ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 21 januari, 2008  (läst 3223 gånger)

2008-01-10, 19:13
läst 3223 gånger

Jonas Almquist

Författaren Carl Jonas Love Almqvists halvbror Gustaf Fridolf var gift med Maria Wilhelmina (Mina) Grandin, som ska ha varit en av kronprins Oscars (sedemera Oscar I:s) oäkta döttrar. Samme Oscar I som delade författaren A:s liberala idéer om bl a fångvården och ska ha erbjudit sig att via bulvan låna författaren pengar så att han kunde köpa Aftonbladet av Lars Johan Hierta. All dokumentation kring Maria Wilhelmina Grandins födelse, saknas. Hon ska ha bortadopterats till en prästfamilj i Skultuna och födelseåret anges till 1837.  
 
När Gustaf Fridolf förlovade sig med henne 1857, skickades hon till prosten Johan Eric Fant i Sala, för utbildning. Hon bodde även en tid hos Kyrkoherden Georg Fant i Järlåsa. Kyrkoherden var gift med Gustaf Fridolfs syster Carolina.
 
Gustaf Fridolf utsågs att leda den stiftelse till Oscar I:s minne, som bl a startade åkerbrukskolonin Hall i Södertälje för att återanpassa mindreåriga brottslingar istället för att skicka dem i fängelse.
 
Gustaf Fridolfs och Wilhelminas äldste son Fridolf gick på den kungliga privatskolan Beskow i Stockholm, var klasskamrat med blivande konung Gustaf V och ska vid minst ett tillfälle ha slagit hatten av Kung Oscar II med en snöboll i kronpris Gustafs sällskap. Fridolf var en ofta sedd gäst på Slottet. Privatskolan Beskows grundare Gustaf Emanuel Beskow lämnade skolans ledning för att bli hovpredikant 1879. Som sådan var han konfirmationspräst till Gustaf Fridolfs dotter Agnes. Agnes gifte sig med blivande statsministern Hjalmar Hammarskjöld och blev mor till blivande Generalsekreteraren i FN, Dag Hammarskjöld.
 
Historien har berättats som ”sann” i släkten Almquist och återges även i förre borgarmästaren Gunnar Fants bok ”Dagar som gått”. Det var Gunnar Fants farfars bröder Johan Eric och George som svarade för Wilhelminas undervisning före giftemålet med Gustaf Fridolf.
 
Borgmästare Gunnar Fant bildade för övrigt Visans Vänner tillsammans med bl a Evert Taube. Gunnar Fant var far till Professor Gunnar Fant vid KTH, som i sin tur är kusin med förre skådespelaren, regissören och SF-direktören Kenne Fant och förre skådespelaren George Fant (far till skådespelaren Christer Fant på Stadsteatern i Stockholm).

2008-01-11, 22:37
Svar #1

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Jonas...det här kände jag inte till! Så du menar alltså...att Dag Hammarskiöld skulle ha härstammat från Oscar I?
 
Vänligen
 
Ulf Sawert

2008-01-12, 17:27
Svar #2

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Man kan läsa om detta på Rötter
http://www.genealogi.se/hammar.htm
 
Om det är rätt person stämmer det inte att all dokumentation om Maria Wilhelminas födelse saknas, hon finns i födelseboken.
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2008-01-12, 17:35
Svar #3

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej Jonas.
 
Jag hade med Mina Grandin i min databas som oäkta med okänd far och mor. Det borde väl gå att reda ut vem som är mor till henne?
 
I det du skriver fattas det några led när det gäller Fantarna. Har du dom?
 
Mvh Göran

2008-01-12, 18:12
Svar #4

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej. Insändarna överlappade.
 
Går det att kolla om prins Oscar var i Skulltuna eller i Eskilstuna vid tiden? Det kanske finns någon resedagbok för de Kungliga?
 
Mvh Göran

2008-01-12, 23:09
Svar #5

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Maria Blomberg fick en dotter till i Västerås 1839, Johanna Carolina (Västerås AIA:12A s 298.) Något kungligt rykte om henne också?
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2008-01-13, 00:28
Svar #6

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Det går inte att lita på all information man får. I länken till Bo Lindwalls sida om Dag H står det 1963-45 var han statsekreterare i finansdepartementet. Är det felskrivet eller lever vi nu år 2045, dog han inte 1961. Jag är inte den bästa att korrekturläsa men detta fel såg jag. Så vem vet vem som är far eller mor eller son eller dotter. Ja, vad lätt det är att skriva fel och göra bort sig!
 
Mvh Göran

2008-01-13, 01:16
Svar #7

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
1936-45 är de riktiga åren. Det är väldigt lätt att kasta om två siffror, så man ska alltid själv kolla alla uppgifter man får.

2008-01-13, 01:38
Svar #8

Jonas Almquist

Dottern till en piga och utan känd fader, var knappast ett ståndsmässigt giftemål för en riksdagsman och generaldirektör i fångvårdsstyrelsen och vars halvbror CJL Almqvist vid denna tid var på flykt i Nordamerika (med all den uppmärksamhet det medförde).
 
Så vad gör man? Uppfinner en bakgrund och skickar henne på uppfostran? My Fair Lady? När kronprinsen fortfarande är i livet och dessutom ska ha erbjudit författaren pengar för att köpa Aftonbladet av Hierta? Gustaf Fridolf blev dessutom ordförande i Oscar I:s stiftelse.  
 
Jag har svårt att tro att man i det läget kan vara gift med någon vars kungliga bakgrund man uppfunnit? Med tanke på att bägge barnen umgicks i hovet, blir det än märkligare. Jag kan mkt väl tänka mig att Hovet tvärtom skulle ha vägrat/förbjudit kontakt med barnen Almquist om det inte fanns någon grund för historierna, eftersom det måste varit pinsamt med falska oäkta barn i hovets närhet.
 
Nej, jag tror att en fejkad kunglig bakgrund var en politisk omöjlighet i den pryda ankdammen Sverige, om man var riksdagsman och generaldirektör. Den logiken är svår att motsäga.
 
Å andra sidan:
 
Möjligt är att Kronprins Oscar skvätt i Skultunas buskar och skulle kunna vara okänd fader även om det inte är bevisat. Och att Hovet betraktade det som en trolig men obevisad möjlighet. Varför man tog hand om familjen Almquists barn utan att för den skull erkänna faderskapet. Och att en stackars skräddare fått ge namn åt flickan även om inte faderskap kunnat bevisas.  
 
Möjligheterna är flera men jag tror att vi på goda grunder kan konstatera att Kronprins Oscar varit och skvätt i Skultunas buskar och kanske med nämnda piga.

2008-01-13, 01:59
Svar #9

Jonas Almquist

Ursäkta språkfelet som uppstod i mitt första inlägg. Jag menade inte att det inte fanns någon dokumentation kring Maria Wilhelmina Grandin, utan att det saknades full dokumentation. Faderskapet är inte fastställt och släkttraditionen gör gällande att flickan adopterades av prästfamiljen i Skultuna.
 
Hur som helst är historien intressant mot bakgrund av argumenten ovan.
 
Och: Ja, Dag Hammarskjöld fick helt säkert ta del av historien precis som vi andra i släkten.
 
Skultuna var förövrigt ett kungligt anlagt mässingsbruk. Helt säkert har Kronprins Oscar besökt bruket året innan Wilhelmina föds. Och då var det heller ingen hemlighet vilka pigor kronprinsen roat sig med. Om en av dessa pigor blir med barn, är det kanske lämpligt att låta prästen på bruket adoptera flickan (eller ta henne under sina vngars skydd) och skylla faderskapet på en bruksskräddare.
 
Det var ju inte så att kronprinsen var en anonym pojkspoling som härjade runt anonymt på klubbar som man kan göra nu för tiden. Han var nog tämligen väl påpassad och förlustelserna väl kända, fast det talades tyst om det så länge det gick att tystas ned.

2008-01-13, 02:28
Svar #10

Jonas Almquist

För min del är det inte så viktigt att slå fast om släkthistorien stämmer. Däremot är det intressant ur ett samhällsvetenskapligt perspektiv. Det skulle dessutom ge en förklaring till umgänget vid hovet.
 
(Och skulle naturligtvis krydda den kommande SvT-serien om de kungliga snedsprången på 1800-talet. It's good to be the King, som Mel Brooks uttrycker det i Det våras för världshistorien.)
 
Om Oscar av sympati för författaren Almqvists liberala fångvårdsidéer velat bedriva välgörenhet mot några av Almquist-barnen, skulle det väl i så fall ha varit mot författarens barn. Men varken Ludwig eller Maria åtnjöt de förmåner och möjligheter halvbrodern Gustaf Fridolfs barn åtnjöt.
 
Varför konfirmerades Wilheminas dotter Agnes av hovets egen predikant? Och varför skulle sonen Fridolf varit skolkamrat och bästa vän med blivande Gustaf V? Utan adlig eller likvärdig anknytning till Hovet?  
 
Nej, det fanns nog för mkt annat och graverande, som gjorde att Hovet diskret tog sig an de oäkta kusinerna till prinsarna Gustaf, Oscar, Carl och Eugen.
 
Vilket skulle göra Dag Hammarskjöld till oäkta syssling till Gustav VI Adolf. Och mig till...  ;-)

2008-01-13, 02:29
Svar #11

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Jonas, Jag tror på din story och har nu Oscar I med som nära släkting till Dag Hammarskiöld? Oscar I var väl känd som av de bästa värsta häradsbetäckarna i den svenska kungafamiljen, sorgligt och troligt dog han sinnessvag av syfilis.
 
 Har du något mer konkret om Fantarna?
 
Mvh Göran

2008-01-13, 03:07
Svar #12

Jonas Almquist

Ska faktiskt träffa Christer Elaka Måns Fant (det är så mina barn känner honom) lite senare i månaden och diskutera den frågan. Så mycket vet jag dock, att det funnits gott om präster i den släkten. Far och son Gunnar Fant är sökbara på wikipedia.

2008-01-13, 11:48
Svar #13

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Om någon läsare av denna diskussion är intresserad även av Maria Blombergs föräldrar kan de läsa litet som jag skrivit under Kända personers anor. Det kan vara intressant att försöka efterforska var Maria Wilhelmina har varit. Enligt första hfl ska hon flytta med modern till Västerås, men syns varken i ut- eller inflyttningsboken, modern flyttar till prostinnan Fallenius och bor där när andra dottern föds, men på den sidan där jag funnit henne i Västerås, vilken inte är den när hon först kom dit, har hon inte någon Maria Wilhelmina. Inte heller hittar jag denna i prästgården i Skultuna. Ett dopvittne till Maria Blombergs andra barn är drängen Gustaf Grandin. När Maria Wilhelmina 1857 kommer till Johan Eric Fant i Sala är det från Stockholm.
Litet undran: Var det särskilt fint den tiden att vara oäkta barn till en prins? Kunde inte giftermålet bero på att Maria Wilhelmina var uppfostrad i en prästfamilj, om det var så, och på det viset lärt känna Almquist. Och att barnen gick i privatskola kunde bero på Almquists samhällställning?
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2008-01-13, 13:18
Svar #14

Jonas Almquist

Man skulle nog kunna vara frestad att tro detta. Men Maria Wilhelmina arbetade som servitris på den restaurant i närheten av riksdagshuset, där Gustaf Fridolf Almquist och vänner åt (enl förre borgmästaren Gunnar Fants bok). Privatskolor fanns det säkert flera av. Vi ska inte heller glömma att CJL Almqvist var lärare och rektor för nystartade Nya Elementar, som var en statlig experimentskola för pedagogiskt nytänkande. Kanske som en kommunal friskola, en pilotskola, med dagens ögon mätt. Jonas Love Almqvists bägge barn gick i skola där.  
 
Beskowska skolan var en nyinrättad privatskola där kungabarnen gick och som, vilket var radikalt för sin tid, hade både manliga och kvinnliga elever. Men eftersom det var en liten skola och eleverna antagligen kom från en trång social cirkel, kan man inte se Beskowska skolan som vilken som helst. Att skolans grundare och rektor Gustaf Emanuel Beskow lämnade sitt rektorskap för att bli hovpredikant, styrker bara än mer kopplingarna till Hovet och dess innersta krets. Det innebar ju att Beskow fick direkt ansvar för kungabarnens religiösa uppfostran. Att GE Beskow dessutom blev Agnes Almquists (Dag Hammarskjölds mammas) konfirmationspräst, är än mer anmärkningsvärt. Jag tror inte att hovpredikanten konfirmationsundervisade alla i Stockholm bosatta riksdagsmäns barn, inte ens om de representerade de högre stånden.  
 
Präststatusen var inte heller hög under 1800-talet. Läste nyligen, hittar det inte just nu, att lika ont om präster som det var på 1700-talet, lika gott om dem var det på 1800-talet. Vi får ju inte glömma att i den samhällsomvandling som skedde i det förindustriella Sverige, var prästyrket den enda möjligheten för en längre stånds-pojke med läshuvud att få en boklig utbildning och karriär. Och det enda fina yrket som inte var ståndsreglerat. Inom militäryrket t ex (det andra fria karriärsyrket för den som ville ändra sin sociala tillhörighet) kunde män bara avancera till lägre befäl om de inte var adliga.
 
Nej, det finns väl inget som säger att det var fint att vara oäkta barn till en kunglighet om man inte hade social nytta av det, vilket förutsatte ett erkännande från Hovet. Däremot kan jag tänka mig att det kunde ge status eller användas för att göra sig finare om man var obemedlad eller hade okänd fader. Och även om det helt säkert finns fler avkommor av kungligt buskskvättande, finns det säkerligen lika många som tagit tillfället i akt att ge sig själv eller sin släkt en mer spännande historia för att bli lite finare.

2008-01-13, 13:47
Svar #15

Jonas Almquist

Jag tror att det kan ha varit så enkelt som att Maria Wilhelmina fick försvinna ur den kungliga horisonten, tills hon en vacker dag dök upp i Stockholm, bar med sig historien om Kronprins Oscar och att den blev känd i och med att hon träffade Gustaf Fridolf Almquist. Vilket väl kanske tvingade Hovet att agera för att undvika skandal (Hur kul hade det varit för Hovet med ett kungligt snedsprång som seglar upp farligt nära Hovet i vuxen ålder? Det hade varit en präktig social och politisk skandal). Flickan skickas bort på undervisning hos prästbröderna Fant (genom Gustaf Fridols syster Carolinas försorg). Under året som kommer tvättas hon, Hovet erkänner Mina inofficiellt och gör vissa förpliktelser om att sörja för hennes barns uppfostran och goda start i livet mot att man inte kräver ett officiellt erkännande.  
 
Vill någon gräva i detta för att vederlägga eller dementera en sådan teori, så var så god. Det här kan ju bli en hur intressant historia som helst, inte minst för att den beskriver det gamla Sverige med konsekvenser (t ex Dag Hammarskjöld) in i 1900-talets världspolitik. Nästan något Alexander Dumas hade kunnat hitta på.
 
Finns säkert pengar att tjäna för den som orkar forska, leda i bevis och publicera det i bokform.
 
För visst är det en intressant historia...

2008-01-13, 13:49
Svar #16

Jonas Almquist


2008-01-13, 15:03
Svar #17

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Spännande historia! Här är ju ett tänkbart kunga-snedsprång, där alla indicier sammantaget faktiskt ser ut att peka ganska duktigt mot att historien stämmer. Vilket inte brukar vara ofta. Frågan är däremot om det någonsin skulle kunna verkligen bevisas, eller hur det skulle gå till. Men det vore fantastiskt skoj om det kunde gå!

2008-01-13, 17:39
Svar #18

Jonas Almquist

Jan Guillou är duktig på att kritiskt rota i källor. Annars håller jag med, känns inte troligt att det skulle existera en skriftlig överenskommelse än mindre ett skriftligt erkännande. Men indiciekedjan kan byggas solid, men då måste man in i källorna: när besökte kronprins Oscar Skultuna, vad hände under besöket, hur såg programmet ut, vilka källor finns som beskriver besöket osv och man måste in i Beskowska elevarkivet, man måste fastställa vilka hovpredikanten Beskow konfirmerade, man måste in i Hovstatens egna arkiv. Avancerat pusselläggande. Men jag är mer övertygad idag än i förrgår om att Mina verkligen är ett snedsprång. Fick ett mejl från en släkting på en annan gren och som jag aldrig tidigare haft kontakt med, som bekräftade att historien berättades även i det släktledet. Men där var det hyschhysch och kanske lite pinsamt. I mitt släktled (huvudledet eft Gustaf Fridolf, äldsta son till äldsta son) berättades historien som sann. Min far hörde den både av sin far och av sin farfar, Fridolf Almquist - klass- och lekkamraten till Gustaf V.  
 
Kanske SvT:s researchteam kan komma längre i stärkandet av indicierna.

2008-01-18, 23:56
Svar #19

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Nu har jag gjort ett försök att följa Maria Wilhelmina. Hon flyttar från Klara församling, Stockholm, Hotel Suède, till Sala 1857 och till Klara kom hon 1855 från Västerås.  I Västerås hittas hon som piga. Hon finns i inflyttningsboken Västerås, kom 25/2 1851 från Skultuna. Tyvärr finns det ingen motsvarande utflyttning från Skultuna. Maria Blomberg hade inte någon dotter med sig, när hon kom till Västerås från Skultuna 1837. Jag har förut letat igenom Skultuna utan att kunna hitta någon Maria Wilhelmina. Men vid ett nytt försök hittar jag bland prästgårdens tjänstefolk 1844-53 en flickan Maria utan något födelseår eller -plats. Visserligen borde tilltalsnamnet vara Wilhelmina, men det kan ju ha ändrats och det stämmer med släktberättelsen att hon var omhändertagen av prästen.
Det verkar underligt att hon först verkar få klara sig själv som ung, men att kungen/prinsen, när hon väl blivit bra gift, skulle i stället bry sig om hennes barn. Skulle det vara större möjlighet för henne att bli trodd, om hon velat avslöja något i det läget, så att det skulle vara orsaken? Å andra sidan bör ju din fars farfar ha kunnat höra historien av Mina själv.
Den yngre systern har också efternamnet Grandin.
Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2008-01-19, 11:59
Svar #20

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Är det inte mer troligt att Gustaf Fridolfs son studerade vid Beskowska skolan pga att Gustaf Fridolfs kusinbarn Sigfrid Oscar Immanuel Almqvist var lärare i naturlära, geografi, svenska och historia på skolan under den tid som Fridolf gick där!?
 
http://www.ssa.stockholm.se/Arkivbeskr/SeverinBergh/04.html
 
Mvh Helene

2008-01-19, 18:00
Svar #21

Jonas Almquist

Kan vara en teori som hållit om det var på närmare håll. Men kusinbarn? Sysslingen Oscar hjälper sysslingen Fridolf till plats på den kungliga privatskolan? Känns inte klockrent och förklarar inte varför Fridolfs syster Agnes (Dag Hammarskjölds mamma) får konformationsläsa för hovpredikanten Gustaf Emanuel Beskow. Det kan lika gärna vara åt andra hållet, att Gustaf Fridolfs kusinbarn Sigfrid Almqvist (gift m Sofia, grundare av Sofia Almqvists Samskola) fick sin tjänst pga av släktskap och kompetens.
 
Gunnar Fant skriver att Maria Wilhemina var en speciell flicka, en ärbar flicka som ingen man fick närma sig. Det berättas också i släkten att Gustaf Fridolf fick i uppgift att se till henne och att det under denna tid uppstod tycke mellan dem. Tidsrymden två år, känns ju trolig för att kärlek ska utvecklas mellan pigan från Västerås och fiskalen Gustaf Fridolf.
 
Vem som gav Gustaf Fridolf i uppgift att se till henne, förtäljer inte släkttraditionen. Gunnar Fant hävdar 1970 han är den ende då levande som träffat människor som kände Mina och träffat henne - nämligen Gunnar Fants far och hans farfars bröder. Gunnar Fants pappa anställdes som lärare på den då nyupprättade åkerbrukskolonin Hall för mindreåriga brottslingar. Gunnar Fants pappa blev redan efter ett par år rektor av Hall.  
 
Gunnar Fants berättelse är det enda nedtecknade och tryckta som finns om Maria Wilhelmina. Gunnar Fant hävdar inte att Krinprons Oscar är pappa utan återger vad som berättats för honom. Han är inte heller part i målet som släkting. Och det är svårt att tänka sig att två prästfamiljer (primärkällor) sprrit osanna eller medvetet felaktiga eller obekräftade historier. Det är t o m möjligt/tänkbart att de två prästfamiljerna stått i kontakt med prästfamiljen i Skultuna och tagit del av information den vägen. Men detta återstår att leda i bevis.
 
Det är intressant att Ingrid lyckats bekräfta kopplingen Maria Wilhelmina och prästfamiljen i Skultuna. Indicierna stärks.

2008-01-19, 18:43
Svar #22

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Ja, bekräfta precis, det är en mycket anonym flicka, som är skriven på prästgården i Skultuna.  
Jag upptäckte just att Oscar I dog redan året efter Maria Wilhelminas giftermål. Inte för att det säger något om faderskapet, men varför skulle hovet därefter bry sig särskilt om Wilhelminas barn? Ingen tycks ha brytt sig särskilt om arbetarqvinnan Maria Blomberg, som har anteckningen defl. i husförhörslängden i Västerås tills hon dör vid 83 års ålder. Hon har också anteckningen fattig 1871-79. Hennes andra dotter Johanna Carolina Grandin född 1839 bor hos henne mesta tiden och ser inte ut att ha några efterkommande.  
hälsningar Ingrid
 
(Meddelandet ändrat av ibe den 20 januari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av ibe den 20 januari, 2008)
Olof och Ingrid Bergström

2008-01-19, 20:56
Svar #23

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Hej, Jonas! Du säger att Agnes Almqvist blev konfirmerad av hovpredikanten, menar du att hon blev det i hovförsamlingen, och vet du när? Konfirmationsböckerna finns filmade, men jag hittar henne inte förväntade år. Oväntade barn konfirmeras i Hovförsamlingen, även sådana som inte är skrivna där. Varför dottern till en statdräng i Grödinge? Och en flicka från Hedvig Eleonora med okända föräldrar? Hennes barn kan väl också ha anledning att tänka på kungligheter?  
Själv har jag hört en del rykten om både högre och lägre härstamningar i min släkt och har skrivit litet under http://aforum.genealogi.se/discus/messages/15764/13135.html?1187030984#POST74935 4
hälsningar Ingrid
 
(Meddelandet ändrat av ibe den 20 januari, 2008)
Olof och Ingrid Bergström

2008-01-20, 07:43
Svar #24

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej! Det finns ett sätt Jonas att få klarhet i denna sak: ta kontakt med Laika Film och be att få vara med i det DNA-test som de försöker få fram då det gäller min släkt - och dess eventuella härkomst från Karl XIV Johan. Jag vet inte hur långt de kommit ännu i denna sak...men prata med dem!
 
Vänligen
 
Ulf Sawert

2008-01-20, 14:57
Svar #25

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Svar på min fråga om konfirmationen: Barnen Almqvist liksom några andra barn i Jakob och Johannes konfirmationsundervisades av hovpredikanten Beskow och konfirmerades i Blasieholmskyrkan. Det var inte bara överklassbarn utan också barn till vaktmästare, skräddare, skomakare, arbetskarl och okända föräldrar. (Jakob och Johannes DIb 1868-91)
Ingrid
 
(Meddelandet ändrat av ibe den 20 januari, 2008)
Olof och Ingrid Bergström

2008-01-20, 20:05
Svar #26

Jonas Almquist

Hej Ingrid. Jätteglad för alla upplysningar. Fakta talar högre än indicier. Själv har jag idag fått veta att Hammarskjöldsläkten påbörjade ett undersökningsarbete för att dementera eller styrka uppgifterna, i slutet av 1900-talet. Det man fann var att Kyrkoherde Er. Schervin står som fadder till Wilhelmina i dopboken, att hon föddes 6 maj, döptes 7 maj men att uppgifterna förtecknades först i decemer 1836 i födelseboken. I husförhörslängden för Skultuna 1834-43 återfinns Maria Wilhelmina på uppslaget Prästgårds Egor, som född 6 april. Detta är intressant eftersom Post och Inrikes Tidningar för tiden 10 juni - 13 augusti året innan (1835), vet att berätta att Kronprins Oscar avreser från Stockholm till Medevi 30 juni. Sedan finns inga anteckningar om prinsens aktiviteter innan han firar sin födelsedag på Medevi den 4 juli. Varför är då detta intressant. De tre dagar som inte innehåller uppgifter om kronprinsens förehavanden, infaller nio månader innan Wilhelmina föds.
 
Skultuna var ett kungligt mässingsbruk som drevs av släkten Hammarskjöld. När Skultuna går i konkurs får Gustaf Fridolf Almquist i uppgift att reda ut ekonomin. Det ska, enl uppgift, ta 30 år.
 
Tillbaka igen till Wilhelmina. I Westerås Stads Församlings inflyttningsbok från 1834-49 (sid 275, nr 50), finns det antecknat 1841 att Maria Wilhelmina hafvande sitt besked i Skultuna. Kan hon alltså ha flyttat tillbaka till sin fadder? Enl husförhörslängden för Norra Kvarteret i Västerås på 1840-talet, betecknas Maria Wilhelminas mamma Maria Blomberg som utfattig. Kanske kom kyrkoherden till Minas hjälp?
 
Kyrkoherde Schervin dör i nov 1845 i en kräftsjukdom och året efter flyttar änkan til Stockholm. Om Maria Wilhelmina, som då är nio år, följer med, vet vi inte. Men vi vet att hon tio år senare. 19 år gammal, får jobb på en restaurant i Stockholm. Och vi vet att det i släkten berättas att Gustaf Fridolf blev ombedd att hålla ett vakande öga över henne.
 
En enkel förklaring kan vara att Kyrkoherdefamiljen mött Gustaf Fridolf med anledning av att han utredde Skultuna-konkursen och att änkan såsom varande ogift, tog kontakt med Gustaf Fridolf i Stockholm och bad om hans hjälp.
 
Nå, inget av detta bevisar att Kronpris Oscar skulle vara far till Mina. Men: vi har tre dagar där inga anteckningar finns, om var kronprinsen befann sig innan födelsedagsfesten i Medevi. Men det finns uppgifter (boken Oscar I av Söderhjelm/Palmstierna) om att kronprinsen i brev till Magnus Brahe, ska ha berättat om en snabb visit på Skultuna dessa dagar.
 
Så långt den undersökning som gjordes för cirka 20 år sedan av Hammarskjöldfamiljen. Naturligtvis ville man söka klarhet (det handlade ju om Dag Hammarskjölds mormor), men också för att uppgifterna (som blev offentliga med fd borgmästare Gunnar Fants bok 1960, se ovan) väckte irritation i familjen eftersom de upplevde publiceringen som onödig och för att den skulle kunna skada Dag Hammarskjöld i hans ämbete. Enl uppgift ska Gunnar Fant ha gått med på att kontakta de stora dagstidningarnas recensenter och be dem att inte nämna de obekräftade uppgifterna i recensionerna. Däremot avböjde Gunnar Fant att dra in upplagan.

2008-01-20, 21:45
Svar #27

Utloggad Dagmar Grieger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 405
  • Senast inloggad: 2013-02-26, 17:18
    • Visa profil
Hej. Vistades kronprins Oskar i Skultuna i maj 1831? Den 14 feb 1832 föds en son till ogifta bonddottern (pigan) Anna Greta Persdotter från Lejde i Skultuna. Sonens namn Carl Johan, hans efternamn blev senare Lejdström, han kom till Stockholm, blev Myntvaktmästare på Kgl Myntet där. Gifte sig med en Sofia Kihlberg, fick fyra barn , Johan Oskar, Emma Sofia Oskaria, Edla Lovisa Hildegard och Carl Victor Lejdström. De båda sönerna utbildades i sång bl.a. i Paris. (se musiklexika,) Den äldste sonen Johan Oskar var en tid sånglärare för prins Gustav,sedemera Gustav V. Johan oskar blev 1897 ledare av musikal. akademin och erhöll 1909 Litteris eet artibus. Den yngre sonen Carl var en känd operasångare i hela Europa. Carl Johan Lejdströms moder AnnaGreta Persdotter giftes bort med en torpare Jonas Granström. Paret erhöll en gård, Sittringe Skatte i Tillberga.  
En släktsaga ? Ur Alma Söderströms bok om Oskar I står följande: 11 maj 1833 reser Oscar via Ystad ut i världen, Berlin - Weimar-Frankfurt - Ems..... kanske hde Oscar privata orsaker att avlägsna sig från Sverige. Hur som helst så talade allt för att en bad- och brunnskur på utrikes ort kunde vara för honom av nöden. Jag har funderat mycket över det här och nu när det talas om att han skvätte just i Sultuna, så..
Sångarna var nästkusiner till min morfar, därför forskningen.  Dagmar

2008-01-21, 03:01
Svar #28

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Dagmar: Ja herre je...tänk om det vore sant...då skulle det (förmodligen) finnas en mängd operasångare inom Bernadotteätten! Jag vet att Oscar I hade en bra sångröst och ofta uppträdde i mera privata sammanhang, han komponerade även pianostycken.
 
Vänligen
 
Ulf Sawert

2008-01-21, 05:21
Svar #29

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej igen Dagmar! Det var verkligen intressant detta! Johan Oscar var tydligen också operasångare som sin bror, Carl, - de var bägge baryton-sångare. Johan Oscar blev också professor 1913. Jämför med Rudolf Walin (1820-1868, min mormors morfar) som också var baryton-sångare! Vet du om bröderna var långa och mörka? Har du bilder på dom? Liknar dom Bernadottar?
 
Ta kontakt Dagmar med Laika-Film!
 
Vänligen
 
Ulf Sawert

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna