjutsar och övernattningar som redovisades). I gästgiveridagböckerna som förvaras på landsarkiven för varje dåtida länsstyrelse finns även uppgifter om övernattningar redovisade på olika skjutshåll - detta har jag själv sett ifråga om Carl XIV Johans resor i Skåne-Småland.  
Spekulationerna Jonas för fram är intressanta då de är gamla, men det krävs arkivforskning för att kunna bevisa dem. Har kontakt tagits med Bernadottebiblioteket för eventuella brev ifrån barn och moder till kungahuset? Det lär finnas bra brevskrivarregister.  
 
Eftersökningar av Hammarskjöldsforskaren som avled 1994 och vart hans efterlämnade papper tog vägen torde försöka nås via kontakt med hans arvingar om sådana ännu är i livet. Dessa framgår i vederbörandes bouppteckning som går att rekvirera ifrån aktuellt landsarkiv. Utan hans namn är det svårt att efterforska eventuella forskningsresultat.

2008-01-23, 09:05
Svar #21

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
För att riktigt understryka hur konstnärligt begåvad Oscar var - och därmed borde även hans ättlingar (eller hans fars!) ha åtminstone några liknande drag - tar jag mig friheten att citer ur en nyutkommen bok som heter: Oscar I och som är skriven av Eva Helen Ulvros, utg. 2007 på Historiska Media.  
 
Sid. 146-147 (nedre delen): Oscar och Joséphine var utpräglat konstnärligt intresserade och ungdomstidens nöjen roade dem fortfarande. Teater och musik var något som särskilt fångade kronprinsen. Han komponerade också själv musikstycken och hade kanske blivit en berömd kompositör om han haft möjlighet att helt ägna sig åt den musikaliska banan. Redan när han anlänt till Sverige hade han uppträtt med sång för den gamla kungafamiljen och gjort det med sådan bravur och känsla att alla rördes till tårar. Drottning Charlotte sade en gång: Prins Oscar har en särdeles vacker röst. Prinsen fortsatte att sjunga även som vuxen, och Karl Johan kommenterade vid ett tillfälle: Min vän, du sjunger alldeles för bra för att kunna bli kung. Dessutom improviserade Oscar gärna på piano och tyckte om att stå på scen.
 
När Karl XIII begravdes 1818 spelades en sorgmarsch som Oscar skrivit, vilken blev mycket uppskattad. Till och med Ludvig van Beethoven visade intresse för den svenske tronföljarens musikalitet. Beethoven hade blivit bekant med Jean Baptiste Bernadotte när denne av Napoleon utnämnts till minister i Wien 1798. I ett brev från den berömde kompositören till Bernadotte långt senare, 1823, skriver han att ryktet sade att Bernadottes son har en utpräglad talang för musiken. Beethoven var villig att hjälpa till att utveckla hans begåvning, vilket förstås var ett generöst erbjudande. Han önskade vidare också få komponera ett musikstycke som skulle dediceras till den svenske kronprinsen. Tyvärr hade Oscar inte tillräckligt med tid för att på allvar utveckla sin musikalitet, utan det fick bli på lediga stunder han ägnade sig åt det. Slut på citat.
 
Vänligen
 
Ulf Sawert

2008-01-23, 09:19
Svar #22

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Nej Niclas...Herr Lehman utryckte under debatten sin önskan att prins Carl- Philip skulle bli kung istället för Victoria! Han ville att det Bernadottska namnet skulle leva vidare i nästa generation.
 
Vänligen
 
Ulf Sawert

2008-01-23, 09:51
Svar #23

Jonas Almquist

Vi ska kanske hålla den diskussionen utanför detta ämne, man kan ju diskutera andra saker på epost vid sidan om.
 
Jag har namnet på den Hammarskjöld som gjorde (påbörjade) undersökningen och vet hans adress i början av 1990-talet. Men det finns ingen anledning att dra in hans namn här, inte minst som han är avliden. Vi kan i varje fall konstatera att det är en avliden brorson till Dag Hammarskjöld. Och jag nystar vidare i vad som hände med undersökningen. Och jag ska vid tillfälle undersöka såväl Bo Hammarskjölds arkiv på KB och Gustaf Fridolf Almquists arkiv på Uppsala Universitet. Men det lär väl dröja ett tag innan jag kan återkomma med fler nya pusselbitar.
 
Laika Film tittar just nu på materialet och evt att deras researchfolk kan ta det vidare.

2008-01-23, 10:15
Svar #24

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Ingrid!
 
Ledsen att jag i all iver och hast misstolkade inflyttningsnotisen som Gustaf Grandin. Har du eller någon annan kunnat finna Maria Blomberg i hfl för Eskilstuna mellan 1835 och 1836 då hon flyttar tillbaka till Skultuna?
 
Helene
 
(Meddelandet ändrat av hjor den 23 januari, 2008)

2008-01-23, 11:09
Svar #25

Jonas Almquist

Enl Inflyttningsbok för Westerås Stads Församling 1834-49 (sid 275, nr 50) flyttar Maria Blomberg från Skultuna till domprostinnan Fellenius 8 nov 1837.
 
Intressant är att hon som giftoman ger skriftligt samtycke till dotters giftemål 1858.
 
Göran Borg, Skultuna Hembygdsförening, ska 1991 ha föreslagit Maria Wilhelmina Grandin som konkret forskningsobjekt för sin släktforskningscirkel. Vet inte vad som hände sedan.

2008-01-25, 09:53
Svar #26

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Hej, Jonas!
Är du säker på att det står i Söderhjelm/Palmstiernas bok att prins Oscar reste till Skultuna 1835? Jag har nu lånat boken och slagit upp allt på Brahe i registret. Har hittat resan till Medevi. Först kommer familjen dit i början på juni. Sedan skriver han till Brahe att han ska ”vara hos sörmlänningarna dagen därpå.” Det är ett läger, måste väl vara militärt, som slutar 1 juli. Han återvänder till Medevi, där han väntar sig en lugn och lycklig tid, men får annat att tänka på. En bror till prinsessan ska komma på besök, Oscar måste planera mottagandet, men kungen är arg för att han fått veta det genom tidningarna. 10 juli är de i Göteborg, dit de åkt båt hela familjen. Där tar man emot brodern Max, reser omkring med honom och kommer till Stockholm 12 augusti. Var nämns Skultuna?
hälsningar Ingrid
 
(Meddelandet ändrat av ibe den 25 januari, 2008)
Olof och Ingrid Bergström

2008-01-25, 10:59
Svar #27

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Efter vad man läser i ovanstående bok, bygger möjligheten att prins Oscar ska vara far på att det står fel födelsemånad maj i födelseboken och att istället april, som står i första hfl är rätt. 16 juli är Oscar i Strömstad, tänker ta prins Max till Fredrikshald om några dagar, sedan avresa 6 augusti över Trollhättan och Mariestad till Karlsborg och ta sin båt till Stockholm. Allt gick efter program, man var också flera dagar i Kristiania och var i Stockholm 12 augusti.
Ingrid
 
(Meddelandet ändrat av ibe den 25 januari, 2008)
Olof och Ingrid Bergström

2008-01-26, 00:31
Svar #28

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Tänk på att i barnets födelsenotis står det att modern är ifrån Eskilstuna, d v s hon bodde i Eskilstuna - men födde i Skultuna (hos modern).
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2008-01-26, 08:44
Svar #29

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Jo, men enligt flyttboken, vilket ju inte måste vara samma som var hon verkligen befann sig, flyttade hon dit så sent som i november 1835. Men Jonas skriver högre upp att det står i boken att prinsen besökte Skultuna. Synd att det inte finns mer detaljer i traditionen, om var och varför Maria Blomberg träffade prinsen. Jag kommer att fortsätta att försöka leta efter henne.
Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna