ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hanover ättens krav på den Engelska tronen?  (läst 1345 gånger)

2004-05-25, 10:08
läst 1345 gånger

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag är intresserad av att höra om någon känner till ätten Hanovers anspråk på att fortfarande tillhöra de arvsberättigade till den engelska tronen. Jag har haft en vän (men vi har mist kontakten)som tillhör familjen Hanover. Vid den tidspunkten på 80-talet stod det i en Gotha som vi slog upp i på biblioteket; att den här min vän var nummer 14 i tronföljds ordningen. Uppgiften var säkert tryckt tidigare, det kommer jag inte ihåg nu. Men alltså har huvudlinjen i Hanover/Welfen ätten fortfarande krav på denna tron efter Windsor familjens ordinarie medlemmar?
M.V.H Steve

2004-05-25, 11:20
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Steve!
 
Huset Hannover/Welf (jag använder här tysk stavning) regerade ju i både Storbritannien (och Irland) och Hannover fram till Vilhelm (William) IV:s död 1837. Vad som då hände var att Storbritanniens tron ärvdes av brorsdottern Victoria (dotter till brodern Edward, hertig av Kent), medan Hannover övergick till den yngre brodern Ernst August (Ernest Augustus), hertig av Cumberland.  
 
Anledningen till att länderna nu fick olika regenter är att Hannover, som tillhörande tyska förbundet, lydde under saliska lagen, vilket innebar agnatisk-kognatisk succession, medan Storbritannien hade kognatisk successon. Detta medförde att Victoria, vars far var äldre bror till Ernst August, i Storbritannien gick före sin farbror, men inte i Hannover.  
 
Den nuvarande huvudmannen/pretendenten lär ju för övrigt vara den massmedialt icke okände Ernst August, gift med prinsessan Caroline av Monaco.

2004-05-25, 11:47
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
(forts.)
 
Så jag kan inte se det på något annat sätt än att förutsättningen för att medlemmar av huset Hannover/Welf ska kunna ärva Storbritanniens tron(er) är att husen Windsor & Sachsen-Coburg-Gotha (alltså ättlingarna till Victoria & Albert) inklusive deras kognatiska ättlingar (och det blir många det!), ska ha dött ut. Och den risken/chansen är i praktiken lika med noll, men finns ju rent hypotetiskt.

2004-05-25, 12:13
Svar #3

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Men vänta ett tag....
 
Det slog mig just att den nuvarande huvudmannagrenen av huset Hannover/Braunschweig/Welf faktiskt härstammar ifrån Victoria & Albert via äldsta dottern Victoria, som var gift med tyske kejsaren Fredrik III. Och eftersom Wilhelm II:s enda dotter var gift med Ernst August, en son till Ernst August av Cumberland/Hannover (son till blinde kung Georg, och sonson till den ovannämnde Ernst August), som ju sedan 1871 ju inte längre regerade över Hannover, så....  
 
Så på den linjen bör ju den nuvarande Ernst August ha ett turnummer till den brittiska tronen, som är lägre än om vi räknar den raka agnatiska linjen från George III.

2004-05-25, 13:43
Svar #4

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack Carl Fredrik! Min vän skrev sitt efternamn Hanover (med ett N) dock. är det kanske gammal stavning, dessutom slår man upp personen och syskonen stavas faktiskt deras namn så? Ja, de är ju nära släkt med de flesta regerande kungahus och även det grekiska som ju inte längre är vid makten. Konstantin av Grekland och Sofia av Spanien är ju bl.a. Ernst Augusts och hans syskons kusiner, genom Frederika av Grekland som var deras faster. Deras mor prinsessan Ortrud, var dessutom född prinsessa av Danmark (Gl?cksborg). Jag vet inte hur de hade räknat med min tidigare väns nummer i raden av tronprendenter, men som jag minns det var det Deutsche Adelsbuch eller något liknande (den fanns i ett stort antal band på biblioteket) som vi kollade upp det i. Nej, det lär väl inte bli aktuellt, speciellt inte i Storbrittanien...
Dessutom tror jag (eller snarare vet, om min tidigare vän inte har ändrat sig radikalt sedan vi umgicks och delade lägenhet under en period) att min vän inte hade planer på att någonsin hamna i den situationen varken at hamna i rampljuset eller sätta sig på någon tron... syskon liknar ju som bekant inte alltid varandra...
M.V.H. Steve

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna