ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karl X  (läst 1445 gånger)

1999-08-18, 23:25
läst 1445 gånger

Thorbjörn Bellviken

Här kommer ytterligare en undran om en ev. kunglig oäkting (vi som inte kan och vet något om genealogi är fixerade vid att hitta släktskap med Gustav Vasa, Karl den Store, Harald Blåtand, Gorm den Gamle och andra storheter). Frågan gäller:  
Karl Larsson Barkman Lagförare vid Linde mfl bergslager, f 1653 Eskilstuna kloster, d 1699-04-23 Ramsberg och/eller hans far Lars Bark slottsfogde vid Eskilstuna Gård, mitten på 1600-talet.  
Det sägs att Karl Larsson Barkmans biologiska far var hans fadder, arvsfurste Carl Gustav (blivande Karl X).  
Karl Larsson Barkmans fick 1694-11-24 hemmanet Nyckelbäcken i Ramsberg av Karl XI.  
Vet någon var man kan läsa mer om Karl X och hans oäkta barn (det ska finnas en del har jag förstått)?  
Eller annat som är intresant i detta sammanhang?
Hur brukade oäktingar till framstående män behandlas på den tiden?  
Det jag vet är det står i Svenska Ättartal 1889 typ 'att det enligt tradition sägs att' eller liknande (har inte boken själv någon som har kanske kan lägga ut den exakta formuleringen).
Hur starka indicier (i ett fall som detta) ska man ha för att våga lägga ut ett samband i ett släktträd på nätet?
 
Mycket tacksam för tips!  
Thorbjörn Bellviken, bellviken@bigfoot.com

1999-08-28, 14:13
Svar #1

Bengt Nilsson

I Sven Ingemar Olofssons bok om Carl X Gustafs ungdomsår tas i alla fall några av hans oäkta barn upp. Det kan vara ett bra ställe att börja i alla fall.
 
Hur väl de behandlades får nog sägas ha varierat. En oäkta son, Gustaf Carlson, blev greve och hade en rätt framgångsrik karriär i Sverige innan ekonomiska besvärligheter fick honom att lämna landet. En annan son var verksam vid flottan, men blev aldrig mer än kapten om jag minns rätt.  
Moderns sociala ställning hade en stor betydelse. Gustaf Carlsons mor var rådmansdotter och sonen legitimerades av barnafadern.

2001-04-05, 20:18
Svar #2

Utloggad Johnny Riert

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2015-06-24, 04:34
    • Visa profil
I Svenska släkter står under släkten Carlsson senare Barkman att en Carlsson linje flyttade till Finland för att därefter ej avhöras. Är denna finska sidogren känd?
mvh Johnny Riert

2001-04-29, 16:01
Svar #3

Petri Ojamies

Carlson-Barkman släktens Finska gren
 
Grenen börjar från Carl Carlsson Barkmans och Catharina Charlotta Falkenbergs yngre son Johan Carlson (född Barkman 31.3.1784) och hans fru Helena Charlotta Holmström. Deras barn var endast twillingarna Adolphina och Carl Johan född 19.5.1817 i Uppsala. Carl Johan flyttade till Björneborg i Finland och vigdes med Anna Charlotta Oldenburg i Stockholm. De hade många barn i Björneborg men skiljades sedan. Anna vigdes andra gången med Björn Oldenburg. Carl död i Stockholm 18.7.1873.
 
Många avkomlingar lever i Helsinki och Kuopio. Min mormorsfar var Carls och Annas son Axel Carlson född 15.3.1863 i Björneborg.
 
 
Petri Ojamies
Helsinki
Finland

2002-07-26, 13:09
Svar #4

Utloggad Johan Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2015-05-12, 23:50
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om någon känner till fler oäkta barn till Karl X Gustaf än dessa:
Gustaf Carlsson * 1647 + 01 01 1708
Mor: Märta Allertz
Nils Carlsson * trol. 1648 + efter 1698
Mor: möjl. Walbor Stafansdotter
Anna Carlsdotter * trol. efter 1649 + ?
Mor: Okänd
Samuel Carlsson * trol. i mitten av 1650-talet + 1691
Mor: Sidonia Johansdotter
 
Är tacksam för alla upplysningar!
 
Min källa är främst Sven Ingemar Olofssons bok C.X.G. - Hertigen - tronföljaren
 
MVH Johan Axelsson!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna