ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-08  (läst 2164 gånger)

2004-10-10, 23:42
läst 2164 gånger

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Maud Du har 100 % rätt, sätt dessa marodörer på plats! Deras enda s.k. humor är att vara översittare. lite skämt måste man tåla etc. Obegåvat och lika urbota dumt som tidigare...
OCH det hjälper ju inte en gång att vädja till anbytarvärden som är fullständigt hjärtlös och utan respekt för andra människor har vi förstått....
Steve

2004-10-10, 23:58
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tack för de orden till en som oftast stått på din sida när det hettat till.  
 
Lite skämt måste man tåla är faktiskt ett välkänt talesätt och en bra riktlinje i livet. Om man inte kan tåla ett skämt kommer livet bli väldigt jobbigt. Det verkar ganska jobbigt för dig.

2004-10-11, 07:59
Svar #2

Rune Edström (Rune)

Hej
Det verkar inte bara vara Steve som har bekymmer med skämten.
 
Men det är kanske så allvarligt att det inte finns något att diskutera, utan det är den absoluta sanningen, som framförs, och den ska bara vidimeras. Det är bara den som är rätt, allt annat är fel.
 
Maud tycker det inte visas nog medkänsla med sådan typ av inlägg. Hon tycker troligen att man efter hur många hypoteser av typen det kan ju... om det... som helst, utan nåt nytt att ta fasta på, så ska man fortsätta att låta bli att svara med skämt.
 
Med stor risk att bli nedsablad jäms med skoskaften, sticker jag försiktigt in näsan litegrann, bland alla verbala storheter.
Jämförelsevis har jag Folkskolans Läsebok del 1, mens dom övriga läst alla delarna.  
Aja baja, en glad gubbe.
 
Menar du verkligen Maud att man ska ta samma påstående den 10:e gången helt seriöst, annars har man ingen empati?
Och olika orimliga påstående, som inte finns någon känd dokumentation om?
 
Men kanske ....det var si... eller så...
 
Tycker det verkar som flickorna stod på led för att befruktas av den kungliga sperman, att döma av alla som har skrönan om Karl XV som ana i sin bakgrund. Men flickorna födde ju i Stockholm, så barnet blev barnhusbarn och skickades ut i landet nånstans. Så det kanske inte är så underligt, dom bodde i alla fall i samma stad. Och barnen hade ju nåt att komma med, som ingen kring det hade.
 
Kan lite medlidande med den frågande räknas som empati, efter att han fått det negativa beskedet, att inte heller han kan räkna sig tillgodo kunglig börd, som ana?
mvh
rune

2004-10-11, 10:00
Svar #3

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Nej Anders (och jag har ju dessutom svarat dig privat!)det är inte så jobbigt. Och jag tror också att jag har humor, men det är ju inte det det handlar om här men mental hudflängning!
Och Rune, nu kunde jag inte hänga med i alla dina finurligheter...men vad jag menar är inte att man ska ta något för goda varor som inte är det. Man ska försöka finna källor till dessa påståenden och myter etc. som är trovärdiga. Kan man inte det, får man lägga ned projektet tillsvidare. jag trodde att Rötter skulle vara också ett sådant forum att vrida och vända på alla stenar på släktforskningens steniga strand.
 
Låt nu dem som undrar få några ordentliga konstruktivt kritiska svar och t.o.m. kanske en hänvisning till fakta eller annat material där de kan söka vidare. Ingen av oss kände Karl XV av naturliga orsaker, men oansett om hans omtalade sexuella eskapader är skrönor eller om de har en gnutta sanning i sig, så är det väl inte så underligt att familjemyter av detta slag uppstår.  
 
Här i Köpenhamn (i Nyhavn) finns ett Hotell Karl XV i ett hus som ska ha tillhört kungen (jag vet inte om det är en myt?) men där skulle han enligt rykten då och då ha förlustat sig, så det kanske kommer massa danska historier också vad tiden lider...  
 
M.V.H. Steve

2004-10-11, 13:41
Svar #4

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Varför skall jag kallas fullständigt hjärtlös och påstås vara utan respekt för andra människor har vi förstått när det snarast beror på att det inte finns tid att sitta och hålla koll på riktigt allt och alla..  
 
Det var ganska rejäla personangrepp Steve, och som jag nämnt förut: -Är det inte dags att gräva ned den gamla stridsyxan snart..
 
-Visst bör vi kanske tillsätta fler resurser/värdar för forumet - men tills dess kan vi väl låta bli att sabla ned på de som gör vad de kan - och det dessutom på ganska mycket extra- och obetald, tillika obekväm arbetstid.
 
 
Ps  Det ev. obehag som drabbat Jane här genom de följande inläggens lättsamma ton (och som jag i så fall beklagar) torde vara en droppe i havet mot känlsan av att läsa det du tillskriver mig.
Men, men - 'kunderna' har väl alltid rätt - så som anställd får man väl stå ut..

2004-10-11, 14:03
Svar #5

Utloggad Lasse Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Senast inloggad: 2021-01-22, 23:49
    • Visa profil
Hej Steve!
Påhoppet på Peter var helt onödigt! Peter gör ett toppenjobb som Anbytarvärd och vi ska vara rädda om honom!
 
Hälsningar Lasse.

2004-10-11, 14:05
Svar #6

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Kanske lika bra att Jane kommenterar vad som sagts under den här rubriken, blir ju lite dumt när andra talar om hur hon KANSKE känner och tycker - så vad tycker DU, Jane?

2004-10-11, 14:31
Svar #7

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 15:02
    • Visa profil
    • Släktingar.se
1. Om det är någon på forumet som får stå ut med påhopp, kritik och allehanda oförstånd så är det vår anbytarvärd Peter trots att han är den som lägger ner mest tid och energi på att tillhandahålla alla en väl fungerande tjänst och det enda riktigt stora nät-forumet för släktforskning i landet.
 
2. Om ni nu anser ett inlägg vara ett personligt angrepp så låt åtminstone den aktuella individen svara själv innan ni ger er in i diskussionen. Självutsedda moral- och etikpoliser finns det mer än tillräckligt många redan på internets alla forum.
 
3. Ta inte allt på blodigt allvar. Skämt kan faktiskt vara menade som - ja, just skämt... Skämt är per definition allt annat än personliga påhopp. De riktar sig inte mot en person, de riktar sig till en publik som uppskattar humorn. Nu fanns det också en tanke bakom skämtet vilket gör det hela mer intressant, nämligen att inte tro blint på skrönor och sägner vilka finns representerade i de flesta släkter.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2004-10-11, 14:40
Svar #8

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jamen Peter så får Du väl tydligt och klart slå fast att dessa raljerande tongångar må upphöra en gång för alla. Din brist på reaktion verkar ju härtlös  och respektlös när Du låter detta fortgå. det är ju Du som håller ordning. Istället för att du vänder kritiken tillbaka mot mig, kunde Du kanske ta den till efterrättning och därefter, det som Du så tycker att jag gått för långt i min kritik, vända mot mig. Så kunde det ju vara att jag kunde förstå att Du blivit sårad och eventuellt be dig om ursäkt.  
Ja Du gör en stor insatts i övrigt, men alltså dessa återkommande obehagliga och nedgörande av andras frågeställares uppriktiga frågor och ämnen menar Du bara ska få fortsätta?  
Jag har faktiskt hållit tyst ett bra tag nu, men det fortsätter ju som om ingeting har hänt och utan din inblandning. Ingen har lärt något.  
Jag gräver inte upp någon stridsyxa. Jag försöker vara solidarisk mot dem som liksom jag själv vill finna svar på våra frågor. Det är synd att man ska behöva ropa så högt före någon ansvarig vaknar.
Humor är en sak och att skoja men att förfölja varje person som vågar ställa frågor om sina förfäder som saknar en far och där familjemyterna etc. kanske vilseleder någon att tro på dem okritiskt, det är sarkastiskt och djupt obehagligt. Därför storsläggan Peter...jag angriper inte dig personligen ej heller för skoj skull men det är din roll som anbytarvärd kunde vara tydligare vid dessa övergrepp.  
Igen, det handlar inte bara om denna gång men alla de gånger detta sker och det är ofta med nya offer varje gång som utsetts för spott och spe från några få. Droppe i havet och lättsam ton ???????
Det kanske blir lättare för Dig om Du portar mig så slipper Du kritiken och maffian och marodörerna kan fortsätta sin mobbning av illegitima kungaättlingar etc.
 
hälsningar: Steve

2004-10-11, 14:50
Svar #9

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Nu hade ju Johan Julius en far (som hette Ole, se diskussionen om honom som jag länkar till, Svein Stensens inlägg 27 jan 2002) liksom hans son Severin, liksom både smeden Buonaparte och brorsonen Bernadotte. Det förekommer ingen faderslös här vad jag kan se, i de inlägg som varit på tapeten de senaste dagarna.  
 
Bara för att man har förnamn som är kungliga efternamn så är man inte av kunglig börd. Bernadotte är inte alldeles ovanligt.
 
Tack Erik PO Berggren för klarläggande, då var det en annan person som (troligen i somras) skrev här på Anbytarforum om två porträtt, en kung och en ana, som var så lika så.
 
Hälsningar,
Eva - Som för övrigt tycker att Peter gör ett utmärkt jobb :=)

2004-10-11, 16:35
Svar #10

Erik P. O. Berggren

Till Anders Ryberg,
 
Ang. ditt inlägg från 21.10 den 10 oktober.
 
Jag ber om ursäkt att jag inte svarat på Din fråga.
Brevet i fråga är nyskivet, kanske 40 år gammalt. Min vän fick det som sagt av en annan släkting där släktingen skrivit ned vad han fått ihop för information, närmare källor saknades mig veterligen. Jag hann ju inte läsa hela brevet utan enbart den bit där kronprinsens besök nämns.
Angående porträttlikheten så har Du helt rätt, dock skall nämnas att min vän haft andra gäster hos sig vilka undrat varför han har två fotografier av Karl XV bredvid varandra. (historiekunniga personer det vill säga).
Dock så är det som sagt sant att man ser fler likhetet när man känner till släktskap.
 
Instämemr i Evas ovanståend ekommentar om Peters utmärkt utförda jobb  
 
Mvh
 
Erik P. O. Berggren

2004-10-11, 17:30
Svar #11

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Erik!
Ingen fara med svar som dröjer, bra med ett uttömmande svar. Om det står något om exakt när kronprinsen varit på besök så borde det vara möjligt att utreda om han verkligen var där då. Det vore även en idé att utreda om han var i rätt trakt vid tiden för konceptionen. Jag tror fortfarande att ett blindat test med olika foton vore bra.
Tyvärr tror jag dock att det blir svårt att mera definitivt utreda vem som var barnets fader, vad som kan vara möjligt är att visa att det inte var kronprinsen.
Finns det i kyrkoböcker, eller annat material några indikationer på vem som på 1850-talet var misstänkt för faderskapet?

2004-10-11, 20:19
Svar #12

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:26
    • Visa profil
Vill bara instämma i vad flera framfört både här och under Dagens ros:
Anbytarvärd Peter har all heder av sitt sätt att sköta forumet.
Hälsar vänligen
Maud

2004-10-11, 21:52
Svar #13

Erik P. O. Berggren

Anders (och andra  ),
 
Jag har ringt och pratat med min vän och han har läst upp vad som står om kronsprinsen.
Brevet består av fem handskrivna sidor om en del av min väns släkt.
Så här står det:
 
Ovannämnda Stina Cajsa, som bodde i trakten av Stenhammar, hade före sitt äktenskap med Per Erik Andersson en son med dåvarandre Kronprins Carl, sedermera Konung Carl XV, vilken ofta vistades vid slotten i denna trakt
 
Detta tillför kanske inte diskussionen allt för mycket men det är värt att skriva. Församlingen är som sagt Stora Malms i Södermanland.
 
/Erik P. O. Berggren

2004-10-12, 13:12
Svar #14

Utloggad Britta Zachs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 18:13
    • Visa profil
Hej! Var på en tillställning här om dagen där en av gästerna hävdade att hennes farfar kommit till under en Eriksgata i Västergötland, så dom hade kungligt blod. Det hade dom kunnat belägga! Vi andra var glada att vi fick fika vid samma bord. Britta

2004-10-12, 13:50
Svar #15

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Vilket hade de kunnat belägga - att han blev till medan kungen var där, eller att kungen faktiskt var hans far?  
 
Här i Järfälla kommun föddes 399 barn under första halvåret i år, alltså två barn om dagen i snitt. Om kungen kom hit på eriksgata (numera brukar det ju vara endagarsbesök), så skulle alltså minst ett par barn sanningsenligt kunna hävda att de kommit till under eriksgatan.  Att kungen hade varit upptagen med ceremonier hela tiden är ju en annan sak.

2004-10-12, 14:10
Svar #16

Utloggad Britta Zachs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 18:13
    • Visa profil
Att det var kungen som var far. Vilken kung, var det inte tal om. Bara att hon hade blått blod i ådrorna.Britta

2004-10-12, 16:25
Svar #17

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Och vilka belägg hade de?
Höll de för granskning?

2004-10-12, 18:19
Svar #18

Utloggad Britta Zachs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 18:13
    • Visa profil
Jag tror inte att det skulle hålla för en granskning.Men jag har inga problem med att hon är lite kunglig så länge vi kan fika vid samma bord. Det finns säkert i fler släkter den historien. Britta

2004-10-13, 02:03
Svar #19

Inloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Förmenta kungabarn finns i tider alla
tänk på det, fantasier, foster eller bara galla
 
Ur dagens Aftonblad (på fullaste allvar eller mediafolklig lek?):
 
”Kungababyn” var gallsten
Danskarna hurrade för tidigt - ingen tillökning för kronprinsparet
 
För några dagar sedan jublade danskarna av glädje.
  Kronprinsparet Fredrik och Mary väntade barn.
  Nu har hurraropen tystnat.
  Vad som gömde sig i kronprinsessans mage var ingen blivande regent – utan gallsten.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-10-13, 07:19
Svar #20

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
K?re Stefan: Jag har inte mött en enda dansk här i Köpenhamn som har hurrat förtidigt, inte ens någon som kommenterat Ekstrabladets rykten som byggde på en Tasmansk tidnings spekultioner över ett foto där Mary?s mage såg ut att ha fått en mindre bula. Men spekulerat har de ju gjort i skvallerpressen sedan brölloppet i våras, sådan er det, bare!
M.V.H. Steve

2004-10-14, 20:22
Svar #21

Inloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ännu större spekulationer om Norges kungabarn byggt på fotografisk porträttlikhet ur dagen Aftonblaska:
 
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,547179,00.html
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-12-04, 23:05
Svar #22

Utloggad Jane Sannemo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Men OJ,sitter vi här och undrar om det kan bli barn när man var rikskändis som Karl XV.....
Jag har inte en gång undrat OM det är?så..Min enda fråga har varit ?vem modern till Julius Bernadotte är.Tittat på det och förundrats över alla namn Petra Christine Jonsdatter kallat sig. Ena gången Christine von ÖVerhalden,von Qvam, eller Christine av Grong. SKulle hon ha åkt med en 8 dagars baby UTAN att ha döpt?honom... Ju mer jag finner dessto underligare blir hennes liv för mig.Kan någon hitta VAR hon är född och VAR/när hon avled? Christine 17/11 1826..
Nej jag har humor så skämta på ni. Min systerdotter kommer snart med dopskeden som vi kan beundra sedan.
MVH Jane

2004-12-07, 23:39
Svar #23

Utloggad Glenn Liljedahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2017-03-20, 10:13
    • Visa profil
Har precis läst Ulf Sundbergs utomordentligt spännande bok Kungliga släktband- kungar,drottningar,frillor och deras barn. Under Karl XV står bla a (s226)..och Karl fortsatte med sina utomäktenskapliga affärer.Förutom alla för historien namnlösa kvinnor märktes hovdamen Josephine Sparre,den unga söta blondinen Hanna Styrell och efter henne Vilhelmine Schröder.
Lite senare står: Enligt en stark folklig tradition hade KarlXV ett stort antal barn på bygden. Karl XV erkändedock aldrig några utomäkteskapliga barn och inga syns så tydligt i historien som t ex Oskar I:s barn....
 
Tja...det var thjo och tjim i sänga halmen också på den tiden!

2004-12-08, 09:31
Svar #24

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Sundbergs bok är en mycket intressant läsning om kungarnas familjer, men man måste komma ihåg att han själv inte i grund är historiker eller har bedrivit någon egen källforskning utan bygger på gammal skåpmat i tryckta böcker. För den insatte så är det också uppenbart att det under årens gång skrivits både det ena och andra om kungar som inte är korrekt. Folk rumlade inte bara runt i sänghalmen utan vissa hade även benägenhet att hitta på skrönor om sitt eget och andras ursprung, framförallt kunglig börd var populärt att dra till med. Boken läses dock som en bra sammanställning men mer exakta källor hade varit önskvärt.

2004-12-08, 09:41
Svar #25

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
För en tid sedan deltog jag i en guidad rundvandring på Bäckaskogs slott utanför Kristianstad - på den tiden Karl XV och hans gemåls sommarstuga. Kungen och drottningen hade separata sängkammare, båda med lönndörrar för in- och utpassage. Skrönorna i trakten anger kungen som häradsbetäckare, men hur var det med hans fru? Kanske finns det bondeblod i den kungliga släkten också, och inte bara kungablod i bondesläkter?

2004-12-08, 11:01
Svar #26

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
En byggnadshistorisk parentes:  
 
I riktigt välbeställda hushåll hade man och hustru var sin svit av rum, som kunde bestå av salong, sovrum och kanske ett kabinett. Det var inte ens givet att deras sovrum gränsade till varandra, tvärtom låg sviterna ofta på var sin sida om salen eller något annat centralt rum. (Jag har för mig att det där med var sin svit var ett franskt mode som kom hit på 1700-talet.)
 
Lönndörrar och lönngångar brukade man ha för att betjäningen inte skulle märkas så mycket - de skulle kunna nå nästan vilket rum som helst för att städa, bädda, duka, osv, utan att i onödan  störa fint folk. Många exempel på hus med lönngångar finns t.ex. i Carl Wijnblads Ritningar På Fyratio Wåningshus (1755).
 
Mitt intryck är alltså att både skilda sovrum och lönndörrar var i stort sett standard hos den välbemedlade överklassen, åtminstone under 1700-talet och antagligen en bra bit in på 1800-talet. Därför tror jag inte att man kan dra några som helst slutsatser av att även Karl XV:s sommarstuga hade dem.

2004-12-08, 11:59
Svar #27

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Dessutom, om du nu gått och blivit gravid utom äktenskapet var det väl åtminstone lite bättre om du hävdade att det var ett tillfälligt möte med en kunglighet som var orsaken, snarare än ett tillfälligt möte på fyllan med drängen på granngården?

2004-12-08, 13:50
Svar #28

Ingrid Wikberg

Då kanske det även är för att på något sätt hävda sig eller skryta som t o m en del svenskättlingar i USA påstår sig ha kungligheter i anorna? Jag har haft kontakt med tre stycken svenskättlingar via en forskarsida i USA under de senaste åren som påstått detta. MEN ingen kunnat styrka sina uppgifter, det är enbart vaga påståenden.    
Som t ex i ett fall: att en anmoder i släkten varit i tjänst hos någon adlig och så var en kung eller prins på besök och så blev det barn.....  
Man vidhåller att det är sanning eftersom det är uppgift från dem som invandrade.  
Jag har föreslagit att det kanske var ett sätt för fattigt folk att ge sig själv lite glans när de kommit till ett nytt land: och vem kunde kontrollera vad de påstod? Och bett dem att släktforska ordentligt -det går ju att hitta igen släkten via kyrkböckerna här i Sverige. Men det har ingen nappat på.
Så det där önsketänkande om kungligt blod i ådrorna är tydligen utbrett

2004-12-08, 14:08
Svar #29

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Anders, ditt inlägg gäller väl i allra högsta grad en drottning

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna