ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fredrik I:s anor (kungen av Danmark)  (läst 5718 gånger)

2004-07-24, 14:55
läst 5718 gånger

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Ulf!
 
Jag hade inte vid mitt förra inlägg på denna sida hunnit kontrollera de källor och den litteratur som rekommenderades och därför skrev jag som jag skrev om det nu stämmer det ni påstår om oäkta barn. Nu har jag däremot kontrollerat och märkt att kungen nog tydligen sen också hade ETT OÄKTA FRILLOBARN!
 
Mitt påstående grundade sig på Schwennicke's Europäische Stammtafeln (1978-1995) som jag brukar använda i min släktforskning! Då verket är ett genealogiskt standardverk av stor betydelse och vars information oftast brukar vara historiskt korrekt så litade jag mig på detta verk. Där stod bland annat de barn till Konge FREDERIK I af Danmark og Norge (1523-1533) som jag har uppskrivet i min släktforskning, nämligen de fullt ÄKTA Konge CHRISTIAN III af Danmark og Norge (1534-1559) och Prinsesse Elisabeth af Danmark!  Däremot stod där inget om OÄKTA barn. Jag tog för givet att detta välkända verk som även brukar ange OÄKTA barns namn skulle ha kännt till den danska kungens OÄKTA barn. Då inga sådana nämndes i detta verk tog jag förgivet att det inte heller fanns några oäkta barn! Därför hävdade jag att kungen bevisligen inte hade några oäkta barn!
 
Då det tydligen är fel i Schwennicke's Europäische Stammtafeln (1978-1995) VARNAR jag alla och därefter ber om ursäkt för att jag litade på detta världskända lysande genealogiska standardverk.
 
Dessutom håller jag med dig om att kung Magnus Eriksson inte brukar längre kallas Smek i Sveriges historia. Jag skrev namnet inom parentes eftersom så inte alltid har varit fallet i Sveriges land. Men det vet du ju säkert redan!
 
M.V.H.
Ralf

2004-08-05, 00:31
Svar #1

Anna-Karin Gustafsson

Hejsan
 
Fredrik I ska visst vara släkt med Gorm den Gamle enligt det danska kungahusets hemsida och
I min väntan på sömnen sitter jag och kollar i Disbyt och där hittar jag ättlingar till Gorm den gamle bak till 500 talet det kan väl inte vara så säkra anor va? Har de läst på Runor då.

2004-08-05, 01:14
Svar #2

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Anna-Karin! Det är inte ens runor det handlar om, utan rena sagor! Gorm får nog anses vara den förste riktigt säkre stamfadern för denna Jelling-ätt du nämner, möjligen skulle man väl kunna sträcka sig så långt som till att våga påstå att hans far hette Hardeknud (aka Horda-Knud, Hardegon).
 
Gonatt!/ Tomas

2006-06-14, 13:41
Svar #3

Jens Petter Nielsen

Hei!

Ja, da er det vel på tide å komme litt videre i en av debattene, som har blitt tatt opp under dette temaet; nemlig om Geseke var datter av Fredrik I?
Spørsmålet har blitt reist både i Norge og Sverige, og altså blitt debattert her tidligere uten at det har fremkommet bevis for slektsskapet. For Sveriges del har spørsmålet også blitt debattert under "Tersmeden", men heller ikke her har noen vært istand til å fremlegge noe som helst bevis for den påståtte forbindelsen. Dette innlegget bygger på den debatten, som har blitt ført under sistnevnte tema.

Til Knut og Ulf:
Jeg har nå fått svar fra Henning Jensen, som ikke har noe nytt å tilføre. Han henviser kun til Rune Kjellanders bok om Hoyer-slekten (1986), samt Knud Gethers bok om middelalderfamilier fra Flensburg osv. Jeg har sendt ham noen oppfølgningsspørsmål, men ikke fått svar ennå.
Jeg har dessuten endelig fått J. Jaspers bok om Kaspar Hoyer fra biblioteket, og det var jo som ventet ikke særlig oppløftende. Tvertimot, det var ganske nedslående! Det er riktig som du sier, Knut, at det ikke står noe om Geseke der. Derimot gir jo boken svar på problemet rundt dokumentet fra 1533! Det forholder seg dessverre slik, som jeg har antydet tidligere: Det eksisterer ikke noe slikt dokument!! På side 34 begynner en sammenfattelse fra "Register über Kaspar Hoyers Urkunden. vom Jahre 1513 an". Her blir det regnet opp en rekke eiendommer, før man i en note på side 36 opplyser (tysk s gjengis med dobbel s av meg): Nach dieser im Jahre 1533 von König Friderich ausgestellten Urkunde besass Harmen Hoyer damals ein Haus in Husum und 20 Demat Land im "Nyenkoge" bei Hattstedt. Es ist der Brautschats der Prinzessin gewesen; denn es heisst: "unse Dochter, syne ehelichen Huessfruwe erhielt unsse huess und hoffde by Husum ...". Dette er akkurat de samme opplysningene som man finner i dokumentet fra 1513, og 1533 må derfor være en trykkfeil i J. Jaspers bok. Dette er altså årsaken til, at dokumentet ikke har latt seg oppspore!
Konklusjon: Borgermester Asmus Bremers opptegnelser fra ca. 1700, om Knutzen-familien, er altså den eneste "primærkilden" vi finner for forbindelsen mellom Geseke og Fredrik I (de er imidlertid nedskrevet over 150 år etter at Geseke var død)! Til tross for dette, har altså slektskapsforholdet mellom disse to helt ukritisk blitt gjengitt både i bøker og på Internett uten forbehold av noe slag. Dette er useriøst, og sikkert kjedelig for de som har trodd at de hadde en bevislig forbindelse tilbake til kongehuset.
Det er verdt å minne om første regel innen slektsgranskning: Sjekk alltid sekundærkildene opp mot primærkildene, før du godtar en slektsforbindelse!

2006-06-14, 23:04
Svar #4

Catharina Lindhe

Hej
Ett litet inlägg om Gorm och runor. På webben, http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.vikingworld.dk/runesten1.jpg&imgrefurl=http://www.vikingworld.dk/jellinge4.htm&h=388&w=389&sz=29&tbnid=xCcgTGfq7ABsgM:&tbnh=118&tbnw=119&hl=sv&start=30&prev=/images%3Fq%3Dgorm%2Bdenmark%26start%3D20%26svnum%3D10%26hl%3Dsv%26lr%3D%26sa%3DN (kopiera) finns en sida där både Gorm och Thyras Runor minnessten finns på bild.Samt berättelsen, låt vara saga, fast de ansedlar som gjordes på den tiden, är det nog lite si och så med sanningshalten.  
 
Vänligen Catharina

2006-06-25, 00:15
Svar #5

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Jens Petter!
 
Det var ju inte förvånande att uppgiften om 1533 var ett tryckfel.
Däremot förklarar det ju inte varför Jensen hänvisade till det citatet angående Geseke.
Dessutom är det ju lite märkligt att han hänvisar till Kjellanders bok när det handlar om uppgifter som han själv meddelat innan denna fanns (Gethers bok vet jag inte när den gavs ut).
 
Men det är kanske sådant du har frågat om i ditt uppföljande brev?
 
Själv planerar jag att under sommaren försöka kontakta Kjellander för att se om det kan ge något.
Ulf Berggren

2006-06-26, 18:47
Svar #6

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Hermed Frederik I´s brev fra 1513.
Det fandtes i Danmarks Breve fra Middelalderen, bind VII.
Ved William Christensen. København 1935
 


 
 
Venlig hilsen
Gudrun

2006-06-27, 10:21
Svar #7

Jens Petter Nielsen

Ulf!
 
Ja, det er mye som er merkelig i denne debatten! Det eneste som kan fastslås med sikkerhet, er at det til nå ikke er fremlagt noe skikkelig bevis for den påståtte forbindelsen mellom Fredrik I og Geseke. Et spørsmål man kan stille seg, er jo: Har Geseke eksistert i det hele tatt, eller er hun kun nevnt i opptegnelsene til borgermester Asmus Bremer?
Jeg venter fortsatt på svar fra Henning Jensen, men skal kontakte ham igjen. Kanskje jeg har surret med mailen?

2006-06-30, 19:13
Svar #8

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Rune Kjellanders "Familijen Hoyer i Schleswig-Holstein och Sverige" (Värmdö 1986), er meget rosende anmeldt af Hans H. Worsøe, i Personalhistorisk tidsskrift 1987. Hans Worsøe er tidligere landsarkivar ved landsarkivet for Sønderjylland. Jeg har stor tiltro til ham, men at bruge dette som argument ville naturligvis være helt absurd!
Men jeg ville gerne vide, hvilke kilder Rune Kjellander henviser til i sin bog. - Måske er dette nævnt allerede tidligere i løbet af diskussionen, men kan I muligvis gentage det?
Det bliver først på den anden side af sommeren at jeg får tid til at se på det.
På Rigsarkivet er der jo meget materiale til Frederik I, både håndskrifter og publiceret materiale. Det vil være temmelig håbløst bare at skulle søge i det hele.

Mvh
Gudrun

2006-09-16, 18:01
Svar #9

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Jens Petter!
 
Jag kan meddela att jag nyligen kontaktade Rune Kjellander i frågan.
Han är idag 86 år och har inte sysslat med Hoyer på länge så han hade inget att tillägga i ämnet.
 
Däremot tipsade han om en tysk som han trodde hade något att tillföra, så jag kommer att kontakta denne vid tillfälle.
Ulf Berggren

2006-10-30, 12:00
Svar #10

Jens Petter Nielsen

Hei, Ulf!
 
Jeg har sendt nok en mail til Henning Jensen, men ikke fått noe svar nå heller. Dessverre hadde han vært svært syk den gangen han svarte meg, og det kan jo være årsaken til at jeg ikke har fått kontakt!
 
Forøvrig synes jeg den påståtte forbindelsen mellom Fredrik I og Geseke, får et stadig større preg av å være et luftslott! Som nevnt over, er vel heller ikke Geseke nevnt i samtidige kilder?

2006-11-05, 02:00
Svar #11

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Tråkigt att du fått så dålig kontakt med Henning Jensen. Själv har jag ännu inte hunnit kontakta tysken jag nämnde.
 
När det gäller Geseke är det ju ännu oklart om det finns andra källor utöver Bremer. Och som Leif påpekade kan ju Bremer dessutom ha haft tillgång till samtidiga källor som inte längre finns bevarade.
 
Ulf, som just denna helg har lite tid över
Ulf Berggren

2007-01-25, 16:57
Svar #12

Jens Petter Nielsen

Hei, Ulf!
 
Jeg tviler på, at Bremer hadde tilgang til samtidige kilder; eller rettere sagt, samtidige skriftlige kilder! I Genealogia Matthiae Knutzen står det i forbindelse med forholdet mellom Geseke og Fredrik I, etter det jeg kan se av en dårlig kopi fra Rune Kjellanders bok, wie man sagt (som man sier). Dette skulle vel derfor tyde på, at det  heller var en god historie. Om den var sann eller ikke, får vi neppe vite! Det vi derimot kan slå fast, er at vi fortsatt ikke har noen skikkelige bevis for det påståtte slektskapsforholdet mellom Geseke og Fredrik I!

2007-01-25, 22:38
Svar #13

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har som tidigare redan nämnts Konge FREDERIK I af Danmark og Norge (1523-1533) med i min släktforskning!  Det finns flera divergerande härstamningslinjer med vilka man kan härstamma från denne danske kung. Är det således någon här som härstammar i rakt nedstigande led från någon av hans många legitima äktfödda barn?

2007-01-25, 22:41
Svar #14

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Visst går det att tvivla på vad som helt i detta ämne, och nog ska det väl göras så också... När är den Knutzen-genealogin gjord? Muntliga uppgifter från förr kan vara korrekta längre än man tror i vårt skriftberoende samhälle idag...
 
Jag har iaf antecknat utifrån Kjellanders bok att den Geseke (Gesche, eller hur det också kan stavas?) som levde 1493-1535, var gift med färgeriägaren Hans Knutzen d.y. Splenters (omkr 1472 - omkr 1555) i hans andra äktenskap och att han även var gift 1 gång tidigare med Margrethe? (död 1513) där sönerna Johan och Matthias Knutzen föddes 1493 resp 1495. Som hans tredje hustru står en Magdalena död 1555.
 
Går det att hitta någon mer notis i danska källor om denne familj Splenters tro? För det är ju han som var gift med Geseke och Herman Hoyer sedan med deras dotter Maria född 1515..?
 
Kjellanders källor- och litteraturförteckning är omfattande men inte ordnad alfabetiskt eller kronologiskt, vad jag minns.

2007-01-26, 10:21
Svar #15

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Får rätta mig själv här, men käll- och litteraturförteckningne hos Kjellander är alfabetisk, såg jag nu i en kopia jag hittade igen. (Kan mejlas över till intresserad)
 
För övrigt så nämns ju även namnet Degener som namn på morföräldrar till Geseke, till skillnad från Catharinas mor som var en piga hos slottskaplanen på Gottorf (eller är det samma?).  
 
Finns det för övrigt något mer om detta med Geseke i några uppgifter om Maria Knutzens andra äktenskap med Cornelius Hamsfort d.ä. (kungl. livläkare och hovapotekare) och deras ättlingar?

2007-06-24, 00:48
Svar #16

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Jens Petter!
 
Innan vi fått besked av Henning Jensen kan vi inte slå fast något om bevisläget.
Du har fortfarande inte hört något mer?
 
I sommar har jag lite bättre med tid och räknar med att följa upp Kjellander/tysk-spåret.
 
Detta är för övrigt första helgen sedan ditt inlägg som jag både haft gott om tid och Anbytarforum fungerat, så att jag kunnat svara.
Ulf Berggren

2007-07-06, 11:51
Svar #17

Jens Petter Nielsen

Ulf!
 
Nei, jeg har ikke kontaktet Henning Jensen siden sist. Jeg har faktisk lagt denne problemstillingen litt til side, da jeg anser at bevisene for en forbindelse mellom Geseke og Fredrik I er for tynne. Det kan nok hende jeg engasjerer meg litt sterkere utover høsten igjen, men frem til da avventer jeg og ser hva du kan få ut av denne tyskeren!
 
Lykke til, og god sommer!

2007-09-23, 16:47
Svar #18

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Idag träffade jag som hastigast Rune Kjellander, nu 87 fyllda.
 
Sammanfattningsvis tycker han idag att bevisningen av härstamningen från Fredrik I inte räcker fullt ut. 
 
Det visade sig också att den tysk han pratat om är en professor i München, som hade skrivit om härstamningen redan innan Kjellander.
 
Så det finns fortfarande två spår att gå vidare på. Såsmåningom hoppas jag hinna gå vidare på det tyska spåret, och kontakta tysken.
 
Men även det danska spåret är viktigt. Hoppas du kan få fram av Henning Jensen vilka brev han åsyftade, där erkännandet skulle framgå.
Överhuvudtaget borde man ha bäst kunskap om det hela i Danmark - nya uppgifter kan ju ha framkommit där sedan sist.
 
Ulf, i hast
Ulf Berggren

2007-10-06, 10:48
Svar #19

Jens Petter Nielsen

Hei, Ulf!
 
Jeg kontaktet Henning Jensen igjen for noen dager siden, men fortsatt intet svar!
 
Når det gjelder den tyske professoren, er det vel lite trolig at han sitter inne med avgjørende opplysninger. Siden han hadde skrevet om forholdet mellom kong Fredrik I og Geseke før Kjellander, ville vel sistnevnte ha tatt med professorens bevis hvis de fantes?
 
Jeg er redd det mest interessante resultatet av disse undersøkelsene blir: Hvordan dårlig underbygde opplysninger har spredd seg, fordi ingen har vært interessert i å sjekke om det egentlig var hold i de opprinnelige opplysningene!
 
Jeg er forøvrig overrasket over hvor få personer, som er med i denne debatten. Til tross for at det finnes en rekke stamtavler på Internett, der ovennevnte forbindelse er nevnt uten forbehold, er det altså ingen som kan forsvare den! Dette er vel et godt bevis på at det er mange som er interessert i slekten sin (eller det man håper er slekten sin), men svært få som driver med seriøs slektsgranskning!

2008-02-23, 19:33
Svar #20

Utloggad Kjell Cederlind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2008-08-05, 14:46
    • Visa profil
Hej, Jens Petter, Ulf, m.fl.!
 
Utan att gå in i detalj i allt ni avhandlat ovan, så skulle jag I DETTA MEDELTIDA FALL tycka att det vore försvarligt med DNA-analys, ifall det är tekniskt och könsmässigt (ofta läser man att det måste vara antingen enbart män, eller enbart kvinnor, hela vägen) möjligt (även om den utvägen ofta ses över axeln).
 
Mvh
Kjell C.

2013-11-22, 02:50
Svar #21

Utloggad Johan R. Honkainen Gyllenspetz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 616
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:55
    • Visa profil
    • JG Genealogy
Jens Petter, Ulf, m fl!
 
Den andra dottern som ingår i Hoyer-släktens härstamning, Catharina, påstådd utomäktenskaplig dotter av Frederik I, hur var det med henne då? Finns några primärkällor som stödjer att hon skulle ha varit Frederik I:s dotter?

2013-11-22, 09:44
Svar #22

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Johan, se Gudrun Wallengrens inlägg här ovan den 26 juni 2006, där hon lagt in en bild (avskrift) på Frederik I:s brev från 1513 där han nämner Herman Hoyer unnd Catharinen unser dochter sine husfruwen.

2013-11-22, 16:41
Svar #23

Utloggad Johan R. Honkainen Gyllenspetz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 616
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:55
    • Visa profil
    • JG Genealogy
Tack Leif (og Gudrun...).
 
Då verkar den saken vara bevisad, i alla fall, så jag kan behålla Catharina som Frederik I:s utomäktenskapliga dotter i min databas, och då härstammar ju släkten Hoyer hur som helst från nämnde regent.

2013-11-22, 22:49
Svar #24

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Ja, Catharina är klar, men kritiken om Gesekes ursprung ligger ju i att den uppgiften kommer in så pass sent som i en historik över Kiel från 1700-talet. Som jag förstår det är det Asmus Bremer som skrivit och när man läser på om honom via den här länken http://de.wikipedia.org/wiki/Asmus_Bremer (på tyska) så verkar han ju ändå vara en betrodd herre. Och att han använt diverse material från arkiv osv, bland annat verkar han fortsatt på ett gammalt verk från en tidigare historiker Martin Coronaeus. En digitaliserad version av hans (Coronaeus) verk finns  på den här länken  Där har jag visserligen inte hittat namnet Hoyer eller Splenters eller så, men det är värt att undersöka mer var just herr Asmus kan ha fått sin uppgift ifrån än att bara påstå att han hittat på.

2013-11-23, 00:29
Svar #25

Utloggad Johan R. Honkainen Gyllenspetz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 616
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:55
    • Visa profil
    • JG Genealogy
Det finns ju ett mellanläge mellan belagd och påhittat, som kan kallas vet inte - och det är väl där forskningen befinner sig i frågan om Geseke för närvarande. Så länge jag inte vet, så för jag inte in henne som Frederik I:s dotter i databasen, även om jag nämner den påstådda härstamningen i hennes biografi. Hellre några linjer för lite, än några för många.

2013-11-24, 12:45
Svar #26

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det är lite otydligt att uttrycka det som att släkten Hoyer härstammar från Fredrik I via dottern Catharina, eftersom det bara är ena grenen, sonen Jacobs, som är via äktenskapet med henne.
Och det är ju inte den som är den intressanta för de flesta, åtminstone inte i Sverige.
 
I övrigt har jag inget nytt, har inte hållit på med detta på åratal.
Ulf Berggren

2013-11-24, 15:38
Svar #27

Utloggad Johan R. Honkainen Gyllenspetz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 616
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:55
    • Visa profil
    • JG Genealogy
Ja, där ser man. Det tänkte jag inte på. Tur att min databas håller ordning för mig, så länge de inmatade upplysningarna är korrekta.

2017-05-09, 21:29
Svar #28

Utloggad Sandra Carlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2017-11-10, 13:30
    • Visa profil
Hej! Har någon kommit vidare i denna fråga?

2021-07-21, 11:57
Svar #29

Utloggad Peter Rönn

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2021-07-21, 13:12
    • Visa profil
Jag har ett litet bidrag som möjligen kan väcka diskussionen om Geseke Fredriks till liv.

Här följer ett utdrag ur en text jag funnit:
"Alt tyder saaledes paa, at Kongen gjerne vilde se Slesvigerne tilgode og gjøre Opholdet ved Kjøbenhavns Universitet tiltrækkende for dem. Der er ogsaa bevaret nogle ret mærkelige Ytringer i Breve fra tvende unge Studenter, Herman og Caspar Høyer fra Husum, der vidne om, at Kongen ikke vilde, at selv saadanne Slesvigere, der personlig stod ham nær, skulde gaa hans kjøbenhavnske Højskole forbi. Disse tvende Brødre Høyer, af hvilke Herman døde i en ung Alder og Caspar senere blev den gottorpske Hertug Adolfs første Minister og højre Haand, vare nemlig egentlig Søstersønner af Kongen, da deres Fader, «lange Harmen Høyer« i Husum, var gift med en uægte Datter af Kong Frederik I; de havde studeret i Lycæet i Lyneborg, og det havde været deres Hensigt derfra at drage til Vittenberg, men efter Faderens Ønske begav de sig dogførst til Kjøbenhavn. Herom skriver Caspar Høyer den 6te Avgust 1557 til sin forhenværende Lærer i Lyneborg, M. Lucas Loss: «Jeg opholder mig nu i Kjøbenhavn og studerer der, hvilket jeg veed, vil mishage Eder, da I opmuntrede mig til, at jeg ikke skulde begive mig derhen, men derimod til Vittenberg, hvilket ogsaa havde været mit eget ønske, om ellers Sagen var gaaet efter min Vilje. Grunden, hvorfor Fader vilde, at jeg skulde opholde mig her, er den, at det var Kongens bestemte Vilje, at jeg skulde studere i hans Rige og ved hans Universitet. Derfor frygtede Fader for at støde Kongen, om han sendte mig andensteds hen. Ellers kunde det faa Udseende af, at Fader foragtede dette Universitet». Broderen, Herman Høyer, udtalte sig samtidig paa lignende Maade og fortalte sin fordums Lærer, hvorledes de havde staaet sig godt ved Examen (efter Depositionen i Kjøbenhavn), og at han havde faaet «en meget lærd Præceptor, ved Navn M. Niels Hem-mingsen»; efter et Aars Ophold i Kjøbenhavn agtede de sig til Vittenberg1)"

Källa Universitets Tilstand i Christian III's Tid, s351 (år 1869)
https://slaegtsbibliotek.dk/911585.pdf

Det finns ju ett felaktigt antagande i texten och det är att de unga herrarna Caspar och Herman var systersöner till kungen (Fredrik I). Det var de ju inte, de var visserligen söner till krigsöversten Herman Hoyer men de var inte söner till Katarina Fredriks. Pojkarna Caspar och Herman var mig veterligt söner till Herman Hoyer i hans andra äktenskap, det med Maria Knutzen. Maria var ju, som jag förstått det, dotter till den omstridda Geseke Fredriks.

Den intressanta aspekten här är ju att det tydligen finns relativt samtida källor (pojkarnas brev) som indikerar att kungen (Kristian III) engagerade sig i var pojkarna Hoyer skulle genomföra sin utbildning. Det är inte på något vis ett bevis för att de skulle ha blodsband med kungen men jag finner det tankeväckande att kungen tydligen involverat sig i detta. Som jag förstått det hela dog pojkarnas far redan 1541, och om kungen hade gjort upp med honom om pojkarnas utbildning så bör det ha varit när de var i späd ålder.

OM Geseke Fredriks skulle ha varit Fredrik I:s oäkta dotter så vore hon halvsyster till Kristian III. Pojkarna Caspar och Herman Hoyer som skrev dessa brev var barnbarn till henne.

Gåtan Geseke Fredriks kom kanske inte närmare sin lösning i och med detta, men jag tror ändå dessa omnämnda brev kan vara ny information för många.

/Peter Rönn

2021-07-21, 22:12
Svar #30

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Spännande text där Peter, och jag gillar att den här frågan fortf lever ändå..  ;D  Men tyvärr sägs ju inget om problemet med "Geseke" alls, utan samma "fel" information om att de skulle vara systersöner till kungen (om än halvsystersöner)..  Nu dog ju Herman Hoyer redan 1541 då sönerna var endast 1-2 år gamla, så att han skulle nämnt något om deras studier senare i livet verkar också osannolikt tyvärr (barnadödligheten var ju hög så det gick inte alls att veta något om deras senare liv osv).. Däremot är deras mor Maria Splenter omgift med kunglig livläkaren och apotekaren Cornelius Hamsfort (1509-1580) som de ev bör också ha kallat sin far..? De fanns alltså forts i kungliga kretsar och Kristian III var säkert mån om dem som Hamsforts styvbarn..?

2021-12-19, 16:17
Svar #31

Utloggad Knut Fasting

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2023-02-03, 18:34
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna