ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 03 december, 2005  (läst 3522 gånger)

2000-03-16, 19:52
läst 3522 gånger

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Christina!
 
Gustav I:s anor (i tretton led) finns i Svenska Antavlor, band 2, häfte 10 (1989), antavla nr 137. Då du härstammar från honom så vill jag gärna att du kontaktar mig direkt.
 
MVH
Johan Sjöberg

2000-08-08, 13:49
Svar #1

Utloggad Ola Thor

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2017-08-01, 13:22
    • Visa profil
Hej på Er Wasaiter.
Genom lite hjälp och egen forskning
har jag konstaterat att min fru, genom
Virginia Hand och därigenom ärtErik, är
släkt med hufvudpersonen i denna sajt.
Hon heter Agneta Öhman, bor i Gävle,
och vi är båda intresserade av vidare
info, samtidigt som vi kan sprida vår
om intresse finnes.
olathor@hotmail.com         Ola Thor

2000-08-09, 10:20
Svar #2

Leif Boström

Möjlig Vasaättling?  
 
Enligt en uppsats av Olov Lindahl (död 1977) så kunde Olof Lindahls hustru Sara Hellberg (1686-1726) på mödernet räkna härstamning från Vasaätten. Sara var dotter till Erik Kristoffersson Hellberg, kyrkoherde i Ljustorp och hans hustru Barbro Larsdotter Moman. Barbro var i sin tur dotter till rådmannen i Härnösand Lars Persson Moman. Enligt Olov Lindahl hette Lars hustru Maria Nilsdotter och var född 1641. Härstammar Sara Hellbergs mor från Vasaätten och i så fall hur?
 
Barbro Larsdotter Moman fick barn med Erik Hellberg 1677. Det är lite kort tid mellan 1641 då hennes mor skulle vara född och 1677, endast 36 år, dvs 18 år per generation, men det är teoretiskt möjligt. Eftersom Olov Lindahl anger födelseår för Barbros mor tror jag att han bör ha haft en skriftlig källa. Jag har inte hittat henne i någon annan källa. Gösta Bucht nämner inte rådman Lars Persson Moman i sin bok Härnösands historia, del 1 (tiden 1585-1721).

2000-09-25, 15:01
Svar #3

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Jag vore mäkta tacksam, ifall någon kunde upplysa mig om det finns litteratur, utgiven eller ej, vilken behandlar Gustaf I:s oäkta efterkomlingar -i synnerhet i Västergötland och Småland.

2001-11-09, 23:56
Svar #4

Ingrid Marath

Hej!
Enligt min far ska jag vara ättling till Wasa.
Hur tar man reda på det ? Och hur får man en antavla?

2001-11-10, 06:30
Svar #5

Mikael Wikman (Philippos)

Ingrid,
 
Vet Du någonting om via vilken ätt denna härstamning skulle gå? I så fall är nog Gustaf Elgenstiernas Den svenska introducerade adelns ättartavlor till god hjälp.

2002-02-19, 14:46
Svar #6

Utloggad Sven-Eric Nygren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2010-12-08, 19:00
    • Visa profil
    • oxieadm.se
Ingrid Marath
Det var ett tag sen? som du frågade efter släktskapsdata från Gustaf I. Om du inte nått ända fram - prova den här hemsidan.
 
http://historiska-personer.nu/min-s/default.html
 
Bäste webbmaster för den här sidan - jag gör väl inget fel som rekommenderar ditt fina hantverk?

2002-02-19, 17:53
Svar #7

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:06
    • Visa profil
Det kan väl knappast tas illa upp att göra en sådan hänvisning. Däremot har sidans konstruktör en genomgående felaktig och anakronistisk namnpresentation som väsentligt drar ned värdet på sammanställningen. Några godtyckligt valda exempel:
- Kristina Anundsdotter (Lejonansikte, Hemming Ödgislasons ätt) kallas Christina Lejonansikte (Anundsdotter)
- Cecilia Månsdotter (Eka-ätten) kallas Cecilia Eka (Månsdotter)
- Magnus Karlsson (Eka-ätten) kallas Magnus Eka (Karlsson)  
- Margareta Eriksdotter (Leijonhufvud) kallas Margareta Leijonhufvud (Eriksdotter)
- Gustaf Eriksson (Vasa) kallas Gustav Vasa (Eriksson)
- Bo Nilsson (Grip) kallas Bo Grip (Nilsson)
- Johan III kallas Johan III Vasa (Gustavsson)
- Åke Axelsson (Tott) kallas Åke Tott (Axelsson)
- Benkt Jönsson (Oxenstierna) kallas Bengt Jönsson-Oxenstierna (sic!)
- Ulf jarl tycks också uppfattas som ”Ulf Jarl” (med Jarl som efternamn!)
- Magnus Minnesköld kallas ”Månesköld” (förresten, vem är Sigrid Lakman?)
- prinsessan Louise Auguste av Danmark har försetts med efternamnet Struensee (visst var Struensee hennes far, men hon var erkänd prinsessa.)
etc.

2002-02-19, 22:59
Svar #8

Utloggad Sven-Eric Nygren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2010-12-08, 19:00
    • Visa profil
    • oxieadm.se
Hej Bo
Det blir väl som med de flesta andra liknande presentationer - man får ta in uppgifterna med en tesked salt och försöka jämföra med andra närbesläktade hemsidor innan man godtar uppgifterna tills vidare. Dock utan att föra dem vidare utan ett stort mått av reservationer. Tack för din uppmärksamhet. Ledsen att jag inte har några släkttrådar som tangerar din egen forskning enligt din profil.

2002-02-20, 10:57
Svar #9

Ingrid Marath

Hej Sven- Eric!
Tack för tipset. Jag har kört fast. Tyvärr saknas både tid och pengar. Men jag kommer igen .  
Hälsningar Ingrid

2002-09-24, 16:07
Svar #10

Olof Linde

Hej
Har alldeles nyss blivit gripen av släkten. Enligt mina spaningar går en gren av min släkt direkt mot Johan Kristiernsson Vasa (Gustavs farfar om jag förstått det rätt). Min gren går dock via hans son Christiern Johansson Vasa och sedan hans dotter Birgitta Christiernsdotter Vasa (torde då vara kusin med Gustav Vasa). Hon gifter sig andra gången med en Mats (Matthias) Persson (krigshövding runt 1560). Nu frågan: Vet någon någonting om denna Mats Persson var han kom ifrån etc var jag kan söka ??. De fick också en son Per Matsson. Vet någon något om honom?
 
Mycket tacksam för id?er och svar
 
Mvh Olof Linde

2002-09-25, 08:26
Svar #11

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Hej Olof!
 
Uppgifter om Birgitta Christiernsdotter (Vasa)och hennes giftermål med 1:o myntmästaren Didrik i Stockholm (död 1527) och 2:o med slottsfogden och häradshövdingen Mats Persson (död 1552/54) finner du i Hans Gillingstams utredning i senaste häftet av Äldre Svenska Frälsesläkter (utg. av Riddarhusdirektionen), II:1, Stockholm 2001, s. 112.  
 
Den i äldre litteratur och genealogier förekommande uppgiften att Birgitta Christiernsdotter skulle ha varit mor till borgaren Per Matsson Upplänning i Söderköping, är sedan länge bevisad vara felaktig. Se vidare Anbytarforum:Övriga ämnen:Medeltiden:Peder Matsson Upplänning och Medeltiden:Puke
 
M v h
Torsten Berglund

2002-09-25, 10:59
Svar #12

Olof Linde

Tack för snabbt svar!!! - även om det brytskt bröt mina illusioner. Tyckte väl att det verkade väl enkelt! Jag får helt enkelt söka vidare efter ädlare valörer på annat håll . Det är väl det som är moroten och lite av tjusningen kan jag tänka.
Tack igen
Olof Linde

2002-11-11, 23:33
Svar #13

Ebba Ottosson

Hej!
Börjat titta igenom gamla antavlor och liknande hos släkten och hittat Birgitta Christersson Wasa, gift med Didrik Laajis. Av mina uppgifter har de dotter Elisabet gift med ärkebiskop Laurentius Petri. Far till Birgitta är Christer Johansson Wasa och Dordi Knutsdotter Ban?r.
Kan det vara samma Birgitta Wasa som omnämns ovan?
Skulle gärna vilja ha födelse-och dödsdatum och var de bodde,om någon har detta. Gärna ytterligare uppgifter både framåt och bakåt i tiden om möjligt.
Mvh
Ebba Ottosson

2002-11-12, 08:02
Svar #14

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Ebba!  
 
Om dessa personer, se mitt tidigare svar här under rubriken Kunglig genealogi: Margareta Eriksdotter Vasa.  
 
För mer information, se förutom den där anförda litteraturen, även det senaste utkomna häftet av Äldre svenska frälsesläkter, II:1, Stockholm 2001, s. 112.  
 
Av den anförda referenslitteraturen framgår att Birgitta Cristiernsdotter och hennes far inte använde det i senare tid påhittade släktnamnet Vasa, lika lite som modern Dorotea Knutsdotter använde det under senare delen av 1500-talet antagna släktnamnet Ban?r. Det framgår även att något släkt-/tillnamn eller patronymikon inte är känt för Birgitta Cristernsdotters man Didrik myntmästare.  
 
M v h  
Torsten Berglund

2002-11-12, 10:59
Svar #15

Ebba Ottosson

Tack Torsten.
Väldigt spännande att få familjens antavlor bekräftade eller tvärtom, bl a har jag ju släktnamnet Laajis på Didrik och dottern Elisabeth. Undrar vad det kommer ifrån?
Mvh
EbbaOttosson

2003-05-26, 20:52
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Med anledning av en upplysning under Medeltiden - Heliga Birgitta att Per Andersson håller på att sammanställa Gustav I:s ättlingar och att dessa uppskattas vara över 100 000, undrar jag om det är samma utredning som Johan Sjöberg jobbar med? I annat fall verkar det pågå en del dubbelarbete.  
 
Vet Johan eller någon annan genom vilken linje de flesta av dessa ättlingar härstammar? Med så många ättlingar måste det ju vara mycket vanligt folk!

2003-05-26, 20:56
Svar #17

Michaël Lehman (Philippos)

Då Johan gör sin utredning tillsammans med mig, kan jag meddela, att vår och Per Anderssons utredning inte är samma utredning.

2003-05-29, 15:18
Svar #18

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Bortsett från att vanligt folk väl knappast kan definieras så kan jag konstatera att Gustav I har ättlingar bland såväl furstar som adel, präster, borgare och bönder. Och i modern tid givetvis även en och annan tjänsteman och arbetare.

2003-05-29, 15:54
Svar #19

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Johan,  
 
Ja, vanligt folk skrivs lämpligen inom citationstecken som vi bägge gjort.  Men har du någon kommentar till siffran 100 000, som jag spontant tycker låter ganska hög? Och vilken linje från Gustav har flest ättlingar?
 
Matematiska sannolikhetskalkyler är ointressanta, det ska vara 100 000 belagda ättlingar om siffran ska ha något värde.

2003-05-29, 19:22
Svar #20

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Tar man vid beräkningen av sådana siffror hänsyn till anförluster, så att t.ex. 100 000 ättlingar verkligen motsvarar samma antal verkliga personer, eller kan exempelvis 40-50 st av detta antal egentligen vara en och samma person?

2003-06-02, 20:08
Svar #21

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Hej Anders,
 
Jag har inte gjort någon sådan beräkning av hur många ättlingar Gustav I har vid det här laget, varken de nu levande eller summan av samtliga hans ättlingar som har levat samt de som ännu lever. Siffran 100000 kommer väl från Per Andersson. Själv törs jag inte spekulera i detta, mer än att konstatera att Gustav I bör ha tiotusentals ättlingar, kanske mer.

2004-10-04, 09:55
Svar #22

Herman Gyllenhaal

I TV-serien 1997 om Bernadottarnas drottningar sades i avsnittet om drottning Viktoria att hon var släkt med en son till överste Gustafsson, den avsatte kung Gustav IV Adolf och därmed släkt med Gustav Vasa. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad som sades. Kan någon berätta hur det ligger till?

2004-10-04, 19:38
Svar #23

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Konung CARL XVI GUSTAF av Sverige (1973-) härstammar i rakt nedstigande led från Gustav Vasa. Han har väldigt många härstammningslinjer som går upp till den första stora Vasakungen. En av dessa linjer (den svenska) går via hans farfars mor Prinzessin Sophie Marie VIKTORIA von Baden. Hennes farmor var Prinsessan Sophie Wilhelmine av Sverige, dotter av Konung GUSTAF IV av Sverige (1792-1809) och därmed även ättling i rakt nedstigande led till Konung GUSTAF I av Sverige (07.06.1523-29.09.1560).

2004-10-04, 21:05
Svar #24

Johannes Gäverth

Påtal om denna TV- serie, kan någon tala om vad kvinnan som gjorde serien hette?
 
mvh
Johannes

2004-10-04, 21:19
Svar #25

Michaël Lehman (Philippos)

Agneta Ulfsäter-Troell brukar vara kvinnan bakom denna typ av program, och enligt  SVT:s hemsida om serien var det så även denna gång.

2004-10-07, 20:21
Svar #26

Johannes Gäverth


2005-11-12, 17:07
Svar #27

Gun-Britt Wernér

Hej!
 
Kan någon bringa klarhet i vem Birgitta Wasa var. Gift med Claus Rönnow från Danmark.
 
MVH
Gun-Britt Wernér

2005-11-12, 19:00
Svar #28

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Gun-Britt!
 
Hon hette Birgitta Kristiernsdotter (Vasa, d något av åren 1472-78), och var syster till kung Gustavs farfar Johan Kristiernsson. Du kan läsa om henne och hela Vasaätten i 'Äldre Svenska Frälsesläkter 2:1' (Sthlm 2001) s 102-14. Birgitta redovisas på s 105f.
 
mvh
Roger
Roger Axelsson

2005-12-03, 07:10
Svar #29

Lars Larsson

Hej !
 
Jag har i mitt släkträd Elisabeth Didriksdotter,
dotter till Birgitta Kristiernsdotter(Vasa) och Didrik Myntmästare. Nu undrar jag om det finns någon säker källa om dom båda ?
Gustaf Elgenstierna ?
 
mvh
Lars

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna