ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-05  (läst 2426 gånger)

2003-09-24, 17:19
läst 2426 gånger

Utloggad Siv Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 14:35
    • Visa profil
Vet någon var man kan hitta anorna till Drottning Margrethes man?

2003-09-24, 19:24
Svar #1

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Se under kronprins Fredrik Danmark, så har jag lagt in hans anor där. Är det nån som vill kopiera dem och lägga in på denna sida istället går det bra.

2004-06-09, 17:46
Svar #2

Martin Mattsson

På några andra ställen här på Rötter har det antytts att Prins Hendrik av Danmark inte alls är någon greve de Laborde de Monpezat, utan en helt vanlig fransk medborgare.
Jag har med stort intresse följt en diskussion om detta på en fransk sajt, liknande Rötter, i kölvattnet av det danska kronprinsbröllopet.
 
Där hänvisades bl a till boken nämnd ovan: Les Laborde de Monpezat et leurs alliances av Joseph Valynseele (1975).  
I denna bok får man veta att familjen Laborde kommer från provinsen B?arn i södra Frankrike, liksom Bernadotterna. B?arn införlivades med Frankrike först 1620. Då levde där en läkare vid namn Jean de Laborde på en liten gård som hette Monpezat. Han utmärkte sig så pass att solkungen Ludvig XIV 1655 beslutat adla honom. Nu var det dock så att i B?arn hade man en annorlunda procedur för detta, vilken Ludvig bestämde sig för att följa av respekt för lokala sedvänjor. Han adlade följaktligen gården Monpezat och inte personen Jean de Laborde. För att bli riktigt giltigt skulle detta sedan registreras hos det lokala parlamentet i Pau av Jean de Laborde personligen, och han skulle då blivit adelsman. Nu gjorde Jean aldrig detta. Sonen Vincent försökte senare få registreringen gjord, men det godkändes ej av parlamentet. Därav tvisterna om huruvida Laborde är adliga eller ej.  
Detta inträffade för flera familjer i trakten. Några blev ändå accepterade av l'ancien noblesse
som likvärdiga, men andra inte...
 
Då kan man ju undra hur det kommer sig att han blev godkänd av Frederik IX som prinsessgemål, när hennes kusiners äktenskap inte godkändes?
Jo, till saken hör att just 1967 arbetade en journalist vid namn Arnaud Chaffaujon på den franska, rojalisiska veckotidningen Point de Vue. Han skrev en serie artiklar om grevefamiljen Laborde de Monpezat. Arnaud var en mycket nära vän till Henri de Laborde de Monpezat...
Sedan ska tydligen den aktuella brudens morfar, Kung Gustaf VI Adolf, ha sagt det sista avgörande ordet. Något i stil med:
Vi Bernadotter kommer från B?arn, Monpezatarna kommer från B?arn; så är cirkeln sluten. Tja, dåså...
 
Jag återkommer med mera skvaller om Prins Hendriks närmaste anor, så snart jag får tid.
Solvarma hälsningar
Martin Mattsson

2004-06-09, 22:57
Svar #3

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Käre Martin I solvärmen, för det är det ju inte här i København! för här är det snålblåst och kallt!
Greve Henri de Laborde de Monpezat blev Prins Henrik liksom Silvia Sommerlath ett antal år senare, blev Sveriges Drottning. Fröken Sommerlath var inte adlig en gång och vem har utrett hennes mors adliga spanska anor, de Toledo? Nåväl adel eller ej! Vem bryr sig idag? I Frankrike avskaffades adelskapet vid revolutionen 1789, så försökte et antal Bonaparter och Bourbouner att återinföra kungariket eller skapa kejsarriken, med adliga utnämningar som följd bl.a. Fursten av Ponte Corvo, marskalken av Frankrike, jean babtiste Bernadotte, Konung Karl XIV Johan (med oäkta barn eller ej?!). Nej, fransmännen ville inte ha dessa feudal herrar på någon tron!. De hade väl haft nog av en Kung Sol en gång...?  
Att enskilda individer håller fast vid sitt adelskap är OK tycker jag, man har rätt att vara den man är född till, men man har inte rätt att utöva makt eller inflytande på grund av sitt arv i ett modernt humanistiskt och demokratiskt samhälle (som franska revolutionen m.fl. historiska utvecklings steg var med till att grundlägga!), menar jag! Jag respekterar Prins Henrik, Greve Henri Laborde de Monpezat djupt, inte minst för att han har varit en lojal symbol i det danska samhället och inte mindre respekt har jag för att han blev skit arg för ett och ett halvt år sedan, efter en nyårs kur (uppvaktning), på det danska samhället, som är djupt främmandefientligt och aldrig har accepterat honom (eller aldrig accepterar en utlänning som dansk överhuvudtaget!), därför att han är menar man, vad man kallar en arrogant fransman! Skit snack! Henri Laborde de Monpezat har stöttat sin gemål Drottning Margerethe 100% genom alla år, men så blev det för mycket med danskarnas arrogans och den är stor (de är skiträdda för oss icke danskar och ska alltid påpeka vår icke danskhed i alla sammanhang!) Kom ihåg att den dansk födde Sandemose (som senare konverterade till norsk bokmåls författare) skrev Janteloven (jantelagen) och den handlar om danskarna, inga andra...!!! Du skal ikke tro at du er nogen (alltså inte tro att Du kan vara den du är! De vil med 100% sikkerhed pille dig ned...
jag är också til daglig en lojal svenskfödd dansk, men vad har man ud af det? Ett fyraldigt (i Danmark hurrar man dock endast tre gånger!) Leve för Prins Henrik af Danmark, Henri Laborde de Monpezat, Kronprins Fredriks fader av ätten (Laborde de Monpezat) Glücksburg. He he! Ja så går det för ingifta prinsar/grevar deras ättenamn får inte ens användas...Hur blir det i Sverige kära tillhängare till de agnatiska äktenskapen, som jag diskuterat med tidigare under s.k. oäkta barn rubriker?  
M.V.H. Steve
P.S.
Exemplet med den ointroducerade laborde ätten till Monpezat kan vara sann eller falsk, men det är ju lika absurt som själva adelskapet i sig att påstå att en adlad person så inte kan bära sin titel med värdighet om han eller hon inte är introducerad!!!9

2004-06-10, 00:14
Svar #4

Utloggad Leif Olsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2013-06-12, 00:02
    • Visa profil
Nu håber jeg, at Steve kom af med alle sine aggressioner. Afdøde Dronning Ingrid var uhyre populær i Danmark, så kom ikke og sig, at danskere ikke tager udlændinge til sig.
 
Venlig hilsen Leif

2004-06-10, 00:45
Svar #5

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Kære Leif:
 
Jag ved at Dronning Ingrid var uhyre populær hvilket var godt. Jeg håber heller ikke at Du og andre dansker der forhåbelig ikke deler den trend der er lige fortiden i vores land (jo det er mit land også!), tager min (som jeg synes er ironiskt udtrykt og ment) lille udsvævning i de danske forhold til jantelov og kære Prins Henrik altfor alvorligt eller bliver altfor oprørt over dem?! Så ville jeg til daglig være oprørt (ikke bare i et enkelt lille indlæg på svenske Rötter men på gader og stræder, barer og arbejdspladser. Men det er jeg sgu ikke.  det er bare totalt umuligt at yttre noget i Danmark om disse ting, logiken er at hvis f.eks. Prins Henrik ikke holder sin kæft alltid og går tre skridt bag Dronningen i hver situation men vover udtrykke skuffelse over hvordan han er blevet behandlet i  snart 40 år med stændige barske kommentarer eller hvis han (og os andre der har indvandret undtagen måske Dronning Ingrid så) bare åbner mund og taler uden at kunne tale dansk så kan vi jo bare tage hjem hvor det nu er når man er boet i et land i mange år. Jo det er ligesom Henri gjorde forleden, ret at nogen gang vise skuffelse over det land man har og er til daglig lojal overfor! Og Leif det er ikke noget personligt ment med det!
Med Venlig Hilsen: Steve Palmquist

2004-06-10, 07:09
Svar #6

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Bara som en liten förklaring till det tidigare inläggen. Prins Henrik reagerade bl.a. på att han inte blev sedd som nummer två i rangordning efter Drottning Margarethe vid en uppvaktning med politiker etc. efter nyårs firandet. Att han inte fick vara värd istället för drottningen när hon hade blivit sjuk, men att hans son som kronprins skulle stå framför honom. Det var ingen avundsjuka mot sonen Kronprins Fredrik som han älskar högt och vill allt väl. men helt enkelt att han åtminstonne skulle bli sedd som Drottningens gemål liksom drottningarna i Sverige, Norge, Spanien etc. (mitt förtydligande! Det sa han inte själv.) Dessutom uttalade han sig till journalisten Ninka på dagbladet Politiken, att han var trött på att bli rackad ned på och så tog han en med ett populärt missbrukat uttryckt time out på sitt vinslott i Frankrike. Då hade ingen medlidande med mannen som tjänat sitt land i vått och torrt och dessutom givit Danmark två djupt omtyckta söner och prinsar (nå ja, åtminstonne kronprins Fredrik...). Jag älskar själv mitt andra hemland Danmark lika mycket som Sverige (och resten av Europa ) jag skulle skriva precis det samma om Sverige och svenskar om det var aktuellt! Men som det hette en gång i gamla dagar...släkten är värst eller Den man älskar agar man. Men aga har ju blivit förbjudet både i Danmark och Sverige så man får väl vara lite försiktig då! (men ett kok stryk då och då kanske inte är så farligt, kanske till och med sunt...?!  
 
M.V.H. Steve
 
P.S. Det som gäller andra gäller mig själv också, bara det inte är misshandel...grin som det heter på engelska just for a change!

2004-06-10, 10:45
Svar #7

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Steve!
Har dina inlägg verkligen med genealogi att göra ?   För mig ter de sig som en massa personliga tyckanden som borde föras under Ordet är fritt. Har blivit mycket jobbigt att läsa alla dina inlägg under vanliga rubriker som jag trott var ämnade för genealogiska spörsmål. En känsla har uppkommit att personforskningen spårar ur i rena chattdiskussioner.
 
vänligen, Niclas Rosenbalck
 
Ps. Anbytarvärden kan ta bort detta inlägg om han så önskar. Ds.

2004-06-10, 11:01
Svar #8

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Den här rubriken spårade kanske redan ut när Martin Mattsson utlovade att återkomma med mera skvaller. Men Du har rätt i det här fallet tycker jag, det har mer att göra med allmäna diskussioner om Prins Henriks ställning i Danmark, däremot inte om skvaller. Men det finns faktiskt fler än jag som för in sådana allmäna uppgifter i diskussionerna. Men flyt på lortet eller smid det ud Peter/anbytarvärd om det är felplacerat eller överskrider någon regel.
M.V.H. Steve

2004-06-10, 11:44
Svar #9

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag har ju inte riktigt tid att sitta bevaka/klippa/censurera inlägg, så bättre är nog att du försöker 'hålla igen' lite i din iver att skriva, särskilt som sagt under 'genealogiska rubriker'.

2004-06-10, 11:59
Svar #10

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
OK, jag förstår det!
M.V.H. Steve

2004-06-10, 14:44
Svar #11

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Jag tycker gott att Steve Palmqvist kan fortsätta skriva sina inlägg. Han har en mycket trevlig ton och är aldrig oförskämd. Alltid vänlig. Dessutom är hans inlägg intressanta.  
MVH
Annki

2004-06-10, 17:01
Svar #12

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Precis min åsikt...och om hundra år så kommer säkert många av Steves inlägg att vara av mycket större intresse än de så ofta mer torra inläggen!

2004-06-10, 21:51
Svar #13

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Nej, men Annki och Ann vad rara NI är! Vi hörs vidare på alla möjliga rubriker, hoppas jag! Jag är nyfiken! Hur är det med Er? Livet är skönt, Oftast! Jag ska nog försöka hålla mig i skinnet ändå.... (men man vet ju aldrig! kanske får jag lite smisk då och då, men det överlever jag väl...he he)    
Kram Steve  

2004-06-11, 10:10
Svar #14

Anna Berg

Prins Henrik av Danmark var ämnet ja..... hm.
Och idag fyller han 70.  
Hur ser hans syskonskara ut egentligen? Ty visst har han en hel del syskon också... eller?
 
Dessutom vill jag bara påpeka att det finns många danskar, kanske fler än ni anar, som gillar prins Henrik -det vet jag av egen erfarenhet när jag besökt vänner och vistats i Danmark.  
De gillar att Henrik är så odansk  och tycker att han är 'dejlig' som öppet visar känslor, och ej är så hycklande.  
Själv tyckte jag att det var sunt av honom som reagerade på märklig behandling enligt strikta hovprotokoll samt att han även vågade stå för att han genomled en livskris.  
Och om än ingift i en kungafamilj så är även han en människa som vi andra och alla har vi olika lätt/svårt att lära nya språk och danskan är ej det lättaste.  
Jag hoppas att han som gammal man kan njuta sitt otium och sitt eget vin i många år till.
TY: hans egetproducerade vin på slottet i Franrike är gott! Jag blev bjuden på ett glas vid tillfälle vid besök därnere.

2004-06-11, 13:29
Svar #15

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tillykke Henrik, Prins af Danmark!!! Over hele Dronningens By vajer Dannebrog idag til din ære!
Steve i København

2004-06-11, 14:12
Svar #16

Karin Björkholm (Karin)


2004-06-11, 14:27
Svar #17

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag säger STORT grattis till följande kungligheter som i dag den 11 juni 2004 fyller år:
 
Do?a Fabiola de Mora y Aragon (Belgarnas änkedrottning fyller 76 år idag)
 
Ett EXTRA STORT grattis till
Henri de Laborde de Monpezat (HKH Prins Henrik af Danmark fyller jämna 70 år idag)
 
Erbprinz Alois Philipp Maria von und zu Liechtenstein (Fyller 36 år idag)
 
GRATTIS!!!
 
Önskar
Ralf

2004-06-11, 18:57
Svar #18

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Jag skickar också ett grattis till prins Henrik. Tycker att det danska kungahuset verkar mysigt. De är inte så tillknäppta på något sätt. De har humor har man ju märkt i intervjuer man har sett. De har alltså en stor portion Charm.
MVH
Annki

2004-07-03, 17:41
Svar #19

Martin Mattsson

Hej!
Nu är jag här igen efter lång tid. Man tappar lite lusten att dela med sig av information, när man så ofta blir påhoppad med otidigheter...
Men, tack alla som gett mig stöd!
Jag vill också förtydliga att jag inte på något vis menat att förringa H K H Prins Hendrik. Jag önskade bara bringa lite klarhet i en fråga som jag stött på här på Rötter tidigare.
Jag hyser den största respekt för Prins Hendrik, som i snart fyrtio år funnits vid Drottning Margrethes sida.
Och när det gäller det skvaller som jag utlovade, så skrev jag ordet inom citationstecken för att markera att det inte var så allvarligt menat. Men det gick tydligen inte hem hos alla...
Nåväl, nog gnällt av mig. Här kommer i stället skvallret.
 
Prins Hendriks farfar hette Henri de Laborde de Monpezat (f 1868, d 1929), han var någon sorts guvernör (osäker på den korrekta översättningen från franska) i Annam 1905-1929, nuvarande Vietnam. Han gifte sig 1904 med en kvinna som hette Henriette Hallberg. Någon som vet mer om henne?? De fick två söner: Jacques och André.
I november 1918 dömdes denne Henri till fängelse för att i september 1918 ha mördat Joseph Domenach som var hans andra hustrus älskare.
 
Andre sonen André, Prins Hendriks far, (f 1907, d 1998) utmärkte sig i strid under andra världskriget i Frankrike, och återvände till Vietnam 1947. Där blev han en framgångsrik företagare och ägde tusentals hektar mark kring Tonkin. 1956 var han en av de sista fransmännen som lämnade Vietnam och alla sina tillgångar.
André gifte sig 22 januari 1948 med Renée Doursenot (f 1908, d 2001). De fick tillsammans nio barn mellan 1932 och 1947, alla alltså födda innan föräldrarna gifte sig. Prins Hendrik är nummer två i skaran, född 1934.  
Renée Doursenot, Prins Hendriks mor, gifte sig första gången 29 september 1931 med Louis Leuret (f 1881, d 1962), och skilde sig 21 september 1940. Då hade hon och André redan fått fem av sina nio barn. Denne Leuret var prêtre défroqué, och vad det innebär var det inte någon som säkert visste på den franska sajten. Kanske han gått prästseminariet men aldrig prästvigts, eller kanske blivit avstängd som präst av kyrkan.
Tydligen har han ju varit med på noterna med Renée och André eftersom de hann få fem barn före skilsmässan. André de Laborde erkände också hela tiden faderskapet, så barnen har aldrig betraktats som oäkta.
 
Det var det. Ett litet förtydligande igen bara. Jag vill med detta inte alls förringa Prins Hendrik, bara förmedla lite information om hans anor. Han kan ju inte lastas för att hans föräldrar och farföräldrar levde ett utagerande liv, som Kronprins Haakon en gång sade.
 
Vänligen
Martin Mattsson

2004-07-04, 13:31
Svar #20

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Martin!
Kul skvaller! Det visar ju att kungligheter egentligen är precis som folk är mest, fast ibland bara liiite mera.... Synd bara att de inte FÅR vara som folk är mest, de är ju kungligheter gubevars....
 
Martin, Du verkar vara en vänlig person...får jag berätta en hemlighet för Dig? Jag bara ÄLSKAR kungliga bröllop så antimonarkist jag är! Jag älskar vackra kläder, pompan och ståten! Köper ibland en känd veckotidningsblaska om det är kungliga bröllop på löpsedeln, bara för att det är så roooligt med all ståt! Hur går detta ihop med att jag tycker så illa om monarkin som instution och konstitution? Tja, inte vet jag....kan någon förklara??
 
Allt gott till Dig Martin!
Mvh Anita

2004-07-04, 14:18
Svar #21

Ingrid Wikberg

De flesta vill kanske ha lite mera guldglans på tillvaron? De flesta av oss kommer ju ALDRIG att vara ens i närheten av pompen och ståten.

2004-07-04, 14:53
Svar #22

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Ingrid,
Fast jag vill inte ens VARA MED på pompan och ståten! Jag vill helst stå vid sidan om och bara TITTA! Smygkika lite....

2004-07-04, 15:20
Svar #23

Ingrid Wikberg

Det var det jag menade med närheten av :-) !!

2004-07-05, 13:41
Svar #24

Martin Mattsson

Tack, Anita, för de värmande orden!!
 
Själv är jag övertygad monarkist och rojalist!
Vad krävs för att vinna över dig till denna sida?
:-)
Jag tror nog att de flesta människor har ett behov av lite verklighetsflykt/dagdrömmar om ett liv i lyx och flärd, och då är det väl härligt att få titta på Kungliga bröllop etc...
Och eftersom det nu inte är politiskt korrekt att vara förtjust i de Kungliga så har vi ju i stället alla andra kändisar från dokusåpor...
Fast visst vore livet torftigt om inte den riktigt gamla traditionella Kungliga glamouren fanns?
Varma hälsningar
Martin

2004-07-05, 14:39
Svar #25

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Martin!
Det var så lite så...
 
Ja, att bli övertygad monarkist och rojalist kan Du ALDRIG få mig att bli!! Jag är alltför mycket vän av rättvisa, övertygad om människors lika värde oavsett i vilken samhällsklass man är född i, och ekonomisk rättvisa i vilka avseenden som helst, för att någonsin förstå varför vissa människor av födsel och ohejdad vana, ska få sådana privilegier som de kungliga har!  
 
Jag skulle vilja kalla de kungliga för de största sociala bidragstagare vi har i Sverige, och rent intellektuellt (och emotionellt!) så kan jag bara inte förstå hur människor kan stödja en konstitution som bevarar en sådan ålderdomlig och odemokratisk företeelse som monarkin är!
 
Att jag sedan är lite intresserad av och tycker om kläder, pompa och lite ståt kan inte försvara monarkin!! Det skulle vara alltför absurt! Helt absurt! Om inte jag kan få tjuvkika   på deras fester, bröllop och lyxiga semesterresor utan att behöva vara med att finansiera deras lyxiga liv, så får det banne mig vara!
 
Kändisar och de kungliga har ju inget emot att folk betraktar deras fina kläder och vanor. De kan ju inte utmärka sig på något annat sätt, eller hur....? och de behöver den lilla uppmärksamheten som folk ger dem. Detta kan jag ge dem, men jag vill INTE vara med och BETALA för deras extravaganta liv och ffa inte stödja en odemokratisk konstituion!!
 
Med vänliga hälsningar
Anita

2004-07-05, 15:09
Svar #26

Michaël Lehman (Philippos)

Att Konungafamiljen är rikets främsta socialbidragstagare är ett frekvent vulgärargument framfört av de så kallade ?republikanerna?. Detta är ett intellektuellt ohederligt argument, inte minst därför att argumentet inte användes konsekvent. Det ?republikanska? resonemanget blir sålunda inkonsistent, när ingen innehavare av något annat av det offentliga finansierat ämbete kallas socialbidragstagare. Om den ene innehavaren av ett offentligt finansierat ämbete (Konungen) är socialbidragstagare, borde ju även innehavare av andra offentligt finansierade ämbeten och tjänster (t.ex. statsministern, jämställdhetsombudsmannen, eller generaldirektören för socialstyrelsen; ingen av dessa ämbetsinnehavare är heller folkvald) vara socialbidragstagare. Detta hörer man emellertid aldrig från ?republikanerna?. Konungen har att sköta ett uppdrag, vilket fastslås i 1. kap. 5. ? och 5. kap. Regeringsformen. Att han och hans anställda får ersättning för detta kan inte betraktas som konstigt.
 
Dessutom kan argumentet direkt avvisas på juridiska grunder. Bistånd jämlikt Socialtjänstlagen (SFS 2001:453 med efterföljande ändringar) handlägges, beslutas, och utanordnas av socialnämnden eller motsvarande nämnd i den kommun, varest sökanden är folkbokförd. Rätt till bistånd ?för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt? tillkommer jämlikt 4. kap. 1. ? Socialtjänstlagen ?[d]en som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt?. Ingen av Konungafamiljens medlemmar uppfyller sålunda det grundläggande kriteriet för att få rätt till bistånd från de sociala myndigheterna.
 
Huru motbjudande ?republikanerna? än anser det vara, så stödes monarkien enligt den senaste Sifo-undersökningen i frågan, av 72 % av svenskarna. Och - som P. J. Anders Linder skrev på ledareplats i Svenska Dagbladet 2004-02-29 i en kommentar om monarkien - ?[a]tt någon saknar personligt mandat från väljarkåren betyder inte att hans gärning är utan demokratisk legitimitet. Det är folkets uthålliga samtycke till helheten, inte till varje beslutsfattare eller varje beslut, som gör ett statsskick demokratiskt förankrat.?.

2004-07-05, 15:39
Svar #27

Martin Mattsson

Hej igen Anita!
 
Jag förstår dig, absolut!  
Jag tänker inte starta någon ny diskussion här om monarkins vara eller icke-vara, men...
 
Den främsta anledningen i dagens moderna, demokratiska samhälle, som JAG tycker, till att bevara monarkin är, att en person som är född till att inneha ämbetet statschef för vårt land, får en uppfostran som är inriktad på detta och att samtidigt vara opolitisk.
Att ha en vald statschef (president) tycker jag inte är särskilt demokratiskt, då denne ju inte representerar hela nationen, utan bara sina väljare. Dessutom väljs ju politiker nuförtiden i en liten klick av elit, och det tycker jag inte är så demokratiskt. För att inte tala om hur lågt valdeltagandet är i västvärlden numera. Skrämmande tycker jag.  
Men, obs, nu menar jag inte att vi ska ha en kung som är envåldshärskare! Nej, jag tycker att vårt demokratiska samhälle ändå fungerar ganska bra (även om politikerna borde fundera på vad bristen på engagemang hos folket betyder, och göra något åt det). Men just posten som statschef tycker jag är bra att den står över oss andra, och sedan kunde man ju återinföra en del av de gamla ceremoniella uppgifterna, som det högtidliga öppnandet av riksdagen t ex. Lite mer pompa och ståt helt enkelt..
 
Ännu vänligare hälsningar
Martin

2004-07-05, 16:21
Svar #28

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Martin,
Inte jag heller tänka starta en ny diskussion igen om monarkins vara eller inte vara...
 
Jag tror faktiskt, Martin, att vi, trots att vi står mycket långt ifrån varandra när det gäller monarkins vara eller inte vara, mänskligt sett  skulle förstå varandra mycket väl i detta livs villervalla. Monarkin är ju trots allt en marginell sida av livet om man ser till de mänskliga värdena eller hur....?  
 
Just i denna sommartid skulle jag hellre se att solen behagade komma fram och värma både oss vanliga själar och monarkins ättlingar.  
 
Allt gott till Dig Martin! och en riktigt skön sommar!
 
Anita

2004-07-05, 18:07
Svar #29

Martin Mattsson

Tack Anita,
jag instämmer till fullo,
och önskar Dig också en
trevlig sommar, trots vädret...
Pax Tecum
Martin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna