ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-10  (läst 2549 gånger)

2004-10-07, 01:50
läst 2549 gånger

Utloggad Jane Sannemo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Min farfars far var son till Karl XV. Julius Bernadotte hette han, född 1852. Jag har gravbrevet! Hans mor är enligt undersökningar Christine von Överhalden en prästdotter. Sannamo hette platsen eller prästgården (därför heter vår släkt Sannemo) Äldste sonen rakt nedanstående led fick sedan bära namnet. D?ck ville inte bl.a. min farfar skylta med detta så 6.e sonen i brödraskaran, Severin tog efternamnet Bernadotte sedan blev det stopp (hade bara döttrar tror jag) Julius bodde i Bindal i Norge med flyttade till Frostviken och senare Strömsund
där han ligger begravd. Han blev bortlämnad till ett par som  hette Olsson i efternamn Namnet på gravbrevet står Julius Bernadotte-Olsson..
Läser med intresse denna sida
MVH Jane Sannemo

2004-10-07, 15:15
Svar #1

Utloggad Essan Gradhman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2014-05-20, 08:33
    • Visa profil
Vilka virila kungligheter vi måste ha haft här i Sverige! Undrar om det  
blir samma eftermäle efter Carl den XVI Gustav?
 
Hur många utomäktenskapliga barn har det inte skrivits om, bara här på forumet?
Kanske fanns det redan på 1700-talet en spermabank där endast  
kungliga donerade sin sperma?  

2004-10-07, 17:49
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

Bör beaktas att Bernadotte inte är helt ovanligt som förnamn också.. Denne man hette enl. www.digitalarkivet.no Johan Julius Bernadotte Olsson - och det finns flera med Bernadotte som ett andra-tredje förnamn.
 
Säkerligen kan ett sådant valt förnamn dra igång historier - säger inte att detta är en historia, ville bara nämna att det finns ett antal personer här och var som har namnet..

2004-10-07, 17:54
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Johan Julius har redan en egen diskussion Anbytarforum: Kunglig genealogi: Johan Julius Bernadotte i Norrsjö, född 1852 i norge.  
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Det finns några Bernadotte i den svenska sk Folkräkningen 1890 också, både förnamn och efternamn.

2004-10-08, 07:43
Svar #4

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:40
    • Visa profil
I Folkräkningen 1890 finns hela 25 stycken med namnet. Om det är för- eller efternamn är svårt att avgöra men många har dessutom ett mer vanligt efternamn.
Stig

2004-10-08, 12:18
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Bernadotte som förnamn har en egen rubrik under Språk, ord och namn: Personnamn: Förnamn A-C: Bernadotte kom jag på också..

2004-10-08, 20:00
Svar #6

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 19:43
    • Visa profil
En stilla reflexion som osökt inställer sig: om alla som heter Bernadotte givetvis är oäkta söner till Carl XV, hur ställer man sig då inför smeden Buonaparte Bergström, född 1808...?

2004-10-08, 23:22
Svar #7

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Bo!
 
Här har vi faktiskt ett odiskutabelt och ovedersägeligt bevis på att Napoleon I faktiskt uppehöll sig i Sverige under hösten 1807 eller möjligen under senvintern 1808. Alla uppgifter om att han vid denna tid ska ha uppehållit sig någon annanstans måste betecknas som missuppfattningar, önsketänkanden, historieförfalskningar eller rena lögner. Och förmodligen, ja säkerligen har vi i någon smedja djupt inne i vårt lands skogstrakter den rättmätige arvingen till den franska kejsartronen. Det är bara en tidsfråga innan saken kommer att lyftas fram i ljuset av en härd och med hammarslagstakt basuneras ut över världen. På så sätt kommer vi också att kunna betala av en gammal skuld till Frankrike. Precis som en fransk sakförarson en gång blev svensk kung, så kommer en svensk smedson nu att bli fransk kejsare. Kvitt!

2004-10-09, 06:18
Svar #8

Rune Edström (Rune)


2004-10-09, 09:29
Svar #9

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej
 
När jag läser en del inlägg i denna spalt med spekulationer om utseende etc. kommer jag att tänka på en historia som jag en gång läste i ett exemplar från förra sekelskiftet av Svenskt Skämtlynne.
Tre herrar satt kring ett groggbord och pokulerade. Den ene sade:  
Vet ni vad, när jag var i Karlskrona tog dom mej för prins Carl.
Den andre:
När jag var i Berlin trodde de att jag var kejsar Wilhelm.
Den tredje:
Det där va just nånting. När jag var i Sahara var det en som kom emot mej och sa ´nä se godda på dej, är det du?´
Denna lust att kannstöpa om kungars eventuella illegitima ättlingar, tycks vara en del av den svenska nationalkaraktären, om man nu alls ska tala om en sådan. Också verkliga eller förmenta utseendemässiga likheter hör hit.
I denna spalt förekommer nu hundra inlägg. Hittills har inte ett enda fall av härkomst från Karl XV inregistrerats, i varje fall inte om vedertagna beviskrav ska uppfyllas. Normalt borde spalten ha stängts om avsikten med den är att underlätta och befrämja släktforskning. Men underhållningsvärdet med alla skrönorna kanske motiverar en fortsättning.
Dock har Rötter redan en spalt för annat än släktforskning, nämligen Kantstött porslin. Den verkar dock så väl frekventerad att det kanske behövs en avlastning. Och vem törs bestrida att det är ett kärt och populärt ämne som tas upp. Det får Karl XV:s eftermäle säkert dras med till den svenska historiens förhoppningsvis mycket avlägsna slut.
Johan Sjöberg

2004-10-09, 16:01
Svar #10

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
På tal om förmodligen, ja säkerligen har vi i någon smedja djupt inne i vårt lands skogstrakter den rättmätige arvingen till den franska kejsartronen. måste jag här skriva att det nog bevisligen existerar illegitima ättlingar ännu i denna stund till Fransmännens Kejsare Napol?on I. Dessa är dock inte arvsberättigade till tronen för att de inte äro födda inom giftermålet utan av frillor. Därmed är det nog inte troligt att den rättmätige arvingen till kejsartronen finns i Sverige.
 
Det nuvarande överhuvudet för huset Bonaparte heter Prince Charles Napol?on (föddes i Boulogne-sur-Seine 19.10.1950). Han lever i dag i Frankrike.

2004-10-09, 20:21
Svar #11

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 19:43
    • Visa profil
För att ytterligare spä på med muntrationer, har jag också nöjet att meddela, att Buonaparte Bergström hade en brorson som hette - Bernadotte Bergström. Gossen dog emellertid i späd ålder.

2004-10-09, 20:55
Svar #12

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
men då är väl kopplingen till Frankrike klar - med tanke på relationerna mellan de två fransmännen genom Desir?e  Finns det ingen Clary att finna?
 
Skämt åsido, finns det en militär bakgrund i den svenske smeden?
 
/Eva

2004-10-09, 22:05
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:47
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-10-10, 13:04
Svar #14

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:26
    • Visa profil
En del upplysningar till Jane Sannemo lämnade under den rubrik Eva Dahlberg länkat till ovan (7 oktober).  
 
Här tävlar ni nu, flera erfarna forskare, om vem av er som kan göra sig mest lustig över Jane, trots att det även för er måste vara uppenbart att hon har uppgifterna från sin farfar och att hon (och förmodligen även hennes farfar) är/var i god tro. I vilket syfte, förutom att vinna några billiga poäng hos varandra, gör ni det?  
Ert uppförande är synnerligen olustigt att bevittna.
Hälsar vänligen
Maud

2004-10-10, 15:05
Svar #15

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 19:43
    • Visa profil
Maud,
jag tror nog att du missuppfattat saken något. Det är nog ingen som angriper någon specifik person, utan det är företeelsen som sådan som inspirerar till viss munterhet. Förvisso finns det personer som är genuint övertygade om att de har en viss härstamning och det vilar ibland ett visst dunkel över uppgifterna. I just det fall som du hjälpt till att reda ut, förefaller dock inget sådant dunkel finnas - Carl XV finns inte inom synfältet. Men fortfarande är det inte personen som någon gjort sig lustig över.
 
Svar på Evas fråga: troligen inte. Fadern till Buonaparte var också smed, född i Ramkvilla enl. hfl.

2004-10-10, 15:30
Svar #16

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:26
    • Visa profil
Bo,
din avsikt var alltså inte att göra dig lustig över just Jane - utan över alla som på vaga grunder är övertygade om att de har en viss härstamning.  
Det gör inte ditt och andras uppförande mer ursäktligt.
Hälsar vänligen
Maud

2004-10-10, 16:11
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Att man tycker en företeelse är lustig betyder inte att man gör sig lustig över någon person. Ofta tenderar vissa synsätt att bli lustiga när man införskaffat ökad kunskap, och det betyder att man inte sällan kan skratta åt sig själv efter att ha insett hur saker och ting förhåller sig. Det här är nog ett sådant fall. Jag tror säkert att Jane och andra ättlingar till Karl XV kan le åt dessa historier vad det lider! Eller vad säger du, Jane?

2004-10-10, 16:44
Svar #18

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Maud!
 
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. Vad skulle det vara för fel med att med lite gott humör och några oförargliga skämt försöka att någon gång lätta upp dessa om inte direkt mördande tråkiga, så åtminstone ibland trumpet gravallvarliga diskussioner?  
 
Jag är övertygad om att det är betydligt flera som fått nog av och lämnat Anbytarforum p.g.a. den atmosfär av elakhet, intolerans, hätskhet och oförsonlighet som ibland rått i forumet (Jag menar den som då och då resulterar/resulterat i nålstick, knivhugg och rentav tarvliga personliga påhopp, ibland endast i smågnällighet), än p.g.a. några få uppfriskande skämt.
 
För precis som Bo säger, är det ju företeelsen som sådan som är föremål för ovannämnda skämt (som för övrigt inte är särskilt elaka), inte de personer (vare sig i singularis eller pluralis) som skickat in inlägg.
 
Och att man skiljer mellan sak och person, borde ju vara en självklarhet i dessa sammanhang, inte sant?

2004-10-10, 17:24
Svar #19

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:26
    • Visa profil
Uppfriskande skämt skriver du, Carl-Fredrik.
Uppfriskande för vem? För Jane och andra som tror på vad farfar/mormor berättat? Eller för dig och dina kompisar som har roligt på hennes och andras bekostnad?
Om man vill göra sig lustig över företeelsen som sådan utan att angripa en viss person, bör man nog placera sina lustigheter någon annanstans än i anslutning till ett inlägg av en person, som nog kan förmodas uppfatta lustigheterna som sårande.
 
Anders,
det är möjligt att Jane (och andra) en dag kan skratta åt farfars/mormors släkthistoria. Men knappast tack vare/på grund av de lustigheter som ett antal kunniga forskare roat varandra med här. Vad Jane (och andra) behöver är fakta ur tillgängliga källor/anvisningar om var dessa källor finns.
 
Hur vore det om dessa erfarna forskare - istället för att roa varandra - ägnade sig åt att skaffa lite sakkunnig upplysning åt Jane (och andra)?
Hälsar vänligen
Maud

2004-10-10, 19:32
Svar #20

Erik P. O. Berggren

En vän till mig har hemma hos sig två fotografier hängande bredvid varandra. Ett föreställer Karl XV och ett min väns anfader. Jag har tidigare hört om min väns påstådda härstamning men likheten mellan fotografierna är slående.
Anfadern ska ha hetat August Alfred Pettersson. Han föddes den 12 april 1852 i Stora Malms församling, Södermanlands län. Modern gifte sig sedan med en Petter och August Alfred fick efternamnet Pettersson.
Vad tror Ni forskare?
(Jag skulle kunna skriva något om att diskutera humor men avstår  )
(Om någon skulle ta illa upp så ber jag om ursäkt)
 
Med vänliga hälsningar
 
Erik P. O. Berggren

2004-10-10, 19:33
Svar #21

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Ja, - - - ...
 
Det är lite svårt att diskutera med någon som inte verkar läsa (eller förstå?) det man skriver, utan bara upprepar samma argument hela tiden.
 
Jag hade, när jag skrev mitt inlägg, inte en tanke på vare sig någon Jane eller någon annan enskild av de kanske 50 andra som deltagit i denna diskussion sedan 27 juli 2000 (den som inledde diskussionen var f.ö. inte någon Jane utan en Love). Och inte i min vildaste fantasi kunde jag tänka mig att det kunde uppfattas som sårande (på sin höjd som lättviktigt eller lite utanför ämnet).  
 
När man ser tillbaka på denna diskussion (under drygt 4 år), finner man, att den är kantad med ständiga påhopp, missförstånd, gnäll, gnissel och annat nedslående.
 
Vad som förefaller ha dragit ned diskussionen på en onödigt låg nivå, är ju i inlägg efter inlägg snarstuckenhet och grälsjuka, inte för mycket humor, snarare tvärtom....
 
Men uppenbarligen finns det de, som inte tycker om (eller förstår?) humor, så jag får väl be om ursäkt för att jag inte har bidragit till att utbreda den allmänna tråkigheten.

2004-10-10, 20:20
Svar #22

Erik P. O. Berggren

Tycker Du något om mitt inlägg Carl-Fredrik?  
Jag har alldeles nyss pratat med min vän som nu letat vidare efter mitt visade intresse och han har efter mycket letande funnit ett papper från en släkting där släktingen nämner att August Alfreds moder innan giftermålet tillsammans med kronprins Karl, sedermera Karl XV ska ha haft sonen August Alfred och att kronprinsen även ska ha besökt dem ett antal gånger.
Finns det någon som tror något?  
 
/Erik P. O. Berggren

2004-10-10, 20:55
Svar #23

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Vem var August Alfreds moder? Hade hon en sådan social ställning att hon kan tänkas ha träffat kronprinsen? Finns det några större herresäten i trakten som denne kan tänkas ha besökt?  
 
Vem har en aning om kronprinsens program under sensommaren-hösten 1851, om han var på besök i Södermanland då?

2004-10-10, 21:10
Svar #24

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
I sammanhanget finns ett par väldigt viktiga frågor. För det första, närifrån är brevet? Vidare, är brevskrivaren själv vittne till kungabesöken, eller har han hört om dem?
Och sedan, vad det gäller bildlikhet, det är lätt att se likheter mellan två personer om man bara tittar efter det. Att man, när man får höra att det finns likheter, ser sådana, behöver inte betyda att personerna är släkt. Ett bättre test är att låta någon utomstående titta på kort på August, samt tio olika, svenska män, och fråga vem av dem som var mest lik, utan att låta det framgå varken att en av de avporträtterade var kung eller med ett ord yppa vem som var misstänkt. Det testet vore mer intressant.

2004-10-10, 21:13
Svar #25

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:26
    • Visa profil
Carl-Fredrik,
jag tror dig när du intygar att du skrivit ditt inlägg utan tanke på någon enskild och utan avsikt att såra någon.  
Men du, som förmodligen räknar dig till dem som både läser och förstår - har tanken verkligen aldrig slagit dig att de oförargliga skämt du och andra levererar om påstådd kunglig härstamning kan uppfattas som allt ifrån obegripliga till djupt sårande av personer som tror sig ha denna härstamning? I synnerhet när de placeras under samma rubrik som dessa personer lagt sina inlägg?
 
Läsa och förstå en text - eller åtminstone tro sig förstå (vem förstår fullkomligt?) - är en sak. En annan sak är empati, det vill säga förmågan att uppfatta/leva sig in i en annan människas känslor.  
 
Jag må vara tråkig och humorbefriad, men jag finner inget som helst roande i att du och andra raljerar över andras mer eller mindre välgrundade övertygelse. Jag finner endast att ni har påtagliga brister vad gäller empati. Det är bara alltför lätt att göra sig lustig över släkthistorier om uä kunglig härstamning, eftersom de är så frekventa och så gott som alltid omöjliga att bevisa. Därmed blir skämten poänglösa.  
 
Erik, din fråga är visserligen inte ställd till mig, men vad någon utomstående kan tro i denna sak är ointressant. En viss porträttlikhet, ett papper skrivet av en släkting - vem här skulle kunna bedöma trovärdigheten i dessa uppgifter? Kan du? Kan din vän? Kan det, till att börja med, i någon källa vidimeras att kronprinsen och modern befann sig på samma plats vid den tid August Alfred avlades?
Hälsar vänligen
Maud

2004-10-10, 21:13
Svar #26

Erik P. O. Berggren

Modern hette Stina Cajsa Olsdotter och hon var dotter till en bonde så någon speciell ställning hade hon nog inte.
 
/Erik P. O. Berggren

2004-10-10, 21:22
Svar #27

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Erik, har du skrivit om dessa porträtt tidigare i år på anbytarforum? Jag känner igen historien från rätt nyligen och undrar därför om det är din eller om det cirkulerar flera sådana porträtt-berättelser?
 
Hälsningar,
Eva

2004-10-10, 21:34
Svar #28

Erik P. O. Berggren

Eva,
 
som svar på Din fråga så har jag inte skrivit om porträtten tidigare.
Dock så har jag själv hört andra liknande historier.
 
Mvh
Erik P. O. Berggren

2004-10-10, 21:46
Svar #29

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna