ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-03  (läst 2433 gånger)

2005-11-28, 15:46
läst 2433 gånger

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Hm. Nu blev jag nyfiken här. Det står en väldig massa angående Ingrid Ylva (och hennes förmodade far). Kanske jag inte skall ta med Sune Sik i mitt släktträd (eller åtminståde markera honom med ett frågetecken).
Hur skall man göra där egenterligen?
Är hennes patrionymikon över huvudtaget känt?
Hade hon över huvud taget någon belagd arvejord?
 
MVH Per (är det möjligen en senare konstruktion att hennes far hette Sune Sik?)

2005-11-28, 17:10
Svar #1

Leif Persson

Åtminstone kan man göra någon anteckning och tilläggstext på henne att forskningen är väldigt oense om den frågan, (hur, varför och vilka som säger vad osv) tycker jag. Att ta upp det problemet i sin släktforskning tror jag gör att man belyser båda sidor och inte tvärsäkert påstår något åt nåt håll.  
 
Hennes patronymikon eller annat namn som kan härleda till någon förälder är ju inte känt. Bara dessa uppgifter från Olaus Petris historieskrivning som vi idag inte heller kan veta var han fick dem ifrån...

2005-11-28, 17:40
Svar #2

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Tack för svaret Leif. Frågan är alltså (om jag förstått det rätt) i dagsläget huruvida man skall tro på eller inte tro på Olaus Petris uppgifter angående vilken fader hon hade.
MVH Per

2005-11-28, 19:06
Svar #3

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Nu får du väl ge dig snart Leif. Forskningen är inte alls väldigt oense om frågan. Jag kan inte komma på en enda historiker av betydelse efter Ahnlund som gått på Olaus Petris uppgifter.

2005-11-28, 21:25
Svar #4

Leif Persson

Förlåt min envishet i detta, men nu blir jag nog lite förbryllad, Kaj... Du skriver ju själv här ovan från den 27 aug 2003:
 Hans Gillingstam har tagit del av diskussionen ovan och skriftligt meddelat följande gällande sin syn på forskningsläget i det aktuella fallet:  
 
1. den av Ahnlund [HT 1945 s 341] publicerade uppgiften att Sune Sik (Simon Sik) var son till Sverker den äldre härrör från en medeltida genealogi (även kommenterad av Sture Bolin i Scandia 1935 s 229-31) som endast finns bevarad i avskrifter hos Olaus Petri och Johan Bure men anses ha högt källvärde för att den ”till största delen överensstämmer med andra källor. --  
 
Och eftersom jag vet vad du anser om Ahnlund som historiker (ang. den Hjärnenska resp. Weibullska skolan) så är det väl i allra högsta grad så att det finns olika uppfattningar om detta med Ingrid Ylva och uppgiften om Sune Sik? Ska man då inte ta med detta i en redogörelse för dessa personer, för att belysa båda sidor av myntet?

2005-11-28, 21:38
Svar #5

Leif Persson

samt fortsättningen (så jag inte får skäll för det vinklade urklippet): 2. uppgiften att Sune Sik var far till Ingrid ylva kan däremot endast återfinnas i den fortsättning av genealogin som finns i Olaus Petris skrift och saknas alltså i Bures avskrift. Enligt Ahnlund [HT 1945 s 351] får uppgiften stöd av att Birger jarls son kung Valdemar i ett brev från 1272 uppger sig ha patronatsrätt till Kaga kyrka, som enligt den ovannämnda genealogin var kung Sverkers förfäders gravkyrka.    
 
Hursomhelst så tycker jag att HG-m nog är en historiker av betydelse ändå...

2005-11-28, 22:41
Svar #6

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Leif,
 
Visst är Hans Gillingstam en historiker av betydelse, men om du läser referatet och citaten noga så har han faktiskt inte tagit ställning i sakfrågan.  
 
Utlåtandet om genealogin är allmänt hållet. Den anses ha högt källvärde för att den till största delen överensstämmer med andra källor.
 
Men redan i nästa stycke kommer en tydlig varning: uppgiften om Sune sik kan endast återfinnas i den fortsättning av genealogin som finns i Olaus Petris skrift.  
 
Uppgiften om Sune (Simon) sik som Ingrid Ylvas far finns alltså inte alls i genealogin med det höga källvärdet, utan i en av Olaus Petri skriven fortsättning på den!
 
Gillingstam meddelade inte heller vad han anser om stödet för uppgiften när det gäller patronatsrätten till Kaga, utan han nöjde sig med att meddela vad Ahnlund ansåg om saken.
 
Det är på det hela taget proffsigt gjort.
 
Om det möjligen är något som måste läsas ännu noggrannare än källorna så är det vad historikerna skriver om dem.  
 
Apropå det sistnämnda så måste jag dessutom tillägga att vi nu diskuterar mitt korta referat av något som Gillingstam hade skrivit på sin precisa och entydiga men för en lekman något svårtillgängliga sakprosa.

2005-11-29, 10:07
Svar #7

Leif Persson

Ang. den patronatsrätt till Kaga kyrka som nämns så kan det ju kanske mer vara så att Waldemar hade det ifrån sin mormors danska sida? Enligt DS 557 delade han ju den rätten med Svantepolk och dennes svärson Johan Filipsson, och en gemensam nämnare till dem alla tre är ju Sofia av Minsk. Hon var väl styvdotter till Sverker d.ä. och hade ärvt mycket jord efter honom?
 
Waldemar nämner även i det sammanhanget en gård Alguvi i Kaga, som år 1345 även Knut Jonsson (sonen till Johan F och Svantepolks dotter) och hans hustru tar upp (DS 3982 samt 3996). Detta är kanske inget som behöver motsäga något om hans farsmors (Ingrid Ylvas) härstamning, men det pekar ju kanske inte längre åt det hållet iallafall...

2005-11-29, 14:55
Svar #8

Leif Persson

Ytterligare hänvisningar och spekulationer till detta med patronatsrätten i Kaga är ju att Svantepolks hustru Bengta Sunesdotter var dotterdotter till Sverker d.y. och dött redan 1261 så möjligen är det väl hennes del i det som han förvaltar för barnen?  
 
Hennes syster Katarina var ju gift med kung Waldemars Birgerssons morbror kung Erik Eriksson i ett barnlöst äktenskap, vilket också kanske kan förklaras att han hade ärvt detta från dem? Iofs nämner han ju gods i Kaga redan i april 1251 (DS 388) och mostern Katarna sägs väl dött först året därpå? 1251 är ju annars året där Ingrid Ylva sägs ha dött, men då det är på båda föräldrarnas inrådan så hon är väl antagligen i livet fortfarande, men var kommer då detta godsinnehav ifrån? Möjligen någon äldre släkting?
-------
Det skulle f.ö. vara av intresse om du trots allt återgav mer av det svårtillgängliga som Hans G skrev till dig och inte bara ditt korta referat av det, Kaj. Om det nu är det vi missförstår. Eller mejla det gärna, om det finns kvar?

2005-11-29, 19:08
Svar #9

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Vilka är vi Leif?  
 
Nej jag har inte mejlet kvar, men det kommer väl en SBL-artikel om Sverker från samma penna inom en inte alltför avlägsen framtid (S är under utgivning). Då får vi säkert ett klarläggande gällande den aktuella officiella ståndpunkten.

2005-12-01, 19:46
Svar #10

Henrik Lindström

Det är möjligt att detta med Ingrid Ylva börjar bli utjatat. Frågan kan med rådande källäge inte
lösas fullständigt. Det är väl som med så mycket annat där källorna inte räcker, vi kommer inte hela vägen fram, något man måste inse.
 
Däremot menar jag att det ändå är mycket sannolikt att Ingrid Ylva tillhörde den sverkerska ätten och att det är fullt möjligt att hennes far hette Sune Sik och att farfadern var Sverker den gamle. Att bevisa det går inte, men satt i ett sammanhang pekar ändå en del indicier på det.
Ytterligare ett samband, förutom den gemensamma
patronatsrätten till Kaga (d.S.557) är gården Hundhamra som beskrivs på flera ställen i Erikskrönikan. Den ger i krönikan ett intryck av att tillhöra Magnus Ladulås barn.  
I samma krönika nämns också en Jon jarl som blivit ihjälslagen vid Askanäs och vars hustru sedan flydde till Hundhamra.
Åtminstone två jarlar med namnet Jon eller Johan  
har funnits i den sverkerska familjen och även om
en del motsägande uppgifter finns, såsom att Ericus Olai förelägger hans död till 1206, något som omöjliggör bägge kända och tänkbara jarlarna
Jon Sverkersson, så kan ändå detta vara ett stöd
för att H. skulle kunna ha ärvts till Magnussönerna via Ingrid Ylva.
Ericus Olais årtal är säkert fel eftersom en Jon jarl år 1206 troligen inte varit jarl i 9 år så som det antyds i krönikan, om man nu ska uppgiften ad notam, krönikan har tillkommit långt senare. Men hade han varit ute och stridit i 9 år och varit jarl under tiden motsägs det av att fram till 1202 var ju Birger brosa jarl.
 
Ahnlunds forskarinsats kan naturligtvis diskuteras. Att han ibland drar snabba slutsatser
går inte att komma ifrån, men han har också i sin exkurs i HT 1945 s.338 - 351, åtskilliga faktaexempel på att flera personer haft samma namn, t.ex. Harald kesja, Eystein Orre, och Sigurd Hit. Även två Ulf (Ulv) fase har förekommit.(Ahnlund s.351)  
Att flera Sune Sik förekommit är näst intill obestridligt då en Sone Sik (Soni Sikr) enligt Hakonarsagan stupade i Norge den 25 maj 1240, så att kategoriskt säga att Olaus Petri förväxlat Ingrid Ylvas far med den år 1297  omnämnde Sune Sik är väl att avfärda det lite för snabbt.
En Birger Sik omnämns också 1319, även han med koppling till Alvastra. Om vi har att göra med en
form av släktnamn är vi ovanligt tidigt ute, men  
saken är väl den att det helt enkelt förborgats för eftervärlden vad detta Sik egentligen står för.
 
Att Olaus Petri kan haft källor som gått förlorade för eftervärlden är ju fullt möjligt.
En intressant omständighet i sammanhanget är t.ex. att O.P skriver i sin krönika att Sverker (II) retat upp upplandsbönderna då han haft ihjäl
Knut Erikssons söner. Eftersom det visat sig (Lars Otto Berg Namn och Bygd 1999) att Sverker faktiskt mördades i Uppland, även om det inte var upplandsbönderna som gjorde det, så indikerar
det att Olaus Petri kan ha haft information som
sedan gått förlorad.
 
Att historikerna inte skulle ha gått på myten om Ingrid Ylva och Sune Sik efter Ahnlunds artikel
1945 påstås av Kaj Janzon.
Det är väl snarare så att historikerna inte i någon nämnvärd utsträckning sysslat med frågan därefter.  
Eller har jag missat något viktigt där?
Frågan torde i nuläget inte gå att lösa, och en sund källkritik är alltid bra, men vi kan inte heller avfärda möjligheten att Olaus Petri kan
ha haft rätt.

2005-12-01, 22:46
Svar #11

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jag vill kommentera Henrik Lindströms löskokta spekulationer ungefär på samma sätt som jag kommenterat en del andra liknande inlägg på senare år:
 
Det skadar inte att man läser in sig på den relevanta litteraturen, så att man kan något om sakfrågan, innan man börjar driva fantasifulla teser av olika slag långt ut i det blå. En soppa kokad på Ahnlunds gamla HT-artikel från 1945 blir man inte särskilt mätt av, möjligen lätt matförgiftad.
 
Asknäs och Hundhamra är numera behandlade i det moderna historievetenskapliga verket Det medeltida Sverige, vol 2:1 s 54 f, 99 f. Därmed kan historieskrivningen om dem befrias från t ex jarl Jon Sverkersson, vem nu han var.
 
Att i detalj kommentera alla spekulationer ovan är onödigt. Det är som jag tidigare sagt inget som helst nytt kött i Henriks soppa.
 
Jag nöjer mig därför med att peka på en viktig punkt där Henrik Lindströms historieskrivning helt enkelt är genomfalsk.
 
Lars Otto Bergs artikel i Namn och Bygd handlar inte om mordet på Sverker och Berg visar följaktligen varken det ena eller det andra om den saken. Än mindre säger artikeln något om Olaus Petris insatser som historieskrivare.
 
Bergs artikel är en ortnamnshistorisk undersökning. Vad den visar är att ortnamnet Gestilren i slutet av 1500-talet kan beläggas i byn Gästre, Frösthults sn, i Uppland, punkt.
 
Henrik Lindström frågar avslutningsvis: Eller har jag missat något viktigt där?.
 
Ja Henrik, du har missat en hel del viktiga saker både här och där, t ex artikeln Jon jarl i SBL, bd 20. Några besök på bibliotek skulle inte skada. Du har ju uppenbarligen inte ens läst den litteratur du hänvisar till.

2005-12-02, 08:54
Svar #12

Leif Persson

En Jon som son till Sverker d.ä. nämns ju i SBL band 20, som Kaj hänvisar till, där Hans Gillingstam (igen) också tar upp det från bl.a. Ahnlunds artikel från 1945 (utan att bry sig om någon matförgiftningsrisk). Han går inte in på om det stämmer men han avslår heller ingenting om det (som man kan anta borde stått isåfall?). Vi får kanske helt enkelt vänta, som Kaj nämner här ovan, på artikeln om de båda kungarna Sverker d.ä. och d.y. och deras ätt när den kommer ut i SBL längre fram, innan vi kan slå fast nåt (om vi nu måste göra det?).
 
Sedan tycker jag också att Olaus Petris uppgift att Sverker d.y. mördades i Uppland kan stämma om nu Otto Berg har upptäckt detta med en ort nämnd Gestilren har funnits i Fröshult, Uppland.

2005-12-02, 08:58
Svar #13

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Man kan ju som tangentbordsforskare tycka lite vad man vill om olika saker, vare sig man har läst och förstått all relevant litteratur eller inte. Jag kan dessvärre inte unna mig den lyxen.

2005-12-02, 10:18
Svar #14

Leif Persson

Vad man skulle kunna önska att du unnade dig annars Kaj, är ju att du uttryckte dig lite snällare i ditt bemötande till folk som inte har din höga nivå av kunskap, hur trött du än är på detta ämne... Det vore proffsigare än att skriva saker som löskokta spekulationer, om risker att bli matförgiftad, att det till och med är onödigt att bemöta något som du också kallar att Henriks historieskrivning helt enkelt är genomfalskt (kan ju även tolkas som en personlig egenskap och inte att du troligen bara menar att den är väldigt felaktig?) med mera, med mera...
 
/ Leif P (Tangentbordsforskare, vad har du egentligen för belägg för det påståendet)?

2005-12-02, 10:58
Svar #15

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Leif
 
Vad jag kan se tar Hans Gillingstam upp saken utan att varken bekräfte eller dementera, han tar helt enkelt ej ställning till detta.
Sen är det som Kaj säger att han i ställning självklart måste hålla sig till fakta och kan inte som privatperson spekulera helt fritt.
Sen att han ibland tröttnar på dessa spekulationer, som framförs helt utan stöd i källorna, har i alla fall jag full förståelse för.

2005-12-02, 11:08
Svar #16

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jag erkänner mig skyldig till att inte alltid orka vara snäll när personer gång på gång återkommer med samma gamla argument utan att vara ett dugg mer pålästa än gången före. Eller när deras referat av källor och litteratur avslöjar att de inte tagit del av innehållet.
 
Erkänner också att jag med åren har förvärvat en viss grad av folkbildande ambitioner, vilket inte är så vanligt hos historiker som man i förstone skulle kunna tro.  
 
Det finns dock folk som helt enkelt inte vill låta sig bildas. De vill hellre fortsätta tro att de nog trots allt härstammar från t ex Sverkerska ätten, eller vad det nu kan vara. Det får de gärna göra. Problemet för mig uppstår när de försöker styrka sin tro med att offentligt presentera ett fåtal noggrant utvalda russin ur historiens källkaka, eller när de t ex försöker skriva ner värdet av befintliga källor genom hänvisningar till andra som eventuellt kan ha funnits. Det här är trots allt en sajt som är avsedd för forskningsdiskussioner och forskning bedrivs bäst med källor som faktiskt finns.
 
Om du tolkar det att jag skriver N.N:s historieskrivning är falsk som N.N. är en falsk person, då kan det tolkas som om du har problem att ta till dig det jag skriver i klartext. Jag har inte yttrat mig om något annat än vederbörandes historiska konstruktion.
 
Men det finns en lösning på det här. Jag kan göra som en del andra redan har gjort, nämligen helt enkelt sluta att svara på inlägg från skribenter som i grunden inte är intresserade av att lära sig någonting.

2005-12-02, 11:20
Svar #17

Leif Persson

Det vore väldigt olyckligt om du försvann från forumet Kaj. Du bidrar med mycket bra här inne, det vill jag verkligen inte säga emot. Däremot finns det ju olika synpunkter och tolkningar på de uppgifter som kommer fram och de forskningsreslutat som diskuteras här, det är väl det som diskussioner går ut på, antar jag?  
 
Kenneth, jag tar också upp att Gillingstam inte bedömer Ahnlunds artikel (liksom Kaj också nämnt tidigare). Men han skriver ju inte heller att den är felaktig, vilket borde finnas med om det vore så... enligt min mening. Borde inte Gillingstam rättat till det i någon kommentar isåfall?

2005-12-02, 13:37
Svar #18

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Leif
 
Jag vet inte om han kommenterat detta vid senare tillfälle, men det kanske Kaj vet?
Vad jag menar är att han kanske ej hade tillräkligt med källmaterial vid detta tillfälle för att dra en slutsats, utan valde att inte ta ställning.
Sen hoppas jag naturligtvis att Kaj med flera fortsätter att skriva i forumet. För hur skall det annars se ut om det spekuleras fritt. Vad blir i så fall nya sanningar i framtiden.
Historikerna behövs inte bara för att ta fram källor utan framför allt tolka dessa.
Om nu inte vi som läser inläggen kan förstå eller ta till oss vad de menar, hur skall det då bli om vi tolkar originalen själva.

2005-12-02, 15:18
Svar #19

Leif Persson

Att Gillingstam inte skulle haft tillräckligt med källmaterial ser jag iofs inte som en helt omöjlig förklaring, men ganska osannolik ändå då han har ägnat minst 75% (eller mer?) av sin hittills levda livstid åt dessa äldre källor... Att han inte tar ställnng varken för eller emot ser jag det nog mer som att det kanske inte går att göra det..? Det vanliga problemet är att vi faktiskt inte vet längre allt om vad som funnits eller inte funnits...

2005-12-02, 22:22
Svar #20

Henrik Lindström

Spekulativt. Ja, det var faktiskt meningen, men förstår att jag vänt mig till fel forum.
Det är konstigt att det ska vara så svårt att förstå att jag inte menar att Ingrid Ylva måste vara dotter till Sune Sik. Jag vill lyfta fram indicier som pekar i första hand mot den sverkerska ätten. Jag har även försökt ta med sådant som talat emot och sedan se om något
nytt skulle komma fram för eller emot.
 
Det kanske är ett missförstånd med vad jag syftat till, trodde ändå man fick diskutera här.
Plocka russin ur kakan. Ja för att inte göra inläggen för långa har jag tagit med sådant som jag tycker inte har uppmärksammats så mycket och som kan tala för enviss tes, inte bevisa.
 
Jag har visst läst Bergs artikel, flera gånger t.o.m Jag har aldrig påstått att den handlar om mordet på Sverker II. Däremot tycker jag att den på goda grunder för oss fram till var Gestilren, den plats där Sverker enligt medeltida annaler skulle ha mördats, kan ha legat - visst det kan väl vara en snabb slutsats även det - men Bergs argument för att Gestilren låg i Frösthult i Uppland har fått stöd av bl.a. Staffan Fridell (Ortnamnsäsllskapet i Uppsala Årsskrift 2004) och av arkeolog Mats G.Larsson. Behöver inte säga allt, men den som är intresserad borde läsa artikeln i Namn och Bygd 1999.
 
Tyckte det tog för lång tid att ta upp alla argumenten för Gestilren och att det delvis var en annan fråga, därför skrev jag som jag skrev.
 
Jag ville ge en indiaktion på att Olaus Petri kunnat ha nu förlorade källor till sitt förfogande. Eftersom han skrev att uppländska bönder retat upp sig på Sverker, (har inte källan tillgänglig så jag kan citera exakt) och jag anser att mordet skett i Uppland, och då en by i Frösthult ännu på 1500-talet benämndes Gestilren, skulle det kunna tyda på att Olaus Petri visste saker som inte eftervärlden vetat. Jag menade inte att det skulle vara någon värdering av honom som forskare.
 
Tangentbordsforskare, tja, om du vill föra debatten på den nivån så visst. Däremot tycker jag att det får vara en viss anständighet i hur man blir bemött.
Genomfalsk forskning, det är nästan så man kräver en ursäkt.
Vill låta sig bildas och besöka biblioteket? Ja, jag besöker biblioteket nästan varje dag, om jag sedan är obildbar, det får väl andra bedöma. Jag struntar däremot fullständigt i om jag själv härstammar från Sune Sik och Sverker eller inte. Kan någon visa att det förhåller sig på ett annat sätt ska jag gärna ta det. Jag har ju dessutom sagt flera gånger att vi inte kan veta säkert. Jag ville mera föra detta från en historisk diskussion utan att försöka bevisa något som vi inte kan bevisa med nuvarande källor, bara ge lite nya infallsvinklar. Det är möjligt att jag inte bidragit med något nytt, det får jag beklaga,  men varför då över huvud taget kommentera och varför inte komma med fler sakargument istället för alla invektiv.
 
Kaj du skrev på ett annat ställe att du efterlyste en diskussion om Joar Blå, den tar jag gärna med någon som bemöter en med sakargument. Men du ska inte behöva diskutera mer med mig. Jag har under flera år diskuterat ett antal gånger med ett flertal medeltidshistoriker vid olika universitet och jag har inte varit i närheten av att bli bemött så som av dig. Tror inte jag hade fått ett tack i en av Dick Harrisons böcker om han tyckt att det bara var lösa spekulationer och genomfalsk forskning.

2005-12-02, 23:04
Svar #21

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Henrik, det är möjligt att du besitter en del historiska kunskaper, men genom elemäntära anakronismer som numrering av Sverkrar så visar du inte detta.
De flesta kungar har genom åren retat upp befolkningar i olika landsändar, och en kung som orsakade ett inbördeskrig hade definitivt fiender. Jag tycker dina argument är svaga. På vilket sätt anser du det visat, som du skriver ovan, att Sverker mördades i Uppland? Du framlägger aldig några argument.
 
Och jag ser inte på vilket sätt det är nödvändigtvis meriterande att vara tackad i en av Dick Harrisons, han tackar sin katt också...

2005-12-02, 23:41
Svar #22

Henrik Lindström

Argumenten för att Sverker mördades i Uppland
är bl.a. att där verkligen funnits en plats som hette Gestilren, nämnt i kyrkoräkenskapsböckerna
för Frösthults socken 1581 - 1628, men inte 1632, att där funnits en gård som benämnts kungsgården, att Bureus haft en uppgift om att Sverker ägt gårdar i bl.a. Gestilren i Frösthult i Uppland, att 1682 års antikvitetsrannsaning uppger en backe i F. som kallades Sverkils backan i Gästre kyrkogärde,(några axplock från vad L.O.Berg hittat.)
 
Nej visst det är riktigt att sverkrarna brukar benämnas gamle och unge och inte med siffor, jag var lite tveksam om jag skulle skriva så och visst är det riktigt att kungar retat upp bönder
här och var.
Ja detta med D.H. Jag vill inte lägga ord i hans mun. Det bör han få göra själv. Dock hade han inte några invändningar 2001 mot att Birger jarl på sin mors sida skulle komma från den sverkerska ätten, inte ens genom Sune Sik. Däremot har han haft invändningar mot annat jag påstått. Det kanske kan förklaras av att han inte gått i närkamp med frågan om Ingrid Ylva eller inte ville ta sig tid att diskutera just det. Och det är mycket möjligt att mina argument är svaga, men för det kan man väl få framföra dem utan att få kränkande personangrepp. Du Anders  tycks ju klara att diskutera i en sansad ton. Tack för det.

2005-12-03, 00:05
Svar #23

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej!
 
Vad sa egentligen Professor Dick Harrison eller sa han ingenting om Ingrid Ylvas ursprung?

2005-12-03, 00:31
Svar #24

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Dick Harrison skriver, åtminstone i Jarlens sekel inget om Ingrid Ylvas härkomst, utan noterar bara hur lite vi vet om henne. Och oavsett om han är professor eller inte så har han i alla fall inte offentligt inte redovisat några sakargument som stöder att Ingrid härstammar från Sverkerska ätten. Och oavsett om en person är professor eller inte så är ounderbyggda spekulationer av ringa värde, och jag ser överhuvudtaget ingen anledning att uppmärksamma akademisk titel framför argument...

2005-12-03, 01:27
Svar #25

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Tack för informationen. Jag är helt av samma åsikt som du då du skriver: överhuvudtaget ingen anledning att uppmärksamma akademisk titel framför argument. Däremot är det varken förbjudet eller fel att skriva ut Dick Harrisons professorstitel.

2005-12-03, 03:14
Svar #26

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Efter att ha följt disskutionen här så förlorar man igen förtroendet för  antikvarie Kaj Janzon och hans vapendragare Doktorand Anders Rydberg för det tycks mej att Henrik Lindström och Leif Persson och Lennart lindström ect för en spännade disskution för att komma framåt ,men ni båda är disskutions förstörande och säger på ett rätt elakt sätt till dom ni inte (förmodligen )känner att dom har fel, dom sågas helt med olika liknelser. ni kan ju tala om varför dom har fel som man gör i disskutioner så vi alla kan lära oss något för jag har förut fått uppfattningen att du kaj kan en hel del, var inte så snål och dela med dej kunskap vi är ju massor som vill veta och klara ut olika släktforksnings frågor som för dej kanske är klara, men det matrieal vi har tillgång till ibland ger mer frågetecken än svar vi har Nils Ahlnund en rätt duktig histriker vi har Dick Harrisons men för oss är det inte alltid så självklart vad vi skall sålla.  
för det svar du ger Henrik och Leif är det svar alla läser och ger du ingen kunskap om varför då står vi ju på noll igen. Mvh Marc  
 
Ps. var inte snål med att dela med er kunskap och var vänliga så det för ni är tongivande idetta forum.

2005-12-03, 03:46
Svar #27

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Helt plötsligt så tycker jag att det är intressant att läsa det Du skriver Marc. Du har tagit lärdom av att vara borta från forumet ett tag, det respekterar jag.
Jag hoppas att Du fortsätter i denna stil, det kan komma att föra forskningen framåt.
 
Detta kunde gälla om Du Marc inte hade skrivit ditt senaste inlägg, för det verkar som om Du föll in i gamla banor igen. Fortsätt i den ton som Du skrivit i dina senare inlägg innan detta.
 
m v h
En som tidigare kritiserat Marc  
(Kenneth Bengtsson)
 
PS. Marc.  Vad har det med sakfrågan att göra att Anders Ryberg är doktorand?
 
Mitt förtroende för de åsikter som Kaj Janzon och Anders Ryberg predikar är helt OK. Källkritik.
Källkritik är något som jag själv står för, detta har jag ibland också fått lida för.

2005-12-03, 10:46
Svar #28

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Jag håller med dej Kenneth Att det viktigt att Man har källkitik ,Jag skall i framtiden inte skicka såna här inlägg  men det var bara att jag Tyckte med deras samlade kompetens att (därav  tala jag om deras titlar) tyckte jag att dom kunde ge lite konstruktiv käll kritik, när man läser inlägg får man bara veta att personen är fel ute men varför får man inte veta och det vill man ju så man själv kan lära sig något.
därav mitt negativa inlägg ,men som sagt jag skall inte änga mej åt den här typen av inlägg  
mer mvh Marc .

2005-12-03, 11:30
Svar #29

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag blir alltid misstänksam när någon anger titel på den person man åberopar, det brukar vara ett tecken på auktoritetstro, om man inte kompletterar det ordentligt med argument. Alternativt är det ett tecken på att man tror att en titel kan väga upp för brist på argument... Och titlar med stor bokstav används inte i svenska språket normalt sett, förutom när man vill markera undergivenhet inför en auktoritet, och är därför en extra varningsklocka för mig. Om jag sedan ser detta hos en person som ofta varit okritiskt auktoritetstroende, och dessutom väldigt titelfixerad, ja då ringer väldigt många varningsklockor...
 
Vad det sedan gäller de frågor jag ställde till Henrik, så tycker jag att det är helt normalt att be en person att utveckla sina argument om jag inte tycker de håller i sitt nuvarande tillstånd.
 
Och för att sedan återgå till titlar. Jag är master of science in pharmaceutical bioscience och doktorand i framakologi. Det senare är mitt yrke också. Vad denna utbildning gör är dels att jag kan en del om medicin och biokemi, dels att jag fått lära mig en del om vetenskaplig metod. En bieffekt av det hela är också att man tappar all respekt för fina akademiska titlar, man inser snabbt att det föreligger högst blandad kompetens bland dem som har en titel, och att bara för att de är experter på en sak så behöver de inte kunna ett dugg inom ett annat fält.
 
Men jag kommer fortsätta att ställa frågor till dem som jag tror kan leverera svar som för diskussionen framåt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna