ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik IX Jedvardsson  (läst 1646 gånger)

2012-01-21, 14:17
läst 1646 gånger

Utloggad Georg Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 593
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 19:48
    • Visa profil
Hej!
Jag har problem med ovanstående kung och hans gemål Cæcilie Knudsdatter. På danska sidor hävdar dom att Cæcilie Knudsdatter var gift med Erik af Götaland Folke, Jarl över Falster,  född omkr. 1080 i Sverige och död 07 Jan 1131   Haraldsted, Haraldsted sogn, Sørø amt. På svenska sidor sägs det att Erik IX föddes omkring 1120 i Östra Götaland och dog 18 maj 1160 i Trefaldighetskyrkan, Östra Avos, Sverige. Han var också gift med Cæcilie Knudsdatter och Jarl över Falster. Problemet för mig är att sy ihop dessa två gestalter och få det att stämma med Eriks och Cæcilies dotter, Inge Eriksdatter som senare gifter sig med Asser Skjalmsøn Rig Hvide. Hon föddes ju omkring 1105. Altså långt tidigare än Erik skulle vara född själv på dom svenska sidorna (på internet).
Om någon kan få mitt huvud att sluta snurra är jag väldigt tacksam.
MVH
Georg

2012-01-22, 08:08
Svar #1

Utloggad Alf Wikman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 15:06
    • Visa profil
Hej Georg! Enligt mina anteckningar skall Erik ha varit gift med Kristina Järnsida av Danmark (Björnsdotter).Född omkring 1120 och död 1170. Hon skall ha varit dotter till Björn Järnsida, som dog 1134 i Fotevik. Hennes mamma var Katarina Ingesdotter. Mvh Alf W.

2012-01-22, 10:02
Svar #2

Utloggad Georg Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 593
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 19:48
    • Visa profil
Tack Alf för ditt svar. Jag har också hittat en Kristina Björnsdotter men hon skall ha varit hans andra hustru. Om den danska Erik dog 1131 så kan han ju knappast ha haft två fruar eftersom hustru ett, Cæcilie dog efter 1131. Och dog Erik 1131 i Danmark eller 1160 i Sverige och var han född 1080 eller omkring 1120. Där verkar Danskar och Svenskar vara oense.
Jag vet att det inte finns mycket skrivet om denna Erik, så det kanske aldrig går att få fram något som kan kasta ljus över problemet.
MVH
Georg

2012-01-22, 10:50
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det måste väl vara två olika Erik som blandats ihop. Erik den helige dog omkring 1160, det är väl en av de få saker som trots allt är känt om honom.
 
http://www.ne.se/erik-den-helige
http://sv.wikipedia.org/wiki/Erik_den_helige
 
Det är bäst att hålla sig till erkänt vetenskaplig litteratur, och inte bry sig om vad man kan hitta på diverse hemsidor på nätet. Speciellt när det gäller medeltid.

2012-01-22, 12:10
Svar #4

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Ett lästips är också Svenskt Biografiskt lexikon band 14 som har en artikel om denne Erik den helige (som för övrigt aldrig gått under numreringen IX mer än i en del äldre historikers felaktiga numrering). I artikeln anges endast att han var gift med Kristina som var ättling av konung Inge d.ä. och drottning Helena. Någon dokumentation från hans egen tid om honom finns inte, utan är endast senare anteckningar i diverse isländska källor.
 
Den Erik jarl av Falster som nämns i det första inlägget här ovan är en helt annan. Han var gift med Cecilia, en av Knut den heliges döttrar, (Ingegärd var den andra systern, gift med Folke den tjocke). Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Erik_jarl

2012-01-23, 01:06
Svar #5

Utloggad Georg Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 593
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 19:48
    • Visa profil
Tack för all hjälp. Jag håller med om att det finns mycket villolära på nätet.
MVH
Georg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna